REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bariery prawne hamują rozwój firm rodzinnych

Bariery prawne hamują rozwój firm rodzinnych /Fot. Fotolia
Bariery prawne hamują rozwój firm rodzinnych /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich miesiącach nie brakowało rządowych programów skierowanych do przedsiębiorców. Konstytucja Biznesu, ulga na start czy obniżenie stawki CIT dla małych firm miały poprawić warunki funkcjonowania przedsiębiorstw. Inne jednak wnioski płyną z kontroli Najwyższej Izby Kontroli, która zwraca uwagę na potrzebę likwidacji barier prawnych, blokujących rozwój firm rodzinnych.

Okazuje się, że aż 73-proc. badanych przedsiębiorców ocenia iż, warunki prowadzenia firm nie uległy poprawie. Ciągle zmieniające się przepisy, rosnąca biurokracja i opresyjność państwa nie stwarzają przedsiębiorcom odpowiednich warunków do rozwoju biznesu.

Autopromocja

Skomplikowane przepisy podatkowe i niejasne interpretacje

Sektor małych i średnich przedsiębiorstw to główne koło zamachowe polskiej gospodarki. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) generują 49-proc. polskiego PKB. Sektor MŚP (mikro, małych i średnich przedsiębiorstw) stanowi przeważającą  większość przedsiębiorstw  w Polsce, aż 99,8-proc.

Polscy przedsiębiorcy z sektora MŚP najczęściej skarżą się na złożoność przepisów podatkowych i brak jednolitych interpretacji, częste zmiany prawa, rosnące z roku na rok obowiązki administracyjne związane z prowadzeniem firmy oraz na poziom kompetencji pracowników administracji publicznej oraz ich opresyjne nastawienie wobec prowadzących biznes.

Jak wynika raportu “Doing Business” Banku Światowego polski przedsiębiorca w 2018 roku musiał poświęcić 336 godzin na niezbędne czynności administracyjne i rozliczenia podatkowe ze skarbówką (wzrost z poziomu 260 godzin rok wcześniej). Polska wypada blado na tle innych europejskich państw - dla przykładu statystyczny przedsiębiorca w Wielkiej Brytanii musiał poświęcić na rozliczenia podatkowe zaledwie 105 godzin, czyli ponad trzykrotnie mniej niż w Polsce. Działania podejmowane przez polski rząd są zdaniem przedsiębiorców niewystarczające.

Firmę uciekają za granicą z powodu wysokiej biurokracji

Brak odpowiednich warunków do prowadzenia firmy nad Wisłą skłania coraz więcej przedsiębiorców do poszukiwania alternatywnych kierunków rozwoju dla własnego biznesu. Jednym z nich jest rejestracja firmy za granicą. Polacy otwierają firmy za granicą z powodu niższego poziomu biurokracji i przejrzystego prawa - taki powód wskazało 57,8-proc. badanych w raporcie kancelarii podatkowej Admiral Tax. Rejestracja firmy za granicą poza korzystnymi warunkami do prowadzenia biznesu, pozwala na dostęp do szerszego rynku odbiorców produktów i usług oraz daje wymierne korzyści z tytułu ulg i zwolnień podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów

Wśród Polaków największym powodzeniem cieszą się Wielka Brytania i Irlandia - tylko w Wielkiej Brytanii Polacy prowadzą ponad 60 tys. firm. Polacy prowadzący biznes na Wyspach bardzo często podkreślają ogromną różnicę w podejściu brytyjskiej administracji do przedsiębiorców - urzędnicy w pierwszej kolejności chcą pomóc przedsiębiorcy, a kary i kontrole są czymś ostatecznym.

Rosnące uprawnienia Krajowej Administracji Skarbowej oraz bezprawne prowokacje urzędników nie tworzą klimatu zaufania administracji państwowej u prowadzących firmę nad Wisła. Polscy rządzący powinni przeanalizować zgłaszane postulaty przez przedsiębiorców. Bez wyraźnego uproszczenia przepisów podatkowych i minimalizacji biurokracji nastroje wśród prowadzących biznes w Polsce nie ulegną poprawie. Warto w tej materii wziąć przykład z Wielkiej Brytanii i Irlandii zanim będzie za późno.

Zobacz także: Moja firma

Autopromocja
Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak złożyć wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej? Dlaczego warto ją uzyskać?

Wielu podatników składa wnioski o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. Jak to zrobić prawidłowo? Do czego taka interpretacja może się przydać podatnikowi? Kiedy Dyrektor KIS nie musi ani nawet nie może wydać interpretacji indywidualnej?

KSeF od 1 lutego 2026 r.?

KSeF od 1 lutego 2026 r.? Jest już ustawa przesuwająca wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r. Obowiązujące wcześniej przepisy zakładały, że obowiązkowy KSeF zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 roku.

Ubezpieczenie dla firmy – czy to mi się opłaci? Spokój za 1 promil wartości majątku

Co trzeba wiedzieć o ubezpieczeniu biznesu i firmy. Ile to kosztuje, co można ubezpieczyć? I najważniejsze: czy ubezpieczenie się opłaci?

Opodatkowanie wyrównawcze od 2025 roku. Trzy nowe podatki dla biznesu. Konsultacje trwają do 24 maja 2024 r.

W Ministerstwie Finansów trwają prace legislacyjne nad projektem ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych. Ustawa ta ma wprowadzić w Polsce od 2025 roku system globalnego podatku minimalnego oparty o trzy rodzaje podatku wyrównawczego:  globalny podatek wyrównawczy, krajowy podatek wyrównawczy oraz podatek od niedostatecznie opodatkowanych zysków. Konsultacje publiczne tego projektu zakończą się 24 maja 2024 r. Do tego dnia można przesyłać do MF swoje uwagi i opinie.

Fundacja rodzinna - opodatkowanie i oskładkowanie świadczeń dla beneficjentów

Fundacja rodzinna jako instytucja prawna będzie 22 maja 2024 r. obchodzić swoje pierwsze urodziny. Zgodnie z ustawowymi celami ma służyć do zarządzania i kumulowania majątku w interesie beneficjentów oraz wypłacania im świadczeń. Jakie są zasady opodatkowania i oskładkowania świadczeń na rzecz beneficjentów fundacji rodzinnej?

Projekt: Kasowy PIT. Na czym polega

Ministerstwo Finansów przedstawiło pod koniec kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Ta nowelizacja ma wprowadzić od 1 stycznia 2025 roku przepisów określających zasady tzw. kasowego PIT. Ta forma rozliczeń polegać ma na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Ale nie każdy będzie mógł korzystać z kasowego PIT. Jedynie przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro. Aktualnie trwają konsultacje i opiniowanie tego projektu.

Składka zdrowotna 2025 r. Nowe zasady obliczania należności na rzecz ZUS-u. Kto ile zapłaci?

Od 2025 roku zmienią się zasady rozliczania składki zdrowotnej przez przedsiębiorców. Zapowiedzieli to minister zdrowia Izabela Leszczyna i minister finansów Andrzej Domański na konferencji prasowej w dniu 21 marca 2024 r. Wtedy podano też najważniejsze założenia tych zmian. Co ma się zmienić od przyszłego roku?

Czy klimatyzację można odliczyć od podatku? Przykłady dla ulgi rehabilitacyjnej i ulgi termomodernizacyjnej

Czy wydatki poniesione na wyposażenie domu w klimatyzację, czyli koszty jej zakupu i montażu, można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej? A co w przypadku ulgi termomodernizacyjnej?

Kiedy można anulować fakturę?

Anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Kiedy więc można anulować fakturę i jak to zrobić zgodnie z obowiązującymi przepisami?

Jak przebiega finansowanie faktur?
Finansowanie faktur, zwane również faktoringiem, to istotny element strategii finansowej wielu przedsiębiorstw. Proces ten umożliwia bowiem firmom uzyskanie dostępu do środków pieniężnych, poprzez sprzedaż swoich nieuregulowanych faktur firmie faktoringowej. Choć działanie to może wydawać się skomplikowane, to faktoring jest w rzeczywistości bardzo prosty. Jak przebiega finansowanie faktur?

REKLAMA