REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co najmniej 700 zł netto więcej przy umowie na 7 tys. zł brutto: tyle można zyskać na B2B zamiast umowy o pracę Są też inne korzyści z jednoosobowej firmy

Samozatrudnienie a umowa o pracę – ile można zyskać na B2B? Co najmniej 700 zł netto przy umowie na 7 tys. zł brutto. Jakie korzyści z jednoosobowej firmy?
Samozatrudnienie a umowa o pracę – ile można zyskać na B2B? Co najmniej 700 zł netto przy umowie na 7 tys. zł brutto. Jakie korzyści z jednoosobowej firmy?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Firmy coraz częściej proponują współpracę na zasadzie kontraktu B2B (z jednoosobową firmą, jednoosobową działalnością gospodarczą) zamiast zwykłej umowy o pracę. Niestety w Polsce panuje przekonanie, że prowadzenie działalności gospodarczej jest trudne i kosztowne. Tak naprawdę wszystkiego można się nauczyć a korzyści są konkretne. Jakie są najważniejsze zalety takiej formy prawnej współpracy i co trzeba wiedzieć by przejść na tzw. samozatrudnienie?
rozwiń >

Umowa o pracę ma swoje korzyści

Chyba większość z nas uważa zatrudnienie na podstawie umowy o pracę za bezpieczną i stabilną formę pracy zarobkowej. Regularne wpłaty na konto, płatne 20 lub 26-dniowe urlopy oraz prawa wynikające z kodeksu pracy dają poczucie bezpieczeństwa. 
Zatrudnieni nabywają także uprawnienia do zasiłku chorobowego w wysokości od 70 do nawet 100% pensji, w zależności od przyczyny niezdolności do pracy. Przewidziane prawem okresy wypowiedzenia w razie zwolnienia to kolejna korzyść - pracownicy zyskują pewność, że nie utracą źródła dochodu z dnia na dzień. 

Wydaje się, że stabilność wynagrodzenia to wystarczający powód, by uznać wyższość umowy o pracę nad samozatrudnieniem. Ale warto też wiedzieć ile tak naprawdę tracimy, kiedy otrzymujemy wypłatę pomniejszoną o składki pracownicze?

REKLAMA

Autopromocja

Wynagrodzenie brutto a netto na umowie o pracę

W Polsce różnica pomiędzy zarobkami brutto i netto na umowie o pracę jest istotna. Każdy pracodawca musi od pensji brutto pobrać oraz opłacić należne składki, np. ubezpieczeniowe, zdrowotne i zaliczki na podatek. Te potrącenia mogą sięgać obecnie nawet do prawie 40% pensji brutto. Co więcej, całkowity koszt zatrudnienia pracownika jest dużo wyższy. Pracodawcy pokrywają nie tylko pełne wynagrodzenie brutto, ale dodatkowo ponoszą jeszcze koszty składek ZUS. Oznacza to, że szef wydaje dużo więcej pieniędzy na utrzymanie stanowiska pracy niż wpływa na konto pracownika, który co miesiąc traci znaczną część swojego wynagrodzenia. 

Zarobki na kontrakcie B2B

Zupełnie inaczej rozlicza się osoba prowadząca działalność gospodarczą. Zleceniodawca przekazuje wtedy wynagrodzenie bez potrąceń,  natomiast przedsiębiorca przejmuje obowiązek opłacania składek ZUS, składki zdrowotnej  i podatku. Pensja może objąć za to całość kosztów, które musiałby ponieść pracodawca, aby zaoferować umowę o pracę. Oznacza to, że pracownik pracuje za wyższą stawkę niż do tej pory. Nawet po potrąceniach w jego kieszeni zostaje więcej pieniędzy.

Przykład:
Pracodawca oferuje stawkę 7000 zł brutto na umowie o pracę. Pracownik “na rękę” otrzyma ok. 5100 zł, natomiast pracodawca faktycznie wyda na zatrudnienie ok. 8400 zł. Jeśli została nawiązana współpraca na zasadzie B2B, zleceniodawca (czyli pracodawca przy UoP) całość kwoty mógłby przekazać na wynagrodzenie za wykonaną usługę. Ile otrzymuje się“na rękę”, będzie zależało od wybranej formy opodatkowania i kosztów uzyskania przychodu. Ale nawet ich nie ponosząc, wybierając zasady ogólne, zostałoby prawie 5800 zł “na rękę”. Przedsiębiorca otrzyma jeszcze więcej, jeśli będzie mógł skorzystać z preferencyjnego ZUSu lub z niższej stawki ryczałtu. 

Preferencyjne składki ZUS dla firm

 W początkowym okresie po założeniu firmy można opłacać niższe składki na ubezpieczenia społeczne, jeśli korzysta się z preferencyjnego ZUSu. Inny sposób na oszczędności daje “Ulga na start”. Dzięki niej przez pierwsze 6 miesięcy działalności w ogóle nie odprowadza się składek ZUS. 

Koszty prowadzenia działalności gospodarczej0

Przedsiębiorca może odliczyć koszty prowadzenia działalności gospodarczej (jeżeli rozlicza się na podstawie ustawy o PIT). Można rozliczać wszystkie wydatki niezbędne do świadczenia usług. Może to być np. koszt biura rachunkowego, prowadzenia rachunku firmowego, dojazd do miejsca świadczenia usługi, w tym zakup paliwa, komputera albo koszt energii i internetu Wydatki można następnie odliczyć od przychodów, aby zapłacić niższy podatek.

Dodatkowo, jeśli samochód wykorzystywany jest wyłącznie do celów związanych z prowadzoną działalnością, można odliczyć 100% VAT z faktur za paliwo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Urlop na umowie B2B?

Oczywiście zleceniodawca nie musi udzielać urlopu. Przynajmniej nie wynika to z przepisów prawa. Ale obecnie większość kontraktów B2B respektuje prawo do wypoczynku i obejmuje w umowie zapisy o płatnych dniach wolnych. Dlatego prowadzenie JDG nie ogranicza - co do zasady - prawa do płatnego urlopu, chyba że przedsiębiorca sam narzuca sobie takie warunki lub podpisze niekorzystną dla siebie umowę.

Zwolnienie chorobowe 

Za czas niezdolności do świadczenia usług poświadczony zwolnieniem lekarskim, jednoosobowemu przedsiębiorcy przysługuje zasiłek chorobowy wypłacany z ZUSu. Jego kwota zależy od wysokości składek na ubezpieczenie chorobowe, które były opłacane. Warunkiem jest złożenie odpowiedniego wniosku do ZUSu o jego wypłatę. Jeśli po okresie zwolnienia, zleceniobiorca (samozatrudniony) wykona zlecone zadanie, wciąż może uzyskać za nie 100% wynagrodzenia. Możliwość przesuwania zleceń w czasie oraz większa elastyczność to kolejna przewaga samozatrudnienia nad umową o pracę. 

Nienormowany czas pracy

Przy umowie o pracę obowiązują kodeksowe normy dotyczące czasu pracy. Nawet jeśli przedsiębiorca wykona coś szybciej, pozostaje do dyspozycji pracodawcy. Kontrakt B2B daje większą elastyczność. Często wykonanie zlecenia przed terminem oznacza czas wolny. Nienormowany czas pracy niesie także inną korzyść: łatwiejsze dopasowanie grafiku do bieżących potrzeb rodzinnych. Łatwiej również o pracę zdalną, która umożliwia połączenie wakacji i pracy w atrakcyjnych turystycznie miejscach. Nie trzeba ustalać ze zleceniodawcą miejsca wykonywania obowiązków, tak jak przy umowie o pracę. 

Dodatkowe zlecenia 

Jeżeli praca wykonywana jest na kontrakcie B2B, przedsiębiorca może oczywiście współpracować z  kilkoma firmami. W ten sposób dodatkowe zlecenia staną się kolejnym źródłem dochodów. Takiej elastyczności nie da umowa o pracę. Obowiązujący 8-godzinny dzień pracy ogranicza możliwość dorobienia “po godzinach”. 

Praca dla kilku różnych firm jest bezpieczniejsza. Nawet po stracie jednego zlecenia, pozostają jeszcze inne. Nie grozi więc sytuacja, w której z dnia na dzień przedsiębiorca pozostanie bez środków do życia. Ponadto w umowie B2B również powinien znaleźć się zapis o okresie wypowiedzenia - koniecznie należy o to zadbać podczas podpisywania umowy.

Obowiązki przedsiębiorcy. Prowadzenie księgowości nie musi być trudne

- Wbrew pozorom obowiązki związane z prowadzeniem własnej firmy nie są bardzo uciążliwe - twierdzi Arkadiusz Kacperek, ekspert księgowy z firmy CashDirector S.A. Wystawianie faktur czy obliczanie podatków można z powodzeniem zautomatyzować korzystając z prostych aplikacji, a opiekę nad poprawnym zaksięgowaniem przychodów i wydatków zlecić profesjonalnej księgowej.  Księgowa przypilnuje także ważnych terminów i będzie monitorować na bieżąco zmiany w przepisach. Warto korzystać z nowych możliwości, jakie oferuje rynek.

Przykładem rozwiązania, które ułatwia rozliczenia z urzędem skarbowym, jest mOrganizer finansów, dodatkowo połączony z kontem firmowym jednego z najpopularniejszych banków dla przedsiębiorców. Serwis służy do bezpłatnego wystawiania faktur, kontrolowania finansów oraz - w razie potrzeby - do samodzielnej księgowości. W ramach usługi można skorzystać z pakietów księgowych ze zdalną opieką księgowego lub zaprosić do korzystania z systemu księgową zewnętrzną.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA