REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-faktury w UE od 2028 roku. KSeF może więc poczekać

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kiedy KSeF będzie obowiązkowy? UE daje czas do 2028 roku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na przejście na e-faktury Komisja Europejska dała wszystkim krajom UE czas do 2028 r. Natomiast polscy przedsiębiorcy musieliby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) już od połowy 2024 r.

Kiedy KSeF będzie obowiązkowy? Termin może się zmienić

Polscy przedsiębiorcy mieli być zobligowani do korzystania z KSeF już od połowy 2024 r. Jednak, jak przyznał przewodniczący sejmowej komisji finansów Janusz Cichoń, ten termin może się zmienić. Na przejście na elektroniczny system fakturowania Komisja Europejska dała wszystkim czas do 2028 r. Jak wygląda sytuacja w innych krajach? 

Jednym z pomysłów na zmniejszanie luki VAT jest uszczelnianie systemu podatkowego poprzez wprowadzenie jednolitego, cyfrowego systemu rejestracji faktur na terenie Unii Europejskiej. Kierunek działań wyznacza europejska dyrektywa, której celem jest ujednolicenie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (B2G) od 2020 r. w ramach platformy Peppol.

Kiedy e-faktury obowiązkowe? UE daje czas do 2028 roku

Krok kolejny określa dyrektywa VAT w epoce cyfrowej (ViDA), która zobowiązuje kraje do otrzymywania i wystawiania faktur elektronicznych w ramach jednolitego systemu. Zacznie ona obowiązywać od 2028 r. Taka e-faktura ma ustrukturyzowaną postać: raz wystawiona trafia do systemu, gdzie dalej jest automatycznie przetwarzana i przechowywana przez 10 lat.

- Budowa jednego systemu do cyfrowego rejestrowania transakcji to proces wymagający wdrożenia i przetestowania niezawodnych rozwiązań, zanim staną się obowiązkowe. Czas odgrywa tu jeszcze dodatkową rolę, bo im szybciej obowiązek zostanie wprowadzony, tym szybciej zauważymy efekty z uszczelniania luki - mówi Mateusz Borowiak z firmy Banqup.

E-faktury w UE. Liderami są Włosi

O ile z e-faktur korzysta powszechnie sektor publiczny w UE, poszczególne kraje wprowadzają elektroniczne fakturowanie we własnym tempie. Z perspektywy ostatniego roku zdecydowana mniejszość krajów wprowadziła taki obowiązek w transakcjach B2B.

Europejskim liderem są Włochy, które obowiązek fakturowania elektronicznego wprowadziły dla rozliczeń B2G dla ministerstw i wybranych agencji rządowych w 2014 r., w kolejnym roku dla wszystkich podmiotów publicznych. Od 2019 r. e-faktury wystawiają największe firmy, stopniowo znoszone są kolejne progi dochodowe i od 2024 r. e-faktury będą wystawiać wszyscy przedsiębiorcy. Efekty? Wg danych Komisji Europejskiej Włosi ograniczyli spadek przychodów z VAT o 10,7 punktu procentowego w 2021 r.

W Polsce od 1 stycznia 2022 trwa okres przejściowy i przedsiębiorcy mogą korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który umożliwia wystawianie i udostępnianie faktur ustrukturyzowanych. Obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych wchodzi od 1 lipca 2024 r. i dotyczy przedsiębiorców, którzy są czynnymi płatnikami VAT. Od początku 2025 r. e-faktury będą wystawiać również firmy zwolnione z płacenia VAT. - Najnowsze dane Komisji Europejskiej pokazują, że w Polsce ograniczono stratę w luce VAT o 7,8 p.p. Jak widać, ukierunkowane działania, związane z cyfryzacją systemów podatkowych, przynoszą namacalne efekty - twierdzi Mateusz Borowiak.

Węgry to kolejny po Włoszech kraj, który obowiązek raportowania faktur w czasie rzeczywistym (RTIR) sprawnie wprowadził od połowy 2018 r. Od 1 stycznia 2021 r. nie tylko transakcje B2B, ale również B2C muszą być zgłaszane węgierskim organom podatkowym, niezależnie od kwoty transakcji.

Wiele krajów podchodzi do e-fakturowania etapami

Do roku 2028 zostało sporo czasu, dlatego wiele krajów podchodzi do e-fakturowania etapami, testując rozwiązania informatyczne lub nakładając najpierw obowiązek na największe przedsiębiorstwa. Wdrożenia etapowe od 2024 roku planuje Belgia, Francja, Hiszpania i Rumunia. Chorwacja, Niemcy, Słowacja i Słowenia planują wprowadzić e-faktury od 2025 r. 

Komisja Europejska udzieliła Niemcom pozwolenia na rozpoczęcie stosowania dobrowolnego e-fakturowania B2B od stycznia 2025 r. Obowiązek, dotyczący firm z obrotem przekraczającym 800 tys. euro, wejdzie dopiero od 2027 r. We Francji e-faktury są dobrowolne, obowiązek zacznie być wprowadzany w latach 2024-2026, początkowo dla firm zatrudniających ponad 5 tys. pracowników i z rocznym przychodem ponad 1,5 mld euro.

W Skandynawii e-fakturowanie B2B jest dobrowolne. W Finlandii, gdzie luka VAT jest niska, rząd zamierza uprościć system VAT i zmniejszyć koszty administracyjne. Proponowane rozwiązania będą wprowadzane etapami w latach 2024-2028. Podobnie Holandia może poszczycić się niskim poziomem oszustw rzędu 3 proc. dochodu z VAT. Kraj jest na etapie pilotażu, dopiero w 2023 r. wprowadzono obowiązek e-faktur dla sektora B2G. Korzystanie z faktur elektronicznych między firmami jest w dalszym ciągu dobrowolne.

W tabeli przedstawiamy informacje o obowiązku elektronicznego fakturowania dla sektora publicznego (B2G) oraz biznesu (B2B) dla 27 krajów EU oraz 4 krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego (Norwegia, Islandia, Liechtenstein, Wlk. Brytania).

KrajE-faktury B2GE-faktury B2B 
Austriatakdobrowolne od 2013
Belgiatak7/2024 duże firmy
7/2025 wszyscy
Bułgariataknie
Chorwacjatakod 2025
Cyprtaknie
Czechydobrowolnenie
Daniataknie
Estoniataknie 
Finlandiataknie
Francjataknie, od 7/2024
Grecjataknie
Hiszpaniataknie, od 2024 
Holandiataknie 
Islandiataknie
Irlandiataknie
Liechtensteintaknie
Litwataknie
Łotwataknie, od 2025
Luxemburgtaknie
Maltataknie
Niemcytaknie, 1/2026
Norwegiataknie
Polskataknie, od 7/2024
Portugaliataknie
Rumuniataknie, 1/ 2024
Słowacjataknie, od 2025
Słoweniataknie, od 2025
Szwecjataknie
Węgrytaktak 
Wielka Brytanianienie
Włochytaktak
Dane na podstawie zestawienia Komisji Europejskiej oraz raportu Navigating GlobalTax and E-invoicing Compliance in 2023 od Unifiedpost Group.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA