REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacje na prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej w 2019 r.

Dotacje na prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej w 2019 r. /Fot. fotolia
Dotacje na prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej w 2019 r. /Fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowy 2019 rok dostarczył przedsiębiorcom szeroki wachlarz propozycji dofinansowania inwestycji. Przedsiębiorcy, którzy planują długookresowe kierunki rozwoju, nastawione na wdrażanie innowacji, wykorzystujących najnowsze rozwiązania i technologie, mają szansę na uzyskanie dofinansowania w ramach Funduszy Europejskich.

REKLAMA

REKLAMA

W harmonogramach na 2019 rok znajdują się rozwiązania dedykowane tematom z zakresu prac badawczo-rozwojowych (B+R) oraz wdrożeń wyników tych prac, inwestycji dotyczących poprawy efektywności energetycznej, gospodarki niskoemisyjnej, ochrony środowiska, wykorzystania energii odnawialnej, rewitalizacji, medycyny, transportu, ale też rozwoju rynku pracy, czy sektora rolnego. Fundusze europejskie to jednak nie tylko wsparcie inwestycji służących wdrożeniu innowacji produktowych, czy infrastrukturalnych. Wśród dostępnych propozycji znajdują się rozwiązania zaadresowane również dla projektów z zakresu energetyki czy promocji eksportu.

Rodzaje dofinansowania dla przedsiębiorców w ramach funduszy europejskich

Prace B+R

Badania i rozwój to nieodłączny element obecnej perspektywy finansowej (2014–2020). Na przedsiębiorców czekają rozwiązania pozwalające sfinansować ich projekty badawczo – rozwojowe. W ramach POIR, jednym z bardziej popularnych wśród przedsiębiorców instrumentów wsparcia jest konkurs „Szybka Ścieżka” w ramach poddziałania 1.1.1. Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa, organizowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Zgodnie z przedstawionymi harmonogramami na 2019 rok, wnioski w ramach tego działania będzie można składać od 28 lutego do 1 lipca. Konkurs jest przeznaczony dla firm z sektora MŚP, jak również dla dużych przedsiębiorstw. Niezmiennie koncentruje się on na finansowaniu badań przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych realizowanych przez przedsiębiorców i konsorcja.

REKLAMA

Dofinansowanie udzielane jest m.in. na:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • badania przemysłowe lub eksperymentalne prace rozwojowe;
  • prace przedwdrożeniowe (pomoc de minimis lub pomoc publiczna dla MŚP).

Na realizację konkursu w 2019 roku przeznaczono kwotę 1 050 000 mln zł. Poziom dofinansowania zależy od statusu przedsiębiorstwa:

  • badania przemysłowe – maksymalnie 65% dla dużych przedsiębiorstw, 75% dla średnich i 80% dla mikro i małych firm;
  • prace rozwojowe – maksymalnie 40% dla dużych przedsiębiorstw, 50% dla średnich i 60% dla mikro i małych firm.

Wdrażanie wyników prac B+R

Dla przedsiębiorstw, które chciałyby wdrożyć wyniki prac B+R, istnieje szereg naborów w programach regionalnych poszczególnych województw oraz dwa konkursy ogólnokrajowe w ramach POIR – poddziałanie 3.2.1 Badania na rynek ogłaszane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości oraz 3.2.2 Kredyt na innowacje technologiczne realizowany przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Naborami tymi powinny zainteresować się przede wszystkim firmy, które planują wdrożenie wyników prac B+R przeprowadzonych samodzielnie, na zlecenie lub zakupionych, prowadzących do wprowadzenia na rynek nowych bądź znacząco ulepszonych produktów (wyrobów lub usług). Projekty powinny dotyczyć innowacji co najmniej w skali kraju. Dla wdrożenia innowacyjnych rozwiązań - w skali co najmniej regionu dedykowane są działania w ramach RPO. W obu konkursach wsparciem objęte będą wydatki (m.in. środki trwałe) niezbędne do wdrożenia danej technologii, a poziom ich dofinansowania będzie ustalany zgodnie z regionalną mapą pomocy inwestycyjnej (nawet do 70% kosztów kwalifikowanych).

Kredyt na innowacje technologiczne to wsparcie finansowe, które jest przyznawane na zasadach komercyjnych przez banki współpracujące z BGK przy udziale własnym kredytobiorcy min. 25% kosztów kwalifikowanych. Dofinansowanie przyznawane jest w formie dotacji – tzw. „premii technologicznej”, w celu spłaty części zaciągniętego kredytu technologicznego. Konkurs Kredyt technologiczny nie posiada limitu dotyczącego minimalnej wartości kosztów kwalifikowanych, natomiast maksymalny poziom wsparcia to 6 mln zł. O wsparcie w ramach Badania na rynek mogą ubiegać się natomiast projekty, których wartość to minimalnie 5 mln zł.

Terminy naborów wniosków to:

  • Kredyt technologiczny – do 26 kwietnia 2019 roku
  • Badania na rynek – od 25 marca do 8 maja 2019 roku.

Oba konkursy przeznaczone są dla przedsiębiorstw z sektora MŚP.

Inwestycje w infrastrukturę Centrów Badawczo-Rozwojowych

W harmonogramie naboru wniosków dla Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (POIR) znajdują się rozwiązania dla przedsiębiorców planujących inwestycje z zakresu infrastruktury Centrów Badawczo-Rozwojowych (CBR), Działanie 2.1 Wsparcie inwestycji w infrastrukturę B+R przedsiębiorstw. Konkurs obejmuje dofinansowanie na tworzenie lub rozwój CBR. W ramach tego rozwiązania przedsiębiorcy mogą liczyć na dofinansowanie w wysokości:

  • na infrastrukturę – do 70% wartości kosztów kwalifikowanych,
  • na prace rozwojowe – maksymalnie 45% wartości kosztów kwalifikowanych dla mikro- lub małego przedsiębiorcy, 35% dla średniego przedsiębiorcy i 25% dla dużych przedsiębiorstw,
  • w zakresie pomocy de minimis – maksymalnie 45% dla mikro- lub małego przedsiębiorcy, 35% dla średniego przedsiębiorcy i 25% dla dużych przedsiębiorstw.

Ogólna pula środków przeznaczona na ten cel to 400 mln zł. Termin naboru w ramach tego konkursu rozpoczyna się 11 marca 2019 r.

Polecamy: 11 kluczowych zmian 2019 – PODATKI I KADRY

Odnawialne źródła energii, kogeneracja

Innym rozwiązaniem dla przedsiębiorców na 2019 rok w ramach POIŚ są konkursy z zakresu: zmniejszenia emisyjności gospodarki, ochrony środowiska, czy rozwoju transportu. Przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z rozwiązań przeznaczonych m.in. na:

  • budowę, przebudowę instalacji skutkującej zwiększeniem mocy zainstalowanych jednostek wykorzystujących odnawialne źródła energii;
  • budowę, przebudowę jednostek wysokosprawnej kogeneracji oraz przebudowę istniejących jednostek na jednostki wysokosprawnej kogeneracji wykorzystujące biomasę jako paliwo - dotyczy jednostek powyżej 20 MW; Budowa nowych/przebudowa jednostek wysokosprawnej kogeneracji o nominalnej mocy cieplnej mniejszej lub równej 20 MW, w przypadku instalacji opartych o inne paliwa; Realizacja kompleksowych projektów dotyczących budowy nowych lub przebudowy istniejących jednostek wysokosprawnej kogeneracji wraz z sieciami ciepłowniczymi lub sieciami chłodu.

Dla każdego ze wskazanych działań został przewidziany budżet w wysokości 200 mln zł.

Zobacz także: Moja firma


Promocja eksportu

Promocję swojej działalności za granicą, przedsiębiorcy mogą sfinansować w ramach krajowych Programów Operacyjnych tj. Inteligentny Rozwój i Polska Wschodnia oraz w ramach konkursów regionalnych dla danego województwa. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest operatorem konkursu poddziałania 3.3.3 Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych – Go to Brand. Jego celem jest sfinansowanie projektów dotyczących uczestnictwa w działaniach objętych programem promocji o charakterze ogólnym na wskazanych rynkach perspektywicznych i/lub uczestnictwa w działaniach promocyjnych przewidzianych w branżowych programach promocji w celu promowania marek produktowych (wyrobów/usług), które mają szansę stać się markami rozpoznawalnymi na rynkach zagranicznych oraz promowania Marki Polskiej Gospodarki. Budżet konkursu to 150 mln zł. Nabór wniosków rozpocznie się 25 lutego 2019 r.

Wsparcie na podobne projekty można uzyskać również w ramach działania 1.2 Internacjonalizacja MŚP, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Dofinansowanie będą mogły uzyskać projekty obejmujące kompleksowe, indywidualne, profilowane pod odbiorcę działania związane z opracowaniem i przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności wnioskodawcy.

Kalendarium naboru wniosków wybranych konkursów

Podsumowanie

Starając się o dofinansowanie ze środków UE niezbędne jest rzetelne przygotowanie projektu wraz z niezbędnymi załącznikami dotyczącymi dokumentacji konkursowej. Warto pamiętać, że jednym z aspektów, który jest szczególnie wnikliwie oceniany, jest gotowość do realizacji projektu. Obejmuje to nie tylko tak kluczowe kwestie jak przygotowanie dokumentacji technicznej czy środowiskowej, ale również źródła finansowania inwestycji. W przypadku projektów z zakresu prac B+R ważnym aspektem jest poziom innowacyjności – w konkursach ogólnopolskich rezultat projektu powinien cechować się innowacyjnością co najmniej w skali kraju.

Źródło: Accreo Sp. z o.o. Dział Doradztwa Europejskiego

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA