REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowy energetyczne jako szantaż korporacyjny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Błotnicki
Of Counsel jednej z warszawskich kancelarii prawniczych
Umowy energetyczne jako szantaż korporacyjny
Umowy energetyczne jako szantaż korporacyjny

REKLAMA

REKLAMA

Rosnący konflikt głównego eksportera energii, zależność od importu surowców energetycznych, wzrost cen energii oraz wysokie kary umowne to główne wyzwania, podmiotów świadczących energię.

REKLAMA

Stale wzrasta wzajemna zależność energetyczna pomiędzy państwami w dziedzinie energii (podobnie jak i w innych obszarach) skutkiem, czego dysfunkcja w jednym podmiocie natychmiast oddziałuje na inny. W celu zapobieżenia i zmniejszenia powyższych ryzyk do polityki energetycznej wprowadzono trzy założenia m.in. przeciwdziałanie zmianom klimatycznym, ograniczanie podatności na wpływ czynników zewnętrznych wynikającej z zależności od importu węglowodorów oraz wzrost gospodarczy, mający zapewnić odbiorcom bezpieczeństwo zaopatrzenia w energię, jednakże dla polskiej energetyki podstawowe znaczenie mają zobowiązania wynikające z protokołów i konwencji międzynarodowych oraz prawodawstwo.

REKLAMA

Podstawową zasadą wynikającą z Prawa energetycznego jest równoważenie interesów przedsiębiorstw energetycznych. Jakkolwiek sprzeczne bywają interesy inwestorów i przedsiębiorstw sieciowych, dla żadnej z tych grup korzyści nie przynoszą zmiany umów ramowych czy indywidualne podejście do każdego z podmiotów.

Należy mieć tu na względzie Traktat Karty Energetycznej z 1994 roku, który wskazuje, że obowiązek uwzględniania rozwoju i wykorzystania odnawialnych źródeł energii dotyczy efektywności energetycznej i aspektów ochrony środowiska, oraz wyróżnia zasadniczo trzy tryby umów ofertowy, negocjacji, aukcji lub przetargu. Do zawarcia umowy dochodzi również poprzez przystąpienie do umowy tzw. umowy adhezyjne tzn. umowy, w której jedna strona określa wszystkie istotne warunki w taki sposób, że druga strona może albo w całości je przyjąć, albo zrezygnować z zawarcia umowy.

100 pytań o samochód w firmie + CD

REKLAMA

Dotychczasowe umowy ramowe funkcjonujące w obrocie energetycznym opracowane zostały pod dyktando umowy European Federation of Energy Traders (EFET). EFET jako umowa ramowa określa cele gospodarcze podmiotów chcących nawiązać stosunek gospodarczy, który ma być realizowany za pomocą wielu umów. Nie mogąc określić wszystkich istotnych elementów zawieranych w umowach, dążą do związania się więzią gospodarczą na dłuższy okres dlatego celowe staje się zawarcie umowy ramowej, która zazwyczaj jest długoterminowa. A brak uregulowań umownych, wyraźnych standardów i ram zakreślających założenia, sprawiały chaos proceduralny pomiędzy podmiotami energetycznymi i ich kontrahentami w związku z czym przyjęcie i respektowanie EFET w znacznym stopniu uprościło transakcje energetyczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyglądając się decyzjom podejmowanym ad hoc, w stosunku do powyższych umów energetycznych należy wyraźnie stwierdzić, że ich wpływ na treść łączącego strony stosunku nie jest najlepszym procesem decyzyjnym, działając na podstawie przesłanek o charakterze jednostkowym. Efektami zamierzonymi tak pojmowanych decyzji przeważnie politycznych będą przekształcenia oraz zmiany właściwości, przy czym z punktu widzenia całej zbiorowości politycznej podstawowe znaczenie będą miały efekty zagregowane. Podejmowane, zatem decyzje największe odbicie mają w międzynarodowych porozumieniach określających kształt i zawartość dokumentów strategicznych oraz polityk i planów rozwojowych.

Skutki wykorzystania surowców energetycznych, jako środka szantażu politycznego, niewątpliwie jest niezbędnym elementem umów energetycznych w których podmioty dominujące na arenie międzynarodowej tylko pozornie korzystają ze swojego uprawnienia, a w istocie nie zmierzają do jego zrealizowania, lecz osiągnięcia innych celów. Nadużycie tego prawa ma miejsce, gdy podejmuje się działania określone przepisami proceduralnymi bez rzeczywistego uzasadnienia, w sposób sprzeczny z przeznaczeniem tych przepisów lub sprzeczny z ekonomią procesową. Dlatego niewątpliwie niezbędnym elementem umów energetycznych jest audyt efektywności energetycznej, na podstawie których Komisja Europejska opracowuje wytyczne, które znacznie utrudnią korzystanie z unijnych przywilejów.

Zatem dobra materialne przeznaczone na projekty energetyczne mają zostać przeznaczone na inwestycje związane z energią odnawialną i niekonwencjonalną, a projekt będzie trzeba zgłaszać, jako pomoc publiczną, co znacząco będzie wydłużyć czas przyznawania na realizację inwestycji. Z kolei kontrakty długoterminowe będące sposobem na finansowanie inwestycji energetyki o charakterze modernizacyjnym oraz mającym na celu spełnienie norm w zakresie ochrony środowiska naturalnego stworzyły jedynie określone ograniczenia dla reformy sektora energetycznego z tego względu, że dzięki tym kontraktom określone zostały jedynie warunki dostaw.

Monitor Księgowego – prenumerata

Zatem sfinansowanie kosztów umów energetycznych winne być uzależnione od opracowania precyzyjnego programu jednolitych i niezmienianych ram, które powinny doprowadzić do dostosowywania przyjętych norm do rzeczywistych potrzeb gospodarki, ograniczenia programów inwestycyjnych, wyeliminowania najbardziej nieefektywnych producentów, tym samym obniżenia kosztów eksploatacji w sektorze.

Wreszcie należy mieć na uwadze, że radykalna zmiana będzie bardzo trudnym problemem społecznym i z tego względu nie może być poddana wyłącznie oddziaływaniom mechanizmu rynkowego, lecz winna być wspierana osłonowymi działaniami państwa.

Mając na uwadze prace organów na rzecz energetyki, należy wskazać, że  trzy projekty ustaw tzw. „trójpaku energetycznego”, w którego skład wchodzą projekt ustawy Prawo energetyczne, projekt ustawy Prawo gazowe oraz projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz  czwartą już – wersję projektu ustawy o odnawialnych źródłach energii są sprzeczną z wytycznymi KE która wyraźnie zaleca odchodzenie od feed in tariff na rzecz feed in premiun, czyli certyfikaty zamiast taryf na energię zieloną.

Powyższa polityka energetyczna i cel negocjacji międzynarodowych jest niezbędnym elementem do skutecznego stosowania instrumentów ekonomicznych, w tym dla prawidłowego funkcjonowania systemu handlu uprawnieniami do emisji energii na mocy ustanowionej strefy w Traktacie ustanawiającym Europejską Wspólnotę Gospodarczą.


,,Sprawnie działający’’ i konkurencyjny wewnętrzny rynek ma za zadanie zapewnić znaczne korzyści w zakresie bezpieczeństwa dostaw i wysokich standardów dotyczących świadczenia usług publicznych. Oddzielenie sieci od konkurencyjnych części przedsiębiorstw elektroenergetycznych i gazowych ma dać firmom prawdziwą zachętę do inwestowania w infrastrukturę, przepustowość i nowe moce.

Rozważając powyższy problem w kontekście teraźniejszego układu polityki energetycznej należy wskazać, że połączenia międzysystemowe z krajami trzecimi nie są udostępniane dla uczestników rynku na zasadach rynkowych a wprowadzenie opłaty celnej na dostarczaną ropę, dało konsekwencję obciążenia cłem tranzytowym ropy do państw trzecich. W związku z niewielką skalą importu energii z krajów trzecich są ograniczone konsekwencje społeczne i środowiskowe. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska (NFOS) zobowiązał się do przekazania funduszy na projekty związane z promocją alternatywnych źródeł energii oraz zwiększanie efektywności energetycznej, wobec czego przedsiębiorstwa energetyczne będą miały możliwość zintensyfikowania wielostronnej, międzynarodowej współpracy gospodarczej, co przyczyni się do przyspieszenia rozwoju, oraz przyniesie wymierne korzyści społeczno-gospodarcze.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Kontrakty długoterminowe a w szczególności ich zakres, mechanizmy finansowe, relacje stron były początkowo celowo marginalizowane, w obecnym systemie traktowane są jako bariera rozwoju procesów rynkowych, a ich konsekwencją jest podejmowanie prób restrukturyzacji zawartych kontraktów, a zwłaszcza złagodzenia ich skutków cenowych dla odbiorców, które zostały wygenerowane przez dawny system.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA