REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ograniczyć koszty publikacji sprawozdań

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Śmigielska

REKLAMA

Zasady prawidłowego, z punktu widzenia wymogów ustawy o rachunkowości oraz Międzynarodowych Standardów Rachunkowości, sporządzania rocznych sprawozdań finansowych nabierają w końcówce roku szczególnego znaczenia.

 

Publikacja sprawozdania często wiąże się z koniecznością poniesienia wysokich kosztów. Ich części można jednak uniknąć.

Obowiązek publikowania sprawozdań finansowych wynika z przepisów zarówno ustawy o rachunkowości, jak i Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.

Zasady rachunkowości

Zgodnie z art. 70 ust. 1 usta- wy o rachunkowości z 29 września 2007 r. (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.) ogłoszeniu w Monitorze Polskim B podlega wprowadzenie do sprawozdania finansowego, bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w kapitale własnym oraz rachunek przepływów pieniężnych za dany rok obrotowy. Obowiązek publikacyjny nie obejmuje drugiej z części składowych informacji dodatkowej, tj. dodatkowych informacji i objaśnień. Pomijane bywa to często na etapie konstruowania informacji dodatkowej, jako obligatoryjnego elementu każdego sprawozdania finansowego. W praktyce nierzadko zdarzają się sprawozdania z rozbudowanym do kilkudziesięciu stron wprowadzeniem. Nie byłoby w tym nic niewłaściwego, gdyby nie fakt, iż bardzo często wprowadzenia takie zawierają informacje, które powinny znaleźć się w drugiej, niepublikowanej części sprawozdania finansowego. Wybór takiej właśnie metody konstruowania sprawozdania finansowego nie jest przy tym zazwyczaj wyborem do końca przemyślanym. Świadczy o tym chociażby fakt, iż koszt publikacji tak sporządzonego sprawozdania najczęściej okazuje się nieprzyjemną niespodzianką dla jednostki, składającej wniosek o ogłoszenie sprawozdania finansowego. W praktyce zdarzają się sprawozdania finansowe, których koszt publikacji sięga 40 tys., a nawet 50 tys. zł.

W mojej ocenie, racjonalne skonstruowanie tego samego sprawozdania pozwoli na zaoszczędzenie nawet do 90 proc. kosztów ogłoszenia.

W praktyce ograniczenie kosztów publikacji sprawozdania finansowego sprowadzać się będzie do zastosowania prostego zabiegu, polegającego na umieszczeniu w pierwszej części informacji dodatkowej wyłącznie informacji obligatoryjnych, wprost wymienionych w art. 48 ust. 1 pkt 1 oraz załączniku nr 1 do ustawy. Pozostałe informacje, niezbędne do stwierdzenia, iż wynik finansowy przedstawiony został przez jednostkę rzetelnie i jasno, umieścić należy w dodatkowych informacjach i objaśnieniach.

Sprawozdania w MSR

Stosowanie dyrektywy racjonalizacji kosztów publikacji sprawozdań finansowych napotyka trudności w odniesieniu do sprawozdań sporządzanych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości (MSR). Zgodnie z par. 8 MSR 1 kompletne sprawozdanie finansowe składa się z bilansu, rachunku zysków i strat, zestawienia zmian w kapitale własnym, rachunku przepływów pieniężnych oraz informacji dodatkowych o przyjętych zasadach (polityce) rachunkowości oraz innych informacji objaśniających. Jako element sprawozdania finansowego nie występuje zatem w MSR wprowadzenie do sprawozdania finansowego jako takie. Rodzi się w związku z tym pytanie, jak należy rozumieć obowiązek publikacji sprawozdania finansowego określony w art. 70 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Czy jednostki sporządzające sprawozdanie finansowe zgodnie z MSR, w tym MSR 1, powinny ogłaszać w Monitorze Polskim B informacje dodatkowe o przyjętych zasadach (polityce) rachunkowości oraz innych informacji objaśniających w całości, czy też ewentualnie tę ich część, która odpowiada swym zakresem przedmiotowym wprowadzeniu do sprawozdania finansowego w rozumieniu ustawy o rachunkowości. Ustawodawca kwestię rozbieżności pojęć oraz ich ewentualnych skutków z punktu widzenia obowiązku notyfikacyjnego pominął milczeniem. Wykładnia celowościowa przemawia za ograniczeniem ww. obowiązku do tej części sprawozdania, która zakresem swym odpowiada wprowadzeniu do sprawozdania finansowego. Ratio legis publikacji wprowadzenia do sprawozdania finansowego stanowi umożliwienie identyfikacji podmiotu oraz właściwej interpretacji ujętych w sprawozdaniu danych liczbowych. W mojej ocenie złożenie do ogłoszenia tej części sprawozdania sporządzonego zgodnie z MSR, która przedmiotowo odpowiada zakresowi wprowadzenia do sprawozdania finansowego, czyni zadość ustawowemu obowiązkowi notyfikacyjnemu, umożliwiając uniknięcie odpowiedzialności karnej, określonej w art. 79 pkt 3 ustawy o rachunkowości.

Mam nadzieję, że ustawodawca dostrzeże zasygnalizowany problem i podejmie się jego ustawowej regulacji. Liczę na to, iż będzie to tematem szerszej dyskusji nad ewentualnymi propozycjami zmian ustawy o rachunkowości.

OBOWIĄZEK PUBLIKACJI SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO

Ogłoszeniu w Monitorze Polskim B podlega:

- wprowadzenie do sprawozdania finansowego,

- bilans,

- rachunek zysków i strat,

- zestawienie zmian w kapitale własnym oraz

- rachunek przepływów pieniężnych za dany rok obrotowy.

Obowiązek publikacyjny nie obejmuje drugiej z części składowych informacji dodatkowej, tj. dodatkowych informacji i objaśnień.

PRZYKŁAD

KALKULACJA CENY PUBLIKACJI

Sprawozdanie finansowe: 60 stron, w tym 45 stron wprowadzenia oraz 3 strony dodatkowych informacji i objaśnień

Opłata za publikację 1 stronę Monitora Polskiego B w 2007 roku 708, 59 zł brutto (zgodnie z rozporządzeniem prezesa Rady Ministrów z 3 października 2001 r.)

Koszt publikacji: 57 stron X 708,59 zł = 40 389,63 zł


Monika Śmigielska

aplikantka radcowska z zespołu prawa korporacyjnego Kancelarii Krawczyk i Wspólnicy

gp@infor.pl


Podstawa prawna

- Art. 70 ust. 1 i 79 ust. 3 ustawy o rachunkowości z 29 września 2007 r. (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA