REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie podatkowej ochrony prawnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Coris Lex Services sp. z o. o.
Ubezpieczenia ochrony prawnej
Sergiusz Felbur
Prawnik, specjalista ds. produktów prawnych
Ubezpieczenie podatkowej ochrony prawnej
Ubezpieczenie podatkowej ochrony prawnej
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Głównym świadczeniem z polisy ubezpieczenia podatkowej ochrony prawnej jest refundacja uiszczonego wynagrodzenia profesjonalnego pełnomocnika, który podejmie się obrony interesów ubezpieczonego.

Ubezpieczenie podatkowej ochrony prawnej to  szczególne ubezpieczenie ochrony prawnej. Przewiduje ochronę ryzyka poniesienia kosztów związanych ze sporem podatkowym lub skarbowym ubezpieczonego. Jego zakresem może zostać również objęte postępowanie przed sądami administracyjnymi, a także przed Naczelnym Sądem Administracyjnym.

REKLAMA

REKLAMA

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Obecnie na rynku przeważają produkty, które ochroną ubezpieczeniową obejmują honorarium jednego adwokata bądź radcy prawnego, zgodnie z rozporządzeniami regulującymi minimalne stawki za podjęte przez nich czynności. Z braku charakteru rynkowego przyjętych kwot, w razie zwiększonego nakładu pracy pełnomocnika, ubezpieczyciel uprawniony jest do wypłaty, np., równowartości ich trzykrotności.

Regulacje unijne uprawniają ubezpieczonego do swobodnego wyboru pełnomocnika (art. 4 Dyrektywy Rady z dnia 22 czerwca 1987 r. (87/344/EWG) w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do ubezpieczenia ochrony prawnej). Jednakże, w związku z częściową implementacją wspomnianych przepisów w art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej, niniejsza możliwość dotyczy wyłącznie adwokata lub radcy prawnego.

REKLAMA

Wobec powyższego, nieco inaczej określona została zatem kwestia reprezentacji ubezpieczonego przez, np., doradcę podatkowego. Nasze rodzime regulacje pozwalają bowiem na świadczenie usług przez niektórych pełnomocników związanych z zakładami ubezpieczeń stałym stosunkiem współpracy. Dlatego, wobec braku powszechnie obowiązujących regulacji,  wynagrodzenie, m.in., doradcy podatkowego określane jest ryczałtowo lub na zasadach tzw. podlimitu. Przez tę instytucję  należy rozumieć procentową część zasadniczej sumy ubezpieczenia, w ramach której rekompensowana jest dana szkoda, w tym wypadku honorarium pełnomocnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Co do zasady ubezpieczenie podatkowej ochrony prawnej obejmuje spory podatkowe w rozumieniu ordynacji podatkowej, postępowania kontrolne na podstawie ustawy o kontroli skarbowej, w niektórych wariantach również postępowanie karnoskarbowe z Kodeksu karnego skarbowego.

Często umowa ubezpieczenia ustanawia katalog świadczeń podlegających ochronie i refundacji, np. zastrzeżenia i wyjaśnienia do protokołu kontroli, sprzeciw wobec podjęcia i wykonywania przez organy kontroli czynności z naruszeniem przepisów prawa, skargę lub zażalenie albo odwołanie od decyzji. Poza należnościami pełnomocnika, zwrotowi mogą podlegać szeroko rozumiane koszty procesu (opłaty sądowe, wynagrodzenie biegłego, świadków), także zasądzone od strony przeciwnej.

Warunki ubezpieczenia mogą również przewidywać limity świadczeń, ograniczając je, np., do dwóch lub trzech w okresie ubezpieczenia. Możliwość ubiegania się o zwrot kosztów może również zostać ograniczony franszyzą integralną, uzależniającą powstanie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń od wystąpienia szkody określonych rozmiarów, np. 500 zł. Ma to na celu wyeliminowanie wielu drobnych zdarzeń ubezpieczeniowych, mających bezpośrednie przełożenie na istotne wewnętrzne statystyki ubezpieczyciela. W stosunku do instytucji podlimitu aktualne pozostają reguły dotyczące zmniejszenia zasadniczej sumy ubezpieczenia, której wyczerpanie stanowi o wygaśnięciu ochrony ubezpieczeniowej określonych w polisie ryzyk.

Podatek od spadków i darowizn 2015 - PDF

Oferty kierowane są w głównej mierze do przedsiębiorców jako grupy zawodowej, która nie ma możliwości skorzystania z ochrony prawnej przysługującej konsumentowi. Jest to korzystna propozycja dla małych i średnich przedsiębiorstw, które nie zawsze są w stanie udźwignąć ciężar wysokich kosztów zastępstwa procesowego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co szczególnie sprawdza ZUS? Czy masz prawo do zwolnienia ze składek?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA