REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?
Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

Globalny rynek Device as a Service (DaaS) zwiększy się aż pięciokrotnie w ciągu najbliższych 7 lat[1]. W Polsce już ponad połowa dużych firm oraz 44 proc. średnich interesuje się najmem sprzętu[2] jako alternatywą dla zakupu. To nie tylko korzyści finansowe, ale także liczne zalety dla pracowników i środowiska.

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest DaaS?

Device as a Service to model biznesowy, w którym firmy wynajmują sprzęt komputerowy i inne urządzenia zamiast je kupować. Ale to nie wszystko – w ramach DaaS dostawca usługi dostarcza, zarządza i wspiera urządzenia w całym ich cyklu życia. 

DaaS to rosnący trend

Eksperci Fortune Business Insights oceniają, że globalny rynek DaaS wyceniony w 2023 r. na ponad 27 miliardów dolarów wzrośnie aż do 154,93 miliardów dolarów w 2030 r., przy średniej rocznej stopie wzrostu CAGR (Compound Annual Growth Rate) na poziomie ponad 27 proc.[3] 

Model ten staje się coraz bardziej popularny także w Polsce. Zainteresowanych najmem jest już ponad połowa dużych firm (56 proc.) oraz 44 proc. średnich organizacji. Podobnie sytuacja wygląda z outsourcingiem obsługi sprzętu, w tym jego serwisowania i zarządzania. Rozważa to 57 proc. dużych organizacji oraz 46 proc. średnich.[4]

Korzyści z DaaS

- Dzięki DaaS firmy mogą skoncentrować się na swoich kluczowych kompetencjach, podczas gdy dostawcy tacy jak my, zajmują się kompleksową obsługą sprzętu. To nie tylko redukuje koszty, ale również zwiększa elastyczność i skalowalność operacyjną, pozwalając firmom na dynamiczny rozwój w zmieniającym się środowisku biznesowym. To naturalny kierunek rozwoju branży IT i krok milowy w kierunku przenoszenia procesów związanych z zarządzaniem urządzeniami poza organizację – mówi Paulina Dobkowska, Rental Business Line Director w bolttech Poland.

Dla współczesnych pracowników, często pracujących zdalnie, hybrydowo lub w różnych oddziałach, kluczowy jest dostęp do pomocy technicznej niezależnie od swojej lokalizacji. Model DaaS zapewnia takie wsparcie, co daje pracownikom większą swobodę działania i poprawia jakość ich pracy. Firmy z kolei mogą dynamicznie dostosowywać się do zmieniających się warunków.

REKLAMA

Zdaniem ekspertów, model DaaS wpływa na firmowe finanse. Przenosząc koszty inwestycyjne na koszty operacyjne, zapewnia przedsiębiorcom przewidywalny i kontrolowany wydatek, jednocześnie dostarczając pracownikom najnowocześniejsze narzędzia pracy. Co więcej, umożliwia elastyczną wymianę sprzętu na najnowsze modele, bez wysokich kosztów jednorazowych zakupów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co więcej, „odblokowuje” specjalistów IT. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie bolttech Poland „Firmowe floty urządzeń mobilnych w Polsce”, w dużych przedsiębiorstwach jest średnio po 100 urządzeń (21 laptopów, 35 komputerów stacjonarnych i 31 smartfonów). To ogromna ilość sprzętu, którą zajmuje się dział IT – od wdrożenia, czyli firmowego onboardingu, przez konfigurowanie oprogramowania, po bieżące instalowanie aplikacji i naprawy. 

– Zarządzanie urządzeniami wśród użytkowników końcowych często pochłania znaczne zasoby, które mogłyby być lepiej wykorzystane, na przykład w realizacji strategicznych z punktu widzenia organizacji projektów – komentuje Paulina Dobkowska.

Raport EY ujawnia dodatkowo, że pracownicy zdają sobie sprawę z korzyści płynących z wdrażania nowych technologii, jednak decyzje kadry zarządzającej są często opóźnione. Dla ponad połowy respondentów, innowacyjne rozwiązania stają się przestarzałe, zanim w pełni zintegrują się z organizacją.[5]

REKLAMA

- Model Device as a Service to odpowiedź na te wyzwania – pozwala on szybko i sprawnie wdrażać nowe technologie w organizacji, regularnie je aktualizować do najnowszych rozwiązań, bez jednoczesnego angażowania dużych zasobów wewnętrznych – dodaje ekspert bolttech Poland. 

Zarządzanie firmowych sprzętem według tych założeń to także większa troska o środowisko. Najem i regularne serwisowanie są jednymi z elementów gospodarki cyrkularnej, gdyż zakładają, że urządzenia po zakończonym kontrakcie zyskują drugie życie.

DaaS - Rosnący trend w polskich firmach

DaaS - Rosnący trend w polskich firmach

DaaS - Rosnący trend w polskich firmach

Źródło zewnętrzne

*****

[1] Raport „Device as a Service market”, Fortune Business Insights, 24.06.2024; https://www.fortunebusinessinsights.com/device-as-a-service-market-108000

[2] Raport „Firmowe floty urządzeń mobilnych w Polsce”, Zymetria na zlecenie bolttech Poland, 2023

[3] Raport „Device as a Service market”, Fortune Business Insights, 24.06.2024; https://www.fortunebusinessinsights.com/device-as-a-service-market-108000

[4] Raport „Firmowe floty urządzeń mobilnych w Polsce”, Zymetria na zlecenie bolttech Poland, 2023

[5] Badanie „Emerging Tech at Work”, EY, 2023, https://www.ey.com/pl_pl/news/2023/09/ey-emerging-tech-work-2023

****

bolttech Poland to największy dostawca usług dodanych dla urządzeń mobilnych, działający w Polsce od 2012 roku (wcześniej jako Digital Care). Oferuje rozwiązania na każdym etapie życia urządzenia – od jego sprzedaży lub najmu, objęcia usługą serwisową, naprawy, aż po odkup, odnowienie i danie urządzeniom drugiego życia. Spółka jest częścią międzynarodowej grupy bolttech, działającej na 35 rynkach na 4 kontynentach

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA