REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa data startu obowiązkowego KSeF na przełomie kwietnia i maja 2024 r. Są zmiany: faktury konsumenckie, załączniki do faktur, wystawianie e-faktur offline

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowa data startu obowiązkowego KSeF na przełomie kwietnia i maja 2024 r. Są zmiany: faktury konsumenckie, załączniki do faktur, wystawianie e-faktur offline
Nowa data startu obowiązkowego KSeF na przełomie kwietnia i maja 2024 r. Są zmiany: faktury konsumenckie, załączniki do faktur, wystawianie e-faktur offline

REKLAMA

REKLAMA

Minister finansów Andrzej Domański poinformował 21 marca 2024 r., że na przełomie kwietnia i maja br zostanie przez Ministerstwo Finansów podana nowa data wprowadzenia obowiązkowego KSeF. Resort finansów zamierza wprowadzić obowiązkowy KSeF ale nie w 2024 roku. Zatem najprawdopodobniej będzie to rok 2025.

rozwiń >

Zmiany w KSeF

W czwartek 21 marca 2024 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja, poświęcona zmianom w Krajowym Systemie e-Faktur, które mają zostać wprowadzone m.in. wskutek trwających konsultacji z przedsiębiorcami. Jak powiedział podczas konferencji minister finansów Andrzej Domański, obecnie trwają audyty i testy systemu. „Dołożymy wszelkich starań, aby jak najszybciej podać nową datę wprowadzenia obowiązkowego KSeF” – zapewnił Andrzej Domański.

Na przełomie kwietnia i maja będziemy w stanie podać nową datę” – dodał. Jednocześnie podkreślił, że KSeF zostanie wprowadzony. „Od KSeF nie ma odwrotu” – stwierdził. Biorący udział w konferencji prasowej wiceminister finansów Jarosław Neneman zapowiedział, że po świętach wielkanocnych zostaną wprowadzone propozycje zmian w systemie KSeF, które zostały wypracowane w trakcie konsultacji. Podkreślił, że zmiany będą takie, aby poprawić system, ale „bez jego wywracania”. Dodał także, że proces legislacyjny będzie szybki.

W trakcie konferencji przedstawiono kilka proponowanych zmian.

REKLAMA

Termin wejścia w życie KSeF taki sam dla podatników VAT czynnych i zwolnionych

„Zdecydowaliśmy się, aby termin wejścia w życie KSeF dla czynnych podatników VAT oraz dla podmiotów z VAT zwolnionych, był taki sam – powiedział wiceminister finansów i szef Krajowej Administracji Skarbowej Marcin Łoboda.

Dopuszczenie możliwości wystawiania faktur konsumenckich w KSeF

Wśród innych zmian proponuje się dopuszczenie możliwości wystawiania faktur konsumenckich za pośrednictwem KSeF. Konsument będzie miał anonimowy dostęp do faktury dzięki wygenerowanemu kodowi QR. 

Samoidentyfikacja podatnika

Ponadto pojawi się możliwość „samoidentyfikacji” podatnika, dzięki czemu podatnicy będący przedsiębiorcami będą mogli zażądać wystawienia faktury w systemie. Będzie to o tyle ważne, że według nowych propozycji do kosztów uzyskania przychodów, ważnych przy rozliczeniach podatkowych prowadzących działalność gospodarczą, będzie można zaliczać wyłączenie wydatki potwierdzone fakturami wystawionymi przez KSeF. Przy samoidentyfikacji konieczne będzie podanie albo numeru VAT, albo numeru NIP.
Podatnicy zwolnieni z VAT będą zobowiązani podawać na fakturach numer VAT (gdy są zarejestrowani dla potrzeb VAT) lub NIP (pozostali), jeśli dokonują zakupów na potrzeby działalności gospodarczej. Podatnicy rozliczający PIT na zasadach ogólnych lub „liniówką” będą - dla celów rozliczeń w podatku dochodowym - mieli wymóg posiadania faktury w KSeF.

Załączniki do faktur

Dodatkowo pojawi się możliwość dodawania do faktur wystawianych przez KSeF załączników, co ma znaczenie przy fakturach za usługi telekomunikacyjne, prąd i inne media (tzw. faktury zbiorcze)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Możliwość wystawiania faktur papierowych

Poza tym przedsiębiorcy uzyskają możliwość wystawiania faktur papierowych w sytuacji, kiedy faktura ma wartość do 450 zł oraz łączna wartość w miesiącu nie będzie przekraczać 10 tys. zł. Jednak będzie to rozwiązanie, które będzie funkcjonować w okresie przejściowym – czyli na początku wdrożenia – a poza tym sprzedaż potwierdzaną fakturami papierowymi będzie trzeba dodatkowo oznaczyć w ewidencji JPK_VAT. Ten sam obowiązek będzie dotyczyć także faktur wystawionych poza systemem lub w czasie awarii i nie wprowadzony w terminie do systemu.

Wystawianie e-faktur offline w okresie przejściowym

Ministerstwo Finansów zamierza także wprowadzić dla wszystkich podatników w okresie przejściowym możliwość wystawiania elektronicznych faktur „offline” poza KSeF z kodem QR i wprowadzania ich do KSeF następnego dnia roboczego. To rozwiązanie ma służyć nie tylko w sytuacjach, kiedy nastąpi awaria systemu czy też podatnik będzie miał utrudniony dostęp, ale będzie można korzystać z niego bez żadnych warunków.

Szkolenia dla podatników w urzędach skarbowych od maja 2024 r.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa zapowiadają, że w maju 2024 r. w urzędach skarbowych rozpoczną się szkolenia dla przedsiębiorców dot. obowiązkowego systemu KSeF. W tych szkoleniach będzie można brać udział zarówno stacjonarnie w siedzibie urzędu a on także-line. Urzędnicy KAS w trakcie szkoleń przedstawią m.in. główne założenia i funkcjonalności KSeF, zakres obowiązkowego e-fakturowania, zasady generowania kodów QR oraz metody uzyskania dostępu do e-faktur. Omówią również funkcjonalności darmowych narzędzi do e-fakturowania tj. Aplikacji Podatnika KSeF, e-mikrofirmy oraz aplikacji mobilnej KSeF.

MF i KAS deklarują także, że podatnicy będą mogli umówić się również na indywidualne spotkania, podczas których otrzymają niezbędne informacje związane z obowiązkowym KSeF i korzystaniem z bezpłatnych narzędzi przygotowanych dla nich przez MF.

Ponadto będzie można skorzystać z pomocy Krajowej Informacji Skarbowej. Infolinia KIS będzie udzielała nie tylko wsparcia merytorycznego, związanego z obowiązującymi przepisami, lecz także szeroko rozumianej pomocy technicznej. Uruchomienie infolinii technicznej ma nastąpić w lipcu 2024 r.

Przesunięcie wdrożenia obowiązkowego KSeF

W styczniu minister finansów Andrzej Domański ogłosił, że wprowadzenie obowiązkowego KSeF, które miało nastąpić od 1 lipca 2024 r. dla dużych firm, nie nastąpi. Powiedział, że w tym roku obowiązkowego KSeF nie będzie. Wyjaśnił, że powodem przesunięcia terminu są wykryte w systemie problemy, które uniemożliwiają jego wdrożenie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, Krajowy System e-Faktur miał stać się obowiązkową metodą wystawiania faktur w relacjach między przedsiębiorcami. Od 1 lipca 2024 r. ten obowiązek miał objąć duże firmy a od 1 stycznia 2025 r. także małe i średnie oraz podatników zwolnionych z VAT. Obecnie KSeF jest systemem dobrowolnym i korzystają z niego firmy, które w ten sposób chcą się przygotować do wprowadzenia obowiązku fakturowania przez KSeF. 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA