REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta zgłoszenia celnego wywozowego w przypadku obniżki/podwyżki cen towaru po wywozie towaru

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabella Tymińska
Zajmuje się doradztwem z zakresu przepisów prawa celnego, importem i eksportem towarów i usług, analizą finansowo-ekonomiczną kontraktów międzynarodowych.
Korekta zgłoszenia celnego wywozowego w przypadku obniżki/podwyżki cen towaru po wywozie towaru
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Korekta zgłoszenia wywozowego będzie miała wpływ na rozliczenie VATu w przedsiębiorstwie, więc warto dochować należytej staranności i mylić się jak najmniej. W przypadku pomyłki w trakcie wywozu może się tak zdarzyć, że towaru umieścimy za dużo, za mało lub w ogóle pomylimy towar i wyślemy nie to co było zamówione. Zdarza się również tak, że odprawimy towar zamówiony przez klienta, ale nie na tych dokumentach co powinniśmy. Ścieżki postępowania w takich sytuacjach są podobne i niestety długotrwałe.

Korekta zgłoszenia wywozowego. Błąd w wysyłce

Każdorazowo należy złożyć wniosek w urzędzie celnym o korektę zgłoszenia wywozowego na zwiększenie, zmniejszenie ilości wywiezionego towaru. Do wniosku należy załączyć dokumenty potwierdzający stan faktyczny tj. oświadczenie pracownika o pomyłce/inwentaryzację danego towaru, potwierdzenie zapłaty za rzeczywistą ilość towaru, wystawioną korektę faktury in plus/in minus oraz zgłoszenie celne importowe z kraju przeznaczenia jako dowód, iż po drugiej stronie granicy towar został odprawiony prawidłowo. Jeżeli niestety towar został odprawiony też źle, to do tego zgłoszenia celnego trzeba załączyć złożony przez odbiorcę wniosek o korektę zgłoszenia celnego w imporcie.

REKLAMA

Autopromocja

Do momentu otrzymania decyzji zmieniającej zgłoszenie celne nie można rozliczyć 0% VAT, gdyż dokumenty handlowe są niezgodne ze zgłoszeniem celnym wywozowym. Ustawa VATowska przewiduje brak możliwości rozliczenia VAT w momencie, kiedy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne posiadają m.in. kwoty niezgodne z rzeczywistością. Każda korekta in plus/ in minus powoduje zmianę wartości wystawionej faktury, która wówczas jest niezgodna z wartością zgłoszenia celnego wywozowego.

Należny rabat

Należy też założyć, że zdarzają się takie przypadki, kiedy to po danym okresie (np. 3 m-cach, ½ roku) klientowi należy się rabat handlowy ze względu na wykonanie jakiegoś targetu obrotu założonego na dany okres. Ten przypadek jest bardziej skomplikowany. 

  1. nie można dać rabatu na zakup przyszłego towaru,
  2. nie można dać jednorazowego upustu towaru np. na ostatniej przesyłce wysłanej do klienta.

W prawidłowym postępowaniu powinny pojawić się zapisy kontraktowe mówiące o przydzielonych rabatach po wykonaniu targetu. Na bazie tak przygotowanej umowy należy skorygować sprzedaż towaru w danym okresie. Np. było 10 faktur sprzedaży to wystawić należy 10 korekt faktur i obniżyć wartość towaru o określony %. Dodatkowo należy złożyć wnioski o korektę do wszystkich wystawionych faktur, aby obniżyć wartość towaru w zgłoszeniu celnym. To jest jednoznaczne z korektą wartości podstawy VAT w rozliczeniach z fiskusem.

Pomylone dokumenty przy odprawie celnej wywozowej

W przypadku wysyłki zamówionego towaru na nieprawidłowych dokumentach postępowanie zasadniczo różnić się nie będzie, lecz czas na wyprostowanie dokumentów będzie dłuższy. Najlepiej by było, gdyby nasz odbiorca odprawił towar prawidłowo. Niestety najczęściej łańcuch nieprawidłowości ciągnie się od samego początku, czyli wywozu towaru. Zatem należy założyć, iż towar jest zgodny a dokumenty odprawy celnej po stronie wysyłającego jak i odbiorcy są nieprawidłowe. Czynności należy zacząć od odbiorcy. Na początek to odbiorca musi złożyć wniosek o korektę zgłoszenia celnego przywozowego. Na bazie zgłoszenia celnego przywozowego oraz wniosku o korektę (przetłumaczonego przez tłumacza przysięgłego) należy złożyć korektę zgłoszenia wywozowego. Dokument celne prawidłowe od importera są niezbędnym dowodem, aby organ celno skarbowy wydał decyzję zmieniającą numer faktury, wartość faktury, kod taryfy celnej, opis towaru i jego ilość.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując:

Warto uruchomić w przedsiębiorstwie narzędzia zarządzania tak by minimalizować ilość pomyłek w przesyłkach międzynarodowych. W innym przypadku mamy problemy w ilości stanu na magazynie i w rozliczeniu podatku VAT.
 

dr Izabella Tymińska, ekspert ds. ceł, prawa celnego, handlu zagranicznego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA