REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowe sankcje UE wobec Rosji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Dodatkowe sankcje UE wobec Rosji
Dodatkowe sankcje UE wobec Rosji

REKLAMA

REKLAMA

W związku z przedłużającym się konfliktem na Ukrainie państwa Unii Europejskiej postanowiły rozszerzyć zakres sankcji nałożonych wobec Rosji. W tym celu zostały wydane kolejne Rozporządzenia Rady (UE), które zmieniają dotychczas wydane rozporządzenia nakładające sankcje i wprowadzają dodatkowe ograniczenia w transakcjach z Rosją.

Rozporządzenia te to:

REKLAMA

Autopromocja

- Rozporządzenie Rady (UE) nr 960/2014 zmieniające rozporządzenie nr 833/2014;

- Rozporządzenie Rady (UE) nr 959/2014 oraz nr 961/2014 zmieniające rozporządzenie nr 269/2014.

Szczegóły nowych sankcji

Rozporządzenia wprowadzają m.in. dodatkowe ograniczenia w dokonywaniu transakcji, których przedmiotem są tzw. towarów podwójnego zastosowania. Przede wszystkim zakazuje się sprzedaży, dostawy lub wywozu ww. towarów na rzecz wskazanych w rozporządzeniu podmiotów. Na ten moment jest to 9 przedsiębiorstw rosyjskich działających w branży zbrojeniowej. Zakaz nie ma zastosowania we wszystkich przypadkach. M.in. ograniczeń nie stosuje się do czynności, których przedmiotem są towary podwójnego zastosowania, jeżeli mają być one wykorzystane w sektorze aeronautyki i przemyśle kosmicznym oraz do użytku niewojskowego. Nie dotyczą one również umów zawartych przed 12 września 2014 r.

Sankcje gospodarcze UE wobec Rosji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejna grupa zakazów dotyczy świadczenia usług niezbędnych do głębinowej eksploracji i produkcji ropy naftowej oraz projektów związanych z olejem łupkowym w Rosji. W tym zakresie Rozporządzenia wprowadzają zakaz świadczenia takich usług jak: wiercenie, testowanie odwiertów, usługi pomiarowe, wydobywcze oraz dostawa wyspecjalizowanych jednostek pływających.
Nowe rozporządzenia modyfikują również zakres sankcji związanych z usługami finansowymi.

Ograniczeniami objęto m.in. zbywalne papiery wartościowe i instrumenty rynku pieniężnego o terminie zapadalności przekraczającym 30 dni wyemitowane po 12 września 2014 r. przez takie rosyjskie podmioty jak: Rosneft, Transneft, Gazprom Neft, OPK Oboronprom, United Aircraft Corporation oraz Uralvagonzavod. Ograniczenia dotyczą zakazu bezpośredniego lub pośredniego zakupu, świadczenia usług inwestycyjnych lub pomocy w emisji oraz wszelkich innych czynności związanych z ww. instrumentami. Dodatkowo, wprowadzono zakaz bezpośredniego lub pośredniego dokonywania uzgodnień lub uczestnictwa w uzgodnieniach służących udzielaniu niektórych nowych pożyczek lub kredytów podmiotom wskazanym w rozporządzeniu (m.in. Rosneft, Transneft, Gazprom Neft oraz niektóre rosyjskie banki).

Na mocy nowych rozporządzeń rozszerzono także listę osób, w stosunku do których zamraża się środki finansowe i zasoby gospodarcze będące ich własnością.

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Skutki rozszerzenia sankcji

Rozporządzenia Rady wprowadzające sankcje mają bezpośredni skutek we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej, a więc również w Polsce. W konsekwencji, sankcje mogą mieć wpływ na działalność polskich podmiotów prowadzących wymianę handlową z Rosją. Szczególną uwagę na kwestię sankcji powinny zwrócić podmioty, które dokonują z Rosją transakcje, których przedmiotem są tzw. towary podwójnego zastosowania czyli takie które mają co do zasady zastosowanie cywilne, ale mogą być również wykorzystywane do celów militarnych. Są to m.in. niektóre zaawansowane technologie czy sprzęt telekomunikacyjny. Sankcje mogą również dotyczyć podmiotów, które świadczą usługi w sektorze wydobywczym oraz instytucji finansowych.

Konsekwencje nieprzestrzeganie sankcji

Rozporządzenia Rady (UE) nakładające sankcje nie wprowadzają kar za naruszenie przepisów dotyczących sankcji wobec Rosji. To państwa członkowskie mają przyjąć lokalne przepisy określające takie kary. Na ten moment, w polskim prawie brak jest bezpośrednich regulacji w tym zakresie. Niemniej polskie organy mogą próbować nakładać kary za nieprzestrzeganie sankcji na podstawie przepisów już obowiązujących takich jak np. ustawa z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. Ustawa ta przewiduje kary finansowe i sankcje karne za naruszenie regulacji w zakresie kontroli obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług.


Co należy zrobić?

Podmioty powinny dokonać analizy swoich transakcji w celu identyfikacji takich transakcji, które mogą podlegać ograniczeniom ze względu na wprowadzone sankcje. Analiza powinna być dokonana zarówno pod kątem tego jakie towary są przedmiotem transakcji (w szczególności czy są to towary podwójnego zastosowania) oraz tego jakie podmioty uczestniczą w transakcji (czy w transakcjach uczestniczą podmioty objęte sankcjami lub podmioty powiązane z osobami, których dotyczą ograniczenia). Dodatkowo, rekomendowane jest wprowadzenie odpowiednich procedur mających na celu identyfikację „na bieżąco” transakcji, które mogą podlegać ograniczeniom. Warto również dokonać analizy planowanych kontraktów z podmiotami rosyjskimi m.in. w celu uwzględnienia w nich odpowiednich postanowień zabezpieczających pozycję Spółki w związku z wprowadzonymi sankcjami.

Zobacz także: Webcast: Trzęsienie ziemi w radach nadzorczych - Jak zachować się w obliczu nowych regulacji?

Joanna Stawowska, Deloitte, Partner, Dział doradztwa podatkowego

Telefon: + 48 (22) 511 08 49

Email: jstawowska@deloitteCE.com

Agnieszka Radzikowska, Deloitte, Menedżer, Dział doradztwa podatkowego

Telefon: +48 (22) 511 07 69

Email: aradzikowska@deloitteCE.com

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA