REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowy energetyczne jako szantaż korporacyjny

Tomasz Błotnicki
Of Counsel jednej z warszawskich kancelarii prawniczych
Umowy energetyczne jako szantaż korporacyjny
Umowy energetyczne jako szantaż korporacyjny

REKLAMA

REKLAMA

Rosnący konflikt głównego eksportera energii, zależność od importu surowców energetycznych, wzrost cen energii oraz wysokie kary umowne to główne wyzwania, podmiotów świadczących energię.

Stale wzrasta wzajemna zależność energetyczna pomiędzy państwami w dziedzinie energii (podobnie jak i w innych obszarach) skutkiem, czego dysfunkcja w jednym podmiocie natychmiast oddziałuje na inny. W celu zapobieżenia i zmniejszenia powyższych ryzyk do polityki energetycznej wprowadzono trzy założenia m.in. przeciwdziałanie zmianom klimatycznym, ograniczanie podatności na wpływ czynników zewnętrznych wynikającej z zależności od importu węglowodorów oraz wzrost gospodarczy, mający zapewnić odbiorcom bezpieczeństwo zaopatrzenia w energię, jednakże dla polskiej energetyki podstawowe znaczenie mają zobowiązania wynikające z protokołów i konwencji międzynarodowych oraz prawodawstwo.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podstawową zasadą wynikającą z Prawa energetycznego jest równoważenie interesów przedsiębiorstw energetycznych. Jakkolwiek sprzeczne bywają interesy inwestorów i przedsiębiorstw sieciowych, dla żadnej z tych grup korzyści nie przynoszą zmiany umów ramowych czy indywidualne podejście do każdego z podmiotów.

Należy mieć tu na względzie Traktat Karty Energetycznej z 1994 roku, który wskazuje, że obowiązek uwzględniania rozwoju i wykorzystania odnawialnych źródeł energii dotyczy efektywności energetycznej i aspektów ochrony środowiska, oraz wyróżnia zasadniczo trzy tryby umów ofertowy, negocjacji, aukcji lub przetargu. Do zawarcia umowy dochodzi również poprzez przystąpienie do umowy tzw. umowy adhezyjne tzn. umowy, w której jedna strona określa wszystkie istotne warunki w taki sposób, że druga strona może albo w całości je przyjąć, albo zrezygnować z zawarcia umowy.

100 pytań o samochód w firmie + CD

REKLAMA

Dotychczasowe umowy ramowe funkcjonujące w obrocie energetycznym opracowane zostały pod dyktando umowy European Federation of Energy Traders (EFET). EFET jako umowa ramowa określa cele gospodarcze podmiotów chcących nawiązać stosunek gospodarczy, który ma być realizowany za pomocą wielu umów. Nie mogąc określić wszystkich istotnych elementów zawieranych w umowach, dążą do związania się więzią gospodarczą na dłuższy okres dlatego celowe staje się zawarcie umowy ramowej, która zazwyczaj jest długoterminowa. A brak uregulowań umownych, wyraźnych standardów i ram zakreślających założenia, sprawiały chaos proceduralny pomiędzy podmiotami energetycznymi i ich kontrahentami w związku z czym przyjęcie i respektowanie EFET w znacznym stopniu uprościło transakcje energetyczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyglądając się decyzjom podejmowanym ad hoc, w stosunku do powyższych umów energetycznych należy wyraźnie stwierdzić, że ich wpływ na treść łączącego strony stosunku nie jest najlepszym procesem decyzyjnym, działając na podstawie przesłanek o charakterze jednostkowym. Efektami zamierzonymi tak pojmowanych decyzji przeważnie politycznych będą przekształcenia oraz zmiany właściwości, przy czym z punktu widzenia całej zbiorowości politycznej podstawowe znaczenie będą miały efekty zagregowane. Podejmowane, zatem decyzje największe odbicie mają w międzynarodowych porozumieniach określających kształt i zawartość dokumentów strategicznych oraz polityk i planów rozwojowych.

Skutki wykorzystania surowców energetycznych, jako środka szantażu politycznego, niewątpliwie jest niezbędnym elementem umów energetycznych w których podmioty dominujące na arenie międzynarodowej tylko pozornie korzystają ze swojego uprawnienia, a w istocie nie zmierzają do jego zrealizowania, lecz osiągnięcia innych celów. Nadużycie tego prawa ma miejsce, gdy podejmuje się działania określone przepisami proceduralnymi bez rzeczywistego uzasadnienia, w sposób sprzeczny z przeznaczeniem tych przepisów lub sprzeczny z ekonomią procesową. Dlatego niewątpliwie niezbędnym elementem umów energetycznych jest audyt efektywności energetycznej, na podstawie których Komisja Europejska opracowuje wytyczne, które znacznie utrudnią korzystanie z unijnych przywilejów.

Zatem dobra materialne przeznaczone na projekty energetyczne mają zostać przeznaczone na inwestycje związane z energią odnawialną i niekonwencjonalną, a projekt będzie trzeba zgłaszać, jako pomoc publiczną, co znacząco będzie wydłużyć czas przyznawania na realizację inwestycji. Z kolei kontrakty długoterminowe będące sposobem na finansowanie inwestycji energetyki o charakterze modernizacyjnym oraz mającym na celu spełnienie norm w zakresie ochrony środowiska naturalnego stworzyły jedynie określone ograniczenia dla reformy sektora energetycznego z tego względu, że dzięki tym kontraktom określone zostały jedynie warunki dostaw.

Monitor Księgowego – prenumerata

Zatem sfinansowanie kosztów umów energetycznych winne być uzależnione od opracowania precyzyjnego programu jednolitych i niezmienianych ram, które powinny doprowadzić do dostosowywania przyjętych norm do rzeczywistych potrzeb gospodarki, ograniczenia programów inwestycyjnych, wyeliminowania najbardziej nieefektywnych producentów, tym samym obniżenia kosztów eksploatacji w sektorze.

Wreszcie należy mieć na uwadze, że radykalna zmiana będzie bardzo trudnym problemem społecznym i z tego względu nie może być poddana wyłącznie oddziaływaniom mechanizmu rynkowego, lecz winna być wspierana osłonowymi działaniami państwa.

Mając na uwadze prace organów na rzecz energetyki, należy wskazać, że  trzy projekty ustaw tzw. „trójpaku energetycznego”, w którego skład wchodzą projekt ustawy Prawo energetyczne, projekt ustawy Prawo gazowe oraz projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz  czwartą już – wersję projektu ustawy o odnawialnych źródłach energii są sprzeczną z wytycznymi KE która wyraźnie zaleca odchodzenie od feed in tariff na rzecz feed in premiun, czyli certyfikaty zamiast taryf na energię zieloną.

Powyższa polityka energetyczna i cel negocjacji międzynarodowych jest niezbędnym elementem do skutecznego stosowania instrumentów ekonomicznych, w tym dla prawidłowego funkcjonowania systemu handlu uprawnieniami do emisji energii na mocy ustanowionej strefy w Traktacie ustanawiającym Europejską Wspólnotę Gospodarczą.


,,Sprawnie działający’’ i konkurencyjny wewnętrzny rynek ma za zadanie zapewnić znaczne korzyści w zakresie bezpieczeństwa dostaw i wysokich standardów dotyczących świadczenia usług publicznych. Oddzielenie sieci od konkurencyjnych części przedsiębiorstw elektroenergetycznych i gazowych ma dać firmom prawdziwą zachętę do inwestowania w infrastrukturę, przepustowość i nowe moce.

Rozważając powyższy problem w kontekście teraźniejszego układu polityki energetycznej należy wskazać, że połączenia międzysystemowe z krajami trzecimi nie są udostępniane dla uczestników rynku na zasadach rynkowych a wprowadzenie opłaty celnej na dostarczaną ropę, dało konsekwencję obciążenia cłem tranzytowym ropy do państw trzecich. W związku z niewielką skalą importu energii z krajów trzecich są ograniczone konsekwencje społeczne i środowiskowe. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska (NFOS) zobowiązał się do przekazania funduszy na projekty związane z promocją alternatywnych źródeł energii oraz zwiększanie efektywności energetycznej, wobec czego przedsiębiorstwa energetyczne będą miały możliwość zintensyfikowania wielostronnej, międzynarodowej współpracy gospodarczej, co przyczyni się do przyspieszenia rozwoju, oraz przyniesie wymierne korzyści społeczno-gospodarcze.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Kontrakty długoterminowe a w szczególności ich zakres, mechanizmy finansowe, relacje stron były początkowo celowo marginalizowane, w obecnym systemie traktowane są jako bariera rozwoju procesów rynkowych, a ich konsekwencją jest podejmowanie prób restrukturyzacji zawartych kontraktów, a zwłaszcza złagodzenia ich skutków cenowych dla odbiorców, które zostały wygenerowane przez dawny system.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA