| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Będą limity dla OPP na reklamy finansowane z 1 proc. PIT

Będą limity dla OPP na reklamy finansowane z 1 proc. PIT

Wprowadzenie limitów środków, które organizacje pożytku publicznego mogą przeznaczać na reklamę oraz zakaz przekazywania środków z 1 proc. innym OPP, których nie ma w wykazie MPiPS - to najnowsze pomysły zmian w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie.

W czwartek 9 października 2014 r. szczegóły projektowanych rozwiązań przedstawiono na posiedzeniu sejmowej podkomisji stałej ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi. Podkomisja chce, aby zmiany w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, do końca roku trafiły do dalszych prac w Sejmie.

Jak podkreślają autorzy, projekt przyczyni się do wzrostu transparentności i wiarygodności organizacji pożytku publicznego (OPP). Przewodniczący podkomisji Tadeusz Tomaszewski (SLD) podkreślił, że pomysły zmian zostały wypracowane w porozumieniu z przedstawicielami Rady Działalności Pożytku Publicznego oraz MPiPS.

"Wspieramy ten kierunek zmian" - zapewnił wiceminister pracy i polityki społecznej Jarosław Duda, który jest współprzewodniczącym Rady.

Jak tłumaczył zastępca dyrektora departament pożytku publicznego MPiPS Piotr Kontkiewicz, najważniejsza zmiana to wprowadzenie limitu środków, jakie OPP mogą wydać na reklamy w mediach. "Dostrzegając występujący problem przeznaczania znacznych wysokości środków z 1 proc. podatku wprowadzono do ustawy nowe pojęcie +reklamy+ wraz z jednoczesnym wskazaniem limitów środków z 1 proc. podatku, które mogą być na tę działalność wydatkowane" - zaznaczono w uzasadnieniu projektu.

Projekt przewiduje, że organizacje, które w danym roku uzyskały z 1 proc. do 200 tys. zł, będą mogły przeznaczyć na reklamę nie więcej niż 5 proc. tych środków. Jeśli kwota przekroczy 200 tys. zł, wówczas na reklamę będzie można przeznaczyć maksymalnie 2 proc.

"Ponadto każda reklama powinna w sposób widoczny, czytelny i trwały zawierać informację na temat źródła jej finansowania, aby podatnik wiedział, czy dana reklama została sfinansowana ze środków z 1 proc. podatku, czy też z innych" - proponują autorzy projektu.

Projekt nie ogranicza finansowania reklam z innych źródeł, np. pochodzących ze składek członkowskich lub darowizn.

Kolejna propozycja zakłada, że OPP będzie miała zakaz przekazywania środków (zebranych w ramach 1 proc.) organizacjom niebędącym w wykazie MPiPS. Obecnie zdarza się, że organizacje uprawnione do zbierania 1 proc. de facto zbierają pieniądze dla innych organizacji, niekiedy pobierając za to opłaty, np. pod pretekstem zbierania składek członkowskich. "Zdecydowano się w sposób wyraźny zakazać przekazywania tych środków organizacjom, które nie zostały uwzględnione w wykazie" - podkreślono w uzasadnieniu.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Projektowane przepisy zakładają, że OPP będą miały czas do 30 listopada na złożenie sprawozdania z działalności (dziś termin ten upływa 15 lipca), a MPiPS do 15 grudnia będzie miało czas na przygotowanie kolejnego wykazu.

Projekt rozszerza definicję organizacji pozarządowej o "instytuty badawcze, banki i spółki prawa handlowego będące państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi utworzonymi na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych".

1% PIT to już ponad 500 milionów zł wsparcia dla organizacji charytatywnych

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Instytut Strategii

Ekspert w zakresie warsztatów dla firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »