Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać dotacje z urzędu pracy na podjęcie działalności gospodarczej

Jak uzyskać dotacje z urzędu pracy na podjęcie działalności gospodarczej / Fot. Fotolia
Jak uzyskać dotacje z urzędu pracy na podjęcie działalności gospodarczej / Fot. Fotolia
Fotolia
Dotacje przyznawane przez urząd pracy to niewątpliwie wielkie ułatwienie dla każdego, kto zakłada działalność gospodarczą. Głównym ich celem jest wspieranie początkujących przedsiębiorców, motywowanie do zakładania działalności gospodarczej i tym samym zapobieganie bezrobociu. Dotacje spełniają swoje zadanie do czego przyczyniają się korzystne warunki na jakich można je zdobyć. Nie bez znaczenia jest także fakt, że dofinansowanie jest bezzwrotne, a czas oczekiwania na decyzję stosunkowo krótki.

Istnieje kilka warunków jakie należy spełnić, aby być branym pod uwagę w procesie przyznawania dotacji. Są to między innymi:

  • posiadanie statusu osoby bezrobotnej - aby go uzyskać należy zarejestrować się w Powiatowym Urzędzie Pracy,
  • upływ 3 miesięcy od czasu rejestracji - w niektórych przypadkach urzędy ograniczają ten czas do miesiąca,
  • brak statusu studenta studiów stacjonarnych - możliwe jest natomiast studiowanie w trybie wieczorowym lub zaocznym,
  • nieprowadzenie działalności gospodarczej przez okres 12 miesięcy przed złożeniem wniosku.

Polecamy: Komplet żółtych książek – Podatki 2017

Równie istotne są także inne okoliczności:

  • osoba starająca się o dotację, nie odmówiła propozycji przyjęcia zatrudnienia, stażu lub przygotowania zawodowego w okresie 12 miesięcy przed złożeniem wniosku,
  • bezrobotny, ubiegający się o dofinansowanie, nie był karany za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu w okresie 2 lat przed złożeniem wniosku,
  • wnioskujący nie otrzymał innego dofinansowania lub pożyczki na podjęcie działalności gospodarczej w okresie 5 lat przed złożeniem wniosku.

Inkubator przedsiębiorczości a podatki

Jak otrzymać dotację?

Proces zdobywania dofinansowania z urzędu pracy jest, jak zostało już wspomniane, stosunkowo krótki - przy sprzyjających warunkach może zamknąć się w miesiącu. Nie jest to jednak regułą i zazwyczaj na decyzję czeka się do kilku miesięcy. Zależy to w dużej mierze od urzędu pracy, w którym został złożony wniosek. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Terminy przyjęcia wniosku i podpisania umowy są najszybsze - po pozytywnym rozpatrzeniu podania bezrobotny i urząd zawierają umowę w ciągu tygodnia. Podpisanie umowy musi odbyć się w ściśle określony sposób - ubiegający się o dotację musi mieć poręczycieli, gwarantujących zwrot całej sumy w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie dotrzymałby umowy. Następnie na konto wnioskodawcy wpływa cała kwota dofinansowania.

Polecamy: Kodeks pracy 2017 Praktyczny komentarz z przykładami (książka)

Wysokość dotacji   z urzędu pracy

Wysokość dofinansowania jest ściśle uzależniona od wysokości średniego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw - zazwyczaj kwota dotacji waha się między czterokrotnością, a sześciokrotnością takiego wynagrodzenia. W kwietniu 2015 r. wynosiło ono 4.122,01 zł, łatwo więc obliczyć, że widełki dotacji to 16.488.04 zł - 24.732.06 zł. Warto w tej kwestii zasięgnąć szczegółowych informacji w konkretnym urzędzie pracy.

Wkład własny - czy jest wymagany?

Co do zasady, wkład własny nie jest wymagany przy staraniu się o dotację na prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Można jednak określić go jako dodatkowy atut - niektóre urzędy zwracają uwagę na to, czy wnioskujący dysponuje nadprogramowymi środkami i kierują się ich wysokością przy przyznawaniu dofinansowania. Dobrze jest zatem zgromadzić choćby niewielką sumę lub innego rodzaju środki, na przykład wyposażenie biura czy samochód. Będzie to znak, że osoba wnioskująca angażuje się w tworzenie firmy i będzie sprawnym przedsiębiorcą.

Ciekawym aspektem dofinansowania z urzędu pracy jest okres, w którym należy wydać całość otrzymanej sumy. Jest on bardzo krótki - zaledwie 30 dni. Przedsiębiorca musi mieć dokładnie wyznaczone cele, ale także pewną sumę, dzięki której będzie mógł opłacić rachunki lub składki ZUS w pierwszych miesiącach prowadzenia działalności, kiedy zyski nie są jeszcze ustabilizowane.

Dotacja z PUP, a biznesplan

Przedsiębiorca, który składa do urzędu pracy wniosek o dofinansowanie, powinien opracować dokładny biznesplan i dołączyć go do podania. Nie zawsze znajduje się on na liście wymaganych przez urząd pracy dokumentów, ale z całą pewnością poprawi wizerunek wnioskodawcy i zwiększy jego szanse na uzyskanie dotacji. Biznesplan pozwala także lepiej zorganizować prowadzenie firmy, a także przybliża przyjmującym wniosek profil działalności.

Odsetki od lokat terminowych związanych z działalnością gospodarczą

Jakie dokumenty należy zgromadzić?

Wszystkie dokumenty, które mogą poświadczyć umiejętności i wiedzę wnioskodawcy są dla niego szczególnie cenne w procesie zdobywania dofinansowania. Z pewnością urząd pracy chętniej przyzna dotację osobie, która interesuje się branżą swojej przyszłej firmy i szuka na ten temat informacji.

Dotacja z urzędu pracy, a dotacje z innych źródeł

Należy pamiętać, że ubieganie się o dotację z urzędu pracy i dofinansowanie z innego źródła nie jest możliwe. Jednak wsparcie dla przedsiębiorcy nie musi oznaczać jedynie wsparcia pieniężnego. Osoba, która ubiega się o dofinansowanie na otworzenie własnej działalności gospodarczej może starać się także o inne ułatwienia - chociażby refundację kosztów związanych z wyposażeniem czy doposażeniem stanowiska pracy lub środki unijne. W takiej sytuacji należy jednak zapoznać się z regulaminami i zorientować się, czy nasze przedsiębiorstwo kwalifikuje się do danego programu pod względem rodzaju działalności, sposobu finansowania lub położenia.

Prowadzenie działalności gospodarczej w przeszłości, a dotacja z urzędu pracy

Głównym warunkiem otrzymania dofinansowania z urzędu pracy jest nieprowadzenie działalności gospodarczej w okresie 12 miesięcy przed wniesieniem wniosku. Jednak prowadzenie przedsiębiorstwa wcześniej nie stanowi okoliczności, która dyskwalifikowałaby wnioskodawcę. Może nawet wpłynąć na jego korzyść,wskazuje bowiem na doświadczenie i wiedzę wnioskującego.By otrzymać dotację z urzędu pracy, nie trzeba jednak mieć wieloletniego doświadczenia i wiedzieć wszystkiego o branży, w której chcemy działać. Takie okoliczności z pewnością zwiększą nasze szanse, jednak przede wszystkim należy skompletować dokumenty, skonstruować dobry biznesplan i zadeklarować chęć poszerzania swojej wiedzy. Warto też zwrócić uwagę na lokalizację urzędu, do którego składamy wniosek - w mniejszych miejscowościach o wiele łatwiej zdobyć dotację.

Źródło: wFirma.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Reklama
wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Spółka nie musi pobierać podatku przy wypłacie zaliczki na poczet zysku

    Do obliczenia podatku od zysku wypłaconego komplementariuszowi konieczne jest poznanie wysokości podatku należnego od spółki. Skoro PIT od zysku komplementariusza pomniejszany jest o proporcjonalną część CIT zapłaconego przez spółkę komandytową, to pierwszy z wymienionych podatków będzie mógł zostać wyliczony i pobrany dopiero po złożeniu przez spółkę rocznego zeznania i podjęciu przez wspólników uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i podziale zysku. Spółka, jako płatnik, nie ma więc obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego przy wypłacie komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku. Wyrok z 2 lutego 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 394/22).

    Aktualizacja aplikacji mZUS 2023 - nowe funkcje i zmiana wyglądu

    31 maja 2023 r. ZUS poinformował, że udostępnił aktualizację aplikacji mobilnej mZUS. W nowej wersji zmieniony został wygląd aplikacji i rozbudowano ją o kolejne funkcje.

    Wnioski na PUE ZUS o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej można składać do 5 czerwca

    Do 5 czerwca 2023 r. prowadzący działalność gospodarczą mają czas na złożenie wniosku RZS-R o zwrot nadpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne wynikającej z rocznego rozliczenia. Wniosek w tej sprawie należy złożyć elektronicznie na Platformie Usług Elektronicznych ZUS – poinformował 1 czerwca 2023 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

    Czy da się oszczędzić milion na emeryturę? Sprawdzamy!

    Aż 79% Polaków nie oszczędza pieniędzy na emeryturę poza obowiązującymi składkami, a 62,5% nie odkłada regularnie żadnej kwoty na żaden cel. Jednocześnie dochód rozporządzalny na 1 osobę w Polsce w 2022 roku wyniósł 2 249,79 zł. Czy daje to możliwość odłożenia miliona złotych na emeryturę?

    Mały ZUS Plus 2023/2024 - dodatkowe 12 miesięcy korzyści. Ile zaoszczędzi przedsiębiorca?

    Mały ZUS Plus będzie wydłużony o rok dla przedsiębiorców, którzy korzystają z tej preferencji (ulgi) w 2023 roku. Poinformowało o tym 31 maja 2023 r. Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Wskutek tego przedłużenia przedsiębiorcy ci zaoszczędzą nawet kilkaset złotych miesięcznie. 

    UE pozwala na obniżenie stawki VAT na odzież dziecięcą. Polska nie chce

    Obniżony VAT na odzież dziecięcą. W ostatnim czasie ożywiła się dyskusja wokół obniżenia stawki VAT na odzież i obuwie dla dzieci. Eksperci nie wykluczają, że temat powróci w najbliższej kampanii wyborczej. Na czym polega problem?

    Niezgłoszenie zmiany w KRS - konsekwencje. Postępowanie przymuszające – jakie jest zagrożenie?

    Dokonanie wpisu oraz rejestracja zmian danych ujawnionych w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) to jeden z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w formie spółki handlowej. Zgodnie z przepisami, wniosek o wpis lub o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS powinien być złożony do sądu rejestrowego w terminie 7 dni od dnia, w którym zdarzenie uzasadniające zmianę miało miejsce. Praktyka pokazuje, że wielu przedsiębiorców zaniedbuje ten obowiązek i zgłasza zmiany za późno lub nie robi tego wcale.

    KSeF uszczelni system podatkowy. Czy zlikwiduje szarą strefę?

    Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ważne narzędzie pomagające w zwalczaniu oszustw podatkowych. Elektroniczny proces wystawiania, przekazywania i przechowywania faktur ułatwia walkę z nieuczciwymi praktykami. Czy obowiązkowe wprowadzenie systemu zapewni skuteczne środki kontroli i wyeliminuje tzw. szarą strefę? Jakie korzyści przyniesie firmom? 

    Podatek od nadmiarowych zysków w Polsce. Czy i kiedy będzie wprowadzony? Sasin: prace trwają

    Wprowadzenie podatku od nadmiarowych zysków dla niektórych branż nie jest przesądzone - poinformował wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Zastrzegł, że nad rozwiązaniami pracuje resort klimatu.

    Podatkowe zagadnienia e-commerce ze szczególnym uwzględnieniem roli operatorów interfejsu elektronicznego

    Pakiet e-commerce, który wprowadził szereg zmian oraz nowych pojęć  głównie w ustawie o podatku od towarów i usług obowiązuje od 20 maja 2021 r. Szczególnie ciekawe były zmiany, które „uporządkowały” kwestię platform ułatwiających sprzedaż wysyłkową dla konsumentów z UE (B2C).  Mowa jest tutaj głównie o interfejsach elektronicznych takich jak chociażby Amazon. Co istotne, adres siedziby dla takich platform nie ma żadnego znaczenia w rozwiązaniu, o którym będzie mowa, o ile ułatwiają one określone dostawy towarów.

    Ile zarabiają prezydent i wiceprezydenci Rzeszowa? Jaki mają majątek?

    W Biuletynie Informacji Publicznej opublikowano oświadczenie majątkowe prezydenta Rzeszowa Konrada Fijołka. Wynika z niego, że prezydent zarobił ponad 250 tys. zł w 2022 roku. To o nieco ponad 107 tys. zł więcej niż w 2021 roku.

    Podatnicy nie spieszą się z testowaniem KSeF

    Od 1 lipca przyszłego roku korzystanie z KSeF będzie obowiązkowe. Obecnie jest to dobrowolne, a oficjalne dane Ministerstwa Finansów pokazują, jakie jest podejście podatników do tego tematu. Jak to wygląda? 

    Informacje z urzędu skarbowego przez telefon lub e-Urząd Skarbowy. Co się zmieni od 15 czerwca 2023 r.?

    Od 15 czerwca 2023 r. podatnicy i płatnicy podatków będą mogli uzyskać od każdego z naczelników urzędów skarbowych (niezależnie od terytorialnej właściwości działania tych organów) dane i informacje o swojej indywidualnej sytuacji podatkowo-prawnej (w tym objęte tajemnicą skarbową) telefonicznie lub za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.

    Trybunał każe ścigać oszustów i pozorantów VAT na podstawie przepisów unijnych, a nie krajowych

    Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał 25 maja 2023 r. wyrok w polskiej sprawie (C-114/22) dotyczącej kwestionowania prawa do odliczenia VAT na podstawie pozorności czynności. Sprawa dotyczyła transakcji sprzedaży znaków towarowych i odliczenia podatku naliczonego w tym zakresie. 

    Aktualny rachunek bankowy trzeba zgłosić do urzędu skarbowego. Termin mija 30 czerwca 2023 r.

    Ministerstwo Finansów przypomina, że organizacje pożytku publicznego (OPP), które chcą otrzymać 1,5% podatku PIT, powinny do 30 czerwca 2023 r. zgłosić do urzędu skarbowego aktualny rachunek bankowy. Zgłoszenie nie jest konieczne jeżeli rachunek został zgłoszony w ubiegłych latach i jest nadal aktualny.

    Nabywca zwraca zakupiony towar. Jak i kiedy rozliczyć VAT?

    Jak prawidłowo rozliczyć VAT w przypadku zwrotu zakupionych towarów przez nabywcę? Wyjaśniamy na poniższym przykładzie. 

    Inwestycja w SAFE – co musisz wiedzieć, żeby nie stracić

    Inwestycje amerykańskich spółek na polskim rynku widoczne są na każdym kroku. Wbrew pozorom, ruch kapitału odbywa się jednak również w przeciwnym kierunku. Polscy inwestorzy co raz częściej lokują kapitał w zagraniczne start-up’y, w tym w innowacyjne projekty z Ameryki Północnej. Jedną z możliwości prowadzenia tego typu działań są umowy SAFE.

    Samochód wycofany z działalności rolniczej. Czy jego sprzedaż podlega VAT?

    Rolnik ryczałtowy sprzedaje samochód, który wykorzystywał w działalności rolniczej. Samochód ten został przed sprzedażą wycofany z działalności rolniczej, co zostało potwierdzone sporządzonym na tę okoliczność protokołem. Czy sprzedaż taka podlega opodatkowaniu VAT? Czy byłoby inaczej, gdyby przed sprzedażą samochód nie został wycofany z działalności rolniczej?

    Wycofanie nieruchomości z działalności gospodarczej i wynajem prywatny. Czy trzeba korygować odliczony VAT?

    Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług architektonicznych. Zamierzam wycofać z działalności gospodarczej do majątku prywatnego nieruchomość - dom, w którym dotychczas mieściła się siedziba mojej firmy. Nieruchomość stanowi środek trwały, od nabycia którego odliczyłem VAT. Po wycofaniu z działalności do majątku prywatnego dom będzie wynajmowany innej firmie, w której będzie ona prowadziła działalność gospodarczą. Zatem najem będzie podlegał opodatkowaniu stawką 23%. Czy powinienem dokonać korekty podatku odliczonego w związku z wycofaniem nieruchomości do majątku prywatnego w celu jej dalszego wynajmu?

    Rola odbiorców energii w transformacji energetycznej. Bezpłatne webinarium 15 czerwca

    Już 15 czerwca 2023 r. odbędzie się bezpłatne webinarium „Rola odbiorców energii w transformacji energetycznej”. Zapraszamy!

    Sprzedaż praw do projektu farmy (elektrowni) fotowoltaicznej - stawka VAT

    Sprzedaż praw do projektu elektrowni (farmy) fotowoltaicznej to świadczenie kompleksowe, dla którego właściwą stawką VAT jest 23 proc. Tak wynika z wyroku WSA w Olsztynie z lutego 2023 r.

    Open banking ułatwi obsługę KSeF?

    Jeszcze w tym roku Komisja Europejska ma przedstawić projekt trzeciej wersji dyrektywy PSD (Payment Service Directive). Nowe przepisy dotyczące otwartej bankowości mogą ułatwić m.in. płatność zobowiązań podatkowych oraz obsługę państwowych systemów faktur elektronicznych - m.in. powstającego w Polsce KSeF.

    MF: szerokie zmiany w egzekucji podatków

    Planowane zmiany w egzekucji administracyjnej poruszono podczas konferencji „Egzekucja administracyjna należności podatkowych” zorganizowanej przez Centrum Dokumentacji i Studiów Podatkowych Uniwersytetu Łódzkiego. Zmiany mają dotyczyć sposobu negocjacji pomiędzy dłużnikiem a organem egzekucyjnym.

    Oszustwo na "zdalny pulpit" (aplikacja AnyDesk). Na czym polega? Jak uniknąć wyłudzenia danych i pieniędzy?

    Co to jest oszustwo na "zdalny pulpit"? Dlaczego oprogramowanie AnyDesk jest groźne? uniknąć wyłudzenia danych i straty pieniędzy?

    Oprocentowanie lokat bankowych i kont oszczędnościowych 2023 - koniec maja, początek czerwca. Tabela

    Jakie oprocentowanie lokat terminowych i kont oszczędnościowych oferują banki pod koniec maja 2023 r.?