REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt dla IT w 2022 roku – jaka stawka dla usług niezwiązanych z oprogramowaniem

Ryczałt dla IT w 2022 roku – jaka stawka dla usług niezwiązanych z oprogramowaniem
Ryczałt dla IT w 2022 roku – jaka stawka dla usług niezwiązanych z oprogramowaniem

REKLAMA

REKLAMA

Ryczałt ewidencjonowany w 2022 roku stał się preferowaną formą opodatkowania dla wielu indywidualnych przedsiębiorców (samozatrudnionych). Wabikiem do zmiany formy opodatkowania albo założenia działalności gospodarczej (zamiast etatu) dla wielu podatników w 2022 r. są stosunkowo niskie stawki podatkowe ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Korzystna jest też kwotowa stawka zdrowotna dla ryczałtowców, która nawet w najwyższym możliwym wariancie wydaje się niższa niż ta, którą trzeba zapłacić od dużych zarobków proporcjonalnie do dochodu na skali podatkowej czy podatku liniowym. Szczególne zainteresowanie ryczałtem, patrząc po ilości wydawanych interpretacji podatkowych, widać w obszarze szeroko pojętej branży IT.

Ryczałt dla IT nie taki prosty jakby się mogło wydawać

Mnogość typów wykonywanej pracy stwarza nie lada wyzwanie w klasyfikowaniu danego obszaru działalności  IT i w konsekwencji w ustalaniu właściwej  stawki ryczałtu. Podatnik może ulec złudzeniu, że skoro jego praca nie jest związana z programowaniem, to nie będzie dotyczyć go stawka 12% i będzie mógł być opodatkowany według stawki 8,5%. Ten problem w szczególności może dotyczyć osób pracujących w zespołach projektowych takich jak project managerowie czy analitycy biznesowi.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Aby w pełni oddać istotę problemu warto posłużyć się interpretacją indywidualną Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej z 31 stycznia 2021 r., znak 0115-KDIT1.4011.809.2021.2.MN. Wnioskodawca przedstawił zdarzenie przyszłe, zgodnie z którym będzie prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą i realizować pracę w trybie projektowym jako analityk biznesowy, który jest jednym z kluczowych członków zespołu projektowego obok project managera. Główne obowiązki wnioskodawcy to:

1. zbieranie informacji na temat potrzeb klientów oraz wyciąganie wniosków z pozyskanych danych oraz prezentowanie ich,

2. uczestniczenie w projektach, które mają na celu zmianę w organizacji, np. implementację nowego procesu, transformacja danych, tworzenie reguł biznesowych,

REKLAMA

3. tworzenie dokumentacji projektowej z wymaganiami biznesowymi, np. Dokument Wymagań Biznesowych, który służy do zaprojektowania rozwiązania biznesowego, które ma rozwiązać konkretny problem lub spełnić potrzebę,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. tworzenie mapy procesów oraz proponowanie optymalizacji procesowej,

5. identyfikowanie i zarządzanie ryzykiem i zagrożeniami projektowymi,

6. doradzanie w ocenie implikacji i wpływu regulacji bankowych na działanie różnych procesów i departamentów w organizacji,

7. projektowanie mechanizmu kontroli procesów oraz planów komunikacji związanej ze wdrażaniem zmiany,

8. niektóre techniki używane w analizie biznesowej:

a. mapa procesów,
b. mapa interesariuszy,
c. uzasadnienie biznesowe,
d. warsztaty,
e. słownik pojęć,
f. burza mózgów,
g. wywiady.

Powyższa działalność została sklasyfikowana przez Urząd Statystyczny w Łodzi w ramach PKD 70.22.Z „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”, odpowiednikiem tej działalności w PKWiU jest 70.22.3 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem do Dyrektora KIS jaką stawką podatkową powinna zostać objęta powyższa działalność. W własnej ocenie wskazał, że związku z klasyfikacją usług PKWIU 70.22.3. oraz klasyfikacją PKD (70.22.Z) sporządzoną przez GUS, odpowiednia stawka do zastosowania to 8,5%.

Nie zawsze stawka 8,5% ryczałtu dla usług niezwiązanych z oprogramowaniem

Organ podatkowy uznał stanowisko za nieprawidłowe i wskazał, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% od przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Tym samym przychody uzyskiwane  w ramach działalności gospodarczej, ze świadczenia  usług analityka biznesowego, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.3 będą podlegały pod stawkę 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie.

Reasumując, przy rozważeniu przejścia na ryczałt warto nie zakładać z góry, że jeżeli prowadzona działalność w obszarze IT nie jest związana z oprogramowaniem to automatycznie właściwa będzie  stawka 8,5% przewidziana w ustawie. W przywołanej interpretacji indywidualnej wnioskodawca prawidłowo najpierw rozeznał  w jaki sposób sklasyfikowana jest jego działalność poprzez złożenie wniosku do GUS, a następnie wystąpił do organu podatkowego o wyrażenie opinii co do stosowania właściwej  stawki ryczałtu.

Gdyby jednak podatnik pozostawał w nieświadomości i opodatkował działalność stawką  8,5%, ewentualna kontrola podatkowa mogłaby wykazać, że stosując złą stawkę nie  wywiązuje się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.

Szymon Dembowski, Konsultant podatkowy, Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA