REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowy energetyczne jako szantaż korporacyjny

Tomasz Błotnicki
Of Counsel jednej z warszawskich kancelarii prawniczych
Umowy energetyczne jako szantaż korporacyjny
Umowy energetyczne jako szantaż korporacyjny

REKLAMA

REKLAMA

Rosnący konflikt głównego eksportera energii, zależność od importu surowców energetycznych, wzrost cen energii oraz wysokie kary umowne to główne wyzwania, podmiotów świadczących energię.

Stale wzrasta wzajemna zależność energetyczna pomiędzy państwami w dziedzinie energii (podobnie jak i w innych obszarach) skutkiem, czego dysfunkcja w jednym podmiocie natychmiast oddziałuje na inny. W celu zapobieżenia i zmniejszenia powyższych ryzyk do polityki energetycznej wprowadzono trzy założenia m.in. przeciwdziałanie zmianom klimatycznym, ograniczanie podatności na wpływ czynników zewnętrznych wynikającej z zależności od importu węglowodorów oraz wzrost gospodarczy, mający zapewnić odbiorcom bezpieczeństwo zaopatrzenia w energię, jednakże dla polskiej energetyki podstawowe znaczenie mają zobowiązania wynikające z protokołów i konwencji międzynarodowych oraz prawodawstwo.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawową zasadą wynikającą z Prawa energetycznego jest równoważenie interesów przedsiębiorstw energetycznych. Jakkolwiek sprzeczne bywają interesy inwestorów i przedsiębiorstw sieciowych, dla żadnej z tych grup korzyści nie przynoszą zmiany umów ramowych czy indywidualne podejście do każdego z podmiotów.

Należy mieć tu na względzie Traktat Karty Energetycznej z 1994 roku, który wskazuje, że obowiązek uwzględniania rozwoju i wykorzystania odnawialnych źródeł energii dotyczy efektywności energetycznej i aspektów ochrony środowiska, oraz wyróżnia zasadniczo trzy tryby umów ofertowy, negocjacji, aukcji lub przetargu. Do zawarcia umowy dochodzi również poprzez przystąpienie do umowy tzw. umowy adhezyjne tzn. umowy, w której jedna strona określa wszystkie istotne warunki w taki sposób, że druga strona może albo w całości je przyjąć, albo zrezygnować z zawarcia umowy.

100 pytań o samochód w firmie + CD

REKLAMA

Dotychczasowe umowy ramowe funkcjonujące w obrocie energetycznym opracowane zostały pod dyktando umowy European Federation of Energy Traders (EFET). EFET jako umowa ramowa określa cele gospodarcze podmiotów chcących nawiązać stosunek gospodarczy, który ma być realizowany za pomocą wielu umów. Nie mogąc określić wszystkich istotnych elementów zawieranych w umowach, dążą do związania się więzią gospodarczą na dłuższy okres dlatego celowe staje się zawarcie umowy ramowej, która zazwyczaj jest długoterminowa. A brak uregulowań umownych, wyraźnych standardów i ram zakreślających założenia, sprawiały chaos proceduralny pomiędzy podmiotami energetycznymi i ich kontrahentami w związku z czym przyjęcie i respektowanie EFET w znacznym stopniu uprościło transakcje energetyczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyglądając się decyzjom podejmowanym ad hoc, w stosunku do powyższych umów energetycznych należy wyraźnie stwierdzić, że ich wpływ na treść łączącego strony stosunku nie jest najlepszym procesem decyzyjnym, działając na podstawie przesłanek o charakterze jednostkowym. Efektami zamierzonymi tak pojmowanych decyzji przeważnie politycznych będą przekształcenia oraz zmiany właściwości, przy czym z punktu widzenia całej zbiorowości politycznej podstawowe znaczenie będą miały efekty zagregowane. Podejmowane, zatem decyzje największe odbicie mają w międzynarodowych porozumieniach określających kształt i zawartość dokumentów strategicznych oraz polityk i planów rozwojowych.

Skutki wykorzystania surowców energetycznych, jako środka szantażu politycznego, niewątpliwie jest niezbędnym elementem umów energetycznych w których podmioty dominujące na arenie międzynarodowej tylko pozornie korzystają ze swojego uprawnienia, a w istocie nie zmierzają do jego zrealizowania, lecz osiągnięcia innych celów. Nadużycie tego prawa ma miejsce, gdy podejmuje się działania określone przepisami proceduralnymi bez rzeczywistego uzasadnienia, w sposób sprzeczny z przeznaczeniem tych przepisów lub sprzeczny z ekonomią procesową. Dlatego niewątpliwie niezbędnym elementem umów energetycznych jest audyt efektywności energetycznej, na podstawie których Komisja Europejska opracowuje wytyczne, które znacznie utrudnią korzystanie z unijnych przywilejów.

Zatem dobra materialne przeznaczone na projekty energetyczne mają zostać przeznaczone na inwestycje związane z energią odnawialną i niekonwencjonalną, a projekt będzie trzeba zgłaszać, jako pomoc publiczną, co znacząco będzie wydłużyć czas przyznawania na realizację inwestycji. Z kolei kontrakty długoterminowe będące sposobem na finansowanie inwestycji energetyki o charakterze modernizacyjnym oraz mającym na celu spełnienie norm w zakresie ochrony środowiska naturalnego stworzyły jedynie określone ograniczenia dla reformy sektora energetycznego z tego względu, że dzięki tym kontraktom określone zostały jedynie warunki dostaw.

Monitor Księgowego – prenumerata

Zatem sfinansowanie kosztów umów energetycznych winne być uzależnione od opracowania precyzyjnego programu jednolitych i niezmienianych ram, które powinny doprowadzić do dostosowywania przyjętych norm do rzeczywistych potrzeb gospodarki, ograniczenia programów inwestycyjnych, wyeliminowania najbardziej nieefektywnych producentów, tym samym obniżenia kosztów eksploatacji w sektorze.

Wreszcie należy mieć na uwadze, że radykalna zmiana będzie bardzo trudnym problemem społecznym i z tego względu nie może być poddana wyłącznie oddziaływaniom mechanizmu rynkowego, lecz winna być wspierana osłonowymi działaniami państwa.

Mając na uwadze prace organów na rzecz energetyki, należy wskazać, że  trzy projekty ustaw tzw. „trójpaku energetycznego”, w którego skład wchodzą projekt ustawy Prawo energetyczne, projekt ustawy Prawo gazowe oraz projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz  czwartą już – wersję projektu ustawy o odnawialnych źródłach energii są sprzeczną z wytycznymi KE która wyraźnie zaleca odchodzenie od feed in tariff na rzecz feed in premiun, czyli certyfikaty zamiast taryf na energię zieloną.

Powyższa polityka energetyczna i cel negocjacji międzynarodowych jest niezbędnym elementem do skutecznego stosowania instrumentów ekonomicznych, w tym dla prawidłowego funkcjonowania systemu handlu uprawnieniami do emisji energii na mocy ustanowionej strefy w Traktacie ustanawiającym Europejską Wspólnotę Gospodarczą.


,,Sprawnie działający’’ i konkurencyjny wewnętrzny rynek ma za zadanie zapewnić znaczne korzyści w zakresie bezpieczeństwa dostaw i wysokich standardów dotyczących świadczenia usług publicznych. Oddzielenie sieci od konkurencyjnych części przedsiębiorstw elektroenergetycznych i gazowych ma dać firmom prawdziwą zachętę do inwestowania w infrastrukturę, przepustowość i nowe moce.

Rozważając powyższy problem w kontekście teraźniejszego układu polityki energetycznej należy wskazać, że połączenia międzysystemowe z krajami trzecimi nie są udostępniane dla uczestników rynku na zasadach rynkowych a wprowadzenie opłaty celnej na dostarczaną ropę, dało konsekwencję obciążenia cłem tranzytowym ropy do państw trzecich. W związku z niewielką skalą importu energii z krajów trzecich są ograniczone konsekwencje społeczne i środowiskowe. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska (NFOS) zobowiązał się do przekazania funduszy na projekty związane z promocją alternatywnych źródeł energii oraz zwiększanie efektywności energetycznej, wobec czego przedsiębiorstwa energetyczne będą miały możliwość zintensyfikowania wielostronnej, międzynarodowej współpracy gospodarczej, co przyczyni się do przyspieszenia rozwoju, oraz przyniesie wymierne korzyści społeczno-gospodarcze.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Kontrakty długoterminowe a w szczególności ich zakres, mechanizmy finansowe, relacje stron były początkowo celowo marginalizowane, w obecnym systemie traktowane są jako bariera rozwoju procesów rynkowych, a ich konsekwencją jest podejmowanie prób restrukturyzacji zawartych kontraktów, a zwłaszcza złagodzenia ich skutków cenowych dla odbiorców, które zostały wygenerowane przez dawny system.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w całym kraju w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA