REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać dotacje z urzędu pracy na podjęcie działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak uzyskać dotacje z urzędu pracy na podjęcie działalności gospodarczej / Fot. Fotolia
Jak uzyskać dotacje z urzędu pracy na podjęcie działalności gospodarczej / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dotacje przyznawane przez urząd pracy to niewątpliwie wielkie ułatwienie dla każdego, kto zakłada działalność gospodarczą. Głównym ich celem jest wspieranie początkujących przedsiębiorców, motywowanie do zakładania działalności gospodarczej i tym samym zapobieganie bezrobociu. Dotacje spełniają swoje zadanie do czego przyczyniają się korzystne warunki na jakich można je zdobyć. Nie bez znaczenia jest także fakt, że dofinansowanie jest bezzwrotne, a czas oczekiwania na decyzję stosunkowo krótki.

Istnieje kilka warunków jakie należy spełnić, aby być branym pod uwagę w procesie przyznawania dotacji. Są to między innymi:

REKLAMA

  • posiadanie statusu osoby bezrobotnej - aby go uzyskać należy zarejestrować się w Powiatowym Urzędzie Pracy,
  • upływ 3 miesięcy od czasu rejestracji - w niektórych przypadkach urzędy ograniczają ten czas do miesiąca,
  • brak statusu studenta studiów stacjonarnych - możliwe jest natomiast studiowanie w trybie wieczorowym lub zaocznym,
  • nieprowadzenie działalności gospodarczej przez okres 12 miesięcy przed złożeniem wniosku.

Polecamy: Komplet żółtych książek – Podatki 2017

Równie istotne są także inne okoliczności:

  • osoba starająca się o dotację, nie odmówiła propozycji przyjęcia zatrudnienia, stażu lub przygotowania zawodowego w okresie 12 miesięcy przed złożeniem wniosku,
  • bezrobotny, ubiegający się o dofinansowanie, nie był karany za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu w okresie 2 lat przed złożeniem wniosku,
  • wnioskujący nie otrzymał innego dofinansowania lub pożyczki na podjęcie działalności gospodarczej w okresie 5 lat przed złożeniem wniosku.

Inkubator przedsiębiorczości a podatki

Jak otrzymać dotację?

REKLAMA

Proces zdobywania dofinansowania z urzędu pracy jest, jak zostało już wspomniane, stosunkowo krótki - przy sprzyjających warunkach może zamknąć się w miesiącu. Nie jest to jednak regułą i zazwyczaj na decyzję czeka się do kilku miesięcy. Zależy to w dużej mierze od urzędu pracy, w którym został złożony wniosek. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Terminy przyjęcia wniosku i podpisania umowy są najszybsze - po pozytywnym rozpatrzeniu podania bezrobotny i urząd zawierają umowę w ciągu tygodnia. Podpisanie umowy musi odbyć się w ściśle określony sposób - ubiegający się o dotację musi mieć poręczycieli, gwarantujących zwrot całej sumy w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie dotrzymałby umowy. Następnie na konto wnioskodawcy wpływa cała kwota dofinansowania.

Polecamy: Kodeks pracy 2017 Praktyczny komentarz z przykładami (książka)

Wysokość dotacji   z urzędu pracy

Wysokość dofinansowania jest ściśle uzależniona od wysokości średniego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw - zazwyczaj kwota dotacji waha się między czterokrotnością, a sześciokrotnością takiego wynagrodzenia. W kwietniu 2015 r. wynosiło ono 4.122,01 zł, łatwo więc obliczyć, że widełki dotacji to 16.488.04 zł - 24.732.06 zł. Warto w tej kwestii zasięgnąć szczegółowych informacji w konkretnym urzędzie pracy.

Wkład własny - czy jest wymagany?

REKLAMA

Co do zasady, wkład własny nie jest wymagany przy staraniu się o dotację na prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Można jednak określić go jako dodatkowy atut - niektóre urzędy zwracają uwagę na to, czy wnioskujący dysponuje nadprogramowymi środkami i kierują się ich wysokością przy przyznawaniu dofinansowania. Dobrze jest zatem zgromadzić choćby niewielką sumę lub innego rodzaju środki, na przykład wyposażenie biura czy samochód. Będzie to znak, że osoba wnioskująca angażuje się w tworzenie firmy i będzie sprawnym przedsiębiorcą.

Ciekawym aspektem dofinansowania z urzędu pracy jest okres, w którym należy wydać całość otrzymanej sumy. Jest on bardzo krótki - zaledwie 30 dni. Przedsiębiorca musi mieć dokładnie wyznaczone cele, ale także pewną sumę, dzięki której będzie mógł opłacić rachunki lub składki ZUS w pierwszych miesiącach prowadzenia działalności, kiedy zyski nie są jeszcze ustabilizowane.

Dotacja z PUP, a biznesplan

Przedsiębiorca, który składa do urzędu pracy wniosek o dofinansowanie, powinien opracować dokładny biznesplan i dołączyć go do podania. Nie zawsze znajduje się on na liście wymaganych przez urząd pracy dokumentów, ale z całą pewnością poprawi wizerunek wnioskodawcy i zwiększy jego szanse na uzyskanie dotacji. Biznesplan pozwala także lepiej zorganizować prowadzenie firmy, a także przybliża przyjmującym wniosek profil działalności.

Odsetki od lokat terminowych związanych z działalnością gospodarczą

Jakie dokumenty należy zgromadzić?

Wszystkie dokumenty, które mogą poświadczyć umiejętności i wiedzę wnioskodawcy są dla niego szczególnie cenne w procesie zdobywania dofinansowania. Z pewnością urząd pracy chętniej przyzna dotację osobie, która interesuje się branżą swojej przyszłej firmy i szuka na ten temat informacji.

Dotacja z urzędu pracy, a dotacje z innych źródeł

Należy pamiętać, że ubieganie się o dotację z urzędu pracy i dofinansowanie z innego źródła nie jest możliwe. Jednak wsparcie dla przedsiębiorcy nie musi oznaczać jedynie wsparcia pieniężnego. Osoba, która ubiega się o dofinansowanie na otworzenie własnej działalności gospodarczej może starać się także o inne ułatwienia - chociażby refundację kosztów związanych z wyposażeniem czy doposażeniem stanowiska pracy lub środki unijne. W takiej sytuacji należy jednak zapoznać się z regulaminami i zorientować się, czy nasze przedsiębiorstwo kwalifikuje się do danego programu pod względem rodzaju działalności, sposobu finansowania lub położenia.

Prowadzenie działalności gospodarczej w przeszłości, a dotacja z urzędu pracy

Głównym warunkiem otrzymania dofinansowania z urzędu pracy jest nieprowadzenie działalności gospodarczej w okresie 12 miesięcy przed wniesieniem wniosku. Jednak prowadzenie przedsiębiorstwa wcześniej nie stanowi okoliczności, która dyskwalifikowałaby wnioskodawcę. Może nawet wpłynąć na jego korzyść,wskazuje bowiem na doświadczenie i wiedzę wnioskującego.By otrzymać dotację z urzędu pracy, nie trzeba jednak mieć wieloletniego doświadczenia i wiedzieć wszystkiego o branży, w której chcemy działać. Takie okoliczności z pewnością zwiększą nasze szanse, jednak przede wszystkim należy skompletować dokumenty, skonstruować dobry biznesplan i zadeklarować chęć poszerzania swojej wiedzy. Warto też zwrócić uwagę na lokalizację urzędu, do którego składamy wniosek - w mniejszych miejscowościach o wiele łatwiej zdobyć dotację.

Źródło: wFirma.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA