REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stratę można rozliczyć przez pięć kolejnych lat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jolanta Nowak

REKLAMA

W przypadku osiągnięcia straty z działów specjalnych produkcji rolnej możliwe jest obniżenie dochodu uzyskanego z tego źródła w kolejno następujących po sobie pięciu latach podatkowych.

 

Mimo że działy specjalne produkcji rolnej są właściwie częścią działalności rolniczej, to jednak ustawodawca traktuje je w sposób odmienny, poddając dochody uzyskiwane z tego typu działalności produkcji rolnej podatkowi dochodowemu, zrównując je w ten sposób z działalnością gospodarczą. Podmioty wykonujące tego typu działalność nie mają jednakże - w przeciwieństwie do prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą - możliwości wyboru formy opodatkowania i obowiązane są opłacać podatek dochodowy na zasadach ogólnych, z pominięciem zryczałtowanych form opodatkowania. Ustawodawca ustanowił dla nich ponadto specyficzne zasady ustalania dochodu oraz zaliczek na podatek dochodowy.

Zaliczka na podatek

W przypadku działów specjalnych produkcji rolnej zaliczka na podatek dochodowy ustalana jest w drodze decyzji przez właściwy organ podatkowy - bez względu na to, czy podatnik zaprowadził księgę przychodów i rozchodów, czy też takiej księgi nie zaprowadził. Organ podatkowy ustala zaliczki na podatek dochodowy w oparciu o dane wynikające ze złożonych przez podatnika prowadzącego działy specjalne produkcji rolnej deklaracji PIT-6 o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji (o wysokości przewidywanego dochodu), przy zastosowaniu norm szacunkowych.

WAŻNE

Obniżenie dochodu uzyskanego z działów specjalnych produkcji rolnej jest możliwe tylko w sytuacji, gdy w każdym z tych pięciu kolejnych lat podatkowych podatnik ustala dochód z tego źródła w oparciu o podatkową książkę przychodów i rozchodów, a wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50 proc. kwoty tej straty.

Potrzebne zgłoszenie

Niezależnie od wybranego sposobu ustalania dochodu podatnicy, którzy osiągają dochody z działów specjalnych produkcji rolnej, są obowiązani składać w terminie do 30 listopada roku poprzedzającego rok podatkowy urzędowi skarbowemu deklaracje według ustalonego wzoru o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku następnym - PIT-6. Jeżeli dochód z działów specjalnych produkcji rolnej będzie ustalany na podstawie ksiąg podatkowych, podatnicy składają ponadto urzędowi skarbowemu w tym samym terminie informację o zamiarze zaprowadzenia księgi przychodów i rozchodów (księgi rachunkowej).

Księga podatkowa

Osobom prowadzącym działy specjalne produkcji rolnej, w odróżnieniu od pozostałych podatników, pozostawiono jedynie prawo wyboru prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Warto zauważyć, że prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów nie jest obowiązkiem osoby uzyskującej przychody z działów specjalnych produkcji rolnej, ale jej prawem. Podatnik, poza przypadkiem rozpoczynania prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, nie może zaprowadzić księgi w ciągu roku podatkowego, nie może w ciągu roku zrzec się swojego uprawnienia. Zrzeczenie może nastąpić tylko od początku roku podatkowego. Jeżeli podatnik zaprowadzi księgę, obowiązany jest ją prowadzić przez cały rok podatkowy.

Jeżeli podatnik nie zaprowadzi podatkowej księgi przychodów i rozchodów, siłą rzeczy nie ustala się ani przychodów, ani kosztów ich uzyskania. A zatem dochody ustala się wyłącznie przy zastosowaniu określonych przez ustawodawcę norm szacunkowych.

Dochody i koszty

W przypadku zaprowadzenia przez podatnika podatkowej księgi przychodów i rozchodów - przychody oraz koszty ich uzyskania ustala się według zasad przewidzianych dla podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Dochodem z działów specjalnych produkcji rolnej będzie w tym przypadku różnica stanowiąca nadwyżkę pomiędzy przychodem a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą z tego źródła, o którą podatnicy mogą obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno następujących po sobie pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50 proc. kwoty tej straty. Dodać przy tym należy, iż obniżenie to jest możliwe tylko w sytuacji, gdy w każdym z tych pięciu kolejnych lat podatkowych podatnik ustala dochód z działów specjalnych produkcji rolnej w oparciu o podatkową książkę przychodów i rozchodów.

Podobne stanowisko zajął Pierwszy Urząd Skarbowy w Poznaniu, wydając postanowienie (nr PF-2-415/305/05) dotyczące interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

DZIAŁY SPECJALNE PRODUKCJI ROLNEJ

Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin in vitro, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

WAŻNY TERMIN

Do 30 listopada podatnicy, którzy osiągają dochody z działów specjalnych produkcji rolnej, są obowiązani złożyć urzędowi skarbowemu deklaracje PIT-6 o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku następnym.


JOLANTA NOWAK

Urząd Skarbowy w Kościanie

ksiegowosc@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Rozporządzenie ministra finansów z 28 września 2007 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz.U. nr 187, poz. 1329).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA