REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto zapłaci 9% CIT od 2019 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Accace Polska
Kompleksowa obsługa prawna, doradztwo podatkowe, doradztwo transakcyjne, outsourcing księgowości, kadr i płac.
9% CIT od 2019 roku - dla kogo
9% CIT od 2019 roku - dla kogo

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2019 roku wchodzi w życie nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT), która wprowadza nową preferencyjną stawkę podatkową w wysokości 9%. Oczywiście nie wszyscy podatnicy CIT będą mogli skorzystać z tej stawki. Stawka ta nie będzie też dotyczyła wszystkich przychodów uprawnionych do jej stosowania podatników.

Ustawa z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2018 poz. 2159), wprowadza preferencyjną stawkę w rozliczeniu CIT w wysokości 9%. Zgodnie z art. 17  tejże Ustawy, zmiana brzmienia w art. 19 ust. 1 pkt. 2 wprowadzającego nową stawkę, wchodzi w życie z dniem od 1 stycznia 2019 roku.

REKLAMA

Autopromocja

Będzie ona zatem stosowana przez podatników do rozliczania zaliczek w 2019 roku i finalnie do przygotowania rozliczenia za 2019 rok, które należy złożyć w roku następnym tj. 2020 r.

Polecamy: 11 kluczowych zmian 2019 – PODATKI I KADRY

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

Prawo do zastosowania preferencyjnej stawki CIT

Obniżce stawki CIT, będzie jednak towarzyszyć redukcja katalogu firm uprawnionych do zastosowania tej stawki. Prawo przysługiwać będzie tylko wybranym podatnikom, którzy spełnią łącznie dwie przesłanki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przychody podatnika osiągnięte w roku podatkowym nie mogą przekroczyć kwoty 1,2 mln EUR (przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł);
  • podatnik posiadał będzie status małego podatnika.

REKLAMA

Zatem podatnicy, którzy prowadzili działalność również w poprzednim roku, w celu ustalenia czy będą mogli skorzystać z 9% stawki CIT, będą musieli wziąć pod uwagę przychody zarówno z roku poprzedniego (weryfikacja czy posiadają status małego podatnika), jak i z roku bieżącego. Natomiast podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej (w roku rozpoczęcia tej działalności), będą zobowiązani uwzględnić jedynie przychody z roku bieżącego.

Wraz z nowelizacją przepisów dotyczących preferencyjnej stawki CIT pojawiają się również dodatkowe pytania, związane z praktyczną stroną jej zastosowania, które wyjaśniamy poniżej.

Warunki stosowania stawki 9 %

Zgodnie z art. 16 Ustawy stawkę 9% stosujemy jedynie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r., czyli nie możemy zastosować jej do dochodów (przychodów) uzyskanych w roku 2018 rozliczanych w roku 2019.

Nieprecyzyjność znowelizowanych przepisów nasuwa wątpliwości co do możliwości zastosowania stawki 9% do wartości przychodów osiągniętych przez podatnika do wysokości 1,2 mln EUR, a następnie 19% jedynie do nadwyżki wartości przychodów osiągniętych przez podatnika w roku podatkowym.

Z uzasadnienia do Ustawy wynika, iż przekroczenie przez podatnika progu 1,2 mln EUR powoduje, iż podatnik traci prawo do stosowania obniżonej stawki CIT tj. 9%. Również literalna wykładnia znowelizowanych przepisów art. 19 a) w ust. 1 pkt. 1 i 2 otrzymujących brzmienie:

1)  19% podstawy opodatkowania;

REKLAMA

2)  9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.”

wskazuje, iż znaczenie ma zatem całość przychodów osiągniętych w roku podatkowym. Jeżeli całość przychodów osiągniętych w roku podatkowym nie przekracza wartości 1,2 mln EUR stosujemy wtedy stawkę 9%, natomiast jeżeli całość przychodów przekroczy wskazany próg, zastosowanie znajduje stawka 19% i takie stanowisko potwierdzają również pracownicy Krajowej Informacji Skarbowej.


Źródło przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych

Wątpliwość może budzić również możliwość zastosowania stawki 9%, w przypadku pojawienia się przychodów z zysków kapitałowych (zdefiniowanych w art. 7b CIT).

Wg Krajowej Informacji Skarbowej do oszacowania czy podatnik może skorzystać z preferencyjnej stawki 9%, pod uwagę jest brana całość uzyskanych przez podatnika przychodów w celu zakwalifikowania podmiotu jako małego podatnika. Jeżeli spełnione zostaną warunki umożliwiające zastosowanie stawki 9%, wtedy należy dokonać podziału osiągniętych przychodów przez podatnika, na źródła dochodów z zysków kapitałowych i z zysków operacyjnych, aby móc zastosować stawkę 9% do dochodów uzyskanych jedynie z zysków operacyjnych.

Opodatkowanie zagranicznego zakładu w Polsce

Należy zaznaczyć, iż podmiot zagraniczny podlegający w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, który osiąga przychody poprzez zakład w Polsce, również może zastosować preferencyjną stawkę podatku.

Zgodnie z warunkami zastosowania stawki 9% w CIT, przewidziana jest ona tylko dla podatników CIT posiadających status małego podatnika (przychód za poprzedni rok podatkowy nie wyższy niż 1,2 mln EUR), którzy w roku bieżącym osiągnęli przychód w wysokości nieprzekraczającej 1,2 mln EUR. Należy zatem ustalić w jaki sposób należy obliczyć przychód wskazujący czy zakład w Polsce uzyska status małego podatnika. Istotna będzie tu suma przychodów ze sprzedaży osiągniętych przez podatnika, czyli osiągniętych przez całe przedsiębiorstwo, co oznacza, że sumujemy przychody osiągnięte zarówno przez zakład na terenie Polski z przychodami osiągniętymi za granicą.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

REKLAMA

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

REKLAMA

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA