REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co najmniej 700 zł netto więcej przy umowie na 7 tys. zł brutto: tyle można zyskać na B2B zamiast umowy o pracę Są też inne korzyści z jednoosobowej firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Samozatrudnienie a umowa o pracę – ile można zyskać na B2B? Co najmniej 700 zł netto przy umowie na 7 tys. zł brutto. Jakie korzyści z jednoosobowej firmy?
Samozatrudnienie a umowa o pracę – ile można zyskać na B2B? Co najmniej 700 zł netto przy umowie na 7 tys. zł brutto. Jakie korzyści z jednoosobowej firmy?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Firmy coraz częściej proponują współpracę na zasadzie kontraktu B2B (z jednoosobową firmą, jednoosobową działalnością gospodarczą) zamiast zwykłej umowy o pracę. Niestety w Polsce panuje przekonanie, że prowadzenie działalności gospodarczej jest trudne i kosztowne. Tak naprawdę wszystkiego można się nauczyć a korzyści są konkretne. Jakie są najważniejsze zalety takiej formy prawnej współpracy i co trzeba wiedzieć by przejść na tzw. samozatrudnienie?

rozwiń >

Umowa o pracę ma swoje korzyści

Chyba większość z nas uważa zatrudnienie na podstawie umowy o pracę za bezpieczną i stabilną formę pracy zarobkowej. Regularne wpłaty na konto, płatne 20 lub 26-dniowe urlopy oraz prawa wynikające z kodeksu pracy dają poczucie bezpieczeństwa. 
Zatrudnieni nabywają także uprawnienia do zasiłku chorobowego w wysokości od 70 do nawet 100% pensji, w zależności od przyczyny niezdolności do pracy. Przewidziane prawem okresy wypowiedzenia w razie zwolnienia to kolejna korzyść - pracownicy zyskują pewność, że nie utracą źródła dochodu z dnia na dzień. 

Wydaje się, że stabilność wynagrodzenia to wystarczający powód, by uznać wyższość umowy o pracę nad samozatrudnieniem. Ale warto też wiedzieć ile tak naprawdę tracimy, kiedy otrzymujemy wypłatę pomniejszoną o składki pracownicze?

REKLAMA

Wynagrodzenie brutto a netto na umowie o pracę

W Polsce różnica pomiędzy zarobkami brutto i netto na umowie o pracę jest istotna. Każdy pracodawca musi od pensji brutto pobrać oraz opłacić należne składki, np. ubezpieczeniowe, zdrowotne i zaliczki na podatek. Te potrącenia mogą sięgać obecnie nawet do prawie 40% pensji brutto. Co więcej, całkowity koszt zatrudnienia pracownika jest dużo wyższy. Pracodawcy pokrywają nie tylko pełne wynagrodzenie brutto, ale dodatkowo ponoszą jeszcze koszty składek ZUS. Oznacza to, że szef wydaje dużo więcej pieniędzy na utrzymanie stanowiska pracy niż wpływa na konto pracownika, który co miesiąc traci znaczną część swojego wynagrodzenia. 

Zarobki na kontrakcie B2B

Zupełnie inaczej rozlicza się osoba prowadząca działalność gospodarczą. Zleceniodawca przekazuje wtedy wynagrodzenie bez potrąceń,  natomiast przedsiębiorca przejmuje obowiązek opłacania składek ZUS, składki zdrowotnej  i podatku. Pensja może objąć za to całość kosztów, które musiałby ponieść pracodawca, aby zaoferować umowę o pracę. Oznacza to, że pracownik pracuje za wyższą stawkę niż do tej pory. Nawet po potrąceniach w jego kieszeni zostaje więcej pieniędzy.

Przykład:
Pracodawca oferuje stawkę 7000 zł brutto na umowie o pracę. Pracownik “na rękę” otrzyma ok. 5100 zł, natomiast pracodawca faktycznie wyda na zatrudnienie ok. 8400 zł. Jeśli została nawiązana współpraca na zasadzie B2B, zleceniodawca (czyli pracodawca przy UoP) całość kwoty mógłby przekazać na wynagrodzenie za wykonaną usługę. Ile otrzymuje się“na rękę”, będzie zależało od wybranej formy opodatkowania i kosztów uzyskania przychodu. Ale nawet ich nie ponosząc, wybierając zasady ogólne, zostałoby prawie 5800 zł “na rękę”. Przedsiębiorca otrzyma jeszcze więcej, jeśli będzie mógł skorzystać z preferencyjnego ZUSu lub z niższej stawki ryczałtu. 

Preferencyjne składki ZUS dla firm

 W początkowym okresie po założeniu firmy można opłacać niższe składki na ubezpieczenia społeczne, jeśli korzysta się z preferencyjnego ZUSu. Inny sposób na oszczędności daje “Ulga na start”. Dzięki niej przez pierwsze 6 miesięcy działalności w ogóle nie odprowadza się składek ZUS. 

Koszty prowadzenia działalności gospodarczej0

Przedsiębiorca może odliczyć koszty prowadzenia działalności gospodarczej (jeżeli rozlicza się na podstawie ustawy o PIT). Można rozliczać wszystkie wydatki niezbędne do świadczenia usług. Może to być np. koszt biura rachunkowego, prowadzenia rachunku firmowego, dojazd do miejsca świadczenia usługi, w tym zakup paliwa, komputera albo koszt energii i internetu Wydatki można następnie odliczyć od przychodów, aby zapłacić niższy podatek.

Dodatkowo, jeśli samochód wykorzystywany jest wyłącznie do celów związanych z prowadzoną działalnością, można odliczyć 100% VAT z faktur za paliwo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Urlop na umowie B2B?

Oczywiście zleceniodawca nie musi udzielać urlopu. Przynajmniej nie wynika to z przepisów prawa. Ale obecnie większość kontraktów B2B respektuje prawo do wypoczynku i obejmuje w umowie zapisy o płatnych dniach wolnych. Dlatego prowadzenie JDG nie ogranicza - co do zasady - prawa do płatnego urlopu, chyba że przedsiębiorca sam narzuca sobie takie warunki lub podpisze niekorzystną dla siebie umowę.

Zwolnienie chorobowe 

Za czas niezdolności do świadczenia usług poświadczony zwolnieniem lekarskim, jednoosobowemu przedsiębiorcy przysługuje zasiłek chorobowy wypłacany z ZUSu. Jego kwota zależy od wysokości składek na ubezpieczenie chorobowe, które były opłacane. Warunkiem jest złożenie odpowiedniego wniosku do ZUSu o jego wypłatę. Jeśli po okresie zwolnienia, zleceniobiorca (samozatrudniony) wykona zlecone zadanie, wciąż może uzyskać za nie 100% wynagrodzenia. Możliwość przesuwania zleceń w czasie oraz większa elastyczność to kolejna przewaga samozatrudnienia nad umową o pracę. 

Nienormowany czas pracy

Przy umowie o pracę obowiązują kodeksowe normy dotyczące czasu pracy. Nawet jeśli przedsiębiorca wykona coś szybciej, pozostaje do dyspozycji pracodawcy. Kontrakt B2B daje większą elastyczność. Często wykonanie zlecenia przed terminem oznacza czas wolny. Nienormowany czas pracy niesie także inną korzyść: łatwiejsze dopasowanie grafiku do bieżących potrzeb rodzinnych. Łatwiej również o pracę zdalną, która umożliwia połączenie wakacji i pracy w atrakcyjnych turystycznie miejscach. Nie trzeba ustalać ze zleceniodawcą miejsca wykonywania obowiązków, tak jak przy umowie o pracę. 

Dodatkowe zlecenia 

Jeżeli praca wykonywana jest na kontrakcie B2B, przedsiębiorca może oczywiście współpracować z  kilkoma firmami. W ten sposób dodatkowe zlecenia staną się kolejnym źródłem dochodów. Takiej elastyczności nie da umowa o pracę. Obowiązujący 8-godzinny dzień pracy ogranicza możliwość dorobienia “po godzinach”. 

Praca dla kilku różnych firm jest bezpieczniejsza. Nawet po stracie jednego zlecenia, pozostają jeszcze inne. Nie grozi więc sytuacja, w której z dnia na dzień przedsiębiorca pozostanie bez środków do życia. Ponadto w umowie B2B również powinien znaleźć się zapis o okresie wypowiedzenia - koniecznie należy o to zadbać podczas podpisywania umowy.

Obowiązki przedsiębiorcy. Prowadzenie księgowości nie musi być trudne

- Wbrew pozorom obowiązki związane z prowadzeniem własnej firmy nie są bardzo uciążliwe - twierdzi Arkadiusz Kacperek, ekspert księgowy z firmy CashDirector S.A. Wystawianie faktur czy obliczanie podatków można z powodzeniem zautomatyzować korzystając z prostych aplikacji, a opiekę nad poprawnym zaksięgowaniem przychodów i wydatków zlecić profesjonalnej księgowej.  Księgowa przypilnuje także ważnych terminów i będzie monitorować na bieżąco zmiany w przepisach. Warto korzystać z nowych możliwości, jakie oferuje rynek.

Przykładem rozwiązania, które ułatwia rozliczenia z urzędem skarbowym, jest mOrganizer finansów, dodatkowo połączony z kontem firmowym jednego z najpopularniejszych banków dla przedsiębiorców. Serwis służy do bezpłatnego wystawiania faktur, kontrolowania finansów oraz - w razie potrzeby - do samodzielnej księgowości. W ramach usługi można skorzystać z pakietów księgowych ze zdalną opieką księgowego lub zaprosić do korzystania z systemu księgową zewnętrzną.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA