REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa data startu obowiązkowego KSeF na przełomie kwietnia i maja 2024 r. Są zmiany: faktury konsumenckie, załączniki do faktur, wystawianie e-faktur offline

Nowa data startu obowiązkowego KSeF na przełomie kwietnia i maja 2024 r. Są zmiany: faktury konsumenckie, załączniki do faktur, wystawianie e-faktur offline
Nowa data startu obowiązkowego KSeF na przełomie kwietnia i maja 2024 r. Są zmiany: faktury konsumenckie, załączniki do faktur, wystawianie e-faktur offline

REKLAMA

REKLAMA

Minister finansów Andrzej Domański poinformował 21 marca 2024 r., że na przełomie kwietnia i maja br zostanie przez Ministerstwo Finansów podana nowa data wprowadzenia obowiązkowego KSeF. Resort finansów zamierza wprowadzić obowiązkowy KSeF ale nie w 2024 roku. Zatem najprawdopodobniej będzie to rok 2025.
rozwiń >

Zmiany w KSeF

W czwartek 21 marca 2024 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja, poświęcona zmianom w Krajowym Systemie e-Faktur, które mają zostać wprowadzone m.in. wskutek trwających konsultacji z przedsiębiorcami. Jak powiedział podczas konferencji minister finansów Andrzej Domański, obecnie trwają audyty i testy systemu. „Dołożymy wszelkich starań, aby jak najszybciej podać nową datę wprowadzenia obowiązkowego KSeF” – zapewnił Andrzej Domański.

Na przełomie kwietnia i maja będziemy w stanie podać nową datę” – dodał. Jednocześnie podkreślił, że KSeF zostanie wprowadzony. „Od KSeF nie ma odwrotu” – stwierdził. Biorący udział w konferencji prasowej wiceminister finansów Jarosław Neneman zapowiedział, że po świętach wielkanocnych zostaną wprowadzone propozycje zmian w systemie KSeF, które zostały wypracowane w trakcie konsultacji. Podkreślił, że zmiany będą takie, aby poprawić system, ale „bez jego wywracania”. Dodał także, że proces legislacyjny będzie szybki.

W trakcie konferencji przedstawiono kilka proponowanych zmian.

REKLAMA

Autopromocja

Termin wejścia w życie KSeF taki sam dla podatników VAT czynnych i zwolnionych

„Zdecydowaliśmy się, aby termin wejścia w życie KSeF dla czynnych podatników VAT oraz dla podmiotów z VAT zwolnionych, był taki sam – powiedział wiceminister finansów i szef Krajowej Administracji Skarbowej Marcin Łoboda.

Dopuszczenie możliwości wystawiania faktur konsumenckich w KSeF

Wśród innych zmian proponuje się dopuszczenie możliwości wystawiania faktur konsumenckich za pośrednictwem KSeF. Konsument będzie miał anonimowy dostęp do faktury dzięki wygenerowanemu kodowi QR. 

Samoidentyfikacja podatnika

Ponadto pojawi się możliwość „samoidentyfikacji” podatnika, dzięki czemu podatnicy będący przedsiębiorcami będą mogli zażądać wystawienia faktury w systemie. Będzie to o tyle ważne, że według nowych propozycji do kosztów uzyskania przychodów, ważnych przy rozliczeniach podatkowych prowadzących działalność gospodarczą, będzie można zaliczać wyłączenie wydatki potwierdzone fakturami wystawionymi przez KSeF. Przy samoidentyfikacji konieczne będzie podanie albo numeru VAT, albo numeru NIP.
Podatnicy zwolnieni z VAT będą zobowiązani podawać na fakturach numer VAT (gdy są zarejestrowani dla potrzeb VAT) lub NIP (pozostali), jeśli dokonują zakupów na potrzeby działalności gospodarczej. Podatnicy rozliczający PIT na zasadach ogólnych lub „liniówką” będą - dla celów rozliczeń w podatku dochodowym - mieli wymóg posiadania faktury w KSeF.

Załączniki do faktur

Dodatkowo pojawi się możliwość dodawania do faktur wystawianych przez KSeF załączników, co ma znaczenie przy fakturach za usługi telekomunikacyjne, prąd i inne media (tzw. faktury zbiorcze)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Możliwość wystawiania faktur papierowych

Poza tym przedsiębiorcy uzyskają możliwość wystawiania faktur papierowych w sytuacji, kiedy faktura ma wartość do 450 zł oraz łączna wartość w miesiącu nie będzie przekraczać 10 tys. zł. Jednak będzie to rozwiązanie, które będzie funkcjonować w okresie przejściowym – czyli na początku wdrożenia – a poza tym sprzedaż potwierdzaną fakturami papierowymi będzie trzeba dodatkowo oznaczyć w ewidencji JPK_VAT. Ten sam obowiązek będzie dotyczyć także faktur wystawionych poza systemem lub w czasie awarii i nie wprowadzony w terminie do systemu.

Wystawianie e-faktur offline w okresie przejściowym

Ministerstwo Finansów zamierza także wprowadzić dla wszystkich podatników w okresie przejściowym możliwość wystawiania elektronicznych faktur „offline” poza KSeF z kodem QR i wprowadzania ich do KSeF następnego dnia roboczego. To rozwiązanie ma służyć nie tylko w sytuacjach, kiedy nastąpi awaria systemu czy też podatnik będzie miał utrudniony dostęp, ale będzie można korzystać z niego bez żadnych warunków.

Szkolenia dla podatników w urzędach skarbowych od maja 2024 r.

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa zapowiadają, że w maju 2024 r. w urzędach skarbowych rozpoczną się szkolenia dla przedsiębiorców dot. obowiązkowego systemu KSeF. W tych szkoleniach będzie można brać udział zarówno stacjonarnie w siedzibie urzędu a on także-line. Urzędnicy KAS w trakcie szkoleń przedstawią m.in. główne założenia i funkcjonalności KSeF, zakres obowiązkowego e-fakturowania, zasady generowania kodów QR oraz metody uzyskania dostępu do e-faktur. Omówią również funkcjonalności darmowych narzędzi do e-fakturowania tj. Aplikacji Podatnika KSeF, e-mikrofirmy oraz aplikacji mobilnej KSeF.

MF i KAS deklarują także, że podatnicy będą mogli umówić się również na indywidualne spotkania, podczas których otrzymają niezbędne informacje związane z obowiązkowym KSeF i korzystaniem z bezpłatnych narzędzi przygotowanych dla nich przez MF.

Ponadto będzie można skorzystać z pomocy Krajowej Informacji Skarbowej. Infolinia KIS będzie udzielała nie tylko wsparcia merytorycznego, związanego z obowiązującymi przepisami, lecz także szeroko rozumianej pomocy technicznej. Uruchomienie infolinii technicznej ma nastąpić w lipcu 2024 r.

Przesunięcie wdrożenia obowiązkowego KSeF

W styczniu minister finansów Andrzej Domański ogłosił, że wprowadzenie obowiązkowego KSeF, które miało nastąpić od 1 lipca 2024 r. dla dużych firm, nie nastąpi. Powiedział, że w tym roku obowiązkowego KSeF nie będzie. Wyjaśnił, że powodem przesunięcia terminu są wykryte w systemie problemy, które uniemożliwiają jego wdrożenie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, Krajowy System e-Faktur miał stać się obowiązkową metodą wystawiania faktur w relacjach między przedsiębiorcami. Od 1 lipca 2024 r. ten obowiązek miał objąć duże firmy a od 1 stycznia 2025 r. także małe i średnie oraz podatników zwolnionych z VAT. Obecnie KSeF jest systemem dobrowolnym i korzystają z niego firmy, które w ten sposób chcą się przygotować do wprowadzenia obowiązku fakturowania przez KSeF. 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA