REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki niedopełnienia obowiązku wpisu do KRS

Skutki niedopełnienia obowiązku wpisu do KRS
Skutki niedopełnienia obowiązku wpisu do KRS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, których spółki kapitałowe były wpisane do dawnego rejestru handlowego B (RHB) mieli czas do 31 grudnia 2015 roku na przepisanie ich do obecnego rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Krajowy Rejestr Sądowy. Jakie są skutki niedopełnienia tego obowiązku?

Dawny rejestr spółek handlowych powstał w 1919 roku i funkcjonował do 2001 roku, kiedy to powstał Krajowy Rejestr Sądowy (KRS). Od tego czasu ustawodawca wielokrotnie wydłużał termin dla przedsiębiorców, którzy powinni przerejestrować swoją spółkę. Ostatecznym terminem stał się koniec 2015 roku. Według art. 9 ust. 2 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym do dnia 31 grudnia 2015 roku zachowywały moc dotychczasowe wpisy w rejestrach, w tym także w RHB.

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z art. 14 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym podmiot, na którym ciąży obowiązek wpisu do rejestru nie może powoływać się wobec osób trzecich na dane, które nie zostały ujawnione w rejestrze lub zostały z niego wykreślone. Takim rejestrem jest właśnie Krajowy Rejestr Sądowy. Skutkiem niedopełnienia obowiązku wpisu do KRS jest niemożność posługiwania się odpisami i dokumentami z RHB potwierdzającymi istnienie firmy. Co więcej na sądach, bankach, komornikach, notariuszach czy organach administracji publicznej ciąży obowiązek powiadomienia sądu rejestrowego o przypadkach posługiwania się dokumentami z RHB lub prowadzeniem działalności przez spółkę z dawnego rejestru.

Brak aktualizacji danych grozi wykreśleniem z KRS

Jeżeli spółka do końca roku 2015 nie złożyła wniosku o wpis w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego z dniem 1 stycznia 2016 roku uznaje się ją za wykreśloną z rejestru z mocy przepisów ustawy. Biorąc jednak pod uwagę, że takie wykreślenie następuje „automatycznie” do rozwiązania pozostała kwestia majątku spółki. Zgodnie z ustawą o Krajowym Rejestrze Sądowym z początkiem roku majątek spółki nabywa nieodpłatnie Skarb Państwa. Za zobowiązania takiej spółki odpowiedzialność również ponosi Skarb Państwa ale jedynie do wartości przejętego mienia.

Również z dniem 1 stycznia 2016 roku a więc w momencie wykreślenia spółki z rejestru wygasają prawa wspólników do udziału w postępowaniu likwidacyjnym. Jeżeli zaś chodzi o wierzycieli spółki to mogą oni dochodzić swoich roszczeń od Skarbu Państwa w ciągu jednego roku od momentu przejęcia majątku spółki. Wierzyciele, którzy uzyskali tytuł egzekucyjny przeciwko spółce przed jej wykreśleniem z rejestru mogą wnieść wniosek o egzekucję do komornika również tylko w ciągu roku od przejęcia mienia spółki. Po tym czasie ich roszczenie wygasa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sankcje za niezłożenie skonsolidowanego sprawozdania do KRS

Dokonanie wykreślenia spółek z RHB z mocy prawa należy ocenić pozytywnie. Wiele takich spółek już od dawna nie prowadziło jakiejkolwiek działalności gospodarczej, istniejąc jedynie na papierze, nie posiadając swoich organów. Ostateczne rozwiązanie kwestii spółek z dawnego rejestru zapewni także zwiększenie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego, które jest zapewniane także poprzez istnienie jawnych rejestrów przedsiębiorców, zawierających ich aktualne dane.

Autor: Olga Dębowska, Starszy Prawnik w StillWell Polska Sp. z o.o.

Prawnik, absolwentka prawa na Wydziale Prawa Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zajmuje się bieżącą obsługą prawną klientów. Specjalizuje się obsłudze transakcji związanych z obrotem nieruchomościami. Posiada licencję pośrednika w obrocie nieruchomościami oraz zarządcy nieruchomości.

Autopromocja
Stillwell Polska Sp. z o.o.
Stillwell Polska Sp. z o.o. jest nowoczesną firmą prawniczą zajmującą się obsługą prawną przedsiębiorstw a także sprzedażą gotowych spółek.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA