REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt dla IT w 2022 roku – jaka stawka dla usług niezwiązanych z oprogramowaniem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ryczałt dla IT w 2022 roku – jaka stawka dla usług niezwiązanych z oprogramowaniem
Ryczałt dla IT w 2022 roku – jaka stawka dla usług niezwiązanych z oprogramowaniem

REKLAMA

REKLAMA

Ryczałt ewidencjonowany w 2022 roku stał się preferowaną formą opodatkowania dla wielu indywidualnych przedsiębiorców (samozatrudnionych). Wabikiem do zmiany formy opodatkowania albo założenia działalności gospodarczej (zamiast etatu) dla wielu podatników w 2022 r. są stosunkowo niskie stawki podatkowe ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Korzystna jest też kwotowa stawka zdrowotna dla ryczałtowców, która nawet w najwyższym możliwym wariancie wydaje się niższa niż ta, którą trzeba zapłacić od dużych zarobków proporcjonalnie do dochodu na skali podatkowej czy podatku liniowym. Szczególne zainteresowanie ryczałtem, patrząc po ilości wydawanych interpretacji podatkowych, widać w obszarze szeroko pojętej branży IT.

Ryczałt dla IT nie taki prosty jakby się mogło wydawać

Mnogość typów wykonywanej pracy stwarza nie lada wyzwanie w klasyfikowaniu danego obszaru działalności  IT i w konsekwencji w ustalaniu właściwej  stawki ryczałtu. Podatnik może ulec złudzeniu, że skoro jego praca nie jest związana z programowaniem, to nie będzie dotyczyć go stawka 12% i będzie mógł być opodatkowany według stawki 8,5%. Ten problem w szczególności może dotyczyć osób pracujących w zespołach projektowych takich jak project managerowie czy analitycy biznesowi.

REKLAMA

Autopromocja

Aby w pełni oddać istotę problemu warto posłużyć się interpretacją indywidualną Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej z 31 stycznia 2021 r., znak 0115-KDIT1.4011.809.2021.2.MN. Wnioskodawca przedstawił zdarzenie przyszłe, zgodnie z którym będzie prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą i realizować pracę w trybie projektowym jako analityk biznesowy, który jest jednym z kluczowych członków zespołu projektowego obok project managera. Główne obowiązki wnioskodawcy to:

1. zbieranie informacji na temat potrzeb klientów oraz wyciąganie wniosków z pozyskanych danych oraz prezentowanie ich,

2. uczestniczenie w projektach, które mają na celu zmianę w organizacji, np. implementację nowego procesu, transformacja danych, tworzenie reguł biznesowych,

3. tworzenie dokumentacji projektowej z wymaganiami biznesowymi, np. Dokument Wymagań Biznesowych, który służy do zaprojektowania rozwiązania biznesowego, które ma rozwiązać konkretny problem lub spełnić potrzebę,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. tworzenie mapy procesów oraz proponowanie optymalizacji procesowej,

5. identyfikowanie i zarządzanie ryzykiem i zagrożeniami projektowymi,

6. doradzanie w ocenie implikacji i wpływu regulacji bankowych na działanie różnych procesów i departamentów w organizacji,

7. projektowanie mechanizmu kontroli procesów oraz planów komunikacji związanej ze wdrażaniem zmiany,

8. niektóre techniki używane w analizie biznesowej:

a. mapa procesów,
b. mapa interesariuszy,
c. uzasadnienie biznesowe,
d. warsztaty,
e. słownik pojęć,
f. burza mózgów,
g. wywiady.

REKLAMA

Powyższa działalność została sklasyfikowana przez Urząd Statystyczny w Łodzi w ramach PKD 70.22.Z „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”, odpowiednikiem tej działalności w PKWiU jest 70.22.3 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem do Dyrektora KIS jaką stawką podatkową powinna zostać objęta powyższa działalność. W własnej ocenie wskazał, że związku z klasyfikacją usług PKWIU 70.22.3. oraz klasyfikacją PKD (70.22.Z) sporządzoną przez GUS, odpowiednia stawka do zastosowania to 8,5%.

Nie zawsze stawka 8,5% ryczałtu dla usług niezwiązanych z oprogramowaniem

REKLAMA

Organ podatkowy uznał stanowisko za nieprawidłowe i wskazał, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% od przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Tym samym przychody uzyskiwane  w ramach działalności gospodarczej, ze świadczenia  usług analityka biznesowego, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.3 będą podlegały pod stawkę 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie.

Reasumując, przy rozważeniu przejścia na ryczałt warto nie zakładać z góry, że jeżeli prowadzona działalność w obszarze IT nie jest związana z oprogramowaniem to automatycznie właściwa będzie  stawka 8,5% przewidziana w ustawie. W przywołanej interpretacji indywidualnej wnioskodawca prawidłowo najpierw rozeznał  w jaki sposób sklasyfikowana jest jego działalność poprzez złożenie wniosku do GUS, a następnie wystąpił do organu podatkowego o wyrażenie opinii co do stosowania właściwej  stawki ryczałtu.

Gdyby jednak podatnik pozostawał w nieświadomości i opodatkował działalność stawką  8,5%, ewentualna kontrola podatkowa mogłaby wykazać, że stosując złą stawkę nie  wywiązuje się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.

Szymon Dembowski, Konsultant podatkowy, Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obejmie duże firmy, a od 2026 wszystkich podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

REKLAMA

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

REKLAMA