REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczenie zatorów płatniczych w firmach

Biuro rachunkowe ERGOTAX
Księgowi & doradcy podatkowi
Ograniczenie zatorów płatniczych w firmach /shutterstock.com
Ograniczenie zatorów płatniczych w firmach /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2020 roku obowiązują nowe regulacje w zakresie zatorów płatniczych. Wprowadzają one istotne zmiany, których celem jest przede wszystkim przeciwdziałanie opóźnieniom w płaceniu kontrahentom oraz nadmierne wykorzystywanie kredytów kupieckich.

Zatory płatnicze to wydłużone oczekiwanie na spłatę należności za wykonaną usługę, bądź też dostarczenie towaru, co może przyczynić się do zachwiania, a nawet utraty płynności finansowej firmy.

REKLAMA

Autopromocja

Dnia 1 stycznia 2020 r. weszła w życie uchwalona przez Sejm ustawa ograniczająca zatory płatnicze. Jej głównym celem jest przeciwdziałanie opóźnieniom w płaceniu kontrahentom oraz nadmierne wykorzystywanie kredytów kupieckich. Przepisy mają na celu poprawę warunków współpracy firm z sektora MŚP (mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa).

Najistotniejsze zmiany dotyczące ograniczenia zatorów płatniczych w firmach:

 - W transakcjach handlowych z podmiotem publicznym można zastosować maksymalny termin płatności do 30 dni. Termin płatności liczony jest od momentu dostarczenia faktury. Zmiana nie dotyczy podmiotów leczniczych.

- W transakcjach asymetrycznych, tj. w relacji firmy większej z mniejszą, w przypadku, gdy dłużnikiem jest duże przedsiębiorstwo, a wierzyciel jest mikro, mały lub średni można zastosować maksymalny termin płatności do 60 dni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W momencie terminu zapłaty dłuższego niż 60 dni w podmiotach o podobnej skali to na dłużniku spoczywa obowiązek udowodnienia, iż termin płatności był nieuczciwy.

- W przypadku wydłużenia terminu zapłaty przekraczającego 120 dni, wierzyciel będzie miał możliwość odstąpienia, bądź też wypowiedzenia umowy.

- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na wniosek, bądź też z urzędu po uprzedniej ocenie sytuacji będzie nakładał kary pieniężne na firmy, które nie będą spłacały swoich zobowiązań. Wysokość kar będzie zależna od wartości nieopłaconych faktur oraz długości ich opóźnienia.

- Zwalczanie nieuczciwej konkurencji polegającej na nieuzasadnionym wydłużaniu terminów zapłaty.

- Zmiana prawa do ulgi za złe długi w PIT, CIT i VAT. Firmy, które nie otrzymają zapłaty w ciągu 90 dni od terminu określonego w umowie, bądź na fakturze będą miały prawo do zmniejszenia podstawy opodatkowania i skorygowania podatku VAT.

- Podniesienie wysokości odsetek w transakcjach handlowych z 9,5% do 11,5%. W przypadku podmiotu leczniczego odsetki pozostają niezmienne na poziomie 9,5%.

- Zabezpieczenie roszczeń pieniężnych z tytułu transakcji handlowych do kwoty 75 tys. w sądzie będzie łatwiejsze ze względu na uproszczone procedury. Sąd zabezpieczy wierzytelność w momencie, gdy roszczenie zostanie uprawdopodobnione oraz upłyną co najmniej 3 miesiące od wskazanego terminu płatności. W momencie uzyskanego w/w zabezpieczenia istnieje większe prawdopodobieństwo spłaty należności.

- Koszty odzyskania należności i rekompensaty do końca roku 2019 niezależnie od wysokości niezapłaconej wierzytelności lub też jej części rekompensata wynosiła 40 euro. Natomiast od roku 2020 rekompensaty za koszty związanie z odzyskiwaniem należności zostały zwiększone oraz podzielone na trzy progi w zależności od ich wysokości:

1) 40 euro – gdy świadczenie pieniężne nie przekracza 5 000 zł,

2) 70 euro – gdy świadczenie pieniężne jest wyższe od 5 000 zł, ale niższe niż 50 000 zł,

3) 100 euro – gdy świadczenie pieniężne jest równe lub wyższe od 50 000 zł.

Wyżej wymienione kwoty przeliczane są przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym świadczenie pieniężne stało się wymagalne.

Patrycja Nowak
Lider zespołu Księgowego

Biuro rachunkowe Ergotax Sp. Z o.o.

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA