REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Sprawdź, jak Twój prawnik chroni dane osobowe
Sprawdź, jak Twój prawnik chroni dane osobowe

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Generalnego Inspektora Danych Osobowych prawnicy są jedną z grup o najsłabszej świadomości na temat tego, jak powinny być zabezpieczone dane osobowe przed nielegalnym dostępem, a część z nich pozostaje w błędnym przekonaniu, że obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej zwalnia ich ze stosowania ustawy o ochronie danych osobowych.

Jaka może być skala tego problemu?

REKLAMA

REKLAMA

Z badań przeprowadzonych przez Centrum Ochrony Danych Osobowych i Zarządzania Informacją na Wydziale Prawa Uniwersytetu Łódzkiego wynika, że jedynie 43% doradców podatkowych oraz ok. 30% radców prawnych i adwokatów posiada wdrożoną dokumentację ochrony danych osobowych. Można więc przyjąć, że jedynie co trzeci pełnomocnik zmierzył się z tematem ochrony danych osobowych w swojej kancelarii. W 2014 roku samorządy zawodowe we współpracy z GIODO przeprowadziły cykl szkoleń dotyczący zagadnień związanych z ochroną danych osobowych w kancelariach. Pozostaje mieć nadzieję, że wpłynie to pozytywnie na statystyki podane powyżej.

Prawnicy a ustawa o ochronie danych osobowych

Jak wynika z treści art. 43 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych administratorzy danych dotyczących osób korzystających z ich usług obsługi notarialnej, adwokackiej, radcy prawnego, rzecznika patentowego zwolnieni są z obowiązku rejestracji zbioru danych. Z powyższego przepisu wynika jednoznacznie, że:

REKLAMA

  • prawnicy, o których mowa w treści przytoczonego przepisu, nie mają obowiązku rejestrowania w GIODO zbioru danych osobowych klientów, czyli osób fizycznych, które zawarły z nimi odpowiednią umowę o świadczenie obsługi prawnej.
  • zwolnienie z obowiązku rejestracji nie dotyczy baz danych, które nie wiążą się ze świadczeniem usług, a więc np. baz marketingowych lub innych, gdzie gromadzone są dane osobowe osób fizycznych w celach niezwiązanych ze świadczeniem usług prawnych.
  • zwolnienie dotyczy jedynie obowiązku rejestracji zbioru danych osobowych, a nie innych obowiązków określonych w ustawie, a więc prawnicy – podobnie jak inni administratorzy danych osobowych – muszą wypełniać pozostałe obowiązki ustawowe tj. m.in. stosować odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające ochronę przetwarzanych danych osobowych odpowiednią do zagrożeń oraz kategorii danych objętych ochroną, a w szczególności zabezpieczyć dane przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym, zabraniem przez osobę nieuprawnioną, przetwarzaniem z naruszeniem ustawy oraz zmianą, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem. (tak art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych), nadto obowiązani są prowadzić odpowiednią dokumentację opisującą sposób przetwarzania danych osobowych oraz stosowane zabezpieczenia (tak art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych).

W świetle tajemnicy zawodowej wiążącej adwokatów oraz radców prawnych zastosowanie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych oraz rozporządzeń wydanych na jej podstawie można uznać również za przejaw wypełnienia obowiązku zabezpieczenia informacji przed ujawnieniem lub niepożądanym wykorzystaniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przypomnieć należy, że tajemnica zawodowa nakazuje zachować w tajemnicy wszystkie informacje (nie tylko dane osobowe) jakie pełnomocnik uzyskał w związku z wykonywaniem swoich obowiązków zawodowych, niezależnie od ich formy lub sposobu utrwalenia. W przypadku danych osobowych objętych tajemnicą zawodową niezachowanie odpowiednich procedur i zasad może skutkować nie tylko odpowiedzialnością administracyjną i karną z ustawy o ochronie danych osobowych, ale również odpowiedzialnością dyscyplinarną pełnomocników.

Prywatność w internecie – czy to jest w ogóle możliwe?

W praktyce…

Jak mówi przysłowie: „szewc bez butów chodzi”, a więc lista uchybień, które występują w kancelariach jest dość długa. Do najczęściej spotykanych możemy zaliczyć:

  • korzystanie z usług pocztowych na ogólnodostępnych, darmowych serwerach np. Google, WP, Onet;
  • brak dokumentacji opisującej sposób przetwarzania danych oraz stosowane środki zabezpieczenia danych osobowych w postaci: polityki bezpieczeństwa oraz instrukcji zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych;
  • niedostosowanie poziomu zabezpieczeń systemów informatycznych do sposobu przetwarzania danych osobowych;
  • brak systemów informatycznych zabezpieczających dane i wykrywających próby włamań;
  • brak zróżnicowania poziomów uprawnień pracowników w dostępie do danych osobowych oraz informacji o prowadzonych sprawach;
  • przechowywanie dokumentów w niezamykanych szafach;
  • swobodny i często niekontrolowany dostęp osób trzecich do pomieszczeń, w których są przechowywane akta prowadzonych spraw;
  • nieprawidłowe niszczenie i usuwanie dokumentów;
  • brak zapisów umownych w umowach o świadczenie usług prawnych regulujących powierzenie kancelarii danych osobowych przez klienta;
  • przechowywanie danych w chmurze bez odpowiednich umów i zabezpieczeń.
  • Dotychczas GIODO nie wydał jednak żadnej decyzji zakazującej prawnikom przetwarzania danych.

Okiem klienta

Co zyskuje klient korzystając z usług kancelarii, która stosuje wymogi określone w ustawie o ochronie danych osobowych? Przede wszystkim bezpieczeństwo i pewność, że dane osobowe oraz inne informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa, są odpowiednio zabezpieczone podczas realizacji zlecenia obsługi prawnej. Dla coraz liczniejszego grona podmiotów gospodarczych poziom zabezpieczeń wdrożonych przez kancelarię stanowi jedną z przesłanek w wyborze podmiotu świadczącego usługi prawne. Jeśli dodamy do tego dużą konkurencję na rynku usług prawniczych to w najbliższym czasie może się okazać, że temat zapewnienia odpowiedniej ochrony danych osobowych w kancelarii przestanie być traktowany jako nieistotny.

Ochrona danych osobowych 2015 – zmiana przepisów, nowe obowiązki i nowe korzyści

Artykuł pochodzi z serwisu www.PortalODO.com prowadzonego przez Kancelarię Lubasz i Wspólnicy.

Marta Kwiatkowska-Cylke

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA