REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obniżenie wpłat do PFRON - zmiany od lipca 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Obniżenie wpłat do PFRON - zmiany od lipca 2016 r.
Obniżenie wpłat do PFRON - zmiany od lipca 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

Wpłaty do PFRON należne za lipiec 2016 r. będzie można obniżać o maksymalnie 50% wartości wpłaty. Skróci się też okres, jaki pozostaje przedsiębiorcom na wykorzystanie przysługującego im obniżenia – z 12-stu na 6 miesięcy. To wszystko za sprawą nowych przepisów, które wchodzą w życie 1 lipca 2016 r.

Zasadniczo przedsiębiorca, który zatrudnia co najmniej 25 osób w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy (wyłączając pracowników na urlopach rodzicielskim czy wychowawczym), i który nie osiąga wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych na poziomie 6 proc., obowiązkowo dokonuje comiesięcznych wpłat do PFRON-u. Wartość jednej wpłaty jest równa iloczynowi liczby pracowników niepełnosprawnych „brakujących” do osiągnięcia wymaganych 6 proc. oraz 40,65 proc. przeciętnego wynagrodzenia, które obecnie wynosi 4181,49 zł.

REKLAMA

Autopromocja

Przedsiębiorca zatrudnia 34 pracowników, z czego żaden nie jest osobą niepełnosprawną.

Co miesiąc na konto PFRON-u przedsiębiorca będzie musiał przelać iloczyn 2 (6%*34 pracowników) i 1699,78 zł (40,65%*4181,49 zł), czyli 3399,56 zł.

Liczba 2 to różnica między zatrudnieniem, które zapewnia osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia niepełnosprawnych na poziomie 6-proc., a realnym zatrudnieniem niepełnosprawnych.

Warunkowe obniżone wartości wpłat

Przedsiębiorca jest całkowicie zwolniony z wpłat na rzecz PFRON, jeśli wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi 6 proc. i więcej. Pozostali przedsiębiorcy mogą obniżać wysokość swoich wpłat, jeśli kupują produkty lub usługi od innego przedsiębiorcy:

  • zatrudniającego co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty oraz
  • osiągającego co najmniej 30-proc. wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności (art. 22 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych)

Kwota obniżenia wpłaty zależy od dwóch rzeczy, tj. od wskaźnika wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników sprzedawcy oraz od tzw. wskaźnika udziału przychodów. Ten drugi to iloraz przychodu ze sprzedaży własnych usług (z wyłączeniem handlu) lub produkcji sprzedającego, zrealizowanych w danym miesiącu na rzecz przedsiębiorcy zobowiązanego do wpłat i przychodu ogółem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To sprzedawca wystawia informację uprawniającą do obniżenia wpłaty. Aktualnie w przypadku, gdy kwota obniżenia przewyższa 80% comiesięcznej wpłaty na PFRON, różnicę zalicza się na obniżenie wpłaty w następnych miesiącach (art. 22 ust. 8 ww. ustawy). Reszta nie przepada. Przysługującą, a nie wykorzystaną wartość obniżenia można uwzględniać we wpłatach w kolejnych miesiącach, przez maksymalnie 12 miesięcy.

Przycięta kwota obniżenia

Ten limit jednak się skurczy. 1 lipca br. wejdą w życie przepisy nowelizujące zasady wpłat na PEFRON zawarte w ustawie z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, które przytną wartość obniżenia wpłaty. Obniżenie będzie przysługiwało do wysokości 50% wpłaty, do której zobowiązany jest nabywca w danym miesiącu. Obniżenie to będzie stosować się do wpłat należnych za okresy począwszy od lipca 2016 r.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Jeśli przedsiębiorca będzie chciał skorzystać z obniżenia wpłaty do PFRON, będą musiały być spełnione poniższe warunki:

  • zakup produktów czy usług będzie musiał być udokumentowany fakturą,
  • należność za zakup produktów czy usług będzie musiała być uregulowana w terminie określonym na fakturze – przy płatnościach elektronicznych datą uregulowania należności jest data obciążenia rachunku bankowego nabywcy na podstawie polecenia przelewu,
  • nabywca będzie musiał udokumentować kwotę obniżenia informacją o niej wystawioną przez sprzedającego.

Ponadto, zgodnie z przepisami nowelizującymi skrócony zostanie okres, w którym przysługującą, a nie wykorzystaną wartość obniżenia przedsiębiorca będzie mógł uwzględnić w późniejszych wpłatach na PFRON. Licząc od dnia uzyskania informacji o kwocie obniżenia, będzie to maksymalnie 6 miesięcy.

Powyższa informacja powinna być wystawiona przez sprzedającego najlepiej od razu, a zgodnie z przepisami nie później niż ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przypadał termin płatności za zakup. W przeciwnym razie sprzedający będzie musiał wpłacić do PFRON 10% kwoty wskazanej w informacji o obniżeniu wystawionej z poślizgiem. To również nowość, gdyż obecne przepisy nie precyzują tak dokładnie udokumentowania obniżenia wpłat.


Przepisy przejściowe

Nowela zajmuje się również kwestią przedsiębiorców, którzy nabyli prawo do obniżenia wpłat na PFRON lub dokonali potwierdzonego fakturą zakupu uprawniającego do skorzystania z obniżenia przed 1 lipca. Mają oni możliwość wykorzystania prawa do obniżenia wpłaty na warunkach dotychczasowych, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej.

Przepisy nowelizujące modyfikują też okres wykorzystania ulg przyznanych na zasadach obwiązujących do 31 grudnia 1998 r., czyli tych, które podlegają wykorzystaniu bezterminowo. Ulgi te trzeba wykorzystać w okresie do 12 miesięcy od 1 lipca 2016 r.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

REKLAMA

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA