REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile czasu na rozliczenia podatkowe poświęca polski przedsiębiorca?

Ile czasu na rozliczenia podatkowe poświęca polski przedsiębiorca? /Fot. Fotolia
Ile czasu na rozliczenia podatkowe poświęca polski przedsiębiorca? /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polski przedsiębiorca poświęca aż 336 godzin na rozliczenia podatkowe w ciągu roku – tak wynika z raportu Banku Światowego. Przykładowo, w Wielkiej Brytanii jedynie 105 godzin. W efekcie coraz więcej firm decyduje się na optymalizację podatkową w krajach, które oferują korzystniejsze warunki do prowadzenia biznesu.

Polska w rankingu krajów najbardziej przyjaznych biznesowi

Polska spadła na 33 miejsce wśród 190 ocenianych państw w najnowszym rankingu Doing Business. To spadek o 6 pozycji w stosunku do zeszłorocznego zestawienia. Doing Business to publikowany od 15 lat prestiżowy raport Banku Światowego. Raport ocenia kraje najbardziej przyjazne biznesowi.

REKLAMA

Autopromocja

336 godzin na rozliczenia podatkowe

Polska spadła o 6 pozycji w stosunku do ubiegłorocznego rankingu Doing Business. Jak wyjaśnia przedstawiciel Banku Światowego na Polskę i kraje bałtyckie Carlos Pinerua: “Pogorszenie pozycji Polski w rankingu w porównaniu z ubiegłym rokiem wynika głównie z wydłużenia się czasu poświęcanego na płacenie podatków przez przedsiębiorców”. Jak podał Bank Światowy, wzrosła z 260 do 336 liczba godzin potrzebnych do rozliczeń podatkowych w przypadku prowadzenia biznesu w Polsce.

Eksperci Banku Światowego negatywnie ocenili reformy systemu podatkowego Polski. Na minus zaliczono obowiązek comiesięcznego (w miejsce kwartalnego) składania deklaracji VAT przez duże firmy, wydłużenie towarów objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia VAT oraz rozszerzenie grona firm objętych obowiązkiem składania jednolitego pliku kontrolnego. Pozytywną ocenę uzyskały obsługa handlu międzynarodowego, dostęp do kredytów dla firm oraz procedur upadłościowych.

W rankingu Doing Business znajduje się opis i porównanie warunków prowadzenia biznesu w 190 krajach świata. Raport analizuje przepisy regulujące działalność firm w zakresie między innymi zakładania działalności gospodarczej, pozyskiwania pozwoleń, płacenia podatków, wymiany międzynarodowej, pozyskiwania środków czy regulacji rynku pracy.

REKLAMA

" Bez znaczących ułatwień dla biznesu utrzymanie obecnego miejsca Polski w przyszłorocznej edycji rankingu Doing Business będzie niemożliwe. Polski rząd powinien brać przykład z państw takich jak Wielka Brytania czy Irlandia w kwestii tworzenia warunków do rozwoju biznesu. Rosnąca biurokracja to główny czynnik skłaniający polskich przedsiębiorców do rejestracji firm za granicą". - komentuje Agnieszka Moryc, Dyrektor Zarządzająca Admiral Tax, polsko-brytyjskiej firmy doradztwa podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tegorocznej edycji zwyciężyła Nowa Zelandia, drugie miejsce zajął Singapur. Z krajów europejskich najwyżej uplasowała się Dania (trzecie miejsce), Gruzja (szóste miejsce) oraz Wielka Brytania (dziewiąte miejsce).

Obciążenia podatkowe i biurokracja wypychają polskie firmy za granicę

Przez rosnące obciążenia podatkowe i wysoką biurokrację coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na optymalizację podatkową w krajach, które oferują korzystniejsze warunki do prowadzenia biznesu oraz mniejsze obciążenia fiskalne. Jak wynika z badania Admiral Tax aż 57-proc. polskich przedsiębiorców jako główny powód otwierania firmy za granicą wskazało niższy poziom biurokracji oraz przejrzyste prawodawstwo. Jedynie 31-proc. badanych wymieniło niższe podatki jako główny czynnik decydujący o rejestracji firmy w innym kraju.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Polski rząd za główny cel postawił sobie walkę z nadużyciami podatkowymi, jednak odbija się to negatywnie na zdecydowanej większości uczciwych przedsiębiorców. Zamiast skupiać się na rozwoju biznesu czy poszukiwaniu nowych partnerów, polski przedsiębiorca z roku na rok poświęca coraz więcej czasu na żmudne czynności administracyjne. Przykłady takich krajów jak  Wielka Brytania czy Irlandia pokazują, że proste przepisy podatkowe są kluczem do rozwoju przedsiębiorczości wśród obywateli. Według raportu Banku Światowego czas potrzebny na rozliczenie podatkowe w Wielkiej Brytanii w 2018 roku wyniósł 105 godzin, czyli ponad trzykrotnie mniej niż w Polsce!

Jeszcze gorzej wygląda pozycja Polski w rankingu Doing Business pod kątem zakładania firmy. Mimo ułatwień wynikających z Konstytucji Biznesu, Polska uplasowała się na 121 miejscu spośród 190 państw pod względem łatwości rejestrowania firmy.

Autopromocja
Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA