REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF: Do kiedy wszystkie kraje UE muszą wprowadzić e-faktury? Które to już zrobiły?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
KSeF: Do kiedy wszystkie kraje UE muszą wprowadzić e-faktury? Które to już zrobiły?
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Niemcy i Francja czekają. Holendrzy stawiają warunek. Do 2028 r. wszystkie kraje UE muszą wprowadzić e-faktury. 

Unia chce zmniejszyć lukę VAT i uszczelnić system podatkowy, ale w niektórych krajach proces dostosowania się do regulacji postępuje wolniej niż się spodziewano.  Za niecały rok polscy przedsiębiorcy jako jedni z pierwszych w UE zostaną objęci obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Podobne rozwiązania zostały wprowadzone do tej pory w zaledwie kilku krajach. W pozostałych trwają konsultacje, a takie kraje jak Niemcy i Francja przesuwają terminy wprowadzenia obowiązkowych e-faktur.

REKLAMA

Autopromocja

134 miliardów euro – tyle wyniosła w Unii Europejskiej w 2019 r. luka VAT. W 2020 r.  zmniejszyła się ona aż o 31 miliardów euro. Jak to możliwe? To efekt uszczelnienia systemu podatkowego i cyfryzacji obiegu faktur. Mimo wszystko, wciąż kraje członkowskie UE tracą z tytułu nieodprowadzonego podatku VAT dziesiątki miliardów EUR. 

Nic więc dziwnego, że w interesie wspólnoty i krajów członkowskich leży jak najszybsze załatanie podatkowej luki. W tym celu podjęto działania, których wspólnym mianownikiem są ustrukturyzowane e-faktury. Ustrukturyzowane to te, które umożliwiają automatyczne przetwarzanie dokumentów bez ingerencji człowieka. Nie należy do nich np. format PDF często i mylnie utożsamiany z ustrukturyzowaną fakturą elektroniczną.

Początkowo obowiązek korzystania z ustrukturyzowanych e-faktur został wprowadzony przy zamówieniach publicznych. W tym celu została stworzona platforma PEPPOL i jej krajowe wersje. W przypadku Polski to Platforma Elektronicznego Fakturowania. W ciągu ostatnich lat PEPPOL trafił także do krajów pozaeuropejskich takich jak m.in. Chiny, Japonia czy USA.

Do kiedy wszystkie kraje UE muszą wprowadzić e-faktury?

Jednak e-faktury przy zamówieniach publicznych były dopiero pierwszym krokiem cyfryzacji procesu fakturowania. Rewolucja nadeszła wraz z zapowiedzią wprowadzenia podobnego obowiązku przy transakcjach typu B2B. W grudniu 2022 r. Komisja Europejska opublikowała propozycję projektu “VAT w epoce cyfrowej” (ViDA). Według jego założeń obowiązek wprowadzenia e-faktur będzie dotyczyć wszystkich krajów Unii Europejskiej. W 2028 r. zostanie wprowadzony wspólny system do europejskiego raportowania w czasie rzeczywistym. Do tego czasu wszystkie kraje muszą być gotowe do wdrożenia elektronicznego fakturowania - tłumaczy Tomasz Kuciel z Editel, operatora Platformy Elektronicznego Fakturowania. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teraz, w drugiej połowie 2023 r. kraje wspólnoty są w bardzo różnej sytuacji: jedne obowiązek e-fakturowania już wprowadziły, inne się do tego przymierzają (jak Polska), ale niektóre są dopiero na początku swojej drogi. Wzorem do naśladowania dla całej Europy mogą być Włochy. Na półwyspie Apenińskim już w 2019 r. pojawił się SDI – Sistema di Interscambio – odpowiednik naszego KSeF. -Wprowadzenie obowiązku elektronicznego fakturowania we Włoszech było wielkim sukcesem — tłumaczy Tomasz Kuciel z Editel W ciągu zaledwie jednego roku poskutkowało to zmniejszeniem luki VAT o 10%. To było inspiracją dla pozostałych państw, także Polski – dodaje.

W ślad Włoch poszła Portugalia, Węgry i Albania. W ciągu zaledwie jednego roku (2021) rząd w Tiranie objął nakazem e-fakturowania najpierw transakcje B2G, następnie B2B, a w końcu także B2C. Co ciekawe wszystkie faktury w tym kraju muszą zawierać kod QR.

Kolejnym krajem, który wprowadzi e-faktury będzie Polska. Od lipca 2024 r. przedsiębiorcy zostaną objęci obowiązkiem korzystania z KSeF, czyli Krajowego Systemu e-Faktur, niezależnie od rozmiaru organizacji.

W niektórych państwach przyjęto odmienne rozwiązania, gdzie nakaz najpierw dotyczyć będzie większych firm. Przykładem takiego kraju jest Belgia. Termin objęcia przedsiębiorstwa obowiązkiem korzystania z e-faktur ma zależeć od obrotu. Na ten moment pierwsze firmy czeka to w styczniu 2026 r., mniejsze organizacje w późniejszym okresie.

-Obecnie e-fakturowanie B2B w Belgii jest dozwolone bez wymogu przedstawienia faktury papierowej, pod warunkiem, że obie strony potwierdzą swoją zgodę oraz że istnieją wystarczające, bezpieczne kontrole nad procesami wystawiania, odbioru i przechowywania faktur - mówi Tomasz Kuciel z Editel.

Które kraje już wprowadziły KSef?  

Inaczej wygląda sytuacja w największych krajach Unii – Niemczech, Francji czy Hiszpanii. Spośród tych państw najbardziej do przodu posunięte są działania państwa z półwyspu Iberyjskiego. Od lipca bieżącego roku trwają tam konsultacje społeczne w sprawie planów dodania e-faktur B2B do istniejącego raportowania w czasie rzeczywistym. Wprowadzenie nakazu korzystania z elektronicznych faktur dla hiszpańskich przedsiębiorców na dzisiaj planowane jest na lipiec przyszłego roku. 

Jednak największe gospodarki UE, które też najwięcej tracą na luce VAT (Niemcy – 24 mld EUR w 2020 r., Francja, blisko 14 mld EUR), zwlekają z dostosowaniem się do unijnych regulacji. - Niemcy poprosiły Radę UE o zgodę na przełożenie wprowadzenia e-faktur z 2024 r. na 2026 r. Po uzyskaniu zgody nasi zachodni sąsiedzi mają więc dodatkowe 24 miesiące na dostosowanie się do zmian. Przykład z nich wzięli Francuzi, którzy również przełożyli tę datę. Początkowo francuskie przedsiębiorstwa e-faktury miały wdrożyć już w lipcu 2024 r. - zwraca uwagę Tomasz Kuciel z Editel.

Dużo pytań, odpowiedzi brak

Opóźnienia mają też Belgowie. 5 marca 2023 roku belgijskie Ministerstwo Finansów potwierdziło stopniowe wdrażanie fakturowania B2B od lipca 2024 r. do lipca 2025 r. Oprócz e-fakturowania wdrożone ma zostać niemal natychmiastowe e-raportowanie, które zastąpi roczny raport dotyczący wykazu klientów. Do tego jednak potrzebna jest pełna zgoda rządu i parlamentu. Brak porozumienia w sprawie dużych belgijskich reform podatkowych oznacza, że plany wprowadzenia obowiązkowego e-fakturowania z lipca 2024 r. budzą wątpliwości.

Podobnie w Bułgarii. Początkowo planowano, że e-fakturowanie, po sukcesie we Włoszech, na Węgrzech oraz planach Polski i Francji, będzie możliwe już w 2023 roku. Termin wdrożenia raczej nie nastąpi wcześniej jak w 2024 roku. Zmiany rządowe opóźniają też stopniowe wprowadzanie e-faktur i elektronicznego prowadzenia dokumentacji w Danii.

Konsultacje w sprawie obowiązku wdrożenia elektronicznego fakturowania B2B są prowadzone w obecnie w Chorwacji, gdzie prawdopodobny termin wprowadzenia e-faktur to 1 stycznia 2025 r, Szwecji, a także w Finlandii, która już od 2020 r. zobowiązuje podatników do przyjmowania e-faktur, ale obecnie zamierza dokonać przeglądu obowiązku e-fakturowania B2B / sprawozdawczości cyfrowej dla swoich podatników.

Ciekawy jest stosunek do regulacji Holendrów. Tamtejszy sekretarz finansów potwierdził warunkowe wsparcie unijnego projektu „Vat in the digital age” czyli podatku VAT w epoce cyfrowej. 

Niderlandy raczej nie skorzystają z opcji narzucenia jakiejkolwiek formy e-fakturowania B2B lub B2C, tym samym ciągłej kontroli transakcji. Niski poziom krajowych oszustw związanych z podatkiem VAT, wynoszący 1,7 miliarda euro, czyli mniej niż 3% dochodów z podatku VAT, jest głównym powodem braku konieczności inwestycji - zauważa Tomasz Kuciel z Editela.

Unia Europejska jest organizacją zrzeszającą dziesiątki krajów, systemów prawnych i rozwiązań ekonomicznych. Nic więc dziwnego, że widzimy bardzo różne podejścia do wprowadzenia obowiązku elektronicznego fakturowania. W interesie przedsiębiorców jest jednak śledzenie zmian w tej sprawie, bo kolejnym krokiem dla wielu państw będzie wprowadzenie podobnego obowiązku także dla zagranicznych firm działających w danym kraju.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA