REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od nowego roku definicja inwestycje bardziej precyzyjna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gyöngyvér Takáts

REKLAMA

Dotychczasowa definicja inwestycji często przyczyniała się do powstawania problemów z klasyfikacją niektórych aktywów. Nowa definicja, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2008 r., wydaje się rozwiązywać te wątpliwości.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Uściślono kryterium zaliczania aktywów do inwestycji. Zmiana słowa „nabyte” na „utrzymywane” oznacza, że do inwestycji zalicza się aktywa utrzymywane w celu osiągania korzyści ekonomicznych, niezależnie od sposobu ich pozyskania (zakupu, nieodpłatnego otrzymania, wytworzenia we własnym zakresie). Wskazanie na cel „utrzymywania” aktywów usunie wątpliwości związane z zaliczeniem przez jednostki tego rodzaju aktywów do inwestycji.

Kategoria inwestycji jest dość obszerna. Zalicza się do niej aktywa trwałe lub obrotowe odpowiadające definicji inwestycji:

l nieruchomości,

l wartości niematerialne i prawne,

l aktywa finansowe.

Wątpliwości w klasyfikacji pojawiały się w przypadku nieruchomości oraz wartości niematerialnych i prawnych, ponieważ słowo „nabyte”, zawarte w definicji ustawy, wyłączyło z zaliczenia do inwestycji aktywa otrzymane nieodpłatnie lub wyprodukowane we własnym zakresie. Z literalnego brzmienia przepisu wynikało również, że środków trwałych nabytych z przeznaczeniem na potrzeby jednostki nie można było przeklasyfikować do inwestycji, gdy jednostka zaprzestała ich użytkowania i przeznaczyła np. na wynajem.

Nieruchomości i wartości niematerialne i prawne jako inwestycje

Z punktu widzenia ewidencji rachunkowej inwestycje dzieli się na dwie grupy: inwestycje niefinansowe i inwestycje finansowe.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Nieruchomości inwestycyjne stanowią więc inwestycje niefinansowe, co oznacza, że podlegają one zasadom wyceny określonym dla tego typu aktywów w ustawie o rachunkowości.

Do nieruchomości inwestycyjnych zaliczane będą od 2008 r. nieruchomości utrzymywane w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych wynikających z przyrostu ich wartości lub innych pożytków, np. budynek wybudowany do wynajęcia.

Nadal jednak definicja nieruchomości inwestycyjnych jest dość skąpa, warto więc posiłkować się regulacjami zawartymi w MSR nr 40 - „Nieruchomości inwestycyjne”. Zgodnie z nim do nieruchomości inwestycyjnych zalicza się nieruchomość (grunt, budynek lub część budynku albo oba te elementy), którą właściciel traktuje jako źródło przychodów z czynszów lub utrzymuje w posiadaniu ze względu na przyrost jej wartości, względnie z obu tych powodów.

Z nowej definicji jednoznacznie wynika, że jeżeli spółka wybuduje nieruchomość w celu osiągnięcia z niej korzyści ekonomicznych, nieruchomość ta będzie zaliczana do inwestycji. Może powstać pytanie, co zrobić z nieruchomościami, które ze względu na używane dotychczas w określeniu inwestycji słowo „nabyte” nie zostały zakwalifikowane do inwestycji. Należy uznać, że w takiej sytuacji powinno nastąpić ich przekwalifikowanie ze środków trwałych do nieruchomości inwestycyjnych.

Ewidencja nakładów na nieruchomości inwestycyjne powinna się odbywać na odrębnym koncie, nie może to być jednak konto „Środki trwałe w budowie”, ponieważ ustawa o rachunkowości dokładnie definiuje, jakie nakłady mogą być wykazane na tym koncie. Tej definicji nie odpowiadają nakłady na nieruchomości inwestycyjne. Zaleca się wyodrębnienie konta analitycznego w ramach kont stosowanych do ewidencji inwestycji długoterminowych, w tym nieruchomości.

Co to jest środek trwały w budowie?

Przez środki trwałe w budowie rozumie się zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego.

Tabela. Budowa kont „Inwestycje długoterminowe - nieruchomości inwestycyjne”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

UWAGA!

Ustawa o rachunkowości nie przewidywała sposobu przekwalifikowania środków trwałych do nieruchomości inwestycyjnych. Jednak od 2008 r. wykazane w środkach trwałych aktywa odpowiadające nowej definicji należy przenieść do inwestycji.

Wycena inwestycji

Zmiana art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. b) oraz art. 35 ust. 4 wyjaśnia wątpliwości związane z rozliczeniem skutków wyceny inwestycji długoterminowych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Pozostałe koszty i przychody operacyjne, związane z utrzymywaniem i zbyciem nieruchomości oraz wartości niematerialnych i prawnych zaliczonych do inwestycji, rozszerzono także o koszty i przychody powstałe w wyniku aktualizacji wartości tych inwestycji, wycenianych według ceny rynkowej bądź inaczej określonej wartości godziwej.

Powyższa zmiana pozwala na określenie sposobu odniesienia zmian wartości inwestycji na skutek ich aktualizacji, w przypadku gdy nie przyjęto do wyceny tych inwestycji - w myśl art. 28 ust. 1 pkt 1a ustawy - zasad stosowanych do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Zmiana art. 35 ust. 4 jest doprecyzowaniem polegającym na wyłączeniu z aktywów trwałych zaliczanych do inwestycji przeszacowywanych według cen rynkowych nieruchomości oraz wartości niematerialnych i prawnych w związku z regulacją zaproponowaną w art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Zgodnie z przepisami ustawy inwestycje długoterminowe wycenia się według:

l zasad stosowanych do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, tj. według cen nabycia lub kosztów wytworzenia, lub wartości przeszacowanej (po aktualizacji wyceny środków trwałych), pomniejszonych o odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe, a także o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości,

l ceny rynkowej lub inaczej określonej wartości godziwej.

Skutki wyceny według wartości rynkowej - jak wynika ze zmiany wprowadzonej do ustawy - zalicza się do pozostałych kosztów lub przychodów operacyjnych, będą więc wykazane na kontach zespołu 7.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

l art. 3 ust. 1 pkt 17 i 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l projekt z 23 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o rachunkowości

l uzasadnienie MF do zmiany ustawy o rachunkowości

Gyöngyvér Takáts

ekspert ds. rachunkowości, pracownik redakcji

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA