REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki w branży IT w 2022 roku. Jakie formy współpracy z pracownikami są korzystne podatkowo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podatki w branży IT w 2022 roku. Jakie formy współpracy z pracownikami są korzystne podatkowo?
Podatki w branży IT w 2022 roku. Jakie formy współpracy z pracownikami są korzystne podatkowo?

REKLAMA

REKLAMA

Wejście w życie Polskiego Ładu wielu podatnikom skomplikowało sytuację podatkową i sprawiło, że zaczęli oni rozważać różne formy funkcjonowania na rynku. Zmiany w pośredni sposób dotknęły też pracodawców, którzy w trosce o pracownika, sami wypracowują nowe modele współpracy. Jest to szczególnie widoczne w branży IT, gdzie pracownicy są na wagę złota. Pytanie, czy stosowane rozwiązania są zawsze optymalnie i bezpiecznie.

Podatki 2022 w branży IT. Bilans zysków i start

Podniesienie składki zdrowotnej i brak możliwości odliczenia jej od dochodu od początku 2022 roku  pogorszyło sytuację finansową wielu pracowników. Co prawda, podniesienie kwoty wolnej od podatku i wprowadzenie ulgi dla klasy średniej – z której ostatecznie zrezygnowano przy okazji obniżenia stawki PIT do 12% - niektórym  rekompensowało te straty. Jednak część z nich nadal pozostawała w niekorzystnej sytuacji, a inni, przy okazji tych zmian, lepiej uświadomili sobie jaką część kwoty przeznaczanej na ich wynagrodzenie pochłaniają podatki i składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

REKLAMA

Autopromocja

Również współpracownicy -którzy pozostawali na kontraktach B2B - świadczący usługi głównie dla jednego kontrahenta, zostali dotknięci wprowadzonymi zmianami. Zasady dotyczące odliczania składek zdrowotnych odnoszą się też do przedsiębiorców, a dodatkowo w ustawie o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wprowadzone zostały nowe stawki. Dla specjalistów z branży IT szczególnie istotne jest to, że stawką 12% zostały objęte przychody ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Jakkolwiek zmiana ta jest pozytywna, gdyż wcześniej powyższe usługi objęte były stawką 15%, to w dalszym ciągu problematyczną kwestią pozostaje  prawidłowe dopasowanie prowadzonej przez nich działalności do właściwego PKWiU wskazanego w ustawie o ryczałcie. Zasada jest taka, że w razie, gdy usługi nie kwalifikują się do żadnego z kodów, objęte są stawką 8,5%.

Dodatkowo, programiści potencjalnie mają możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki 5% od dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, do których zalicza się m.in. autorskie prawo do programu komputerowego (tzw. ulga IP Box). Jednakże, korzystanie z tej ulgi jest stosunkowo skomplikowane i wymaga prowadzenia dodatkowej ewidencji.

Ograniczenia i ryzyka nowych form współpracy

Możliwości jest więc wiele, a wybór najlepszej z nich nie zawsze jest zadaniem łatwym. Spółki cyfrowe, w celu uatrakcyjnienia swojej oferty, coraz częściej biorą na swoje barki wdrażanie określonego modelu opodatkowania współpracowników. Przykładowo, dla programistów zainteresowanych ryczałtem lub IP Box, oferują pomoc w złożeniu wniosku o interpretację indywidualną albo analizę podatkową sporządzoną przez doradców podatkowych. Dla spółek, zadowolony współpracownik B2B, to nie tylko korzyść w postaci utrzymania zatrudnienia, ale także obniżenie kosztów związanych z pełnieniem funkcji płatnika.

Decydując się na przejście na współpracę w modelu B2B trzeba jednak także pamiętać o ograniczeniach i ryzykach. Dotyczy to przede wszystkim podatników, którzy przechodzą na B2B po zakończonym stosunku pracy i zaczynają świadczyć usługi na rzecz byłych pracodawców. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie, jeżeli podatnik prowadzący działalność, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym,

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Podobne ograniczenie znajduje się w ustawie o PIT w zakresie wyboru podatku liniowego, przy czym ograniczenie dotyczy tylko jednego roku.

Innym, poważniejszym ryzykiem, jest domniemanie stosunku pracy. Jeżeli bowiem umowa o świadczenie usług w ramach kontraktu B2B będzie posiadać cechy właściwe dla stosunku pracy – w szczególności usługodawca pozostawać będzie w stosunku podporządkowania wobec usługobiorcy – wówczas można postawić zarzut, że w istocie jest to stosunek pracy. Postawieniem takiego zarzutu może być zainteresowana zarówno Państwowa Inspekcja Pracy jak i ZUS oraz urząd skarbowy. W takiej sytuacji dokonywane rozliczenia podatkowe uznane zostaną za nieprawidłowe i - zarówno pracownik, jak i pracodawca jako płatnik - posiadać będą zaległości podatkowe oraz składkowe.

Pracownicy postawieni pod ścianą

Niezależnie od powyższego – nawet jeśli kontrakt B2B nie zostanie zakwestionowany – wciąż pozostaje ryzyko zastosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Często bowiem zdarza się, że były pracownik podpisuje umowę B2B nie ze swoim poprzednim pracodawcą, ale z podmiotem z nim powiązanym, np. z inną spółką z grupy, w efekcie czego może wybrać opodatkowanie ryczałtem od samego początku. Tymczasem zgodnie z art. 119a ustawy Ordynacja Podatkowa czynność nie skutkuje osiągnięciem korzyści podatkowej, jeżeli osiągnięcie tej korzyści, sprzecznej w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem ustawy podatkowej lub jej przepisu, było głównym lub jednym z głównych celów jej dokonania, a sposób działania był sztuczny (unikanie opodatkowania). W omawianych przypadkach może zostać postawiony zarzut, że podpisanie umowy B2B z innym podmiotem, podczas gdy w rzeczywistości usługi świadczone są dla byłego pracodawcy ma znamiona sztuczności w celu osiągnięcia korzyści podatkowej, jaką jest – korzystniejsze niż w przypadku zasad ogólnych - opodatkowanie ryczałtem. Zwłaszcza, że przepisy wskazują, iż na ocenę sztuczności tego sposobu działania  może wskazywać w szczególności występowanie m.in. angażowania podmiotów pośredniczących mimo braku uzasadnienia ekonomicznego lub gospodarczego, lub elementów prowadzących do uzyskania stanu identycznego lub zbliżonego do stanu istniejącego przed dokonaniem czynności.

Co prawda, powyższe ryzyko obciąża wyłącznie pracownika, gdyż pracodawca nie odnosi w tym przypadku korzyści podatkowej, jednak opisane działanie może spełniać też przesłanki schematu podatkowego, który podlega raportowaniu. Zgłoszenie takiego schematu, w niektórych przypadkach obciążać będzie też pracodawcę, a brak zgłoszenia naraża go na  konsekwencje karnoskarbowe w postaci grzywny.

Jakie typy umów są najkorzystniejsze w kontekście wprowadzonych zmian?

Jak więc widać, współpraca w modelu B2B, powinna być dobrze przemyślana i starannie przygotowana, z uwzględnieniem powyższych ryzyk. Jednakże, warto wspomnieć, że spółki cyfrowe powinny także zweryfikować, czy taki model będzie dla nich rzeczywiście opłacalny.

Jest to niewątpliwe przy standardowym opodatkowaniu, ale – jak już wspomniano – podmioty osiągające dochód z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, mają możliwość skorzystania z preferencyjnego opodatkowania IP Box. Dotyczy to nie tylko współpracowników B2B, ale także samych spółek cyfrowych, które zatrudniają programistów. Jednocześnie, w związku ze zmianami wprowadzonymi przez Polski Ład, ulgę IP Box można łączyć z ulgą na działalność badawczo-rozwojową. Ulga B+R polega na możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania niektórych kosztów uzyskania przychodów, wskazanych przez ustawę i nazywanych kosztami kwalifikowanymi. Do kosztów tych należą przede wszystkim wynagrodzenia ze stosunku pracy, w części, w jakiej zostały przeznaczone na działalność badawczo-rozwojową. Co więcej, wydatki te mogą być odliczone od podstawy opodatkowania w wartości 200%. Oznacza to, że wynagrodzenie pracowników B+R obniża podstawę opodatkowania trzykrotnie – raz jako zwyczajny koszt uzyskania przychodów, a następnie w dwukrotnej wysokości jako koszt kwalifikowany odliczany w ramach ulgi B+R.  Co jednak bardzo istotne, możliwość ta dotyczy wyłącznie pracowników zatrudnionych w ramach stosunku pracy lub umowy zlecenia i nie może być zastosowana do wydatków na wynagrodzenia kontrahentów B2B.

Spółkom cyfrowym – o ile spełniają warunki do skorzystania z ulgi B+R – może bardziej opłacać się zatrudniać programistów na umowy o pracę. Poniosą wtedy wyższe koszty wynagrodzeń, ale zrekompensować to może odliczenie od podstawy opodatkowania w ramach ulgi B+R. W takiej sytuacji proponowanie modelu współpracy B2B przestaje być opłacalne.

Autor: Radosław Urban, doradca podatkowy w kancelarii “KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy”, specjalizujący się w podatku CIT i PIT oraz opodatkowaniu międzynarodowym.  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA