REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na nowe technologie

REKLAMA

Projekt ustawy o wspieraniu działalności innowacyjnej przewiduje wiele instrumentów, których wprowadzenie ma na celu zwiększenie konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez aktywizację jej rozwoju technologicznego. Jedną z kategorii takich instrumentów stanowią nowe rozwiązania podatkowe, w tym zmiany części zasad opodatkowania przedsiębiorców inwestujących w rozwój nowych technologii.

W Sejmie trwają prace nad projektem ustawy o wspieraniu działalności innowacyjnej przygotowanym przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy. Niestety, niektóre z proponowanych zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych należy uznać z jednej strony za niewystarczające, z drugiej zaś za wręcz szkodliwe. Odnosząc się do zawartych w projekcie najważniejszych zmian w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dodatkowo omówimy podstawowe zasady tzw. kredytu podatkowego dotyczącego kosztów prac badawczo-rozwojowych, działającego już z powodzeniem w Stanach Zjednoczonych, co pozwoli na częściowe porównanie proponowanych zmian z rozwiązaniami działającymi już od ponad 20 lat w USA.

Autopromocja
Obecne rozwiązanie ustawowe

Zgodnie z obecnie obowiązującym art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) dalej ustawa o PDOP, prace rozwojowe zakończone wynikiem pozytywnym, które mogą być wykorzystane na potrzeby działalności gospodarczej podatnika – pod wymienionymi w ustawie warunkami – stanowią wartość niematerialną i prawną. Zatem podatnik ma prawo do rozpoznawania wydatków poniesionych na rozwój określonej technologii jako kosztu uzyskania przychodów co do zasady poprzez dokonywanie odpisów amortyzacyjnych. W przypadku kosztów prac rozwojowych zakończonych wynikiem negatywnym stanowią one koszty uzyskania przychodów w momencie powzięcia informacji o negatywnym wyniku tych prac (co potwierdza Ministerstwo Finansów m.in. w piśmie z 20 stycznia 1996 roku, nr PO 3-MD-722-446a/95).

Koszt w momencie poniesienia

Najistotniejszą proponowaną zmianą w przepisach ustawy o PDOP jest wprowadzenie nowego przepisu art. 15 ust. 4a, zgodnie z którym koszty uzyskania przychodu poniesione na prowadzone prace badawczo-rozwojowe mogą być potrącane w roku podatkowym, w którym zostały faktycznie poniesione. Tym samym każdy podatnik ponoszący wydatki na prace badawczo-rozwojowe (zdefiniowane w projekcie jako prace określone w dziale 73 rozporządzenia wydanego na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej; Dz.U. nr 88, poz. 439 z późn. zm) będzie uprawniony do ich zaliczenia bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów w roku ich poniesienia lub w roku, w którym podatnik uzyska przychód związany z takimi kosztami.

Skoro wydatki na prace rozwojowe będą stanowić koszt podatkowy w momencie ich poniesienia, według autorów projektu nie będzie istniało już żadne uzasadnienie tworzenia „kosztów prac rozwojowych” jako wartości niematerialnej i prawnej podlegającej amortyzacji. Dlatego projektodawcy proponują uchylenie art. 16b ust. 2 pkt 3 oraz art. 16m ust. 1 pkt 3 ustawy o PDOP.

Kto będzie mógł uzyskać status centrum badawczo-rozwojowego

Uzyskanie statusu centrum badawczo-rozwojowego wymaga spełnienia następujących przesłanek:

• uzyskiwania 50 proc. przychodów ze sprzedaży prac badawczo-rozwojowych,
• w roku obrotowym poprzedzającym złożenie wniosku o nadanie statusu osiągnięcie przychodów w wysokości co najmniej 250 tysięcy euro oraz
• terminowe uiszczanie podatków oraz składek na ubezpieczenia społeczne. Status ma być nadawany na 3 lata, przy czym przedsiębiorca będzie mógł ubiegać się o jego dalsze przedłużenie.

Korzyść, ale tylko pozorna

Ta pozornie korzystna dla podatników zmiana przepisów może prowadzić do sytuacji, w której firmy dla celów podatkowych nie będą miały możliwości zneutralizowania poniesionych wydatków z przychodami ze sprzedaży prac rozwojowych. W przypadku gdy podatnik zacznie otrzymywać zwrot z poczynionych inwestycji po okresie dłuższym niż 5 lat, tj. czasie, w którym ma on możliwość rozliczenia straty podatkowej, nie będzie mógł efektywnie odliczyć wygenerowanej we wcześniejszych latach straty podatkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem sugerowanym rozwiązaniem byłoby pozostawienie podatnikom wyboru pomiędzy możliwością traktowania poniesionych wydatków na prace rozwojowe jako bezpośredniego kosztu a rozpoznaniem jako kosztu uzyskania przychodów w formie odpisów amortyzacyjnych. Innymi słowy, chodzi o wprowadzenie w ustawie alternatywy zaproponowanej zresztą przez projektodawców w przypadku podatników, którzy rozpoczęli dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od kosztów prac rozwojowych przed wejściem w życie nowej regulacji (art. 23 projektu). Takie dokładnie rozwiązanie istnieje zresztą w amerykańskich przepisach federalnych (Section 174 (b) Internal Revenue Code).

Innym rozwiązaniem pozwalającym na uniknięcie efektywnego obciążenia podatnika nierozliczoną stratą podatkową, jest wydłużenie okresu, w którym podatnik ma prawo do obniżenia osiągniętego dochodu podatkowego o wykazaną stratę. Przykładowo, podatnicy amerykańscy (stosownie do Section 172 (B) Internal Revenue Code) mają możliwości rozliczenia straty w okresie 20 kolejnych lat. Dodatkowo mogą także rozliczyć stratę powstałą w roku podatkowym z dochodem wygenerowanym w 2 poprzednich latach podatkowych (a za lata 2001 i 2002 nawet w 5 latach). Warto mieć także na uwadze fakt, iż wiele legislacji europejskich nie przewiduje w ogóle ograniczeń czasowych w rozliczaniu strat podatkowych.

Odliczenie od dochodu zakupu nowych technologii

Projekt wprowadza także nowy przepis art. 18b, zgodnie z którym podatnik jest uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na zakup nowych technologii. Odliczeniu podlega wyłącznie zakup od jednostek naukowych w rozumieniu ustawy o finansowaniu nauki oraz od centrów badawczo-rozwojowych, przy czym odliczenia takie nie mogą przekroczyć 50 proc. wydatków na nowe technologie w przypadku małych lub średnich przedsiębiorstw (w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej) oraz 30 proc. wydatków w przypadku pozostałych przedsiębiorstw.

Status centrum badawczo-rozwojowego

Zgodnie z kolejną z proponowanych zmian, zwalnia się z opodatkowania podatkiem dochodowym dochody podatników, którzy posiadają status centrum badawczo-rozwojowego, o którym mowa w ustawie o wspieraniu innowacyjności (...), osiągnięte ze sprzedaży prac badawczo-rozwojowych (projektowany art. 17 ust. 1 pkt 38 ustawy o PDOP).

Wprowadzenie zwolnienia z opodatkowania w podatku dochodowym dotyczy wyłącznie przedsiębiorców posiadających status centrum badawczo-rozwojowego (CBR).

Samo zwolnienie z podatku dochodowego dla CBR należy ocenić pozytywnie. Celem zmian w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powinno być jednak rozpowszechnienie działalności badawczo-rozwojowej u jak najszerszego kręgu podatników (np. poprzez wprowadzenie kredytu podatkowego), a nie ograniczenie profitów podatkowych do jednostek posiadających specjalny status. Zawarte w projekcie wymogi dotyczące np. wysokości przychodów mogą być bardzo trudne do spełnienia dla nowych podmiotów zajmujących się pracami badawczymi.

Dawno temu w Ameryce

W Stanach Zjednoczonych Ameryki Płn. podstawowym instrumentem wspierania prac nad rozwojem nowych oraz ulepszonych produktów i procesów technologicznych jest bezzwrotny kredyt podatkowy, wprowadzony po raz pierwszy do Internal Revenue Code przez ustawę Economic Recovery Act z 1981 roku, a następnie kilkakrotnie modyfikowany. Ten szczególny profit (benefit) podatkowy został szeroko rozpowszechniony wśród firm ponoszących tzw. koszty prac badawczo-rozwojowych (research and development expenses).

Zgodnie z przepisami amerykańskimi, podatnik ma prawo do kredytu podatkowego w wysokości 20 proc. różnicy pomiędzy 1) sumą „kwalifikowanych wydatków dotyczących prac rozwojowych” (qualified research expenses), tj. wydatków poniesionych m.in. na wynagrodzenia pracowników związanych z prowadzonymi pracami rozwojowymi, materiały wykorzystywane do prac rozwojowych, koszty korzystania z komputerów (computer use) oraz wydatkami na nabycie usług zewnętrznych, a 2) tzw. kwotą bazową (base amount), czyli – w uproszczeniu – ilorazem „kwalifikowanych wydatków” dotyczących prac rozwojowych w ogólnych przychodach spółki podzielonych przez średnie przychody z ostatnich 4 lat.

Kredyt podatkowy obniża bezpośrednio podstawę opodatkowania. Zasady odliczenia kredytu są bardzo zbliżone do odliczenia straty podatkowej, tj. podatnicy mają prawo do rozliczenia kredytu w okresie 20 kolejnych lat lub rozliczenia z dochodem wygenerowanym w dwóch poprzednich latach.

Podatnicy mają także prawo do odliczenia 20 proc. kredytu podatkowego od podstawy opodatkowania, ponosząc wydatki na prace badawcze przeprowadzone przez uczelnie oraz specjalne jednostki badawcze.

Adam Wacławczyk, Jan Wacławek
doradcy podatkowi w PricewaterhouseCoopers
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

Minister Finansów: KSeF dopiero od 2026 roku. Dwie daty dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

REKLAMA