REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód - odliczenie VAT z faktury za leasing

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Arska Elżbieta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiebiorców bierze samochody w leasing. Jak rozliczać faktury za opłatę wstępną, a jak za raty leasingowe? Czy można odliczyć cały VAT wynikający z tych faktur, czy tylko 60%?

 

 

Z tytułu umowy leasingu operacyjnego samochodu osobowego można odliczyć 60% podatku naliczonego, ale nie więcej niż 6000 zł. Odliczenia można dokonać na podstawie otrzymanej faktury VAT, w tym dokumentującej czynsz inicjalny. Pozostałe 40% VAT można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6000 zł. W odniesieniu do usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczajacej 3,5 tony na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania tego rodzaju pojazdów, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może przekroczyć kwoty 6000 zł.

WAŻNE

Jeżeli leasingowanym pojazdem jest samochód osobowy, to wówczas przysługuje tylko częściowe odliczenie podatku naliczonego. Chodzi to u podatek naliczony od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą, zatem również od czynszu inicjalnego. Ograniczenie wynoszące 60%, ale nie więcej niż 6000 zł, odnosi się do kwot VAT z całego okresu umowy leasingu.

Warunkiem korzystania z przysługującego podatnikowi odliczenia jest wykonywanie przez niego czynności opodatkowanych VAT. O odliczeniu nie może być bowiem mowy np. w przypadku lekarza wykonującego usługi związane z ochroną zdrowia, który na potrzeby prowadzonej działalności bierze w leasing samochód osobowy, bowiem świadczy on usługi korzystające ze zwolnienia od VAT, niedające prawa do odliczania VAT zawartego w towarach i usługach nabywanych na potrzeby tego rodzaju działalności.

PRZYKŁAD

Spółka Mleczarz produkująca i sprzedająca wyroby mleczne zawarła umowę leasingu operacyjnego na samochód osobowy. W październiku 2007 r. otrzymała fakturę VAT na czynsz inicjalna y w wysokości 40 000 zł netto i 8800 zł VAT. Następne raty leasingowe mają być płacone i dokumentowane fakturami w wysokości 1000 zł netto, 220 zł VAT. W związku z tym spółka Mleczarz może odliczyć w rozliczeniu za październik 2007 r. - 60% z kwoty 8800 zł, czyli 5280 zł.

Ponieważ maksymalne odliczenie wynosi 6000 zł, zatem w kolejnych miesiącach spółka z następnych faktur VAT może odliczyć kwotę 720 zł. Spółka może odliczać podatek naliczony (po 60% podatku z kolejnych faktur za raty leasingowe) do czasu, aż suma podatku naliczonego (z faktur za czynsz inicjalny oraz faktur za kolejne raty leasingowe) nie przekroczy kwoty 6000 zł. Po przekroczeniu tej kwoty spółka nie będzie mogła odliczać VAT z kolejnych faktur za raty leasingowe.

A zatem odliczenie VAT przez spółkę Mleczarz w kolejnych miesiącach przedstawia się następująco:

- listopad 2007 - 60% z kwoty 220 zł = 132 zł

- grudzień 2007 - 60% z kwoty 220 zł = 132 zł

- styczeń 2008 - 60% z kwoty 220 zł = 132 zł

- luty 2008 - 60% z kwoty 220 zł = 132 zł

- marzec 2008 - 60% z kwoty 220 zł = 132 zł

Łącznie spółka od listopada 2007 r. do marca 2008 r. odliczyła 5940 zł (22% VAT z faktury za czynsz inicjalny + VAT z 5 faktur za raty leasingowe). W związku z tym spółce pozostało do odliczenia 60 zł, które rozliczy w rozliczeniu za kwiecień.

PRZYKŁAD

Pan Piotr Kozłowski zawarł umowę leasingu operacyjnego na samochód osobowy. Otrzymał fakturę VAT na czynsz inicjalny w wysokości 70 000 zł netto, VAT 15 400 zł. Z faktury tej może odliczyć 60% podatku naliczonego, ale nie więcej niż 6000 zł. Ponieważ 60% VAT z tej faktury, czyli od 15 400 zł, wynosi 9240 zł, to pan Piotr Kozłowski może odliczyć z tytułu tego zakupu tylko 6000 zł. Pozostałe faktury VAT za kolejne raty leasingowe w ogóle nie będą podstawą do odliczenia VAT w żadnej wysokości.

Zaliczenie do kosztów nieodliczonego VAT

Jeżeli chodzi o drugą część pytania, tj. możliwość zaliczenia nieodliczanego VAT do kosztów uzyskania przychodu, to należy stwierdzić, że kwoty te bezwzględnie stanowią koszt uzyskania przychodu. Przemawiają za tym bezpośrednio przepisy ustaw o podatkach dochodowych, które zezwalają na zaliczenie do kosztów podatku naliczonego w tej części, w której zgodnie z przepisami o VAT podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty podatku należnego.

Rozliczenie w kosztach czynszu inicjalnego

Od 2007 r. pojawiały się pewne wątpliwości, czy czynsz inicjalny może być odliczany jednorazowo, czy też należy go proporcjonalnie rozłożyć do czasu trwania umowy leasingu. Zmiany od 1 stycznia 2007 r. zasad potrącania w czasie kosztów niezwiazanych bezpośrednio z przychodami danego (jednego) roku podatkowego (a więc m.in. czynszu inicjalnego) odnoszą się przede wszystkim do podatników - zarówno podatku dochodowego od osób fizycznych, jaki i podatku dochodowego od osób prawnych - prowadzących księgi rachunkowe.

Czynsz inicjalny w umowach leasingu nie może być powiązany z przychodami tylko jednego roku podatkowego, gdyż umowa leasingu trwa kilka lat. Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 5c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który odnosi się do podatników prowadzących księgi rachunkowe, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Oznacza to, że podatnicy prowadzący księgi rachunkowe mają obowiązek podzielenia czynszów inicjalnych na każdoroczne części (stosownie do długości trwania leasingu w danym roku podatkowym) i potrącania w kosztach danego roku podatkowego (w którym trwa leasing) stosownej części tych opłat.

Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 6 ww. ustawy, powyższa zasada ma zastosowanie również do podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem że stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do tego roku podatkowego. Oznacza to zatem stosowanie tej samej zasady do podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów w sposób memoriałowy.

Prawidłowość rozliczania czynszu inicjalnego od umów leasingu w czasie trwania umowy potwierdziło Ministerstwo Finansów w piśmie z 28 maja 2007 r., DD6-8213-190/MD/07/427, stwierdzając, że „uzasadnione jest, aby w świetle stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 stycznia 2007 r. wstępną opłatę leasingową, dotyczącą ściśle określonego czasu trwania umowy leasingu zawartej na czas oznaczony, podatnik rozliczał proporcjonalnie do długości trwania tej umowy”.


Elżbieta Arska

PODSTAWA PRAWNA

- ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA