REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać dotacje z urzędu pracy na podjęcie działalności gospodarczej

Jak uzyskać dotacje z urzędu pracy na podjęcie działalności gospodarczej / Fot. Fotolia
Jak uzyskać dotacje z urzędu pracy na podjęcie działalności gospodarczej / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dotacje przyznawane przez urząd pracy to niewątpliwie wielkie ułatwienie dla każdego, kto zakłada działalność gospodarczą. Głównym ich celem jest wspieranie początkujących przedsiębiorców, motywowanie do zakładania działalności gospodarczej i tym samym zapobieganie bezrobociu. Dotacje spełniają swoje zadanie do czego przyczyniają się korzystne warunki na jakich można je zdobyć. Nie bez znaczenia jest także fakt, że dofinansowanie jest bezzwrotne, a czas oczekiwania na decyzję stosunkowo krótki.

Istnieje kilka warunków jakie należy spełnić, aby być branym pod uwagę w procesie przyznawania dotacji. Są to między innymi:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • posiadanie statusu osoby bezrobotnej - aby go uzyskać należy zarejestrować się w Powiatowym Urzędzie Pracy,
  • upływ 3 miesięcy od czasu rejestracji - w niektórych przypadkach urzędy ograniczają ten czas do miesiąca,
  • brak statusu studenta studiów stacjonarnych - możliwe jest natomiast studiowanie w trybie wieczorowym lub zaocznym,
  • nieprowadzenie działalności gospodarczej przez okres 12 miesięcy przed złożeniem wniosku.

Polecamy: Komplet żółtych książek – Podatki 2017

Równie istotne są także inne okoliczności:

  • osoba starająca się o dotację, nie odmówiła propozycji przyjęcia zatrudnienia, stażu lub przygotowania zawodowego w okresie 12 miesięcy przed złożeniem wniosku,
  • bezrobotny, ubiegający się o dofinansowanie, nie był karany za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu w okresie 2 lat przed złożeniem wniosku,
  • wnioskujący nie otrzymał innego dofinansowania lub pożyczki na podjęcie działalności gospodarczej w okresie 5 lat przed złożeniem wniosku.

Inkubator przedsiębiorczości a podatki

REKLAMA

Jak otrzymać dotację?

Proces zdobywania dofinansowania z urzędu pracy jest, jak zostało już wspomniane, stosunkowo krótki - przy sprzyjających warunkach może zamknąć się w miesiącu. Nie jest to jednak regułą i zazwyczaj na decyzję czeka się do kilku miesięcy. Zależy to w dużej mierze od urzędu pracy, w którym został złożony wniosek. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Terminy przyjęcia wniosku i podpisania umowy są najszybsze - po pozytywnym rozpatrzeniu podania bezrobotny i urząd zawierają umowę w ciągu tygodnia. Podpisanie umowy musi odbyć się w ściśle określony sposób - ubiegający się o dotację musi mieć poręczycieli, gwarantujących zwrot całej sumy w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie dotrzymałby umowy. Następnie na konto wnioskodawcy wpływa cała kwota dofinansowania.

Polecamy: Kodeks pracy 2017 Praktyczny komentarz z przykładami (książka)

Wysokość dotacji   z urzędu pracy

Wysokość dofinansowania jest ściśle uzależniona od wysokości średniego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw - zazwyczaj kwota dotacji waha się między czterokrotnością, a sześciokrotnością takiego wynagrodzenia. W kwietniu 2015 r. wynosiło ono 4.122,01 zł, łatwo więc obliczyć, że widełki dotacji to 16.488.04 zł - 24.732.06 zł. Warto w tej kwestii zasięgnąć szczegółowych informacji w konkretnym urzędzie pracy.

Wkład własny - czy jest wymagany?

Co do zasady, wkład własny nie jest wymagany przy staraniu się o dotację na prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Można jednak określić go jako dodatkowy atut - niektóre urzędy zwracają uwagę na to, czy wnioskujący dysponuje nadprogramowymi środkami i kierują się ich wysokością przy przyznawaniu dofinansowania. Dobrze jest zatem zgromadzić choćby niewielką sumę lub innego rodzaju środki, na przykład wyposażenie biura czy samochód. Będzie to znak, że osoba wnioskująca angażuje się w tworzenie firmy i będzie sprawnym przedsiębiorcą.

Ciekawym aspektem dofinansowania z urzędu pracy jest okres, w którym należy wydać całość otrzymanej sumy. Jest on bardzo krótki - zaledwie 30 dni. Przedsiębiorca musi mieć dokładnie wyznaczone cele, ale także pewną sumę, dzięki której będzie mógł opłacić rachunki lub składki ZUS w pierwszych miesiącach prowadzenia działalności, kiedy zyski nie są jeszcze ustabilizowane.

Dotacja z PUP, a biznesplan

Przedsiębiorca, który składa do urzędu pracy wniosek o dofinansowanie, powinien opracować dokładny biznesplan i dołączyć go do podania. Nie zawsze znajduje się on na liście wymaganych przez urząd pracy dokumentów, ale z całą pewnością poprawi wizerunek wnioskodawcy i zwiększy jego szanse na uzyskanie dotacji. Biznesplan pozwala także lepiej zorganizować prowadzenie firmy, a także przybliża przyjmującym wniosek profil działalności.

Odsetki od lokat terminowych związanych z działalnością gospodarczą

Jakie dokumenty należy zgromadzić?

Wszystkie dokumenty, które mogą poświadczyć umiejętności i wiedzę wnioskodawcy są dla niego szczególnie cenne w procesie zdobywania dofinansowania. Z pewnością urząd pracy chętniej przyzna dotację osobie, która interesuje się branżą swojej przyszłej firmy i szuka na ten temat informacji.

Dotacja z urzędu pracy, a dotacje z innych źródeł

Należy pamiętać, że ubieganie się o dotację z urzędu pracy i dofinansowanie z innego źródła nie jest możliwe. Jednak wsparcie dla przedsiębiorcy nie musi oznaczać jedynie wsparcia pieniężnego. Osoba, która ubiega się o dofinansowanie na otworzenie własnej działalności gospodarczej może starać się także o inne ułatwienia - chociażby refundację kosztów związanych z wyposażeniem czy doposażeniem stanowiska pracy lub środki unijne. W takiej sytuacji należy jednak zapoznać się z regulaminami i zorientować się, czy nasze przedsiębiorstwo kwalifikuje się do danego programu pod względem rodzaju działalności, sposobu finansowania lub położenia.

Prowadzenie działalności gospodarczej w przeszłości, a dotacja z urzędu pracy

Głównym warunkiem otrzymania dofinansowania z urzędu pracy jest nieprowadzenie działalności gospodarczej w okresie 12 miesięcy przed wniesieniem wniosku. Jednak prowadzenie przedsiębiorstwa wcześniej nie stanowi okoliczności, która dyskwalifikowałaby wnioskodawcę. Może nawet wpłynąć na jego korzyść,wskazuje bowiem na doświadczenie i wiedzę wnioskującego.By otrzymać dotację z urzędu pracy, nie trzeba jednak mieć wieloletniego doświadczenia i wiedzieć wszystkiego o branży, w której chcemy działać. Takie okoliczności z pewnością zwiększą nasze szanse, jednak przede wszystkim należy skompletować dokumenty, skonstruować dobry biznesplan i zadeklarować chęć poszerzania swojej wiedzy. Warto też zwrócić uwagę na lokalizację urzędu, do którego składamy wniosek - w mniejszych miejscowościach o wiele łatwiej zdobyć dotację.

Źródło: wFirma.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA