REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt dla IT w 2022 roku – jaka stawka dla usług niezwiązanych z oprogramowaniem

Ryczałt dla IT w 2022 roku – jaka stawka dla usług niezwiązanych z oprogramowaniem
Ryczałt dla IT w 2022 roku – jaka stawka dla usług niezwiązanych z oprogramowaniem

REKLAMA

REKLAMA

Ryczałt ewidencjonowany w 2022 roku stał się preferowaną formą opodatkowania dla wielu indywidualnych przedsiębiorców (samozatrudnionych). Wabikiem do zmiany formy opodatkowania albo założenia działalności gospodarczej (zamiast etatu) dla wielu podatników w 2022 r. są stosunkowo niskie stawki podatkowe ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Korzystna jest też kwotowa stawka zdrowotna dla ryczałtowców, która nawet w najwyższym możliwym wariancie wydaje się niższa niż ta, którą trzeba zapłacić od dużych zarobków proporcjonalnie do dochodu na skali podatkowej czy podatku liniowym. Szczególne zainteresowanie ryczałtem, patrząc po ilości wydawanych interpretacji podatkowych, widać w obszarze szeroko pojętej branży IT.

Ryczałt dla IT nie taki prosty jakby się mogło wydawać

Mnogość typów wykonywanej pracy stwarza nie lada wyzwanie w klasyfikowaniu danego obszaru działalności  IT i w konsekwencji w ustalaniu właściwej  stawki ryczałtu. Podatnik może ulec złudzeniu, że skoro jego praca nie jest związana z programowaniem, to nie będzie dotyczyć go stawka 12% i będzie mógł być opodatkowany według stawki 8,5%. Ten problem w szczególności może dotyczyć osób pracujących w zespołach projektowych takich jak project managerowie czy analitycy biznesowi.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Aby w pełni oddać istotę problemu warto posłużyć się interpretacją indywidualną Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej z 31 stycznia 2021 r., znak 0115-KDIT1.4011.809.2021.2.MN. Wnioskodawca przedstawił zdarzenie przyszłe, zgodnie z którym będzie prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą i realizować pracę w trybie projektowym jako analityk biznesowy, który jest jednym z kluczowych członków zespołu projektowego obok project managera. Główne obowiązki wnioskodawcy to:

1. zbieranie informacji na temat potrzeb klientów oraz wyciąganie wniosków z pozyskanych danych oraz prezentowanie ich,

2. uczestniczenie w projektach, które mają na celu zmianę w organizacji, np. implementację nowego procesu, transformacja danych, tworzenie reguł biznesowych,

REKLAMA

3. tworzenie dokumentacji projektowej z wymaganiami biznesowymi, np. Dokument Wymagań Biznesowych, który służy do zaprojektowania rozwiązania biznesowego, które ma rozwiązać konkretny problem lub spełnić potrzebę,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. tworzenie mapy procesów oraz proponowanie optymalizacji procesowej,

5. identyfikowanie i zarządzanie ryzykiem i zagrożeniami projektowymi,

6. doradzanie w ocenie implikacji i wpływu regulacji bankowych na działanie różnych procesów i departamentów w organizacji,

7. projektowanie mechanizmu kontroli procesów oraz planów komunikacji związanej ze wdrażaniem zmiany,

8. niektóre techniki używane w analizie biznesowej:

a. mapa procesów,
b. mapa interesariuszy,
c. uzasadnienie biznesowe,
d. warsztaty,
e. słownik pojęć,
f. burza mózgów,
g. wywiady.

Powyższa działalność została sklasyfikowana przez Urząd Statystyczny w Łodzi w ramach PKD 70.22.Z „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”, odpowiednikiem tej działalności w PKWiU jest 70.22.3 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem do Dyrektora KIS jaką stawką podatkową powinna zostać objęta powyższa działalność. W własnej ocenie wskazał, że związku z klasyfikacją usług PKWIU 70.22.3. oraz klasyfikacją PKD (70.22.Z) sporządzoną przez GUS, odpowiednia stawka do zastosowania to 8,5%.

Nie zawsze stawka 8,5% ryczałtu dla usług niezwiązanych z oprogramowaniem

Organ podatkowy uznał stanowisko za nieprawidłowe i wskazał, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% od przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Tym samym przychody uzyskiwane  w ramach działalności gospodarczej, ze świadczenia  usług analityka biznesowego, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.3 będą podlegały pod stawkę 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie.

Reasumując, przy rozważeniu przejścia na ryczałt warto nie zakładać z góry, że jeżeli prowadzona działalność w obszarze IT nie jest związana z oprogramowaniem to automatycznie właściwa będzie  stawka 8,5% przewidziana w ustawie. W przywołanej interpretacji indywidualnej wnioskodawca prawidłowo najpierw rozeznał  w jaki sposób sklasyfikowana jest jego działalność poprzez złożenie wniosku do GUS, a następnie wystąpił do organu podatkowego o wyrażenie opinii co do stosowania właściwej  stawki ryczałtu.

Gdyby jednak podatnik pozostawał w nieświadomości i opodatkował działalność stawką  8,5%, ewentualna kontrola podatkowa mogłaby wykazać, że stosując złą stawkę nie  wywiązuje się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.

Szymon Dembowski, Konsultant podatkowy, Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA