REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady ogólne Prawa przedsiębiorców w orzecznictwie

Zasady ogólne Prawa przedsiębiorców w orzecznictwie
Zasady ogólne Prawa przedsiębiorców w orzecznictwie

REKLAMA

REKLAMA

Zasady ogólne Prawa przedsiębiorców (sformułowane wcześniej także w nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego z 2017 roku) są przepisami, na które chętnie powołują się sądy administracyjne w swoim orzecznictwie. Zdaniem Mariusza Haładyja, wiceministra przedsiębiorczości i technologii utrwalenie takiej linii orzeczniczej wpłynie w przyszłości także na praktykę wydawania decyzji administracyjnych przez organy państwa.

Wiceminister przedsiębiorczości i technologii uczestniczył w zorganizowanej w Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego konferencji „Konstytucja Biznesu. Nowe doświadczenia”. Jak diagnozował, ustawa Prawo przedsiębiorców i cały pakiet Konstytucji Biznesu nadal, w pół roku od wejścia w życie, wymaga omawiania od strony teoretyczno-prawnej, doktrynalnej.

REKLAMA

REKLAMA

„Założyliśmy sobie ambitną rolę tej ustawy, ale jednocześnie musimy być świadomi ograniczeń, jeżeli chodzi o hierarchię źródeł prawa wynikającą z Konstytucji i brak w polskim systemie prawnym tzw. ustaw organicznych, czyli ustaw o niższej randze – upraszczając – niż Konstytucja, ale wyższej, niż ustawy zwykłe” - mówił Haładyj.

Podkreślił, że Prawo przedsiębiorców było tworzone w taki sposób, aby było spójne i powiązane z ubiegłoroczną nowelą Kodeksu postępowania administracyjnego. Jak zaznaczył, część przepisów powtarza się w obu ustawach m.in. dlatego, że ich zakres nie jest do końca zbieżny.

Polecamy: INFORLEX Biznes

REKLAMA

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister wyjaśniał, że intencją Prawa przedsiębiorców nie jest zmiana różnych szczegółowych aspektów prawa gospodarczego (do czego zmierzać mają prace nad konkretnymi aktami prawnymi, jak nowela Kpa); ma ono być natomiast „rodzajem parasola nad ustawami szczegółowymi” czy „kartą podstawowych praw przedsiębiorcy”.

Haładyj akcentował, że do tej pory prawo gospodarcze publiczne nie miało „nadrzędnej, podstawowej ustawy”. Uznał, że liczne szczegółowe regulacje wprowadzone do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przesłoniły bowiem jej przepisy ogólne. Stąd intencja ograniczenia zakresu regulacji w Prawie przedsiębiorców (i pozostawienie regulacji szczegółowych w innych aktach).

Jednocześnie do Prawa przedsiębiorców (a wcześniej do noweli Kpa) wprowadzono zasady ogólne. „Wydaje się, że nie ma orzeczenia czy skargi czy odwołania bez powołania się na zasady ogólne. Orzeczenia sądowe pokazują, że te zasady działają. (…) To jest trzon Prawa przedsiębiorców wokół którego budowane są później i poszczególne rozwiązania i charakter podstawowy ustawy” - podkreślił wiceszef MPiT.

Ocenił, że dotychczasowe pominięcie zasad ogólnych w prawie gospodarczym publicznym przekładało się m.in. na sytuację przedsiębiorców. „Proszę powołać się szczególnie w małym urzędzie na przepisy Konstytucji, poglądy doktryny czy orzecznictwo sądów. (…) Urzędy stosują przepisy prawa – czasem im niższej rangi przepis, czyli rozporządzenie, z tym większą atencją jest stosowany” - obrazował.

Zasady ogólne Haładyj określił "wysłowieniem wprost zasad zebranych z orzecznictwa czy ugruntowanych poglądów doktryny". Ich sformułowania w ustawie ma dawać przedsiębiorcy w każdej sytuacji narzędzie, aby w konkretnym postępowaniu mógł powołać się na konkretny przepis, a nie orzecznictwo czy doktrynę.

„Zasady ogólne wyznaczają wartości, jakie powinny być realizowane przy stosowaniu prawa w danym obszarze. Naruszanie zasad wiąże się z konkretnymi konsekwencjami - w postaci np. uchylenia danego rozstrzygnięcia wobec przedsiębiorcy. (…) Zasady to nie jest rodzaj ornamentu czy deklaracji ustawodawcy, a twardy przepis, na który każdy użytkownik w swojej sprawie może, a nawet powinien się powoływać” - wyjaśniał wiceszef MPiT.

„To, szczególnie odnosząc się do prawa administracyjnego, działa” - zapewnił. Wskazał m.in. na orzeczenia wydane przez sądy administracyjne przez półtora roku funkcjonowania noweli Kpa. Jak podał, w jednej z baz informacji prawnej znajduje się już ponad 300 orzeczeń odwołujących się do zasady rozstrzygania wątpliwości na rzecz strony.

„To pokazuje dużą popularność tych przepisów, ale też że sądy uchylają rozstrzygnięcia wadliwe administracji, powołując się na tę zasadę. Mamy też rozstrzygnięcia powołujące się na zasadę pewności prawa (...) czy na zasadę współdziałania. (…) Orzeczenia pokazują, że nie są to zbędne przepisy” - ocenił Haładyj.

„Mam nadzieję, że orzeczenia sądów to jest pierwszy etap: że za orzeczeniami sądów będzie następowała zmiana praktyki wydawania rozstrzygnięć administracyjnych; że przy utrwaleniu pewnej linii orzeczniczej nie trzeba będzie iść już do sądu z każdą analogiczną sprawą, tylko nastąpi proces, w którym najpierw sądy wyciągają pewne normy z przepisów i powodują ich zastosowanie, a potem dostosowują się do tego urzędy” - skonkludował.

Najważniejsze zasady ogólne Prawa przedsiębiorców to: zasada wolności działalności gospodarczej, zasada „co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone”, zasada domniemania uczciwości przedsiębiorcy, zasada przyjaznej interpretacji przepisów, zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść przedsiębiorcy.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ je/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA