| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Nieruchomości będą spisywane co cztery lata

Nieruchomości będą spisywane co cztery lata

Od przyszłego roku nieruchomości inwestycyjne będzie można inwentaryzować raz na cztery lata.


NOWE PRAWO

Wszystkie nieruchomości, zarówno zaliczone do inwestycji, jak i środków trwałych, będą mogły być inwentaryzowane raz na cztery lata. Taką możliwość wprowadzi od 1 stycznia 2009 r. nowelizacja ustawy o rachunkowości (Dz.U. z 2008 r. nr 63, poz. 393). Nowe zasady weryfikacji majątku firmy obejmą również papiery wartościowe w formie zdematerializowanej. Według nowych przepisów, na dzień bilansowy inwentaryzacja tych składników majątku będzie się odbywała w drodze uzyskania odpowiednich potwierdzeń.

Maciej Czapiewski, biegły rewident z M2 Audyt, ocenia zmiany pozytywnie. Według eksperta, nie ma merytorycznego uzasadnienia dla przeprowadzania częściej inwentaryzacji nieruchomości zaliczanych do inwestycji niż nieruchomości zaliczanych do środków trwałych, co wynikało z dotychczasowego brzmienia przepisów (corocznie dla inwestycji, raz na cztery lata dla środków trwałych).

- Co do papierów wartościowych, to wprowadzona zmiana odzwierciedla jedynie obecną praktykę w zakresie inwentaryzacji zdematerializowanych papierów wartościowych - twierdzi nasz rozmówca. Maciej Czapiewski wskazuje, że kwestię tę reguluje art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.). Zgodnie z obecnym brzmieniem tego przepisu, w odniesieniu do aktywów i pasywów, które z uzasadnionych przyczyn nie mogły być zinwentaryzowane w drodze spisu z natury, należy zastosować inwentaryzację w drodze porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami. Większość spółek dokonuje tego przez porównanie z uzyskanym potwierdzeniem.

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Adam Głos

Od stycznia 2013 roku pełni funkcję Prezesa Tax Care. Wcześniej, przez blisko trzy lata, pracował na stanowiskach: Dyrektora Sprzedaży oraz Wiceprezesa Zarządu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK