REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bariery prawne hamują rozwój firm rodzinnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bariery prawne hamują rozwój firm rodzinnych /Fot. Fotolia
Bariery prawne hamują rozwój firm rodzinnych /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich miesiącach nie brakowało rządowych programów skierowanych do przedsiębiorców. Konstytucja Biznesu, ulga na start czy obniżenie stawki CIT dla małych firm miały poprawić warunki funkcjonowania przedsiębiorstw. Inne jednak wnioski płyną z kontroli Najwyższej Izby Kontroli, która zwraca uwagę na potrzebę likwidacji barier prawnych, blokujących rozwój firm rodzinnych.

Okazuje się, że aż 73-proc. badanych przedsiębiorców ocenia iż, warunki prowadzenia firm nie uległy poprawie. Ciągle zmieniające się przepisy, rosnąca biurokracja i opresyjność państwa nie stwarzają przedsiębiorcom odpowiednich warunków do rozwoju biznesu.

REKLAMA

REKLAMA

Skomplikowane przepisy podatkowe i niejasne interpretacje

Sektor małych i średnich przedsiębiorstw to główne koło zamachowe polskiej gospodarki. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) generują 49-proc. polskiego PKB. Sektor MŚP (mikro, małych i średnich przedsiębiorstw) stanowi przeważającą  większość przedsiębiorstw  w Polsce, aż 99,8-proc.

Polscy przedsiębiorcy z sektora MŚP najczęściej skarżą się na złożoność przepisów podatkowych i brak jednolitych interpretacji, częste zmiany prawa, rosnące z roku na rok obowiązki administracyjne związane z prowadzeniem firmy oraz na poziom kompetencji pracowników administracji publicznej oraz ich opresyjne nastawienie wobec prowadzących biznes.

Jak wynika raportu “Doing Business” Banku Światowego polski przedsiębiorca w 2018 roku musiał poświęcić 336 godzin na niezbędne czynności administracyjne i rozliczenia podatkowe ze skarbówką (wzrost z poziomu 260 godzin rok wcześniej). Polska wypada blado na tle innych europejskich państw - dla przykładu statystyczny przedsiębiorca w Wielkiej Brytanii musiał poświęcić na rozliczenia podatkowe zaledwie 105 godzin, czyli ponad trzykrotnie mniej niż w Polsce. Działania podejmowane przez polski rząd są zdaniem przedsiębiorców niewystarczające.

REKLAMA

Firmę uciekają za granicą z powodu wysokiej biurokracji

Brak odpowiednich warunków do prowadzenia firmy nad Wisłą skłania coraz więcej przedsiębiorców do poszukiwania alternatywnych kierunków rozwoju dla własnego biznesu. Jednym z nich jest rejestracja firmy za granicą. Polacy otwierają firmy za granicą z powodu niższego poziomu biurokracji i przejrzystego prawa - taki powód wskazało 57,8-proc. badanych w raporcie kancelarii podatkowej Admiral Tax. Rejestracja firmy za granicą poza korzystnymi warunkami do prowadzenia biznesu, pozwala na dostęp do szerszego rynku odbiorców produktów i usług oraz daje wymierne korzyści z tytułu ulg i zwolnień podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów

Wśród Polaków największym powodzeniem cieszą się Wielka Brytania i Irlandia - tylko w Wielkiej Brytanii Polacy prowadzą ponad 60 tys. firm. Polacy prowadzący biznes na Wyspach bardzo często podkreślają ogromną różnicę w podejściu brytyjskiej administracji do przedsiębiorców - urzędnicy w pierwszej kolejności chcą pomóc przedsiębiorcy, a kary i kontrole są czymś ostatecznym.

Rosnące uprawnienia Krajowej Administracji Skarbowej oraz bezprawne prowokacje urzędników nie tworzą klimatu zaufania administracji państwowej u prowadzących firmę nad Wisła. Polscy rządzący powinni przeanalizować zgłaszane postulaty przez przedsiębiorców. Bez wyraźnego uproszczenia przepisów podatkowych i minimalizacji biurokracji nastroje wśród prowadzących biznes w Polsce nie ulegną poprawie. Warto w tej materii wziąć przykład z Wielkiej Brytanii i Irlandii zanim będzie za późno.

Zobacz także: Moja firma

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA