REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warunki do prowadzenia biznesu w 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Warunki do prowadzenia biznesu w 2019 r. /shutterstock.com
Warunki do prowadzenia biznesu w 2019 r. /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2018 przyniósł kilka programów rządowych adresowanych do przedsiębiorców, których celem było poprawienie warunków prowadzenia działalności gospodarczej. Konstytucja Biznesu, ulga na start ZUS czy obniżenie stawki podatku CIT dla małych przedsiębiorców miały odciążyć małe firmy, w rzeczywistości jednak nieliczne ułatwienia zostały zastąpione przez kolejne opresyjne akty prawne i rosnącą biurokrację.

Jak wynika z badania Konfederacji Lewiatan aż połowa firm uważa, że w 2018 roku doszło do pogorszenia warunków do prowadzenia biznesu w Polsce. A jaki będzie dla biznesu rok 2019?

REKLAMA

Autopromocja

Obniżka CIT to nie wszystko

Od 1 stycznia 2019 r. weszła w życie obniżona stawka podatku CIT dla małych przedsiębiorców. Dzięki nowelizacji ustawy podatnicy o przychodach do 1,2 mln euro rocznie (według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 tys. zł) zapłacą 9-proc. podatek dochodowy (obniżka z poziomu 15-proc.).

Niestety obniżona stawka podatku dochodowego nie jest remedium na problemy polskich przedsiębiorców. Najważniejszym czynnikiem hamującym rozwój biznesu w Polsce w dalszym ciągu jest wysoka biurokracja oraz nieprecyzyjne prawo. Z roku na rok nie zmieniają się oczekiwania polskich przedsiębiorców. W badaniu zrealizowanym pod koniec 2017 roku przez kancelarię podatkowa Admiral Tax, aż 58-proc. badanych przedsiębiorców oczekiwało przewidywalnego prawa, 54-proc. mniejszej biurokracji. Według raportu “Doing Business” Banku Światowego polski przedsiębiorca w 2018 roku musiał poświęcić 336 godzin na niezbędne czynności administracyjne i rozliczenia podatkowe ze skarbówką (wzrost z poziomu 260 godzin rok wcześniej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Polska wypada blado na tle innych europejskich państw - dla przykładu statystyczny przedsiębiorca w Wielkiej Brytanii musiał poświęcić na rozliczenia podatkowe zaledwie 105 godzin, czyli ponad trzykrotnie mniej niż w Polsce." - komentuje Agnieszka Moryc, Dyrektor Zarządzająca kancelarii podatkowej Admiral Tax.

Wzrost uprawnień Krajowej Administracji Skarbowej, w połączeniu z prowokacjami urzędników, nie tworzą przyjaznych warunków dla inwestycji. Polski przedsiębiorca w dalszym ciągu jest traktowany jako podejrzany, którego należy kontrolować i karać. Brak przejrzystych przepisów, występujące luki prawne umożliwiające ich dowolną interpretację przez urzędników nie zachęcają Polaków do prowadzenia biznesu nad Wisłą. Wysoka biurokracja, nowe wymogi administracyjne, rosnące składki ZUS i brak pracowników to główne powody przez które rosną koszty polskich przedsiębiorstw, co skutkuje szukaniem przez firmy kolejnych oszczędności.

Wysoka biurokracja powodem do migracji biznesu za granicę

Koniec kolejnego roku i początek nowego to czas postanowień noworocznych. Dla wielu polskich przedsiębiorców jest to moment, w którym zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa decydują się na rejestrację firmy za granicą. Polacy otwierają firmy za granicą z powodu niższego poziomu biurokracji i przejrzystego prawa - taki powód wskazało 57,8-proc. badanych w raporcie Admiral Tax.

Polecamy: 11 kluczowych zmian 2019 – PODATKI I KADRY

Rejestracja firmy za granicą poza korzystnymi warunkami do prowadzenia biznesu, daje także dostęp do szerszego rynku odbiorców produktów i usług oraz wymierne korzyści z tytułu ulg i zwolnień podatkowych. W dalszym ciągu najpopularniejszymi kierunkami wybieranymi przez polskich przedsiębiorców są Wielka Brytania i Irlandia. Obydwa kraje oferują przyjazne warunki do prowadzenia biznesu, proste i przejrzyste prawo, wysokie kwoty wolne od podatków, niskie składki na ubezpieczenia społeczne, a przede wszystkim minimum biurokracji.

Benchmarking, czyli porównywanie procesów i praktyk stosowanych we własnym przedsiębiorstwie, ze stosowanymi przez najlepsze przedsiębiorstwa to niezwykle popularne zjawisko w biznesie. Warto by polscy rządzący wzięli przykład z Wielkiej Brytanii i Irlandii w kwestii tworzenia warunków dla biznesu, a nastroje wśród prowadzących biznes w Polsce zdecydowanie się poprawią.

Zobacz także: Moja firma

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

REKLAMA

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

REKLAMA