REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obniżenie wpłat do PFRON - zmiany od lipca 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Obniżenie wpłat do PFRON - zmiany od lipca 2016 r.
Obniżenie wpłat do PFRON - zmiany od lipca 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

Wpłaty do PFRON należne za lipiec 2016 r. będzie można obniżać o maksymalnie 50% wartości wpłaty. Skróci się też okres, jaki pozostaje przedsiębiorcom na wykorzystanie przysługującego im obniżenia – z 12-stu na 6 miesięcy. To wszystko za sprawą nowych przepisów, które wchodzą w życie 1 lipca 2016 r.

Zasadniczo przedsiębiorca, który zatrudnia co najmniej 25 osób w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy (wyłączając pracowników na urlopach rodzicielskim czy wychowawczym), i który nie osiąga wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych na poziomie 6 proc., obowiązkowo dokonuje comiesięcznych wpłat do PFRON-u. Wartość jednej wpłaty jest równa iloczynowi liczby pracowników niepełnosprawnych „brakujących” do osiągnięcia wymaganych 6 proc. oraz 40,65 proc. przeciętnego wynagrodzenia, które obecnie wynosi 4181,49 zł.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca zatrudnia 34 pracowników, z czego żaden nie jest osobą niepełnosprawną.

Co miesiąc na konto PFRON-u przedsiębiorca będzie musiał przelać iloczyn 2 (6%*34 pracowników) i 1699,78 zł (40,65%*4181,49 zł), czyli 3399,56 zł.

Liczba 2 to różnica między zatrudnieniem, które zapewnia osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia niepełnosprawnych na poziomie 6-proc., a realnym zatrudnieniem niepełnosprawnych.

Warunkowe obniżone wartości wpłat

Przedsiębiorca jest całkowicie zwolniony z wpłat na rzecz PFRON, jeśli wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi 6 proc. i więcej. Pozostali przedsiębiorcy mogą obniżać wysokość swoich wpłat, jeśli kupują produkty lub usługi od innego przedsiębiorcy:

  • zatrudniającego co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty oraz
  • osiągającego co najmniej 30-proc. wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności (art. 22 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych)

REKLAMA

Kwota obniżenia wpłaty zależy od dwóch rzeczy, tj. od wskaźnika wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników sprzedawcy oraz od tzw. wskaźnika udziału przychodów. Ten drugi to iloraz przychodu ze sprzedaży własnych usług (z wyłączeniem handlu) lub produkcji sprzedającego, zrealizowanych w danym miesiącu na rzecz przedsiębiorcy zobowiązanego do wpłat i przychodu ogółem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To sprzedawca wystawia informację uprawniającą do obniżenia wpłaty. Aktualnie w przypadku, gdy kwota obniżenia przewyższa 80% comiesięcznej wpłaty na PFRON, różnicę zalicza się na obniżenie wpłaty w następnych miesiącach (art. 22 ust. 8 ww. ustawy). Reszta nie przepada. Przysługującą, a nie wykorzystaną wartość obniżenia można uwzględniać we wpłatach w kolejnych miesiącach, przez maksymalnie 12 miesięcy.

Przycięta kwota obniżenia

Ten limit jednak się skurczy. 1 lipca br. wejdą w życie przepisy nowelizujące zasady wpłat na PEFRON zawarte w ustawie z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, które przytną wartość obniżenia wpłaty. Obniżenie będzie przysługiwało do wysokości 50% wpłaty, do której zobowiązany jest nabywca w danym miesiącu. Obniżenie to będzie stosować się do wpłat należnych za okresy począwszy od lipca 2016 r.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Jeśli przedsiębiorca będzie chciał skorzystać z obniżenia wpłaty do PFRON, będą musiały być spełnione poniższe warunki:

  • zakup produktów czy usług będzie musiał być udokumentowany fakturą,
  • należność za zakup produktów czy usług będzie musiała być uregulowana w terminie określonym na fakturze – przy płatnościach elektronicznych datą uregulowania należności jest data obciążenia rachunku bankowego nabywcy na podstawie polecenia przelewu,
  • nabywca będzie musiał udokumentować kwotę obniżenia informacją o niej wystawioną przez sprzedającego.

Ponadto, zgodnie z przepisami nowelizującymi skrócony zostanie okres, w którym przysługującą, a nie wykorzystaną wartość obniżenia przedsiębiorca będzie mógł uwzględnić w późniejszych wpłatach na PFRON. Licząc od dnia uzyskania informacji o kwocie obniżenia, będzie to maksymalnie 6 miesięcy.

Powyższa informacja powinna być wystawiona przez sprzedającego najlepiej od razu, a zgodnie z przepisami nie później niż ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przypadał termin płatności za zakup. W przeciwnym razie sprzedający będzie musiał wpłacić do PFRON 10% kwoty wskazanej w informacji o obniżeniu wystawionej z poślizgiem. To również nowość, gdyż obecne przepisy nie precyzują tak dokładnie udokumentowania obniżenia wpłat.


Przepisy przejściowe

Nowela zajmuje się również kwestią przedsiębiorców, którzy nabyli prawo do obniżenia wpłat na PFRON lub dokonali potwierdzonego fakturą zakupu uprawniającego do skorzystania z obniżenia przed 1 lipca. Mają oni możliwość wykorzystania prawa do obniżenia wpłaty na warunkach dotychczasowych, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej.

Przepisy nowelizujące modyfikują też okres wykorzystania ulg przyznanych na zasadach obwiązujących do 31 grudnia 1998 r., czyli tych, które podlegają wykorzystaniu bezterminowo. Ulgi te trzeba wykorzystać w okresie do 12 miesięcy od 1 lipca 2016 r.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA