REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie ryzykiem gospodarczym w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zarządzanie ryzykiem gospodarczym w firmie
Zarządzanie ryzykiem gospodarczym w firmie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca podejmuje w swej działalności ryzyko gospodarcze. Można powiedzieć, że nie ma biznesu bez ryzyka. Dlatego niezbędną umiejętnością każdego przedsiębiorcy jest zarządzanie ryzykiem, na które składa się identyfikowanie ryzyka, analiza, sterowanie i monitorowanie ryzyka. Jak wdrożyć procesy zarządzania ryzykiem w swojej firmie? Od czego zacząć?

Cztery kroki do efektywnego zarządzania ryzykiem w firmie

Wielu przedsiębiorców przekonało się już, jak duży wpływ na biznes ma podejmowane ryzyko. Ze względu na to, że składa się na nie wiele niewiadomych, jego konsekwencje są trudne do oszacowania, ale w skrajnych przypadkach mogą prowadzić do osłabienia, a nawet upadłości firmy. By zmniejszyć prawdopodobieństwo takiego rozwoju spraw, bardzo ważne jest efektywne zarządzanie ryzykiem. Co to oznacza?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Chodzi przede wszystkim o podejmowanie takich działań, które pozwalają na obniżenie stopnia oddziaływania różnego rodzaju zagrożeń na funkcjonowanie danego podmiotu gospodarczego.

REKLAMA

W procesie tym wyróżnia się cztery główne etapy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- identyfikację ryzyka,

- analizę i ocenę ryzyka,

- sterowanie ryzykiem oraz

- kontrolę i monitorowanie ryzyka. Każdy etap jest punktem wyjścia do następnego, a w sytuacji stwierdzenia nieprawidłowości w ramach monitorowania ryzyka, cały proces jest powtarzany – mówi dr Piotr Bober z WFY Group.

Jeśli dopiero przygotowujemy się do wdrożenia procesów pozwalających na zarządzanie ryzykiem, powinniśmy skupić się na jego identyfikacji, a następnie analizie i ocenie. Wnioski płynące z tych działań będą bowiem kluczowe dla podjęcia kolejnych kroków.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Po pierwsze – identyfikacja ryzyka

Najtrudniej jest mierzyć się z nieznanym, dlatego by móc w ogóle zacząć myśleć o stworzeniu, a następnie wdrożeniu strategii zarządzania ryzykiem w firmie, trzeba przede wszystkim poznać potencjalne zagrożenia – ich charakter, zakres i rodzaj. 

To pozwala na wybranie i podjęcie w odpowiednim czasie czynności zapobiegawczych bądź minimalizujących jego wpływ i skutki, na przykład ubezpieczenie się od niektórych rodzajów ryzyka – dodaje dr Piotr Bober. Do najczęściej występujących rodzajów ryzyka można zaliczyć: handlowe, rynkowe, społeczne, wystąpienia zdarzeń losowych i polityczne. Taki podział jest jednak bardzo ogólny i trzeba pamiętać, że w zależności od specyfiki prowadzonej działalności oraz branży struktura poszczególnych obszarów będzie zróżnicowana.

W praktyce gospodarczej z punktu widzenia zarządzania ryzykiem istotny jest też podział ryzyka na systematyczne i specyficzne.

Pierwsze z nich jest wynikiem działania sił zewnętrznych, niepoddających się kontroli podmiotu narażonego na ryzyko. Jego źródłami są na przykład zmiany stopy procentowej, inflacji, przepisów podatkowych, sytuacji polityczno-ekonomicznej – wymienia dr Piotr Bober z WFY Group. – Ryzyko specyficzne dotyczy natomiast danego podmiotu. Może być związane między innymi ze sposobem zarządzania przedsiębiorstwem, działaniami konkurencji, dostępnością surowców, płynnością, bankructwem firmy, poziomem dźwigni finansowej i operacyjnej – dodaje.

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Dla efektywnego zarządzania ryzykiem w biznesie istotne jest również rozróżnienie ryzyka finansowego i niefinansowego. Pomimo że jedno i drugie oddziałuje na wyniki podmiotu gospodarczego, to przy ryzyku finansowym jest to wpływ bezpośredni, natomiast przy ryzyku niefinansowym – pośredni.

Analizuj i oceniaj

Po identyfikacji ryzyka gospodarczego należy zmierzyć się z jego analizą i oceną. W ramach tego etapu istotne jest przede wszystkim zweryfikowanie obowiązujących norm prawnych, które bezpośrednio wyznaczają jego dopuszczalne granice.

Niezbędne jest także określenie średniego stopnia ryzyka dla danego rodzaju przedsięwzięć. Takiej oceny dokonuje się między innymi na podstawie typowych wyborów i zachowań gospodarczych pozostałych uczestników obrotu – dodaje dr Piotr Bober.


Na tym etapie czeka nas też oszacowanie prawdopodobieństwa wystąpienia strat w momencie podjęcia zaplanowanych działań względem szans na osiągnięcie korzyści gospodarczych. Niezbędna jest również ocena charakteru dobranych przez menadżera środków i metod służących do osiągnięcia określonego celu gospodarczego, a także identyfikacja możliwych do podjęcia działań o mniejszym stopniu ryzyka.

Przeanalizować trzeba też decyzje podjęte w celu zabezpieczenia przedsiębiorstwa przed negatywnymi skutkami podjętego ryzyka. Dopiero po ustaleniu tych kwestii można zrobić kolejny rok, a więc skonstruować strategię sterowania ryzykiem, a następnie efektywnie ją realizować.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA