REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawdź, jak Twój prawnik chroni dane osobowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Sprawdź, jak Twój prawnik chroni dane osobowe
Sprawdź, jak Twój prawnik chroni dane osobowe

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Generalnego Inspektora Danych Osobowych prawnicy są jedną z grup o najsłabszej świadomości na temat tego, jak powinny być zabezpieczone dane osobowe przed nielegalnym dostępem, a część z nich pozostaje w błędnym przekonaniu, że obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej zwalnia ich ze stosowania ustawy o ochronie danych osobowych.

Jaka może być skala tego problemu?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Z badań przeprowadzonych przez Centrum Ochrony Danych Osobowych i Zarządzania Informacją na Wydziale Prawa Uniwersytetu Łódzkiego wynika, że jedynie 43% doradców podatkowych oraz ok. 30% radców prawnych i adwokatów posiada wdrożoną dokumentację ochrony danych osobowych. Można więc przyjąć, że jedynie co trzeci pełnomocnik zmierzył się z tematem ochrony danych osobowych w swojej kancelarii. W 2014 roku samorządy zawodowe we współpracy z GIODO przeprowadziły cykl szkoleń dotyczący zagadnień związanych z ochroną danych osobowych w kancelariach. Pozostaje mieć nadzieję, że wpłynie to pozytywnie na statystyki podane powyżej.

Prawnicy a ustawa o ochronie danych osobowych

Jak wynika z treści art. 43 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych administratorzy danych dotyczących osób korzystających z ich usług obsługi notarialnej, adwokackiej, radcy prawnego, rzecznika patentowego zwolnieni są z obowiązku rejestracji zbioru danych. Z powyższego przepisu wynika jednoznacznie, że:

REKLAMA

  • prawnicy, o których mowa w treści przytoczonego przepisu, nie mają obowiązku rejestrowania w GIODO zbioru danych osobowych klientów, czyli osób fizycznych, które zawarły z nimi odpowiednią umowę o świadczenie obsługi prawnej.
  • zwolnienie z obowiązku rejestracji nie dotyczy baz danych, które nie wiążą się ze świadczeniem usług, a więc np. baz marketingowych lub innych, gdzie gromadzone są dane osobowe osób fizycznych w celach niezwiązanych ze świadczeniem usług prawnych.
  • zwolnienie dotyczy jedynie obowiązku rejestracji zbioru danych osobowych, a nie innych obowiązków określonych w ustawie, a więc prawnicy – podobnie jak inni administratorzy danych osobowych – muszą wypełniać pozostałe obowiązki ustawowe tj. m.in. stosować odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające ochronę przetwarzanych danych osobowych odpowiednią do zagrożeń oraz kategorii danych objętych ochroną, a w szczególności zabezpieczyć dane przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym, zabraniem przez osobę nieuprawnioną, przetwarzaniem z naruszeniem ustawy oraz zmianą, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem. (tak art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych), nadto obowiązani są prowadzić odpowiednią dokumentację opisującą sposób przetwarzania danych osobowych oraz stosowane zabezpieczenia (tak art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych).

W świetle tajemnicy zawodowej wiążącej adwokatów oraz radców prawnych zastosowanie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych oraz rozporządzeń wydanych na jej podstawie można uznać również za przejaw wypełnienia obowiązku zabezpieczenia informacji przed ujawnieniem lub niepożądanym wykorzystaniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przypomnieć należy, że tajemnica zawodowa nakazuje zachować w tajemnicy wszystkie informacje (nie tylko dane osobowe) jakie pełnomocnik uzyskał w związku z wykonywaniem swoich obowiązków zawodowych, niezależnie od ich formy lub sposobu utrwalenia. W przypadku danych osobowych objętych tajemnicą zawodową niezachowanie odpowiednich procedur i zasad może skutkować nie tylko odpowiedzialnością administracyjną i karną z ustawy o ochronie danych osobowych, ale również odpowiedzialnością dyscyplinarną pełnomocników.

Prywatność w internecie – czy to jest w ogóle możliwe?

W praktyce…

Jak mówi przysłowie: „szewc bez butów chodzi”, a więc lista uchybień, które występują w kancelariach jest dość długa. Do najczęściej spotykanych możemy zaliczyć:

  • korzystanie z usług pocztowych na ogólnodostępnych, darmowych serwerach np. Google, WP, Onet;
  • brak dokumentacji opisującej sposób przetwarzania danych oraz stosowane środki zabezpieczenia danych osobowych w postaci: polityki bezpieczeństwa oraz instrukcji zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych;
  • niedostosowanie poziomu zabezpieczeń systemów informatycznych do sposobu przetwarzania danych osobowych;
  • brak systemów informatycznych zabezpieczających dane i wykrywających próby włamań;
  • brak zróżnicowania poziomów uprawnień pracowników w dostępie do danych osobowych oraz informacji o prowadzonych sprawach;
  • przechowywanie dokumentów w niezamykanych szafach;
  • swobodny i często niekontrolowany dostęp osób trzecich do pomieszczeń, w których są przechowywane akta prowadzonych spraw;
  • nieprawidłowe niszczenie i usuwanie dokumentów;
  • brak zapisów umownych w umowach o świadczenie usług prawnych regulujących powierzenie kancelarii danych osobowych przez klienta;
  • przechowywanie danych w chmurze bez odpowiednich umów i zabezpieczeń.
  • Dotychczas GIODO nie wydał jednak żadnej decyzji zakazującej prawnikom przetwarzania danych.

Okiem klienta

Co zyskuje klient korzystając z usług kancelarii, która stosuje wymogi określone w ustawie o ochronie danych osobowych? Przede wszystkim bezpieczeństwo i pewność, że dane osobowe oraz inne informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa, są odpowiednio zabezpieczone podczas realizacji zlecenia obsługi prawnej. Dla coraz liczniejszego grona podmiotów gospodarczych poziom zabezpieczeń wdrożonych przez kancelarię stanowi jedną z przesłanek w wyborze podmiotu świadczącego usługi prawne. Jeśli dodamy do tego dużą konkurencję na rynku usług prawniczych to w najbliższym czasie może się okazać, że temat zapewnienia odpowiedniej ochrony danych osobowych w kancelarii przestanie być traktowany jako nieistotny.

Ochrona danych osobowych 2015 – zmiana przepisów, nowe obowiązki i nowe korzyści

Artykuł pochodzi z serwisu www.PortalODO.com prowadzonego przez Kancelarię Lubasz i Wspólnicy.

Marta Kwiatkowska-Cylke

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA