REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak minimalizować ryzyko transakcyjne

Jak minimalizować ryzyko transakcyjne
Jak minimalizować ryzyko transakcyjne

REKLAMA

REKLAMA

Nie od dziś wiadomo, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Ta zasada sprawdza się również podczas prowadzenia biznesu – w końcu zadaniem przedsiębiorcy jest dbanie o kondycję jego firmy. W żadnej działalności nie sposób zabezpieczyć się przed wszystkimi zagrożeniami. Wiele z nich to czynniki zewnętrzne, nad którymi nie ma się żadnej kontroli, niektóre to zdarzenia losowe. Jednak w zakresie zarządzania płynnością finansową warto podjąć środki zaradcze minimalizujące ryzyko transakcyjne.

Po pierwsze – poznać swojego kontrahenta

Sprawdzając potencjalnego kontrahenta warto zacząć od ogólnodostępnych, a tym samym najbardziej oczywistych, źródeł informacji. W zależności o tego, kim jest partner w biznesie, podstawowym źródłem informacji o podmiotach gospodarczych jest Krajowy Rejestr Sądowy, zawierający dane o spółkach prawa handlowego lub Ewidencja Działalności Gospodarczej, dotycząca osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Organem prowadzącym KRS jest sąd rejestrowy właściwy dla siedziby badanego podmiotu, a EDG – odpowiednia gmina.

Autopromocja

W KRS-ie, oprócz podstawowych danych teleadresowych i danych finansowych kontrahenta znajdziemy także informacje o jego ewentualnym wpisie do rejestru dłużników. Kolejnym cennym źródłem informacji są dostępne w Internecie księgi wieczyste. Na ich podstawie można wnioskować o stopniu obciążenia majątku kontrahenta oraz ewentualnie prowadzonych egzekucjach. Dodatkową pomocą w wyrobieniu sobie zdania nt. potencjalnego partnera jest sprawdzenie internetowych rejestrów dłużników oraz giełd długów.

„Warto przeprowadzić wywiad wśród dotychczasowych kontrahentów potencjalnego partnera biznesowego – zadzwonić i zapytać, czy opłaca on faktury w terminie oraz o historię i skalę współpracy. Przedsiębiorcy są zazwyczaj wobec siebie lojalni i ostrzegają się o niesolidnych uczestnikach obrotu. Przy większych transakcjach obowiązkowa powinna być osobista wizyta u kontrahenta, która pozwala zweryfikować prawdziwość pozyskanych informacji. Można wtedy ocenić, jak na co dzień funkcjonuje biznes naszego kontrahenta, jak wygląda jego majątek ruchomy i nieruchomy, jaka jest skala sprzedaży.” – mówi Katarzyna Sokoła, członek zarządu oraz dyrektor sprzedaży i marketingu INDOS SA

Po drugie – dywersyfikować ryzyko

Etap weryfikacji potencjalnego partnera biznesowego przebiegł pomyślnie. Współpraca została nawiązana. Nie oznacza to jednak, że środki ostrożności przestały obowiązywać, chociaż wymagane są teraz w innym obszarze. Warto pamiętać o tym, że lepiej jest, jeśli przychody firmy będą pochodzić od większej liczby mniejszych płatników, niż od 1-2 kluczowych kontrahentów. W pierwszym przypadku poślizg w płatności lub jej brak są dla przedsiębiorstwa mniej odczuwalne, niż w drugim. Opóźnienie się z zapłatą przez kluczowego płatnika może wiązać się dla firmy z poważnymi problemami.

Po trzecie – dbać o dokumenty

Jeśli współpraca układa się pomyślnie, wiele osób nie myśli o tym, żeby ją dokumentować. Jest to błąd, który może przedsiębiorcę sporo kosztować. Dokumenty potwierdzające przeprowadzone zdarzenie gospodarcze to w razie problemów z wyegzekwowaniem płatności podstawa do skutecznego dochodzenia należności na drodze sądowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Warto pamiętać, że dokumenty, np. zamówienia, nie tylko powinny być podpisane przez kontrahenta, ale podpisy powinny zostać złożone przez osoby do tego upoważnione.  Należy sprawdzić reprezentację kontrahenta w dokumentach rejestrowych i porównać z podpisami na zamówieniach czy umowach.” – dodaje Katarzyna Sokoła, członek zarządu oraz dyrektor sprzedaży i marketingu INDOS SA

I na koniec -  pięć zasad minimalizujących problemy z odzyskaniem należności:

  1. Ustal swoją wewnętrzną zasadę obliczenia wielkości udzielanego kredytu kupieckiego.
  2. Określ maksymalny limit kredytu kupieckiego indywidualnie dla każdego kontrahenta.
  3. Stosuj krótkie terminy zapłaty.
  4. Sprzedawaj małymi partiami.
  5. Spróbuj zabezpieczyć lub ubezpieczyć należność.

Opieranie biznesu na wzajemnym zaufaniu uczestników obrotu gospodarczego jest wartością ponadczasową, tym nie mniej odpowiedzialny biznesmen powinien zrobić wszystko, aby ograniczyć ryzyko poniesienia własnych start finansowych oraz negatywnych skutków społecznych wynikających z nierozsądnych decyzji. Powinien wybrać te metody minimalizowania ryzyka transakcyjnego, które są najskuteczniejsze z punktu widzenia specyfiki branży, w której działa i jednocześnie możliwe do zastosowania, biorąc pod uwagę skalę prowadzonej działalności.

Katarzyna Sokoła, członek zarządu oraz dyrektor sprzedaży i marketingu INDOS SA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Progi statystyczne w systemie INTRASTAT na 2024 rok

    Prezes Głównego Urzędu Statystycznego zaakceptował wysokości progów statystycznych na 2024 r. w systemie INTRASTAT. Progi te (zarówno podstawowe i szczegółowe) wzrosły w porównaniu do obowiązujących w 2023 roku.

    Egzamin na doradcę podatkowego - zmiany od 2024 roku

    Ministerstwo Finansów poinformowało, że 1 stycznia 2024 r. wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego i przeprowadzania egzaminu na doradcę podatkowego. Jak wskazuje MF, głównym celem nowelizacji jest usprawnienie procesu egzaminacyjnego.

    Tabela kursów średnich NBP z 6 grudnia 2023 roku - nr 236/A/NBP/2023

    Tabela kursów średnich NBP waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 6 grudnia 2023 roku - nr 236/A/NBP/2023. Kurs euro w tym dniu to 4,3382 zł.

    Komentarz do posiedzenia RPP z 5-6 grudnia 2023 roku

    Komentarz do posiedzenia RPP z 5-6 grudnia 2023 roku. "Wszystko wskazuje na to, iż mamy obecnie do czynienia ze stabilizacją stóp procentowych na bieżącym poziomie przez najbliższe kilka miesięcy, najprawdopodobniej do następnej projekcji inflacyjnej, która zostanie opublikowana przez Narodowy Bank Polski w marcu 2024 r."

    Stopy procentowe NBP bez zmian od 6 grudnia 2023 r.

    Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 5-6 grudnia 2023 r. postanowiła pozostawić wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. Stopa referencyjna wynosi nadal 5,75 proc. - podał w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja była zgodna z oczekiwaniami rynku.

    Co dostaniemy zamiast podwyżki w 2024 roku? Firmy szukają oszczędności. Ale pracownicy mogą na tym zyskać!

    Widmo wysokich kosztów firmowych skłania pracodawców do szukania rozwiązań, które pozwolą optymalizować wydatki. Jednym z nich jest wdrożenie strategii pozapłacowej bazującej na benefitach żywieniowych, która zapewnia oszczędności zarówno firmie, jak i zatrudnionym. Aby przyciągnąć i zatrzymać talenty, firmy coraz częściej już na etapie rekrutacji informują o wartości finansowej benefitów, ponieważ kandydaci nie mają świadomości, z czego składa się całkowity pakiet wynagrodzeń. 

    Pracownik wystawił pustą fakturę. Kto za to odpowiada? Pracodawca (podatnik VAT)?

    W codziennej praktyce biznesowej wielokrotnie powstaje pytanie, czy za pustą fakturę zawsze odpowiada podatnik (firma), gdy to pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy, wystawiał fikcyjne faktury, umożliwiając innym podmiotom odliczenie VAT. Jedna z takich spraw trafiła do sądu, a w wyniku zadanego pytania prejudycjalnego – do TSUE. Poznaliśmy właśnie opinię Rzecznika Generalnego TSUE, który uznał, że co do zasady administracja skarbowa nie powinna egzekwować VAT od przedsiębiorcy. Zobaczymy, czy Trybunał weźmie pod uwagę tę opinię (bo z reguły tak robi), wydając wyrok, na który trzeba jeszcze trochę poczekać.

    Jaki dochód do ulgi rehabilitacyjnej?

    Kwota limitu dochodu osoby niepełnosprawnej, która uprawnia jej opiekuna do skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej do własnych dochodów, wynosi obecnie 19 061,28 zł. Kwota ta będzie miała zastosowanie w rozliczeniu rocznym PIT w 2024 roku (dokonywanym za rok 2023).

    Czy faktury dla konsumentów będą wystawiane w KSeF?

    Faktury w systemie KSeF. Czy faktury dla osób fizycznych (konsumentów) będą mogły być dobrowolnie wystawiane w KSeF?

    Zerowy VAT na żywność 2024. "Większość sejmowa nie chce tego rozwiązania"

    Projekt ustawy o zerowym VAT na żywność w pierwszym półroczu 2024 roku jest gotowy, ale nowa większość sejmowa ma problem z jego przyjęciem, bo jest autorstwa naszego rządu; za ich podejście, niestety, zapłacą Polacy - powiedział dzisiaj premier Mateusz Morawiecki.

    REKLAMA