REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta zgłoszenia celnego wywozowego w przypadku obniżki/podwyżki cen towaru po wywozie towaru

Izabella Tymińska
Zajmuje się doradztwem z zakresu przepisów prawa celnego, importem i eksportem towarów i usług, analizą finansowo-ekonomiczną kontraktów międzynarodowych.
Korekta zgłoszenia celnego wywozowego w przypadku obniżki/podwyżki cen towaru po wywozie towaru
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Korekta zgłoszenia wywozowego będzie miała wpływ na rozliczenie VATu w przedsiębiorstwie, więc warto dochować należytej staranności i mylić się jak najmniej. W przypadku pomyłki w trakcie wywozu może się tak zdarzyć, że towaru umieścimy za dużo, za mało lub w ogóle pomylimy towar i wyślemy nie to co było zamówione. Zdarza się również tak, że odprawimy towar zamówiony przez klienta, ale nie na tych dokumentach co powinniśmy. Ścieżki postępowania w takich sytuacjach są podobne i niestety długotrwałe.

Korekta zgłoszenia wywozowego. Błąd w wysyłce

Każdorazowo należy złożyć wniosek w urzędzie celnym o korektę zgłoszenia wywozowego na zwiększenie, zmniejszenie ilości wywiezionego towaru. Do wniosku należy załączyć dokumenty potwierdzający stan faktyczny tj. oświadczenie pracownika o pomyłce/inwentaryzację danego towaru, potwierdzenie zapłaty za rzeczywistą ilość towaru, wystawioną korektę faktury in plus/in minus oraz zgłoszenie celne importowe z kraju przeznaczenia jako dowód, iż po drugiej stronie granicy towar został odprawiony prawidłowo. Jeżeli niestety towar został odprawiony też źle, to do tego zgłoszenia celnego trzeba załączyć złożony przez odbiorcę wniosek o korektę zgłoszenia celnego w imporcie.

REKLAMA

Autopromocja

Do momentu otrzymania decyzji zmieniającej zgłoszenie celne nie można rozliczyć 0% VAT, gdyż dokumenty handlowe są niezgodne ze zgłoszeniem celnym wywozowym. Ustawa VATowska przewiduje brak możliwości rozliczenia VAT w momencie, kiedy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne posiadają m.in. kwoty niezgodne z rzeczywistością. Każda korekta in plus/ in minus powoduje zmianę wartości wystawionej faktury, która wówczas jest niezgodna z wartością zgłoszenia celnego wywozowego.

Należny rabat

Należy też założyć, że zdarzają się takie przypadki, kiedy to po danym okresie (np. 3 m-cach, ½ roku) klientowi należy się rabat handlowy ze względu na wykonanie jakiegoś targetu obrotu założonego na dany okres. Ten przypadek jest bardziej skomplikowany. 

  1. nie można dać rabatu na zakup przyszłego towaru,
  2. nie można dać jednorazowego upustu towaru np. na ostatniej przesyłce wysłanej do klienta.

W prawidłowym postępowaniu powinny pojawić się zapisy kontraktowe mówiące o przydzielonych rabatach po wykonaniu targetu. Na bazie tak przygotowanej umowy należy skorygować sprzedaż towaru w danym okresie. Np. było 10 faktur sprzedaży to wystawić należy 10 korekt faktur i obniżyć wartość towaru o określony %. Dodatkowo należy złożyć wnioski o korektę do wszystkich wystawionych faktur, aby obniżyć wartość towaru w zgłoszeniu celnym. To jest jednoznaczne z korektą wartości podstawy VAT w rozliczeniach z fiskusem.

Pomylone dokumenty przy odprawie celnej wywozowej

W przypadku wysyłki zamówionego towaru na nieprawidłowych dokumentach postępowanie zasadniczo różnić się nie będzie, lecz czas na wyprostowanie dokumentów będzie dłuższy. Najlepiej by było, gdyby nasz odbiorca odprawił towar prawidłowo. Niestety najczęściej łańcuch nieprawidłowości ciągnie się od samego początku, czyli wywozu towaru. Zatem należy założyć, iż towar jest zgodny a dokumenty odprawy celnej po stronie wysyłającego jak i odbiorcy są nieprawidłowe. Czynności należy zacząć od odbiorcy. Na początek to odbiorca musi złożyć wniosek o korektę zgłoszenia celnego przywozowego. Na bazie zgłoszenia celnego przywozowego oraz wniosku o korektę (przetłumaczonego przez tłumacza przysięgłego) należy złożyć korektę zgłoszenia wywozowego. Dokument celne prawidłowe od importera są niezbędnym dowodem, aby organ celno skarbowy wydał decyzję zmieniającą numer faktury, wartość faktury, kod taryfy celnej, opis towaru i jego ilość.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując:

Warto uruchomić w przedsiębiorstwie narzędzia zarządzania tak by minimalizować ilość pomyłek w przesyłkach międzynarodowych. W innym przypadku mamy problemy w ilości stanu na magazynie i w rozliczeniu podatku VAT.
 

dr Izabella Tymińska, ekspert ds. ceł, prawa celnego, handlu zagranicznego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od spadków i darowizn 2025 - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

Budżet pod ścianą: wyższe podatki, mniej wsparcia, koniec ulg

Polacy muszą szykować się na trudne zmiany. OECD zaleca pełne wycofanie wsparcia energetycznego jeszcze w tym roku, wyższe podatki od nieruchomości i środowiskowe oraz koniec ulg dla kierowców – nowy podatek od pojazdów miałby zależeć od emisji spalin. Dodatkowo rząd może ograniczyć stosowanie preferencyjnych stawek VAT, a świadczenia na dzieci kierować tylko do najuboższych. Czy domowe budżety to wytrzymają?

REKLAMA

Zmiana projektu unijnego a zwrot dofinansowania. Jakie zmiany są dopuszczalne? Jak zdobyć zgodę na modyfikacje projektu?

Podstawowym dokumentem regulującym kwestie realizacji projektów grantowych jest umowa o dofinansowanie. To w niej znajdują się warunki i najistotniejsze zapisy dotyczące przebiegu realizacji projektu, jak i dopuszczalne zmiany. Poza umową także zapisy dokumentacji konkursowej (np. regulamin) wpływają na warunki i możliwości modyfikacji projektów. Wielu beneficjentów zastanawia się, co się wydarzy, jeśli w trakcie trwania projektu ulegnie zmianie status przedsiębiorstwa lub czy dopuszczalna jest zmiana miejsca realizacji projektu.

Proces oceny wniosku dotacyjnego się przedłuża - czy skarga lub wniosek o przyśpieszenie mogą pomóc? Co jeszcze można zrobić?

Proces oceny wniosków o dofinansowanie stanowi kluczowy etap, który bezpośrednio wpływa na możliwość realizacji projektów przez firmy. Niestety w ostatnim czasie obserwujemy przedłużające się procedury oceny, np. nabór dla ścieżkę SMART dla konsorcjów zakończony w marcu 2023 r. rozstrzygnął się po 265 dniach. W tego typu przypadkach efektem jest chaos, komplikacje dla wnioskodawców i utrata zaufania do instytucji udzielających wsparcia. Duże opóźnienia mogą prowadzić także do utraty przewagi konkurencyjnej, a w skrajnych przypadkach – do ryzyka niewykonania projektu w wyznaczonym czasie.

REKLAMA