REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie podatkowej ochrony prawnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Coris Lex Services sp. z o. o.
Ubezpieczenia ochrony prawnej
Sergiusz Felbur
Prawnik, specjalista ds. produktów prawnych
Ubezpieczenie podatkowej ochrony prawnej
Ubezpieczenie podatkowej ochrony prawnej
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Głównym świadczeniem z polisy ubezpieczenia podatkowej ochrony prawnej jest refundacja uiszczonego wynagrodzenia profesjonalnego pełnomocnika, który podejmie się obrony interesów ubezpieczonego.

Ubezpieczenie podatkowej ochrony prawnej to  szczególne ubezpieczenie ochrony prawnej. Przewiduje ochronę ryzyka poniesienia kosztów związanych ze sporem podatkowym lub skarbowym ubezpieczonego. Jego zakresem może zostać również objęte postępowanie przed sądami administracyjnymi, a także przed Naczelnym Sądem Administracyjnym.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Obecnie na rynku przeważają produkty, które ochroną ubezpieczeniową obejmują honorarium jednego adwokata bądź radcy prawnego, zgodnie z rozporządzeniami regulującymi minimalne stawki za podjęte przez nich czynności. Z braku charakteru rynkowego przyjętych kwot, w razie zwiększonego nakładu pracy pełnomocnika, ubezpieczyciel uprawniony jest do wypłaty, np., równowartości ich trzykrotności.

Regulacje unijne uprawniają ubezpieczonego do swobodnego wyboru pełnomocnika (art. 4 Dyrektywy Rady z dnia 22 czerwca 1987 r. (87/344/EWG) w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do ubezpieczenia ochrony prawnej). Jednakże, w związku z częściową implementacją wspomnianych przepisów w art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej, niniejsza możliwość dotyczy wyłącznie adwokata lub radcy prawnego.

REKLAMA

Wobec powyższego, nieco inaczej określona została zatem kwestia reprezentacji ubezpieczonego przez, np., doradcę podatkowego. Nasze rodzime regulacje pozwalają bowiem na świadczenie usług przez niektórych pełnomocników związanych z zakładami ubezpieczeń stałym stosunkiem współpracy. Dlatego, wobec braku powszechnie obowiązujących regulacji,  wynagrodzenie, m.in., doradcy podatkowego określane jest ryczałtowo lub na zasadach tzw. podlimitu. Przez tę instytucję  należy rozumieć procentową część zasadniczej sumy ubezpieczenia, w ramach której rekompensowana jest dana szkoda, w tym wypadku honorarium pełnomocnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Co do zasady ubezpieczenie podatkowej ochrony prawnej obejmuje spory podatkowe w rozumieniu ordynacji podatkowej, postępowania kontrolne na podstawie ustawy o kontroli skarbowej, w niektórych wariantach również postępowanie karnoskarbowe z Kodeksu karnego skarbowego.

Często umowa ubezpieczenia ustanawia katalog świadczeń podlegających ochronie i refundacji, np. zastrzeżenia i wyjaśnienia do protokołu kontroli, sprzeciw wobec podjęcia i wykonywania przez organy kontroli czynności z naruszeniem przepisów prawa, skargę lub zażalenie albo odwołanie od decyzji. Poza należnościami pełnomocnika, zwrotowi mogą podlegać szeroko rozumiane koszty procesu (opłaty sądowe, wynagrodzenie biegłego, świadków), także zasądzone od strony przeciwnej.

Warunki ubezpieczenia mogą również przewidywać limity świadczeń, ograniczając je, np., do dwóch lub trzech w okresie ubezpieczenia. Możliwość ubiegania się o zwrot kosztów może również zostać ograniczony franszyzą integralną, uzależniającą powstanie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń od wystąpienia szkody określonych rozmiarów, np. 500 zł. Ma to na celu wyeliminowanie wielu drobnych zdarzeń ubezpieczeniowych, mających bezpośrednie przełożenie na istotne wewnętrzne statystyki ubezpieczyciela. W stosunku do instytucji podlimitu aktualne pozostają reguły dotyczące zmniejszenia zasadniczej sumy ubezpieczenia, której wyczerpanie stanowi o wygaśnięciu ochrony ubezpieczeniowej określonych w polisie ryzyk.

Podatek od spadków i darowizn 2015 - PDF

Oferty kierowane są w głównej mierze do przedsiębiorców jako grupy zawodowej, która nie ma możliwości skorzystania z ochrony prawnej przysługującej konsumentowi. Jest to korzystna propozycja dla małych i średnich przedsiębiorstw, które nie zawsze są w stanie udźwignąć ciężar wysokich kosztów zastępstwa procesowego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA