REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Skutki niedopełnienia obowiązku wpisu do KRS
Skutki niedopełnienia obowiązku wpisu do KRS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, których spółki kapitałowe były wpisane do dawnego rejestru handlowego B (RHB) mieli czas do 31 grudnia 2015 roku na przepisanie ich do obecnego rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Krajowy Rejestr Sądowy. Jakie są skutki niedopełnienia tego obowiązku?

Dawny rejestr spółek handlowych powstał w 1919 roku i funkcjonował do 2001 roku, kiedy to powstał Krajowy Rejestr Sądowy (KRS). Od tego czasu ustawodawca wielokrotnie wydłużał termin dla przedsiębiorców, którzy powinni przerejestrować swoją spółkę. Ostatecznym terminem stał się koniec 2015 roku. Według art. 9 ust. 2 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym do dnia 31 grudnia 2015 roku zachowywały moc dotychczasowe wpisy w rejestrach, w tym także w RHB.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 14 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym podmiot, na którym ciąży obowiązek wpisu do rejestru nie może powoływać się wobec osób trzecich na dane, które nie zostały ujawnione w rejestrze lub zostały z niego wykreślone. Takim rejestrem jest właśnie Krajowy Rejestr Sądowy. Skutkiem niedopełnienia obowiązku wpisu do KRS jest niemożność posługiwania się odpisami i dokumentami z RHB potwierdzającymi istnienie firmy. Co więcej na sądach, bankach, komornikach, notariuszach czy organach administracji publicznej ciąży obowiązek powiadomienia sądu rejestrowego o przypadkach posługiwania się dokumentami z RHB lub prowadzeniem działalności przez spółkę z dawnego rejestru.

Brak aktualizacji danych grozi wykreśleniem z KRS

Jeżeli spółka do końca roku 2015 nie złożyła wniosku o wpis w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego z dniem 1 stycznia 2016 roku uznaje się ją za wykreśloną z rejestru z mocy przepisów ustawy. Biorąc jednak pod uwagę, że takie wykreślenie następuje „automatycznie” do rozwiązania pozostała kwestia majątku spółki. Zgodnie z ustawą o Krajowym Rejestrze Sądowym z początkiem roku majątek spółki nabywa nieodpłatnie Skarb Państwa. Za zobowiązania takiej spółki odpowiedzialność również ponosi Skarb Państwa ale jedynie do wartości przejętego mienia.

REKLAMA

Również z dniem 1 stycznia 2016 roku a więc w momencie wykreślenia spółki z rejestru wygasają prawa wspólników do udziału w postępowaniu likwidacyjnym. Jeżeli zaś chodzi o wierzycieli spółki to mogą oni dochodzić swoich roszczeń od Skarbu Państwa w ciągu jednego roku od momentu przejęcia majątku spółki. Wierzyciele, którzy uzyskali tytuł egzekucyjny przeciwko spółce przed jej wykreśleniem z rejestru mogą wnieść wniosek o egzekucję do komornika również tylko w ciągu roku od przejęcia mienia spółki. Po tym czasie ich roszczenie wygasa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sankcje za niezłożenie skonsolidowanego sprawozdania do KRS

Dokonanie wykreślenia spółek z RHB z mocy prawa należy ocenić pozytywnie. Wiele takich spółek już od dawna nie prowadziło jakiejkolwiek działalności gospodarczej, istniejąc jedynie na papierze, nie posiadając swoich organów. Ostateczne rozwiązanie kwestii spółek z dawnego rejestru zapewni także zwiększenie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego, które jest zapewniane także poprzez istnienie jawnych rejestrów przedsiębiorców, zawierających ich aktualne dane.

Autor: Olga Dębowska, Starszy Prawnik w StillWell Polska Sp. z o.o.

Prawnik, absolwentka prawa na Wydziale Prawa Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zajmuje się bieżącą obsługą prawną klientów. Specjalizuje się obsłudze transakcji związanych z obrotem nieruchomościami. Posiada licencję pośrednika w obrocie nieruchomościami oraz zarządcy nieruchomości.

Stillwell Polska Sp. z o.o.
Stillwell Polska Sp. z o.o. jest nowoczesną firmą prawniczą zajmującą się obsługą prawną przedsiębiorstw a także sprzedażą gotowych spółek.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA