REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki niedopełnienia obowiązku wpisu do KRS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Skutki niedopełnienia obowiązku wpisu do KRS
Skutki niedopełnienia obowiązku wpisu do KRS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, których spółki kapitałowe były wpisane do dawnego rejestru handlowego B (RHB) mieli czas do 31 grudnia 2015 roku na przepisanie ich do obecnego rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Krajowy Rejestr Sądowy. Jakie są skutki niedopełnienia tego obowiązku?

REKLAMA

Dawny rejestr spółek handlowych powstał w 1919 roku i funkcjonował do 2001 roku, kiedy to powstał Krajowy Rejestr Sądowy (KRS). Od tego czasu ustawodawca wielokrotnie wydłużał termin dla przedsiębiorców, którzy powinni przerejestrować swoją spółkę. Ostatecznym terminem stał się koniec 2015 roku. Według art. 9 ust. 2 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym do dnia 31 grudnia 2015 roku zachowywały moc dotychczasowe wpisy w rejestrach, w tym także w RHB.

REKLAMA

Zgodnie z art. 14 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym podmiot, na którym ciąży obowiązek wpisu do rejestru nie może powoływać się wobec osób trzecich na dane, które nie zostały ujawnione w rejestrze lub zostały z niego wykreślone. Takim rejestrem jest właśnie Krajowy Rejestr Sądowy. Skutkiem niedopełnienia obowiązku wpisu do KRS jest niemożność posługiwania się odpisami i dokumentami z RHB potwierdzającymi istnienie firmy. Co więcej na sądach, bankach, komornikach, notariuszach czy organach administracji publicznej ciąży obowiązek powiadomienia sądu rejestrowego o przypadkach posługiwania się dokumentami z RHB lub prowadzeniem działalności przez spółkę z dawnego rejestru.

Brak aktualizacji danych grozi wykreśleniem z KRS

REKLAMA

Jeżeli spółka do końca roku 2015 nie złożyła wniosku o wpis w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego z dniem 1 stycznia 2016 roku uznaje się ją za wykreśloną z rejestru z mocy przepisów ustawy. Biorąc jednak pod uwagę, że takie wykreślenie następuje „automatycznie” do rozwiązania pozostała kwestia majątku spółki. Zgodnie z ustawą o Krajowym Rejestrze Sądowym z początkiem roku majątek spółki nabywa nieodpłatnie Skarb Państwa. Za zobowiązania takiej spółki odpowiedzialność również ponosi Skarb Państwa ale jedynie do wartości przejętego mienia.

Również z dniem 1 stycznia 2016 roku a więc w momencie wykreślenia spółki z rejestru wygasają prawa wspólników do udziału w postępowaniu likwidacyjnym. Jeżeli zaś chodzi o wierzycieli spółki to mogą oni dochodzić swoich roszczeń od Skarbu Państwa w ciągu jednego roku od momentu przejęcia majątku spółki. Wierzyciele, którzy uzyskali tytuł egzekucyjny przeciwko spółce przed jej wykreśleniem z rejestru mogą wnieść wniosek o egzekucję do komornika również tylko w ciągu roku od przejęcia mienia spółki. Po tym czasie ich roszczenie wygasa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sankcje za niezłożenie skonsolidowanego sprawozdania do KRS

Dokonanie wykreślenia spółek z RHB z mocy prawa należy ocenić pozytywnie. Wiele takich spółek już od dawna nie prowadziło jakiejkolwiek działalności gospodarczej, istniejąc jedynie na papierze, nie posiadając swoich organów. Ostateczne rozwiązanie kwestii spółek z dawnego rejestru zapewni także zwiększenie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego, które jest zapewniane także poprzez istnienie jawnych rejestrów przedsiębiorców, zawierających ich aktualne dane.

Autor: Olga Dębowska, Starszy Prawnik w StillWell Polska Sp. z o.o.

Prawnik, absolwentka prawa na Wydziale Prawa Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zajmuje się bieżącą obsługą prawną klientów. Specjalizuje się obsłudze transakcji związanych z obrotem nieruchomościami. Posiada licencję pośrednika w obrocie nieruchomościami oraz zarządcy nieruchomości.

Stillwell Polska Sp. z o.o.
Stillwell Polska Sp. z o.o. jest nowoczesną firmą prawniczą zajmującą się obsługą prawną przedsiębiorstw a także sprzedażą gotowych spółek.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA