REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?
Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

Globalny rynek Device as a Service (DaaS) zwiększy się aż pięciokrotnie w ciągu najbliższych 7 lat[1]. W Polsce już ponad połowa dużych firm oraz 44 proc. średnich interesuje się najmem sprzętu[2] jako alternatywą dla zakupu. To nie tylko korzyści finansowe, ale także liczne zalety dla pracowników i środowiska.

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest DaaS?

Device as a Service to model biznesowy, w którym firmy wynajmują sprzęt komputerowy i inne urządzenia zamiast je kupować. Ale to nie wszystko – w ramach DaaS dostawca usługi dostarcza, zarządza i wspiera urządzenia w całym ich cyklu życia. 

DaaS to rosnący trend

Eksperci Fortune Business Insights oceniają, że globalny rynek DaaS wyceniony w 2023 r. na ponad 27 miliardów dolarów wzrośnie aż do 154,93 miliardów dolarów w 2030 r., przy średniej rocznej stopie wzrostu CAGR (Compound Annual Growth Rate) na poziomie ponad 27 proc.[3] 

Model ten staje się coraz bardziej popularny także w Polsce. Zainteresowanych najmem jest już ponad połowa dużych firm (56 proc.) oraz 44 proc. średnich organizacji. Podobnie sytuacja wygląda z outsourcingiem obsługi sprzętu, w tym jego serwisowania i zarządzania. Rozważa to 57 proc. dużych organizacji oraz 46 proc. średnich.[4]

Korzyści z DaaS

- Dzięki DaaS firmy mogą skoncentrować się na swoich kluczowych kompetencjach, podczas gdy dostawcy tacy jak my, zajmują się kompleksową obsługą sprzętu. To nie tylko redukuje koszty, ale również zwiększa elastyczność i skalowalność operacyjną, pozwalając firmom na dynamiczny rozwój w zmieniającym się środowisku biznesowym. To naturalny kierunek rozwoju branży IT i krok milowy w kierunku przenoszenia procesów związanych z zarządzaniem urządzeniami poza organizację – mówi Paulina Dobkowska, Rental Business Line Director w bolttech Poland.

Dla współczesnych pracowników, często pracujących zdalnie, hybrydowo lub w różnych oddziałach, kluczowy jest dostęp do pomocy technicznej niezależnie od swojej lokalizacji. Model DaaS zapewnia takie wsparcie, co daje pracownikom większą swobodę działania i poprawia jakość ich pracy. Firmy z kolei mogą dynamicznie dostosowywać się do zmieniających się warunków.

Zdaniem ekspertów, model DaaS wpływa na firmowe finanse. Przenosząc koszty inwestycyjne na koszty operacyjne, zapewnia przedsiębiorcom przewidywalny i kontrolowany wydatek, jednocześnie dostarczając pracownikom najnowocześniejsze narzędzia pracy. Co więcej, umożliwia elastyczną wymianę sprzętu na najnowsze modele, bez wysokich kosztów jednorazowych zakupów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co więcej, „odblokowuje” specjalistów IT. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie bolttech Poland „Firmowe floty urządzeń mobilnych w Polsce”, w dużych przedsiębiorstwach jest średnio po 100 urządzeń (21 laptopów, 35 komputerów stacjonarnych i 31 smartfonów). To ogromna ilość sprzętu, którą zajmuje się dział IT – od wdrożenia, czyli firmowego onboardingu, przez konfigurowanie oprogramowania, po bieżące instalowanie aplikacji i naprawy. 

– Zarządzanie urządzeniami wśród użytkowników końcowych często pochłania znaczne zasoby, które mogłyby być lepiej wykorzystane, na przykład w realizacji strategicznych z punktu widzenia organizacji projektów – komentuje Paulina Dobkowska.

Raport EY ujawnia dodatkowo, że pracownicy zdają sobie sprawę z korzyści płynących z wdrażania nowych technologii, jednak decyzje kadry zarządzającej są często opóźnione. Dla ponad połowy respondentów, innowacyjne rozwiązania stają się przestarzałe, zanim w pełni zintegrują się z organizacją.[5]

- Model Device as a Service to odpowiedź na te wyzwania – pozwala on szybko i sprawnie wdrażać nowe technologie w organizacji, regularnie je aktualizować do najnowszych rozwiązań, bez jednoczesnego angażowania dużych zasobów wewnętrznych – dodaje ekspert bolttech Poland. 

Zarządzanie firmowych sprzętem według tych założeń to także większa troska o środowisko. Najem i regularne serwisowanie są jednymi z elementów gospodarki cyrkularnej, gdyż zakładają, że urządzenia po zakończonym kontrakcie zyskują drugie życie.

DaaS - Rosnący trend w polskich firmach

DaaS - Rosnący trend w polskich firmach

DaaS - Rosnący trend w polskich firmach

Źródło zewnętrzne

*****

[1] Raport „Device as a Service market”, Fortune Business Insights, 24.06.2024; https://www.fortunebusinessinsights.com/device-as-a-service-market-108000

[2] Raport „Firmowe floty urządzeń mobilnych w Polsce”, Zymetria na zlecenie bolttech Poland, 2023

[3] Raport „Device as a Service market”, Fortune Business Insights, 24.06.2024; https://www.fortunebusinessinsights.com/device-as-a-service-market-108000

[4] Raport „Firmowe floty urządzeń mobilnych w Polsce”, Zymetria na zlecenie bolttech Poland, 2023

[5] Badanie „Emerging Tech at Work”, EY, 2023, https://www.ey.com/pl_pl/news/2023/09/ey-emerging-tech-work-2023

****

bolttech Poland to największy dostawca usług dodanych dla urządzeń mobilnych, działający w Polsce od 2012 roku (wcześniej jako Digital Care). Oferuje rozwiązania na każdym etapie życia urządzenia – od jego sprzedaży lub najmu, objęcia usługą serwisową, naprawy, aż po odkup, odnowienie i danie urządzeniom drugiego życia. Spółka jest częścią międzynarodowej grupy bolttech, działającej na 35 rynkach na 4 kontynentach

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA