REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obniżenie wpłat do PFRON - zmiany od lipca 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Obniżenie wpłat do PFRON - zmiany od lipca 2016 r.
Obniżenie wpłat do PFRON - zmiany od lipca 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

Wpłaty do PFRON należne za lipiec 2016 r. będzie można obniżać o maksymalnie 50% wartości wpłaty. Skróci się też okres, jaki pozostaje przedsiębiorcom na wykorzystanie przysługującego im obniżenia – z 12-stu na 6 miesięcy. To wszystko za sprawą nowych przepisów, które wchodzą w życie 1 lipca 2016 r.

Zasadniczo przedsiębiorca, który zatrudnia co najmniej 25 osób w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy (wyłączając pracowników na urlopach rodzicielskim czy wychowawczym), i który nie osiąga wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych na poziomie 6 proc., obowiązkowo dokonuje comiesięcznych wpłat do PFRON-u. Wartość jednej wpłaty jest równa iloczynowi liczby pracowników niepełnosprawnych „brakujących” do osiągnięcia wymaganych 6 proc. oraz 40,65 proc. przeciętnego wynagrodzenia, które obecnie wynosi 4181,49 zł.

REKLAMA

Przedsiębiorca zatrudnia 34 pracowników, z czego żaden nie jest osobą niepełnosprawną.

Co miesiąc na konto PFRON-u przedsiębiorca będzie musiał przelać iloczyn 2 (6%*34 pracowników) i 1699,78 zł (40,65%*4181,49 zł), czyli 3399,56 zł.

Liczba 2 to różnica między zatrudnieniem, które zapewnia osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia niepełnosprawnych na poziomie 6-proc., a realnym zatrudnieniem niepełnosprawnych.

Warunkowe obniżone wartości wpłat

Przedsiębiorca jest całkowicie zwolniony z wpłat na rzecz PFRON, jeśli wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi 6 proc. i więcej. Pozostali przedsiębiorcy mogą obniżać wysokość swoich wpłat, jeśli kupują produkty lub usługi od innego przedsiębiorcy:

  • zatrudniającego co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty oraz
  • osiągającego co najmniej 30-proc. wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności (art. 22 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych)

Kwota obniżenia wpłaty zależy od dwóch rzeczy, tj. od wskaźnika wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników sprzedawcy oraz od tzw. wskaźnika udziału przychodów. Ten drugi to iloraz przychodu ze sprzedaży własnych usług (z wyłączeniem handlu) lub produkcji sprzedającego, zrealizowanych w danym miesiącu na rzecz przedsiębiorcy zobowiązanego do wpłat i przychodu ogółem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To sprzedawca wystawia informację uprawniającą do obniżenia wpłaty. Aktualnie w przypadku, gdy kwota obniżenia przewyższa 80% comiesięcznej wpłaty na PFRON, różnicę zalicza się na obniżenie wpłaty w następnych miesiącach (art. 22 ust. 8 ww. ustawy). Reszta nie przepada. Przysługującą, a nie wykorzystaną wartość obniżenia można uwzględniać we wpłatach w kolejnych miesiącach, przez maksymalnie 12 miesięcy.

Przycięta kwota obniżenia

Ten limit jednak się skurczy. 1 lipca br. wejdą w życie przepisy nowelizujące zasady wpłat na PEFRON zawarte w ustawie z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, które przytną wartość obniżenia wpłaty. Obniżenie będzie przysługiwało do wysokości 50% wpłaty, do której zobowiązany jest nabywca w danym miesiącu. Obniżenie to będzie stosować się do wpłat należnych za okresy począwszy od lipca 2016 r.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Jeśli przedsiębiorca będzie chciał skorzystać z obniżenia wpłaty do PFRON, będą musiały być spełnione poniższe warunki:

  • zakup produktów czy usług będzie musiał być udokumentowany fakturą,
  • należność za zakup produktów czy usług będzie musiała być uregulowana w terminie określonym na fakturze – przy płatnościach elektronicznych datą uregulowania należności jest data obciążenia rachunku bankowego nabywcy na podstawie polecenia przelewu,
  • nabywca będzie musiał udokumentować kwotę obniżenia informacją o niej wystawioną przez sprzedającego.

REKLAMA

Ponadto, zgodnie z przepisami nowelizującymi skrócony zostanie okres, w którym przysługującą, a nie wykorzystaną wartość obniżenia przedsiębiorca będzie mógł uwzględnić w późniejszych wpłatach na PFRON. Licząc od dnia uzyskania informacji o kwocie obniżenia, będzie to maksymalnie 6 miesięcy.

Powyższa informacja powinna być wystawiona przez sprzedającego najlepiej od razu, a zgodnie z przepisami nie później niż ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przypadał termin płatności za zakup. W przeciwnym razie sprzedający będzie musiał wpłacić do PFRON 10% kwoty wskazanej w informacji o obniżeniu wystawionej z poślizgiem. To również nowość, gdyż obecne przepisy nie precyzują tak dokładnie udokumentowania obniżenia wpłat.


Przepisy przejściowe

Nowela zajmuje się również kwestią przedsiębiorców, którzy nabyli prawo do obniżenia wpłat na PFRON lub dokonali potwierdzonego fakturą zakupu uprawniającego do skorzystania z obniżenia przed 1 lipca. Mają oni możliwość wykorzystania prawa do obniżenia wpłaty na warunkach dotychczasowych, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej.

Przepisy nowelizujące modyfikują też okres wykorzystania ulg przyznanych na zasadach obwiązujących do 31 grudnia 1998 r., czyli tych, które podlegają wykorzystaniu bezterminowo. Ulgi te trzeba wykorzystać w okresie do 12 miesięcy od 1 lipca 2016 r.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA