REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warunki do prowadzenia biznesu w 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Warunki do prowadzenia biznesu w 2019 r. /shutterstock.com
Warunki do prowadzenia biznesu w 2019 r. /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2018 przyniósł kilka programów rządowych adresowanych do przedsiębiorców, których celem było poprawienie warunków prowadzenia działalności gospodarczej. Konstytucja Biznesu, ulga na start ZUS czy obniżenie stawki podatku CIT dla małych przedsiębiorców miały odciążyć małe firmy, w rzeczywistości jednak nieliczne ułatwienia zostały zastąpione przez kolejne opresyjne akty prawne i rosnącą biurokrację.

Jak wynika z badania Konfederacji Lewiatan aż połowa firm uważa, że w 2018 roku doszło do pogorszenia warunków do prowadzenia biznesu w Polsce. A jaki będzie dla biznesu rok 2019?

REKLAMA

Autopromocja

Obniżka CIT to nie wszystko

Od 1 stycznia 2019 r. weszła w życie obniżona stawka podatku CIT dla małych przedsiębiorców. Dzięki nowelizacji ustawy podatnicy o przychodach do 1,2 mln euro rocznie (według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 tys. zł) zapłacą 9-proc. podatek dochodowy (obniżka z poziomu 15-proc.).

Niestety obniżona stawka podatku dochodowego nie jest remedium na problemy polskich przedsiębiorców. Najważniejszym czynnikiem hamującym rozwój biznesu w Polsce w dalszym ciągu jest wysoka biurokracja oraz nieprecyzyjne prawo. Z roku na rok nie zmieniają się oczekiwania polskich przedsiębiorców. W badaniu zrealizowanym pod koniec 2017 roku przez kancelarię podatkowa Admiral Tax, aż 58-proc. badanych przedsiębiorców oczekiwało przewidywalnego prawa, 54-proc. mniejszej biurokracji. Według raportu “Doing Business” Banku Światowego polski przedsiębiorca w 2018 roku musiał poświęcić 336 godzin na niezbędne czynności administracyjne i rozliczenia podatkowe ze skarbówką (wzrost z poziomu 260 godzin rok wcześniej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Polska wypada blado na tle innych europejskich państw - dla przykładu statystyczny przedsiębiorca w Wielkiej Brytanii musiał poświęcić na rozliczenia podatkowe zaledwie 105 godzin, czyli ponad trzykrotnie mniej niż w Polsce." - komentuje Agnieszka Moryc, Dyrektor Zarządzająca kancelarii podatkowej Admiral Tax.

Wzrost uprawnień Krajowej Administracji Skarbowej, w połączeniu z prowokacjami urzędników, nie tworzą przyjaznych warunków dla inwestycji. Polski przedsiębiorca w dalszym ciągu jest traktowany jako podejrzany, którego należy kontrolować i karać. Brak przejrzystych przepisów, występujące luki prawne umożliwiające ich dowolną interpretację przez urzędników nie zachęcają Polaków do prowadzenia biznesu nad Wisłą. Wysoka biurokracja, nowe wymogi administracyjne, rosnące składki ZUS i brak pracowników to główne powody przez które rosną koszty polskich przedsiębiorstw, co skutkuje szukaniem przez firmy kolejnych oszczędności.

Wysoka biurokracja powodem do migracji biznesu za granicę

Koniec kolejnego roku i początek nowego to czas postanowień noworocznych. Dla wielu polskich przedsiębiorców jest to moment, w którym zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa decydują się na rejestrację firmy za granicą. Polacy otwierają firmy za granicą z powodu niższego poziomu biurokracji i przejrzystego prawa - taki powód wskazało 57,8-proc. badanych w raporcie Admiral Tax.

Polecamy: 11 kluczowych zmian 2019 – PODATKI I KADRY

Rejestracja firmy za granicą poza korzystnymi warunkami do prowadzenia biznesu, daje także dostęp do szerszego rynku odbiorców produktów i usług oraz wymierne korzyści z tytułu ulg i zwolnień podatkowych. W dalszym ciągu najpopularniejszymi kierunkami wybieranymi przez polskich przedsiębiorców są Wielka Brytania i Irlandia. Obydwa kraje oferują przyjazne warunki do prowadzenia biznesu, proste i przejrzyste prawo, wysokie kwoty wolne od podatków, niskie składki na ubezpieczenia społeczne, a przede wszystkim minimum biurokracji.

Benchmarking, czyli porównywanie procesów i praktyk stosowanych we własnym przedsiębiorstwie, ze stosowanymi przez najlepsze przedsiębiorstwa to niezwykle popularne zjawisko w biznesie. Warto by polscy rządzący wzięli przykład z Wielkiej Brytanii i Irlandii w kwestii tworzenia warunków dla biznesu, a nastroje wśród prowadzących biznes w Polsce zdecydowanie się poprawią.

Zobacz także: Moja firma

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA