REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od nowego roku definicja inwestycje bardziej precyzyjna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gyöngyvér Takáts

REKLAMA

Dotychczasowa definicja inwestycji często przyczyniała się do powstawania problemów z klasyfikacją niektórych aktywów. Nowa definicja, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2008 r., wydaje się rozwiązywać te wątpliwości.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Uściślono kryterium zaliczania aktywów do inwestycji. Zmiana słowa „nabyte” na „utrzymywane” oznacza, że do inwestycji zalicza się aktywa utrzymywane w celu osiągania korzyści ekonomicznych, niezależnie od sposobu ich pozyskania (zakupu, nieodpłatnego otrzymania, wytworzenia we własnym zakresie). Wskazanie na cel „utrzymywania” aktywów usunie wątpliwości związane z zaliczeniem przez jednostki tego rodzaju aktywów do inwestycji.

Kategoria inwestycji jest dość obszerna. Zalicza się do niej aktywa trwałe lub obrotowe odpowiadające definicji inwestycji:

l nieruchomości,

l wartości niematerialne i prawne,

l aktywa finansowe.

Wątpliwości w klasyfikacji pojawiały się w przypadku nieruchomości oraz wartości niematerialnych i prawnych, ponieważ słowo „nabyte”, zawarte w definicji ustawy, wyłączyło z zaliczenia do inwestycji aktywa otrzymane nieodpłatnie lub wyprodukowane we własnym zakresie. Z literalnego brzmienia przepisu wynikało również, że środków trwałych nabytych z przeznaczeniem na potrzeby jednostki nie można było przeklasyfikować do inwestycji, gdy jednostka zaprzestała ich użytkowania i przeznaczyła np. na wynajem.

Nieruchomości i wartości niematerialne i prawne jako inwestycje

Z punktu widzenia ewidencji rachunkowej inwestycje dzieli się na dwie grupy: inwestycje niefinansowe i inwestycje finansowe.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Nieruchomości inwestycyjne stanowią więc inwestycje niefinansowe, co oznacza, że podlegają one zasadom wyceny określonym dla tego typu aktywów w ustawie o rachunkowości.

Do nieruchomości inwestycyjnych zaliczane będą od 2008 r. nieruchomości utrzymywane w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych wynikających z przyrostu ich wartości lub innych pożytków, np. budynek wybudowany do wynajęcia.

Nadal jednak definicja nieruchomości inwestycyjnych jest dość skąpa, warto więc posiłkować się regulacjami zawartymi w MSR nr 40 - „Nieruchomości inwestycyjne”. Zgodnie z nim do nieruchomości inwestycyjnych zalicza się nieruchomość (grunt, budynek lub część budynku albo oba te elementy), którą właściciel traktuje jako źródło przychodów z czynszów lub utrzymuje w posiadaniu ze względu na przyrost jej wartości, względnie z obu tych powodów.

Z nowej definicji jednoznacznie wynika, że jeżeli spółka wybuduje nieruchomość w celu osiągnięcia z niej korzyści ekonomicznych, nieruchomość ta będzie zaliczana do inwestycji. Może powstać pytanie, co zrobić z nieruchomościami, które ze względu na używane dotychczas w określeniu inwestycji słowo „nabyte” nie zostały zakwalifikowane do inwestycji. Należy uznać, że w takiej sytuacji powinno nastąpić ich przekwalifikowanie ze środków trwałych do nieruchomości inwestycyjnych.

Ewidencja nakładów na nieruchomości inwestycyjne powinna się odbywać na odrębnym koncie, nie może to być jednak konto „Środki trwałe w budowie”, ponieważ ustawa o rachunkowości dokładnie definiuje, jakie nakłady mogą być wykazane na tym koncie. Tej definicji nie odpowiadają nakłady na nieruchomości inwestycyjne. Zaleca się wyodrębnienie konta analitycznego w ramach kont stosowanych do ewidencji inwestycji długoterminowych, w tym nieruchomości.

Co to jest środek trwały w budowie?

Przez środki trwałe w budowie rozumie się zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego.

Tabela. Budowa kont „Inwestycje długoterminowe - nieruchomości inwestycyjne”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

UWAGA!

Ustawa o rachunkowości nie przewidywała sposobu przekwalifikowania środków trwałych do nieruchomości inwestycyjnych. Jednak od 2008 r. wykazane w środkach trwałych aktywa odpowiadające nowej definicji należy przenieść do inwestycji.

Wycena inwestycji

Zmiana art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. b) oraz art. 35 ust. 4 wyjaśnia wątpliwości związane z rozliczeniem skutków wyceny inwestycji długoterminowych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Pozostałe koszty i przychody operacyjne, związane z utrzymywaniem i zbyciem nieruchomości oraz wartości niematerialnych i prawnych zaliczonych do inwestycji, rozszerzono także o koszty i przychody powstałe w wyniku aktualizacji wartości tych inwestycji, wycenianych według ceny rynkowej bądź inaczej określonej wartości godziwej.

Powyższa zmiana pozwala na określenie sposobu odniesienia zmian wartości inwestycji na skutek ich aktualizacji, w przypadku gdy nie przyjęto do wyceny tych inwestycji - w myśl art. 28 ust. 1 pkt 1a ustawy - zasad stosowanych do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Zmiana art. 35 ust. 4 jest doprecyzowaniem polegającym na wyłączeniu z aktywów trwałych zaliczanych do inwestycji przeszacowywanych według cen rynkowych nieruchomości oraz wartości niematerialnych i prawnych w związku z regulacją zaproponowaną w art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Zgodnie z przepisami ustawy inwestycje długoterminowe wycenia się według:

l zasad stosowanych do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, tj. według cen nabycia lub kosztów wytworzenia, lub wartości przeszacowanej (po aktualizacji wyceny środków trwałych), pomniejszonych o odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe, a także o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości,

l ceny rynkowej lub inaczej określonej wartości godziwej.

Skutki wyceny według wartości rynkowej - jak wynika ze zmiany wprowadzonej do ustawy - zalicza się do pozostałych kosztów lub przychodów operacyjnych, będą więc wykazane na kontach zespołu 7.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

l art. 3 ust. 1 pkt 17 i 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l projekt z 23 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o rachunkowości

l uzasadnienie MF do zmiany ustawy o rachunkowości

Gyöngyvér Takáts

ekspert ds. rachunkowości, pracownik redakcji

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA