REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacje dla MŚP na inwestycje polegające na wdrożeniu wyników prac B+R

Dotacje dla MŚP na inwestycje polegające na wdrożeniu wyników prac B+R
Dotacje dla MŚP na inwestycje polegające na wdrożeniu wyników prac B+R
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na drodze od pomysłu, do gotowego produktu lub usługi, etap wdrożenia jest jednym z najbardziej newralgicznych i istotnych. Pokazuje bowiem w jakim stopniu nasze założenia, obliczenia i plany przystają do realiów rynku. Nie powinno zatem dziwić, że dofinansowanie przeznaczone na realizację projektów dotyczących wdrożenia wyników prac badawczo-rozwojowych (B+R), można pozyskać nie z jednego, a z kilku źródeł.

Badania na rynek

Najbardziej znanym, cieszącym się dużą popularnością wśród przedsiębiorców i który jednocześnie dysponuje dużym, bo opiewającym na 1 miliard złotych budżetem, jest konkurs z poddziałania 3.2.1 Badania na rynek, Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Start jego kolejnej edycji zostanie ogłoszony już w kwietniu 2016 r., zaś etap składania wniosków potrwa od 1 czerwca do 31 sierpnia 2016 roku. Wnioski mogą składać mikro, mali i średni przedsiębiorcy, zaś przedmiotem dofinansowania w ramach projektów mogą być wydatki inwestycyjne, usługi doradcze lub eksperymentalne prace rozwojowe. Poziom dofinansowania, zależy od lokalizacji oraz charakteru projektu i wynosi:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Na prace rozwojowe:

Na część inwestycyjną – zgodnie z mapą pomocy regionalnej:

REKLAMA

- dla mikro i małego przedsiębiorstwa - 45%

- dla średniego przedsiębiorstwa - 35%

- dla dużego przedsiębiorstwa - 25%

- dla mikro i małego przedsiębiorstwa 35% - 70%

- dla średniego przedsiębiorstwa 25% - 60%

- dla dużego przedsiębiorcy 15% - 50%

Minimalna wartość kosztów kwalifikowanych projektu wynosi 10 mln zł.

Warto zwrócić szczególną uwagę, że w najbliższym konkursie istotnej zmianie ulega regulamin konkursu 3.2.1 Badania na rynek. Na posiedzeniu w dniu 21 marca 2016 roku Komitet Monitorujący POIR zatwierdził bowiem zmienione zasady wyboru projektów wprowadzając dwa nowe kryteria formalne specyficzne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. W myśl pierwszego z nich Wnioskodawca przynajmniej w jednym zamkniętym roku obrotowym (trwającym przynajmniej 12 miesięcy) w okresie 3 lat poprzedzających rok, w którym złożył wniosek o udzielenie wsparcia, osiągnął przychody ze sprzedaży nie mniejsze niż 1 mln PLN.
  2. Wymogiem drugiego jest, by projekt, będący przedmiotem wniosku, polegał na wdrożeniu wyników prac B+R chronionych patentem lub zgłoszonych do ochrony patentowej lub dotyczących zgłoszonego wzoru użytkowego.

Ulga podatkowa na działalność badawczo-rozwojową (B+R)

W związku z wprowadzeniem drugiego z ww. kryteriów, przedsiębiorcy będą zobowiązani do złożenia wraz z wnioskiem o dofinansowanie kopii sprawozdania o stanie techniki (w przypadku, gdy projekt będzie polegał na wdrożeniu wyników prac B+R zgłoszonych do ochrony patentowej lub dotyczących zgłoszonego wzoru użytkowego). Uzyskanie sprawozdania o stanie techniki to proces, który potrwać może nawet do pół roku, dlatego przedsiębiorców zainteresowanych składaniem wniosków w najbliższym konkursie „Badanie na rynek” zachęcamy do bliższego przyjrzenia się tym wymaganiom już dziś i rozpoczęcia procedury złożenia w Urzędzie Patentowym RP wszystkich niezbędnych dokumentów.

Kredyt na innowacje technologiczne

Kolejną szansą dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw na pozyskanie współfinansowania dla wdrożenia innowacji technologicznych jest poddziałanie 3.2.2 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, tzw. „Kredyt na innowacje technologiczne”. Kolejna edycja tego organizowanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego konkursu zostanie ogłoszona 1 czerwca i będzie trwała od lipca do września 2016 roku. Wzorem poprzednich edycji, na wsparcie mogą liczyć projekty polegające na wdrożeniu innowacji technologicznych – własnych lub nabytych wyników prac badawczo-rozwojowych.

O dofinansowanie ubiegać się mogą projekty finansowane kredytem na innowacje technologiczne, który przyznawany jest na zasadach komercyjnych przez banki współpracujące z Bankiem Gospodarstwa Krajowego przy udziale własnym kredytobiorcy.

Dofinansowanie w formie premii technologicznej w wysokości do 6 mln zł, otrzymuje się celem spłaty części kredytu technologicznego zaciągniętego w banku komercyjnym. Dofinansowaniu podlegają wydatki kwalifikowalne przeznaczone na inwestycję technologiczną oraz na zrealizowane przez podmioty zewnętrzne ekspertyzy, studia, koncepcje i projekty związane z inwestycją.

Skomplikowane prawo główną przeszkodą w rozwoju małych i średnich firm


Regionalne Programy Operacyjne

Dużą pulą środków na dofinansowanie dysponują również samorządy województw, które coraz dynamiczniej wkraczają w nową perspektywę ogłaszając kolejne konkursy. Wśród zbliżających się konkursów należy wspomnieć o RPO Województwa Mazowieckiego w którym w ramach działania 3.3 Innowacje w MŚP będzie można starać się o dofinansowanie inwestycji zmierzających do wdrożenia innowacji produktowych, procesowych, organizacyjnych i marketingowych w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach. Planowany termin naborów w tym konkursie to III kwartał 2016 roku, zaś maksymalny poziom dofinansowania to dla małych przedsiębiorstw 55%, zaś dla średnich 45%. Trzeba przy tym pamiętać, że w mieście Warszawa i podregionie warszawskim zachodnim jest on niższy i wynosi odpowiednio 35% dla małych 25% dla średnich (Warszawa) oraz 40% dla małych i 30% dla średnich (Warszawski Zachodni).

Także Samorząd Województwa Lubuskiego planuje w najbliższym czasie rozdysponować wśród małych, średnich i dużych przedsiębiorców znaczną pulę środków. W konkursie z działania 1.1 Badania i innowacje, w terminie od 31 marca do 1 lipca 2016, można ubiegać się o dofinasowanie na projekty B+R, a także inwestycje przedsiębiorstw w infrastrukturę B+R. Z kolei w ramach działania 1.5 Rozwój sektora MŚP dofinansować można działania wdrożeniowe w tym: wdrożenia własnych lub nabytych wyników prac B+R oraz zastosowania w przedsiębiorstwie nowych rozwiązań technologicznych.

Poziom dofinansowania w obu konkursach na działania inwestycyjne jest stały i wynosi 35%, 45% i 55%, w zależności od wielkości przedsiębiorstwa.

Małe i średnie firmy nieprzygotowane na niepłacących klientów

Atrakcyjną pomoc na wdrożenia oferuje RPO Województwa Lubelskiego. W konkursie z działania 3.7 Wzrost konkurencyjności MŚP, wsparciem objęte zostaną inwestycje małych i średnich przedsiębiorstw dotyczące m.in.:

  • inwestycji w aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne związane ze zwiększeniem zdolności produkcyjnej oraz usługowej,
  • dywersyfikacji działalności przedsiębiorstwa poprzez wprowadzenie nowych produktów/usług,
  • stworzenia lub wyposażenie infrastruktury przedsiębiorstw,
  • działań inwestycyjnych, związanych z rozszerzeniem działalności eksportowej,
  • wdrażania w przedsiębiorstwach wyników badań naukowych i rozwojowych oraz innowacyjnych rozwiązań.

Intensywność pomocy, zgodnie z mapą pomocy regionalnej, to 70% kosztów kwalifikowanych dla małych i 60% kosztów kwalifikowanych dla średnich przedsiębiorców. Konkurs zostanie ogłoszony w maju 2016r., zaś nabór wniosków rozpocznie się w czerwcu 2016r.

W większości pozostałych regionów prace nad uruchomieniem konkursów są w toku i będą sukcesywnie ogłaszane w drugiej połowie 2016r.

Horyzont 2020

Oprócz wymienionych konkursów, w których zarówno budżet, jak i co za tym idzie, konkurencja, są wysokie, warto wspomnieć o flagowych przedsięwzięciach finansowanych bezpośrednio z budżetu Wspólnoty. Wsparcie na projekty badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe dla międzynarodowych konsorcjów różnorodnych przedsiębiorstw i instytucji oferuje Program Horyzont 2020. Osobną pulę środków z przeznaczeniem na przetestowanie w praktyce planowanego rozwiązania/produktu/usługi aż do momentu, kiedy będzie ono gotowe do komercjalizacji, program kieruje do MŚP. Przewiduje on współfinansowanie takich działań jak: skalowanie, demonstracja, miniaturyzacja, replikacja oraz powielanie rynkowe, w wysokości 70% ich wartości. Wnioski można składać kilka razy do roku zwiększając tym samym swoją szansę na sukces. Najbliższe terminy na przygotowanie dokumentów upływają 15 czerwca i 13 października 2016 roku.

Autorzy:

Aurelia Pankiewicz – Manager w Dziale Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Michał Hackiewicz – Młodszy Konsultant w Dziale Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA