REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ograniczyć koszty publikacji sprawozdań

Monika Śmigielska

REKLAMA

Zasady prawidłowego, z punktu widzenia wymogów ustawy o rachunkowości oraz Międzynarodowych Standardów Rachunkowości, sporządzania rocznych sprawozdań finansowych nabierają w końcówce roku szczególnego znaczenia.

 

Publikacja sprawozdania często wiąże się z koniecznością poniesienia wysokich kosztów. Ich części można jednak uniknąć.

Obowiązek publikowania sprawozdań finansowych wynika z przepisów zarówno ustawy o rachunkowości, jak i Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.

Zasady rachunkowości

Zgodnie z art. 70 ust. 1 usta- wy o rachunkowości z 29 września 2007 r. (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.) ogłoszeniu w Monitorze Polskim B podlega wprowadzenie do sprawozdania finansowego, bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w kapitale własnym oraz rachunek przepływów pieniężnych za dany rok obrotowy. Obowiązek publikacyjny nie obejmuje drugiej z części składowych informacji dodatkowej, tj. dodatkowych informacji i objaśnień. Pomijane bywa to często na etapie konstruowania informacji dodatkowej, jako obligatoryjnego elementu każdego sprawozdania finansowego. W praktyce nierzadko zdarzają się sprawozdania z rozbudowanym do kilkudziesięciu stron wprowadzeniem. Nie byłoby w tym nic niewłaściwego, gdyby nie fakt, iż bardzo często wprowadzenia takie zawierają informacje, które powinny znaleźć się w drugiej, niepublikowanej części sprawozdania finansowego. Wybór takiej właśnie metody konstruowania sprawozdania finansowego nie jest przy tym zazwyczaj wyborem do końca przemyślanym. Świadczy o tym chociażby fakt, iż koszt publikacji tak sporządzonego sprawozdania najczęściej okazuje się nieprzyjemną niespodzianką dla jednostki, składającej wniosek o ogłoszenie sprawozdania finansowego. W praktyce zdarzają się sprawozdania finansowe, których koszt publikacji sięga 40 tys., a nawet 50 tys. zł.

W mojej ocenie, racjonalne skonstruowanie tego samego sprawozdania pozwoli na zaoszczędzenie nawet do 90 proc. kosztów ogłoszenia.

W praktyce ograniczenie kosztów publikacji sprawozdania finansowego sprowadzać się będzie do zastosowania prostego zabiegu, polegającego na umieszczeniu w pierwszej części informacji dodatkowej wyłącznie informacji obligatoryjnych, wprost wymienionych w art. 48 ust. 1 pkt 1 oraz załączniku nr 1 do ustawy. Pozostałe informacje, niezbędne do stwierdzenia, iż wynik finansowy przedstawiony został przez jednostkę rzetelnie i jasno, umieścić należy w dodatkowych informacjach i objaśnieniach.

Sprawozdania w MSR

Stosowanie dyrektywy racjonalizacji kosztów publikacji sprawozdań finansowych napotyka trudności w odniesieniu do sprawozdań sporządzanych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości (MSR). Zgodnie z par. 8 MSR 1 kompletne sprawozdanie finansowe składa się z bilansu, rachunku zysków i strat, zestawienia zmian w kapitale własnym, rachunku przepływów pieniężnych oraz informacji dodatkowych o przyjętych zasadach (polityce) rachunkowości oraz innych informacji objaśniających. Jako element sprawozdania finansowego nie występuje zatem w MSR wprowadzenie do sprawozdania finansowego jako takie. Rodzi się w związku z tym pytanie, jak należy rozumieć obowiązek publikacji sprawozdania finansowego określony w art. 70 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Czy jednostki sporządzające sprawozdanie finansowe zgodnie z MSR, w tym MSR 1, powinny ogłaszać w Monitorze Polskim B informacje dodatkowe o przyjętych zasadach (polityce) rachunkowości oraz innych informacji objaśniających w całości, czy też ewentualnie tę ich część, która odpowiada swym zakresem przedmiotowym wprowadzeniu do sprawozdania finansowego w rozumieniu ustawy o rachunkowości. Ustawodawca kwestię rozbieżności pojęć oraz ich ewentualnych skutków z punktu widzenia obowiązku notyfikacyjnego pominął milczeniem. Wykładnia celowościowa przemawia za ograniczeniem ww. obowiązku do tej części sprawozdania, która zakresem swym odpowiada wprowadzeniu do sprawozdania finansowego. Ratio legis publikacji wprowadzenia do sprawozdania finansowego stanowi umożliwienie identyfikacji podmiotu oraz właściwej interpretacji ujętych w sprawozdaniu danych liczbowych. W mojej ocenie złożenie do ogłoszenia tej części sprawozdania sporządzonego zgodnie z MSR, która przedmiotowo odpowiada zakresowi wprowadzenia do sprawozdania finansowego, czyni zadość ustawowemu obowiązkowi notyfikacyjnemu, umożliwiając uniknięcie odpowiedzialności karnej, określonej w art. 79 pkt 3 ustawy o rachunkowości.

Mam nadzieję, że ustawodawca dostrzeże zasygnalizowany problem i podejmie się jego ustawowej regulacji. Liczę na to, iż będzie to tematem szerszej dyskusji nad ewentualnymi propozycjami zmian ustawy o rachunkowości.

OBOWIĄZEK PUBLIKACJI SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO

Ogłoszeniu w Monitorze Polskim B podlega:

- wprowadzenie do sprawozdania finansowego,

- bilans,

- rachunek zysków i strat,

- zestawienie zmian w kapitale własnym oraz

- rachunek przepływów pieniężnych za dany rok obrotowy.

Obowiązek publikacyjny nie obejmuje drugiej z części składowych informacji dodatkowej, tj. dodatkowych informacji i objaśnień.

PRZYKŁAD

KALKULACJA CENY PUBLIKACJI

Sprawozdanie finansowe: 60 stron, w tym 45 stron wprowadzenia oraz 3 strony dodatkowych informacji i objaśnień

Opłata za publikację 1 stronę Monitora Polskiego B w 2007 roku 708, 59 zł brutto (zgodnie z rozporządzeniem prezesa Rady Ministrów z 3 października 2001 r.)

Koszt publikacji: 57 stron X 708,59 zł = 40 389,63 zł


Monika Śmigielska

aplikantka radcowska z zespołu prawa korporacyjnego Kancelarii Krawczyk i Wspólnicy

gp@infor.pl


Podstawa prawna

- Art. 70 ust. 1 i 79 ust. 3 ustawy o rachunkowości z 29 września 2007 r. (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA