REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile czasu na rozliczenia podatkowe poświęca polski przedsiębiorca?

Ile czasu na rozliczenia podatkowe poświęca polski przedsiębiorca? /Fot. Fotolia
Ile czasu na rozliczenia podatkowe poświęca polski przedsiębiorca? /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polski przedsiębiorca poświęca aż 336 godzin na rozliczenia podatkowe w ciągu roku – tak wynika z raportu Banku Światowego. Przykładowo, w Wielkiej Brytanii jedynie 105 godzin. W efekcie coraz więcej firm decyduje się na optymalizację podatkową w krajach, które oferują korzystniejsze warunki do prowadzenia biznesu.

Polska w rankingu krajów najbardziej przyjaznych biznesowi

Polska spadła na 33 miejsce wśród 190 ocenianych państw w najnowszym rankingu Doing Business. To spadek o 6 pozycji w stosunku do zeszłorocznego zestawienia. Doing Business to publikowany od 15 lat prestiżowy raport Banku Światowego. Raport ocenia kraje najbardziej przyjazne biznesowi.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

336 godzin na rozliczenia podatkowe

Polska spadła o 6 pozycji w stosunku do ubiegłorocznego rankingu Doing Business. Jak wyjaśnia przedstawiciel Banku Światowego na Polskę i kraje bałtyckie Carlos Pinerua: “Pogorszenie pozycji Polski w rankingu w porównaniu z ubiegłym rokiem wynika głównie z wydłużenia się czasu poświęcanego na płacenie podatków przez przedsiębiorców”. Jak podał Bank Światowy, wzrosła z 260 do 336 liczba godzin potrzebnych do rozliczeń podatkowych w przypadku prowadzenia biznesu w Polsce.

Eksperci Banku Światowego negatywnie ocenili reformy systemu podatkowego Polski. Na minus zaliczono obowiązek comiesięcznego (w miejsce kwartalnego) składania deklaracji VAT przez duże firmy, wydłużenie towarów objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia VAT oraz rozszerzenie grona firm objętych obowiązkiem składania jednolitego pliku kontrolnego. Pozytywną ocenę uzyskały obsługa handlu międzynarodowego, dostęp do kredytów dla firm oraz procedur upadłościowych.

W rankingu Doing Business znajduje się opis i porównanie warunków prowadzenia biznesu w 190 krajach świata. Raport analizuje przepisy regulujące działalność firm w zakresie między innymi zakładania działalności gospodarczej, pozyskiwania pozwoleń, płacenia podatków, wymiany międzynarodowej, pozyskiwania środków czy regulacji rynku pracy.

REKLAMA

" Bez znaczących ułatwień dla biznesu utrzymanie obecnego miejsca Polski w przyszłorocznej edycji rankingu Doing Business będzie niemożliwe. Polski rząd powinien brać przykład z państw takich jak Wielka Brytania czy Irlandia w kwestii tworzenia warunków do rozwoju biznesu. Rosnąca biurokracja to główny czynnik skłaniający polskich przedsiębiorców do rejestracji firm za granicą". - komentuje Agnieszka Moryc, Dyrektor Zarządzająca Admiral Tax, polsko-brytyjskiej firmy doradztwa podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tegorocznej edycji zwyciężyła Nowa Zelandia, drugie miejsce zajął Singapur. Z krajów europejskich najwyżej uplasowała się Dania (trzecie miejsce), Gruzja (szóste miejsce) oraz Wielka Brytania (dziewiąte miejsce).

Obciążenia podatkowe i biurokracja wypychają polskie firmy za granicę

Przez rosnące obciążenia podatkowe i wysoką biurokrację coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na optymalizację podatkową w krajach, które oferują korzystniejsze warunki do prowadzenia biznesu oraz mniejsze obciążenia fiskalne. Jak wynika z badania Admiral Tax aż 57-proc. polskich przedsiębiorców jako główny powód otwierania firmy za granicą wskazało niższy poziom biurokracji oraz przejrzyste prawodawstwo. Jedynie 31-proc. badanych wymieniło niższe podatki jako główny czynnik decydujący o rejestracji firmy w innym kraju.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Polski rząd za główny cel postawił sobie walkę z nadużyciami podatkowymi, jednak odbija się to negatywnie na zdecydowanej większości uczciwych przedsiębiorców. Zamiast skupiać się na rozwoju biznesu czy poszukiwaniu nowych partnerów, polski przedsiębiorca z roku na rok poświęca coraz więcej czasu na żmudne czynności administracyjne. Przykłady takich krajów jak  Wielka Brytania czy Irlandia pokazują, że proste przepisy podatkowe są kluczem do rozwoju przedsiębiorczości wśród obywateli. Według raportu Banku Światowego czas potrzebny na rozliczenie podatkowe w Wielkiej Brytanii w 2018 roku wyniósł 105 godzin, czyli ponad trzykrotnie mniej niż w Polsce!

Jeszcze gorzej wygląda pozycja Polski w rankingu Doing Business pod kątem zakładania firmy. Mimo ułatwień wynikających z Konstytucji Biznesu, Polska uplasowała się na 121 miejscu spośród 190 państw pod względem łatwości rejestrowania firmy.

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA