REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej - 7 wariantów, przykłady, opłacalność

Subskrybuj nas na Youtube
Opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej. Warianty, przykłady, opłacalność dla przedsiębiorców
Opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej. Warianty, przykłady, opłacalność dla przedsiębiorców

REKLAMA

REKLAMA

Wybór najkorzystniejszej formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej nigdy nie był sprawą łatwą. Trzeba bowiem przewidywać dane dotyczące wysokości przychodów czy kosztów, które to przewidywania nie zawsze pokrywają się z danymi faktycznymi. Wysokość przychodów i kosztów ma zaś kluczowe znaczenie dla wysokości naszych obciążeń podatkowych. To od nich zależy wysokość płaconego podatku dochodowego, a począwszy od 1 stycznia 2022 r. również składki zdrowotnej. Przyjmijmy więc kilka wariantów, dla których wyliczymy obciążenia fiskalne w postaci podatku i składki zdrowotnej oraz wskażemy wariant najkorzystniejszy w danym przypadku.

Jaka forma opodatkowania działalności gospodarczej jest najbardziej opłacalna w 2022 roku?

Na potrzeby przedstawionych poniżej wariantów przyjęliśmy następujące założenia:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

● w przypadku ryczałtu ewidencjonowanego - przychód jest pomniejszony o składki na ubezpieczenia społeczne, a wynagrodzenie służące wyliczeniu składki zdrowotnej wynosi 6221,04 zł,

● przy skali podatkowej i podatku liniowym - składki na ubezpieczenia społeczne zostały uwzględnione w kosztach uzyskania przychodu.

Wariant 1. Bardzo niskie roczne przychody i koszty

Przychody - 50 000 zł
Koszty - 20%
Dochód - 40 000 zł

REKLAMA

Tabela 22. Forma opodatkowania a obciążenia podatkowo-zdrowotne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Forma
opodatkowania

Ulga dla klasy średniej

Podatek
dochodowy

Składka zdrowotna

Razem podatek i składka zdrowotna

(suma pozycji z kolumny 3 i 4)

1

2

3

4

5

Skala podatkowa

brak

1700 zł

(40 000 zł × 17% -

- 5100 zł)

3600 zł

(40 000 zł × 9%)

5 300 zł

Podatek liniowy

brak

7600 zł

(40 000 zł × 19%)

3250,80 zł

(składka minimalna)

10 850,80 zł

Ryczałt 3%

brak

1200 zł

(40 000 zł × 3%)

4031,28 zł

(3732,62 zł × 9%) × 12

5 231,28 zł

Ryczałt 5,5%

brak

2200 zł

(40 000 zł × 5,5%)

4031,28 zł

(3732,62 zł × 9%) × 12

6 231,28 zł

Ryczałt 8,5%

brak

3400 zł

(40 000 zł × 8,5%)

4031,28 zł

(3732,62 zł × 9%) × 12

7 431,28 zł

Ryczałt 10%

brak

4000 zł

(40 000 zł × 10%)

4031,28 zł

(3732,62 zł × 9%) × 12

8 031,28 zł

Ryczałt 12%

brak

4800 zł

(40 000 zł × 12%)

4031,28 zł

(3732,62 zł x 9%) × 12

8 831,28 zł

Ryczałt 14%

brak

5600 zł

(40 000 zł × 14%)

4031,28 zł

(3732,62 zł × 9%) ×12

9 631,28 zł

Ryczałt 15%

brak

6000 zł

(40 000 zł × 15%)

4031,28 zł

(3732,62 zł × 9%) x 12

10 031,28 zł

Ryczałt 17%

brak

6800 zł

(40 000 zł × 17%)

4031,28 zł

(3732,62 zł × 9%) × 12

10 831,28 zł

W wariancie tym założyliśmy niskie przychody i koszty wskazujące na to, że działalność gospodarcza jest dodatkowym źródłem zarobkowania podatnika. W takim przypadku skala podatkowa wypada najkorzystniej. Podatnik powinien jednak brać pod uwagę inne źródła przychodów, aby nie wpaść w drugi przedział skali podatkowej. Przy kumulacji dochodów z innych źródeł skala podatkowa może bowiem okazać się mniej korzystna niż ryczałt.

Wariant 2. Niskie roczne przychody i koszty

Przychody - 120 000 zł
Koszty - 30%
Dochód - 84 000 zł

Tabela 23. Forma opodatkowania a obciążenia podatkowo-zdrowotne

Forma

opodatkowania

Ulga dla klasy średniej

Podatek dochodowy

Składka zdrowotna

Razem podatek i składka zdrowotna

(suma pozycji z kolumny

3 i 4)

1

2

3

4

5

Skala podatkowa

6148,24 zł

8135 zł

(77 852 zł × 17% -

- 5100 zł)

7560 zł

(84 000 zł × 9%)

15 695 zł

Podatek liniowy

brak

15 960 zł

(84 000 zł × 19%)

4116 zł

(84 000 zł × 4,9%)

20 076 zł

Ryczałt 3%

brak

3600 zł

(120 000 zł × 3%)

6718,68 zł

(6221,04 zł × 9%) × 12

10 318,68 zł

Ryczałt 5,5%

brak

6600 zł

(120 000 zł × 5,5%)

6718,68 zł

(6221,04 zł × 9%) × 12

13 318,68 zł

Ryczałt 8,5%

brak

10 200 zł

(120 000 zł × 8,5%)

6718,68 zł

(6221,04 zł × 9%) × 12

16 918,68 zł

Ryczałt 10%

brak

12 000 zł

(120 000 zł × 10%)

6718,68 zł

(6221,04 zł × 9%) × 12

18 718,68 zł

Ryczałt 12%

brak

14 400 zł

(120 000 zł × 12%)

6718,68 zł

(6221,04 zł × 9%) × 12

21 118,68 zł

Ryczałt 14%

brak

16 800 zł

(120 000 zł × 14%)

6718,68 zł

(6221,04 zł × 9%) × 12

23 518,68 zł

Ryczałt 15%

brak

18 000 zł

(120 000 zł × 15%)

6718,68 zł

(6221,04 zł × 9%) × 12

24 718,68 zł

Ryczałt 17%

brak

20 400 zł

(120 000 zł × 17%)

6718,68 zł

(6221,04 zł × 9%) × 12

27 118,68 zł

W wariancie drugim korzystnie wypada ryczałt opodatkowany 3% i 5,5%. Należy jednak zastrzec, że obie stawki możemy zastosować do ograniczonego zakresu usług. Stawką 3% ryczałtu objęte są przychody:

● z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%,

● z działalności usługowej w zakresie handlu, z wyjątkiem tych usług w zakresie hand­lu, dla których przewidziane są odrębne stawki ryczałtu, tj. 15% i 10%,

● ze świadczenia usług związanych z produkcją zwierzęcą (PKWiU 01.62.10.0),

● z działalności rybaków morskich i zalewowych w zakresie sprzedaży ryb i innych surowców pochodzących z własnych połowów, z wyjątkiem sprzedaży konserw oraz prezerw z ryb i innych surowców z połowów.

Stawką 5,5% objęte są przychody z tytułu:

● działalności wytwórczej,

● robót budowlanych,

● przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton,

● prowizji uzyskanej z działalności handlowej w zakresie sprzedaży jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków do biletów miesięcznych, znaczków pocztowych, żetonów i kart magnetycznych do automatów.

W praktyce ten wariant dotyczy firm usługowych działających jednoosobowo (samozatrudnionych), które nie są w stanie wygenerować wysokich kosztów uzyskania przychodów, a ich przychody nie są wysokie. Jeżeli ich usługi nie podlegają ryczałtowi 3% lub 5,5%, to najkorzystniejszą formą opodatkowania w 2022 r. będzie dla nich skala podatkowa. Muszą jednak brać pod uwagę inne źródła przychodów opodatkowane według skali. Wejście w jej drugi próg spowoduje, że ryczałt 8,5% czy nawet 12% będzie formą korzystniejszą.

Wariant 3. Niskie roczne przychody, średnie koszty

Przychody - 120 000 zł
Koszty - 60%
Dochód - 48 000 zł

Tabela 24. Forma opodatkowania a obciążenia podatkowo-zdrowotne

Forma

opodatkowania

Ulga dla klasy średniej

Podatek dochodowy

Składka zdrowotna

Razem podatek i składka zdrowotna
(suma pozycji z kolumny 3 i 4)

1

2

3

4

5

Skala podatkowa

brak

3060 zł

(48 000 zł × 17% - 5100 zł)

4320 zł

(48 000 zł × 9%)

7 380 zł

Podatek liniowy

brak

9120 zł

(48 000 zł × 19%)

3250,80 zł

(składka minimalna)

12 370,80 zł

Ryczałt 3%

brak

3600 zł

(120 000 zł × 3%)

6718,68 zł

(6221,04 zł × 9%) × 12

10 318,68 zł

Ryczałt 5,5%

brak

6600 zł

(120 000 zł × 5,5%)

6718,68 zł

(6221,04 zł × 9%) × 12

13 318,68 zł

Ryczałt 8,5%

brak

10 200 zł

(120 000 zł × 8,5%)

6718,68 zł

(6221,04 zł × 9%) × 12

16 918,68 zł

Ryczałt 10%

brak

12 000 zł

(120 000 zł × 10%)

6718,68 zł

(6221,04 zł × 9%) × 12

18 718,68 zł

Ryczałt 12%

brak

14 400 zł

(120 000 zł × 12%)

6718,68 zł

(6221,04 zł × 9%) × 12

21 118,68 zł

Ryczałt 14%

brak

16 800 zł

(120 000 zł × 14%)

6718,68 zł

(6221,04 zł × 9%) × 12

23 518,68 zł

Ryczałt 15%

brak

18 000 zł

(120 000 zł × 15%)

6718,68 zł

(6221,04 zł × 9%) × 12

24 718,68 zł

Ryczałt 17%

brak

20 400 zł

(120 000 zł × 17%)

6718,68 zł

(6221,04 zł × 9%) × 12

27 118,68 zł

W wariancie trzecim założyliśmy, że firma wygenerowała wyższe koszty uzyskania przychodu. W takim przypadku skala podatkowa ewidentnie jest najkorzystniejszą formą opodatkowania działalności gospodarczej w 2022 r. Należy jednak brać pod uwagę inne źródła przychodu opodatkowane według skali.

Wariant 4. Średnie roczne przychody, niskie koszty

Przychody - 480 000 zł

Koszty - 30%

Dochód - 336 000 zł

Tabela 25. Forma opodatkowania a obciążenia podatkowo-zdrowotne

Forma

opodatkowania

Ulga dla klasy średniej

Podatek dochodowy

Składka zdrowotna

Razem podatek i składka zdrowotna (suma pozycji z kolumny 3 i 4)

1

2

3

4

5

Skala podatkowa

brak

84 420 zł

(216 000 zł × 32% + + 15 300 zł)

30 240 zł

(336 000 zł × 9%)

114 660 zł

Podatek liniowy

brak

63 840 zł

(336 000 zł × 19%)

16 464 zł

(336 000 zł × 4,9%)

80 304 zł

Ryczałt 3%

brak

14 400 zł

(480 000 zł × 3%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) × 12

26 493,72 zł

Ryczałt 5,5%

brak

26 400 zł

(480 000 zł × 5,5%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) × 12

38 493,72 zł

Ryczałt 8,5%

brak

40 800 zł

(480 000 zł × 8,5%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) × 12

52 893,72 zł

Ryczałt 10%

brak

48 000 zł

(480 000 zł × 10%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) × 12

60 093,72 zł

Ryczałt 12%

brak

57 600 zł

(480 000 zł × 12%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) × 12

69 693,72 zł

Ryczałt 14%

brak

67 200 zł

(480 000 zł × 14%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) × 12

79 293,72 zł

Ryczałt 15%

brak

72 000 zł

(480 000 zł × 15%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) × 12

84 093,72 zł

Ryczałt 17%

brak

81 600 zł

(480 000 zł × 17%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) × 12

93 693,72 zł

W tym wariancie zakładamy wzrost przychodów przy generowaniu niskich kosztów. Dla tego typu firm w wielu przypadkach opłacalny jest ryczałt. Ewidentnie traci on w przypadku najwyższych stawek, tj. 15% i 17%. Dla usług objętych tymi wysokimi stawkami ryczałtu najkorzystniej przy przyjętych parametrach wypada podatek liniowy.

Od 1 stycznia 2022 r. stawką 15% jest opodatkowane świadczenie następujących usług:

● reprodukcji komputerowych nośników informacji (PKWiU 18.20.30.0);

● pośrednictwa w sprzedaży motocykli oraz części i akcesoriów do nich (PKWiU 45.40.40.0);

● pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1);

● magazynowania i przechowywania cieczy i gazów (PKWiU 52.10.12.0), magazynowania i przechowywania towarów w strefach wolnocłowych (PKWiU ex 52.10.19.0), parkingowych (PKWiU 52.21.24.0), obsługi centrali wzywania radiotaxi (PKWiU ex 52.21.29.0), pilotowania na wodach morskich i przybrzeżnych (PKWiU ex 52.22.13.0), pilotowania na wodach śródlądowych (PKWiU ex 52.22.14.0);

● licencyjnych związanych z:

- nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map itp. (PKWiU 58.11.60.0),

- nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0),

- nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0),

- nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0),

- nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0),

- nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0);

● związanych ze sprzedażą miejsca reklamowego w wykazach i listach (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.40.0);

● związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60);

● przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99);

● finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

● związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3);

● prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

● firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

● reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73);

● fotograficznych (PKWiU 74.2);

● tłumaczeń pisemnych i ustnych (PKWiU 74.3), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

● związanych z zatrudnieniem (PKWiU dział 78);

● wykonywanych przez organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostałych usług rezerwacji i usług z nią związanych (PKWiU dział 79);

● detektywistycznych i ochroniarskich (PKWiU dział 80), z wyjątkiem robót związanych z instalowaniem systemów przeciwpożarowych i przeciwwłamaniowych z późniejszym monitoringiem;

● obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30);

● w zakresie pomocy społecznej bez zakwaterowania (PKWiU ex dział 88), z wyłączeniem usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczonych osobom niepełnosprawnym (PKWiU 88.10.14), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej świadczonych osobom dorosłym niepełnosprawnym (PKWiU 88.10.15), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi, z wyłączeniem opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi (PKWiU 88.91.11), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną (PKWiU 88.91.12), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania świadczonych przez opiekunki do dzieci (PKWiU 88.91.13), pozostałych usług pomocy społecznej bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 88.99.19);

● kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90);

● związanych ze sportem, rozrywką i rekreacją (PKWiU dział 93).

Stawka 17% jest przeznaczona dla tzw. wolnych zawodów. Od 1 stycznia 2022 r. za wolne zawody ustawa o ryczałcie przyjmuje pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych. Za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu. W wyniku zmian wprowadzonych od 1 stycznia 2022 r. z katalogu wolnych zawodów zostały usunięte osoby wykonujące zawody medyczne, np. lekarze, położne i pielęgniarki, a także inżynierowie budownictwa czy architekci. Dla tych grup zawodowych wprowadzono odrębną stawkę w wysokości 14%.

Z wolnego zawodu wykluczy podatnika zatrudnienie na podstawie umowy o pracę czy umów cywilnoprawnych osób świadczących ten sam rodzaj usług. Jest to dobry sposób na obniżenie stawki ryczałtu z 17% na 15%.

Przykład
Radca prawny korzysta z usług innego radcy prawnego na podstawie umowy zlecenia. To oznacza, że jego działalność gospodarcza nie jest opodatkowana stawką 17%, a stawką 15% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l ustawy o ryczałcie.

Wariant 5. Średnie roczne przychody i koszty

Przychody - 480 000 zł
Koszty - 60%
Dochód - 192 000 zł

Tabela 26. Forma opodatkowania a obciążenia podatkowo-zdrowotne

Forma

opodatkowania

Ulga dla klasy średniej

Podatek dochodowy

Składka zdrowotna

Razem podatek i składka zdrowotna (suma pozycji z kolumny

3 i 4)

1

2

3

4

5

Skala podatkowa

brak

38 340 zł

(72 000 zł × 32% +

+ 15 300 zł)

17 280 zł

(192 000 zł × 9%)

55 620 zł

Podatek liniowy

brak

36 480 zł

(192 000 zł × 19%)

9408 zł

(192 000 zł × 4,9%)

45 888 zł

Ryczałt 3%

brak

14 400 zł

(480 000 zł × 3%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) × 12

26 493,72 zł

Ryczałt 5,5%

brak

26 400 zł

(480 000 zł × 5,5%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) × 12

38 493,72 zł

Ryczałt 8,5%

brak

40 800 zł

(480 000 zł × 8,5%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) × 12

52 893,72 zł

Ryczałt 10%

brak

48 000 zł

(480 000 zł × 10%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) × 12

60 093,72 zł

Ryczałt 12%

brak

57 600 zł

(480 000 zł × 12%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) × 12

69 693,72 zł

Ryczałt 14%

brak

67 200 zł

(480 000 zł × 14%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) × 12

79 293,72 zł

Ryczałt 15%

brak

72 000 zł

(480 000 zł × 15%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) × 12

84 093,72 zł

Ryczałt 17%

brak

81 600 zł

(480 000 zł × 17%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) × 12

93 693,72 zł

W tym wariancie przy średnich przychodach i średnich kosztach, kiedy wartość dochodów wchodzi w drugi próg podatkowy skali, korzystną formą opodatkowana jest podatek liniowy. Ryczałt przy tych parametrach jest korzystny do stawki 5,5%. Ryczałt 8,5% staje się korzystny w przypadkach, kiedy dochodowość firmy wzrośnie o 30 000 złotych.

Wariant 6. Wysokie roczne przychody, średnie koszty

Przychody - 2 480 000 zł
Koszty - 60%
Dochód - 992 000 zł

Tabela 27. Forma opodatkowania a obciążenia podatkowo-zdrowotne

Forma

opodatkowania

Ulga dla klasy średniej

Podatek dochodowy

Składka zdrowotna

Razem podatek i składka zdrowotna (suma pozycji z kolumny

3 i 4)

1

2

3

4

5

Skala podatkowa

brak

294 340 zł

(872 000 zł × 32% + 15 300 zł)

89 280 zł

(992 000 zł × 9%)

383 620 zł

Podatek liniowy

brak

188 480 zł

(992 000 zł × 19%)

48 608 zł

(992 000 zł × 4,9%)

237 088 zł

Ryczałt 3%

brak

74 400 zł

(2 480 000 zł × 3%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) x 12

86 493,72 zł

Ryczałt 5,5%

brak

136 400 zł

(2 480 000 zł × 5,5%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) x 12

148 493,72 zł

Ryczałt 8,5%

brak

210 800 zł

(2 480 000 zł × 8,5%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) x 12

222 893,72 zł

Ryczałt 10%

brak

248 000 zł

(2 480 000 zł × 10%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) x 12

260 093,72 zł

Ryczałt 12%

brak

297 600 zł

(2 480 000 zł × 12%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) x 12

309 693,72 zł

Ryczałt 14%

brak

347 200 zł

(2 480 000 zł × 14%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) x 12

359 293,72 zł

Ryczałt 15%

brak

372 000 zł

(2 480 000 zł × 15%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) x 12

384 093,72 zł

Ryczałt 17%

brak

421 600 zł

(2 480 000 zł × 17%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) x 12

433 693,72 zł

Przy tak wysokich przychodach i wysokiej rentowności należy dokonać wyboru pomiędzy podatkiem liniowym a ryczałtem, który może się okazać korzystniejszy już przy stawce 8,5%. Decydować o tym będzie składka zdrowotna przedsiębiorcy.

Wariant 7. Wysokie przychody i koszty

Przychody - 2 480 000 zł

Koszty - 90%

Dochód - 248 000 zł

Tabela 28. Forma opodatkowania a obciążenia podatkowo-zdrowotne

Forma
opodatkowania

Ulga dla klasy średniej

Podatek dochodowy

Składka zdrowotna

Razem podatek i składka zdrowotna (suma pozycji z kolumny 3 i 4)

1

2

3

4

5

Skala podatkowa

brak

56 260 zł

(128 000 zł × 32% + + 15 300 zł)

22 320 zł

(248 000 zł × 9%)

78 580 zł

Podatek liniowy

brak

47 120 zł

(248 000 zł × 19%)

12 152 zł

(248 000 zł × 4,9%)

59 272 zł

Ryczałt 3%

brak

74 400 zł

(2 480 000 zł × 3%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) × 12

86 493,72 zł

Ryczałt 5,5%

brak

136 400 zł

(2 480 000 zł × 5,5%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) × 12

148 493,72 zł

Ryczałt 8,5%

brak

210 800 zł

(2 480 000 zł × 8,5%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) × 12

222 893,72 zł

Ryczałt 10%

brak

248 000 zł

(2 480 000 zł × 10%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) × 12

260 093,72 zł

Ryczałt 12%

brak

297 600 zł

(2 480 000 zł × 12%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) × 12

309 693,72 zł

Ryczałt 14%

brak

347 200 zł

(2 480 000 zł × 14%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) × 12

359 293,72 zł

Ryczałt 15%

brak

372 000 zł

(2 480 000 zł × 15%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) × 12

384 093,72 zł

Ryczałt 17%

brak

421 600 zł

(2 480 000 zł × 17%)

12 093,72 zł

(11 197,87 zł × 9%) × 12

433 693,72 zł

Przy wysokich przychodach i kosztach, kiedy dochód przekracza wyraźnie 120 000 zł, najlepszą formą opodatkowania jest podatek liniowy. Im niższa dochodowość, tym bardziej konkurencyjna staje się skala podatkowa.

Artykuł jest fragmentem publikacji "Gorące tematy dla biur rachunkowych. Podatki, płace i odpowiedzialność biura"

Gorące tematy dla biur rachunkowych - poradnik Gazety Prawnej
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA