REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt dla IT w 2022 roku – jaka stawka dla usług niezwiązanych z oprogramowaniem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ryczałt dla IT w 2022 roku – jaka stawka dla usług niezwiązanych z oprogramowaniem
Ryczałt dla IT w 2022 roku – jaka stawka dla usług niezwiązanych z oprogramowaniem

REKLAMA

REKLAMA

Ryczałt ewidencjonowany w 2022 roku stał się preferowaną formą opodatkowania dla wielu indywidualnych przedsiębiorców (samozatrudnionych). Wabikiem do zmiany formy opodatkowania albo założenia działalności gospodarczej (zamiast etatu) dla wielu podatników w 2022 r. są stosunkowo niskie stawki podatkowe ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Korzystna jest też kwotowa stawka zdrowotna dla ryczałtowców, która nawet w najwyższym możliwym wariancie wydaje się niższa niż ta, którą trzeba zapłacić od dużych zarobków proporcjonalnie do dochodu na skali podatkowej czy podatku liniowym. Szczególne zainteresowanie ryczałtem, patrząc po ilości wydawanych interpretacji podatkowych, widać w obszarze szeroko pojętej branży IT.

Ryczałt dla IT nie taki prosty jakby się mogło wydawać

REKLAMA

Mnogość typów wykonywanej pracy stwarza nie lada wyzwanie w klasyfikowaniu danego obszaru działalności  IT i w konsekwencji w ustalaniu właściwej  stawki ryczałtu. Podatnik może ulec złudzeniu, że skoro jego praca nie jest związana z programowaniem, to nie będzie dotyczyć go stawka 12% i będzie mógł być opodatkowany według stawki 8,5%. Ten problem w szczególności może dotyczyć osób pracujących w zespołach projektowych takich jak project managerowie czy analitycy biznesowi.

REKLAMA

Aby w pełni oddać istotę problemu warto posłużyć się interpretacją indywidualną Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej z 31 stycznia 2021 r., znak 0115-KDIT1.4011.809.2021.2.MN. Wnioskodawca przedstawił zdarzenie przyszłe, zgodnie z którym będzie prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą i realizować pracę w trybie projektowym jako analityk biznesowy, który jest jednym z kluczowych członków zespołu projektowego obok project managera. Główne obowiązki wnioskodawcy to:

1. zbieranie informacji na temat potrzeb klientów oraz wyciąganie wniosków z pozyskanych danych oraz prezentowanie ich,

2. uczestniczenie w projektach, które mają na celu zmianę w organizacji, np. implementację nowego procesu, transformacja danych, tworzenie reguł biznesowych,

3. tworzenie dokumentacji projektowej z wymaganiami biznesowymi, np. Dokument Wymagań Biznesowych, który służy do zaprojektowania rozwiązania biznesowego, które ma rozwiązać konkretny problem lub spełnić potrzebę,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. tworzenie mapy procesów oraz proponowanie optymalizacji procesowej,

5. identyfikowanie i zarządzanie ryzykiem i zagrożeniami projektowymi,

6. doradzanie w ocenie implikacji i wpływu regulacji bankowych na działanie różnych procesów i departamentów w organizacji,

7. projektowanie mechanizmu kontroli procesów oraz planów komunikacji związanej ze wdrażaniem zmiany,

8. niektóre techniki używane w analizie biznesowej:

a. mapa procesów,
b. mapa interesariuszy,
c. uzasadnienie biznesowe,
d. warsztaty,
e. słownik pojęć,
f. burza mózgów,
g. wywiady.

REKLAMA

Powyższa działalność została sklasyfikowana przez Urząd Statystyczny w Łodzi w ramach PKD 70.22.Z „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”, odpowiednikiem tej działalności w PKWiU jest 70.22.3 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem do Dyrektora KIS jaką stawką podatkową powinna zostać objęta powyższa działalność. W własnej ocenie wskazał, że związku z klasyfikacją usług PKWIU 70.22.3. oraz klasyfikacją PKD (70.22.Z) sporządzoną przez GUS, odpowiednia stawka do zastosowania to 8,5%.

Nie zawsze stawka 8,5% ryczałtu dla usług niezwiązanych z oprogramowaniem

Organ podatkowy uznał stanowisko za nieprawidłowe i wskazał, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% od przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Tym samym przychody uzyskiwane  w ramach działalności gospodarczej, ze świadczenia  usług analityka biznesowego, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.3 będą podlegały pod stawkę 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie.

Reasumując, przy rozważeniu przejścia na ryczałt warto nie zakładać z góry, że jeżeli prowadzona działalność w obszarze IT nie jest związana z oprogramowaniem to automatycznie właściwa będzie  stawka 8,5% przewidziana w ustawie. W przywołanej interpretacji indywidualnej wnioskodawca prawidłowo najpierw rozeznał  w jaki sposób sklasyfikowana jest jego działalność poprzez złożenie wniosku do GUS, a następnie wystąpił do organu podatkowego o wyrażenie opinii co do stosowania właściwej  stawki ryczałtu.

Gdyby jednak podatnik pozostawał w nieświadomości i opodatkował działalność stawką  8,5%, ewentualna kontrola podatkowa mogłaby wykazać, że stosując złą stawkę nie  wywiązuje się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.

Szymon Dembowski, Konsultant podatkowy, Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA