REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowe sankcje UE wobec Rosji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Dodatkowe sankcje UE wobec Rosji
Dodatkowe sankcje UE wobec Rosji

REKLAMA

REKLAMA

W związku z przedłużającym się konfliktem na Ukrainie państwa Unii Europejskiej postanowiły rozszerzyć zakres sankcji nałożonych wobec Rosji. W tym celu zostały wydane kolejne Rozporządzenia Rady (UE), które zmieniają dotychczas wydane rozporządzenia nakładające sankcje i wprowadzają dodatkowe ograniczenia w transakcjach z Rosją.

Rozporządzenia te to:

REKLAMA

- Rozporządzenie Rady (UE) nr 960/2014 zmieniające rozporządzenie nr 833/2014;

- Rozporządzenie Rady (UE) nr 959/2014 oraz nr 961/2014 zmieniające rozporządzenie nr 269/2014.

Szczegóły nowych sankcji

Rozporządzenia wprowadzają m.in. dodatkowe ograniczenia w dokonywaniu transakcji, których przedmiotem są tzw. towarów podwójnego zastosowania. Przede wszystkim zakazuje się sprzedaży, dostawy lub wywozu ww. towarów na rzecz wskazanych w rozporządzeniu podmiotów. Na ten moment jest to 9 przedsiębiorstw rosyjskich działających w branży zbrojeniowej. Zakaz nie ma zastosowania we wszystkich przypadkach. M.in. ograniczeń nie stosuje się do czynności, których przedmiotem są towary podwójnego zastosowania, jeżeli mają być one wykorzystane w sektorze aeronautyki i przemyśle kosmicznym oraz do użytku niewojskowego. Nie dotyczą one również umów zawartych przed 12 września 2014 r.

Sankcje gospodarcze UE wobec Rosji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kolejna grupa zakazów dotyczy świadczenia usług niezbędnych do głębinowej eksploracji i produkcji ropy naftowej oraz projektów związanych z olejem łupkowym w Rosji. W tym zakresie Rozporządzenia wprowadzają zakaz świadczenia takich usług jak: wiercenie, testowanie odwiertów, usługi pomiarowe, wydobywcze oraz dostawa wyspecjalizowanych jednostek pływających.
Nowe rozporządzenia modyfikują również zakres sankcji związanych z usługami finansowymi.

Ograniczeniami objęto m.in. zbywalne papiery wartościowe i instrumenty rynku pieniężnego o terminie zapadalności przekraczającym 30 dni wyemitowane po 12 września 2014 r. przez takie rosyjskie podmioty jak: Rosneft, Transneft, Gazprom Neft, OPK Oboronprom, United Aircraft Corporation oraz Uralvagonzavod. Ograniczenia dotyczą zakazu bezpośredniego lub pośredniego zakupu, świadczenia usług inwestycyjnych lub pomocy w emisji oraz wszelkich innych czynności związanych z ww. instrumentami. Dodatkowo, wprowadzono zakaz bezpośredniego lub pośredniego dokonywania uzgodnień lub uczestnictwa w uzgodnieniach służących udzielaniu niektórych nowych pożyczek lub kredytów podmiotom wskazanym w rozporządzeniu (m.in. Rosneft, Transneft, Gazprom Neft oraz niektóre rosyjskie banki).

Na mocy nowych rozporządzeń rozszerzono także listę osób, w stosunku do których zamraża się środki finansowe i zasoby gospodarcze będące ich własnością.

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Skutki rozszerzenia sankcji

Rozporządzenia Rady wprowadzające sankcje mają bezpośredni skutek we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej, a więc również w Polsce. W konsekwencji, sankcje mogą mieć wpływ na działalność polskich podmiotów prowadzących wymianę handlową z Rosją. Szczególną uwagę na kwestię sankcji powinny zwrócić podmioty, które dokonują z Rosją transakcje, których przedmiotem są tzw. towary podwójnego zastosowania czyli takie które mają co do zasady zastosowanie cywilne, ale mogą być również wykorzystywane do celów militarnych. Są to m.in. niektóre zaawansowane technologie czy sprzęt telekomunikacyjny. Sankcje mogą również dotyczyć podmiotów, które świadczą usługi w sektorze wydobywczym oraz instytucji finansowych.

Konsekwencje nieprzestrzeganie sankcji

Rozporządzenia Rady (UE) nakładające sankcje nie wprowadzają kar za naruszenie przepisów dotyczących sankcji wobec Rosji. To państwa członkowskie mają przyjąć lokalne przepisy określające takie kary. Na ten moment, w polskim prawie brak jest bezpośrednich regulacji w tym zakresie. Niemniej polskie organy mogą próbować nakładać kary za nieprzestrzeganie sankcji na podstawie przepisów już obowiązujących takich jak np. ustawa z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. Ustawa ta przewiduje kary finansowe i sankcje karne za naruszenie regulacji w zakresie kontroli obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług.


Co należy zrobić?

Podmioty powinny dokonać analizy swoich transakcji w celu identyfikacji takich transakcji, które mogą podlegać ograniczeniom ze względu na wprowadzone sankcje. Analiza powinna być dokonana zarówno pod kątem tego jakie towary są przedmiotem transakcji (w szczególności czy są to towary podwójnego zastosowania) oraz tego jakie podmioty uczestniczą w transakcji (czy w transakcjach uczestniczą podmioty objęte sankcjami lub podmioty powiązane z osobami, których dotyczą ograniczenia). Dodatkowo, rekomendowane jest wprowadzenie odpowiednich procedur mających na celu identyfikację „na bieżąco” transakcji, które mogą podlegać ograniczeniom. Warto również dokonać analizy planowanych kontraktów z podmiotami rosyjskimi m.in. w celu uwzględnienia w nich odpowiednich postanowień zabezpieczających pozycję Spółki w związku z wprowadzonymi sankcjami.

Zobacz także: Webcast: Trzęsienie ziemi w radach nadzorczych - Jak zachować się w obliczu nowych regulacji?

Joanna Stawowska, Deloitte, Partner, Dział doradztwa podatkowego

Telefon: + 48 (22) 511 08 49

Email: jstawowska@deloitteCE.com

Agnieszka Radzikowska, Deloitte, Menedżer, Dział doradztwa podatkowego

Telefon: +48 (22) 511 07 69

Email: aradzikowska@deloitteCE.com

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA