REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt dla IT w 2022 roku – jaka stawka dla usług niezwiązanych z oprogramowaniem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ryczałt dla IT w 2022 roku – jaka stawka dla usług niezwiązanych z oprogramowaniem
Ryczałt dla IT w 2022 roku – jaka stawka dla usług niezwiązanych z oprogramowaniem

REKLAMA

REKLAMA

Ryczałt ewidencjonowany w 2022 roku stał się preferowaną formą opodatkowania dla wielu indywidualnych przedsiębiorców (samozatrudnionych). Wabikiem do zmiany formy opodatkowania albo założenia działalności gospodarczej (zamiast etatu) dla wielu podatników w 2022 r. są stosunkowo niskie stawki podatkowe ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Korzystna jest też kwotowa stawka zdrowotna dla ryczałtowców, która nawet w najwyższym możliwym wariancie wydaje się niższa niż ta, którą trzeba zapłacić od dużych zarobków proporcjonalnie do dochodu na skali podatkowej czy podatku liniowym. Szczególne zainteresowanie ryczałtem, patrząc po ilości wydawanych interpretacji podatkowych, widać w obszarze szeroko pojętej branży IT.

Ryczałt dla IT nie taki prosty jakby się mogło wydawać

Mnogość typów wykonywanej pracy stwarza nie lada wyzwanie w klasyfikowaniu danego obszaru działalności  IT i w konsekwencji w ustalaniu właściwej  stawki ryczałtu. Podatnik może ulec złudzeniu, że skoro jego praca nie jest związana z programowaniem, to nie będzie dotyczyć go stawka 12% i będzie mógł być opodatkowany według stawki 8,5%. Ten problem w szczególności może dotyczyć osób pracujących w zespołach projektowych takich jak project managerowie czy analitycy biznesowi.

REKLAMA

Aby w pełni oddać istotę problemu warto posłużyć się interpretacją indywidualną Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej z 31 stycznia 2021 r., znak 0115-KDIT1.4011.809.2021.2.MN. Wnioskodawca przedstawił zdarzenie przyszłe, zgodnie z którym będzie prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą i realizować pracę w trybie projektowym jako analityk biznesowy, który jest jednym z kluczowych członków zespołu projektowego obok project managera. Główne obowiązki wnioskodawcy to:

1. zbieranie informacji na temat potrzeb klientów oraz wyciąganie wniosków z pozyskanych danych oraz prezentowanie ich,

2. uczestniczenie w projektach, które mają na celu zmianę w organizacji, np. implementację nowego procesu, transformacja danych, tworzenie reguł biznesowych,

3. tworzenie dokumentacji projektowej z wymaganiami biznesowymi, np. Dokument Wymagań Biznesowych, który służy do zaprojektowania rozwiązania biznesowego, które ma rozwiązać konkretny problem lub spełnić potrzebę,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. tworzenie mapy procesów oraz proponowanie optymalizacji procesowej,

5. identyfikowanie i zarządzanie ryzykiem i zagrożeniami projektowymi,

6. doradzanie w ocenie implikacji i wpływu regulacji bankowych na działanie różnych procesów i departamentów w organizacji,

7. projektowanie mechanizmu kontroli procesów oraz planów komunikacji związanej ze wdrażaniem zmiany,

8. niektóre techniki używane w analizie biznesowej:

a. mapa procesów,
b. mapa interesariuszy,
c. uzasadnienie biznesowe,
d. warsztaty,
e. słownik pojęć,
f. burza mózgów,
g. wywiady.

Powyższa działalność została sklasyfikowana przez Urząd Statystyczny w Łodzi w ramach PKD 70.22.Z „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”, odpowiednikiem tej działalności w PKWiU jest 70.22.3 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem do Dyrektora KIS jaką stawką podatkową powinna zostać objęta powyższa działalność. W własnej ocenie wskazał, że związku z klasyfikacją usług PKWIU 70.22.3. oraz klasyfikacją PKD (70.22.Z) sporządzoną przez GUS, odpowiednia stawka do zastosowania to 8,5%.

Nie zawsze stawka 8,5% ryczałtu dla usług niezwiązanych z oprogramowaniem

Organ podatkowy uznał stanowisko za nieprawidłowe i wskazał, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% od przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Tym samym przychody uzyskiwane  w ramach działalności gospodarczej, ze świadczenia  usług analityka biznesowego, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.3 będą podlegały pod stawkę 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie.

Reasumując, przy rozważeniu przejścia na ryczałt warto nie zakładać z góry, że jeżeli prowadzona działalność w obszarze IT nie jest związana z oprogramowaniem to automatycznie właściwa będzie  stawka 8,5% przewidziana w ustawie. W przywołanej interpretacji indywidualnej wnioskodawca prawidłowo najpierw rozeznał  w jaki sposób sklasyfikowana jest jego działalność poprzez złożenie wniosku do GUS, a następnie wystąpił do organu podatkowego o wyrażenie opinii co do stosowania właściwej  stawki ryczałtu.

Gdyby jednak podatnik pozostawał w nieświadomości i opodatkował działalność stawką  8,5%, ewentualna kontrola podatkowa mogłaby wykazać, że stosując złą stawkę nie  wywiązuje się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.

Szymon Dembowski, Konsultant podatkowy, Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA