REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?
Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

Globalny rynek Device as a Service (DaaS) zwiększy się aż pięciokrotnie w ciągu najbliższych 7 lat[1]. W Polsce już ponad połowa dużych firm oraz 44 proc. średnich interesuje się najmem sprzętu[2] jako alternatywą dla zakupu. To nie tylko korzyści finansowe, ale także liczne zalety dla pracowników i środowiska.

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest DaaS?

Device as a Service to model biznesowy, w którym firmy wynajmują sprzęt komputerowy i inne urządzenia zamiast je kupować. Ale to nie wszystko – w ramach DaaS dostawca usługi dostarcza, zarządza i wspiera urządzenia w całym ich cyklu życia. 

DaaS to rosnący trend

Eksperci Fortune Business Insights oceniają, że globalny rynek DaaS wyceniony w 2023 r. na ponad 27 miliardów dolarów wzrośnie aż do 154,93 miliardów dolarów w 2030 r., przy średniej rocznej stopie wzrostu CAGR (Compound Annual Growth Rate) na poziomie ponad 27 proc.[3] 

Model ten staje się coraz bardziej popularny także w Polsce. Zainteresowanych najmem jest już ponad połowa dużych firm (56 proc.) oraz 44 proc. średnich organizacji. Podobnie sytuacja wygląda z outsourcingiem obsługi sprzętu, w tym jego serwisowania i zarządzania. Rozważa to 57 proc. dużych organizacji oraz 46 proc. średnich.[4]

Korzyści z DaaS

- Dzięki DaaS firmy mogą skoncentrować się na swoich kluczowych kompetencjach, podczas gdy dostawcy tacy jak my, zajmują się kompleksową obsługą sprzętu. To nie tylko redukuje koszty, ale również zwiększa elastyczność i skalowalność operacyjną, pozwalając firmom na dynamiczny rozwój w zmieniającym się środowisku biznesowym. To naturalny kierunek rozwoju branży IT i krok milowy w kierunku przenoszenia procesów związanych z zarządzaniem urządzeniami poza organizację – mówi Paulina Dobkowska, Rental Business Line Director w bolttech Poland.

Dla współczesnych pracowników, często pracujących zdalnie, hybrydowo lub w różnych oddziałach, kluczowy jest dostęp do pomocy technicznej niezależnie od swojej lokalizacji. Model DaaS zapewnia takie wsparcie, co daje pracownikom większą swobodę działania i poprawia jakość ich pracy. Firmy z kolei mogą dynamicznie dostosowywać się do zmieniających się warunków.

Zdaniem ekspertów, model DaaS wpływa na firmowe finanse. Przenosząc koszty inwestycyjne na koszty operacyjne, zapewnia przedsiębiorcom przewidywalny i kontrolowany wydatek, jednocześnie dostarczając pracownikom najnowocześniejsze narzędzia pracy. Co więcej, umożliwia elastyczną wymianę sprzętu na najnowsze modele, bez wysokich kosztów jednorazowych zakupów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co więcej, „odblokowuje” specjalistów IT. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie bolttech Poland „Firmowe floty urządzeń mobilnych w Polsce”, w dużych przedsiębiorstwach jest średnio po 100 urządzeń (21 laptopów, 35 komputerów stacjonarnych i 31 smartfonów). To ogromna ilość sprzętu, którą zajmuje się dział IT – od wdrożenia, czyli firmowego onboardingu, przez konfigurowanie oprogramowania, po bieżące instalowanie aplikacji i naprawy. 

– Zarządzanie urządzeniami wśród użytkowników końcowych często pochłania znaczne zasoby, które mogłyby być lepiej wykorzystane, na przykład w realizacji strategicznych z punktu widzenia organizacji projektów – komentuje Paulina Dobkowska.

Raport EY ujawnia dodatkowo, że pracownicy zdają sobie sprawę z korzyści płynących z wdrażania nowych technologii, jednak decyzje kadry zarządzającej są często opóźnione. Dla ponad połowy respondentów, innowacyjne rozwiązania stają się przestarzałe, zanim w pełni zintegrują się z organizacją.[5]

REKLAMA

- Model Device as a Service to odpowiedź na te wyzwania – pozwala on szybko i sprawnie wdrażać nowe technologie w organizacji, regularnie je aktualizować do najnowszych rozwiązań, bez jednoczesnego angażowania dużych zasobów wewnętrznych – dodaje ekspert bolttech Poland. 

Zarządzanie firmowych sprzętem według tych założeń to także większa troska o środowisko. Najem i regularne serwisowanie są jednymi z elementów gospodarki cyrkularnej, gdyż zakładają, że urządzenia po zakończonym kontrakcie zyskują drugie życie.

DaaS - Rosnący trend w polskich firmach

DaaS - Rosnący trend w polskich firmach

DaaS - Rosnący trend w polskich firmach

Źródło zewnętrzne

*****

[1] Raport „Device as a Service market”, Fortune Business Insights, 24.06.2024; https://www.fortunebusinessinsights.com/device-as-a-service-market-108000

[2] Raport „Firmowe floty urządzeń mobilnych w Polsce”, Zymetria na zlecenie bolttech Poland, 2023

[3] Raport „Device as a Service market”, Fortune Business Insights, 24.06.2024; https://www.fortunebusinessinsights.com/device-as-a-service-market-108000

[4] Raport „Firmowe floty urządzeń mobilnych w Polsce”, Zymetria na zlecenie bolttech Poland, 2023

[5] Badanie „Emerging Tech at Work”, EY, 2023, https://www.ey.com/pl_pl/news/2023/09/ey-emerging-tech-work-2023

****

bolttech Poland to największy dostawca usług dodanych dla urządzeń mobilnych, działający w Polsce od 2012 roku (wcześniej jako Digital Care). Oferuje rozwiązania na każdym etapie życia urządzenia – od jego sprzedaży lub najmu, objęcia usługą serwisową, naprawy, aż po odkup, odnowienie i danie urządzeniom drugiego życia. Spółka jest częścią międzynarodowej grupy bolttech, działającej na 35 rynkach na 4 kontynentach

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA