REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktoring - ważne narzędzie zarządzania płynnością finansową w firmie

Kancelaria Prawna - Inkaso WEC S.A.
Obsługa wierzytelności
Faktoring - ważne narzędzie zarządzania płynnością finansową w firmie
Faktoring - ważne narzędzie zarządzania płynnością finansową w firmie

REKLAMA

REKLAMA

Utrzymanie płynności finansowej to dla wielu mikro, małych i średnich przedsiębiorstw być albo nie być. Im mniejsze przedsiębiorstwo, tym mniejszymi – z reguły – rezerwami na czarną godzinę dysponuje. Dlatego też łatwiej zachwiać płynnością finansową takiej firmy. W skrajnych wypadkach już jedna opóźniona płatność może mieć dla wierzyciela bardzo poważne skutki w postaci niemożności dotrzymania przezeń terminów własnych zobowiązań. Co można zrobić, aby zminimalizować to ryzyko?

Zarządzanie płynnością finansową firmy

Przede wszystkim – niezależnie od wielkości firmy – należy zacząć aktywnie zarządzać płynnością finansową swojego przedsiębiorstwa. Oznacza to zdefiniowanie potencjalnych obszarów ryzyka w tym zakresie oraz przygotowanie się na najczarniejsze scenariusze. Podstawową rzeczą, z jakiej należy zdać sobie sprawę jest fakt, że o ile nigdy nie mamy kontroli nad wszystkimi zdarzeniami dotyczącymi nas czy naszego biznesu, to zawsze możemy być na nie przygotowani w choćby podstawowym zakresie.

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku płynności podstawowym ryzykiem jest spóźnianie się kontrahentów z regulowaniem należności. I – przynajmniej na początku – nie ma większego znaczenia, czy opóźnienie jest wynikiem zdarzenia losowego, splotu nieszczęśliwych okoliczności, niezawinionych kłopotów kontrahenta, czy jego złej woli. Przedsiębiorstwo potrzebuje gotówki, aby móc regulować swoje zobowiązania, zachować dobrą opinię wśród partnerów biznesowych, utrzymać korzystne warunki współpracy itp.

Dlatego, należy zapoznać się z możliwościami, jakie w razie potrzeby, dają narzędzia wspierające zarządzanie płynnością, np. faktoring.

Czym jest faktoring?

Faktoring to wykup przez faktora (czyli firmę świadczącą usługę faktoringu) nieprzeterminowanych wierzytelności od kontrahentów. Strona, od której wykupione zostały faktury nazywana jest faktorantem. Faktoringowi mogą również towarzyszyć usługi dodatkowe (np. inkaso należności, monitoring płatności, prowadzenie rozliczeń, pomoc w ściąganiu przeterminowanych należności).

REKLAMA

Po otrzymaniu od faktoranta faktury wystawionej kontrahentowi za towar lub usługę, faktor ustaloną część wierzytelności (w zależności od umowy, najczęściej jest to ok. 80% kwoty). Z kolei kontrahent dokonuje rozliczenia za tę fakturę już z firmą faktoringową a nie ze swoim dostawcą. Dzięki temu faktorant może z jednej strony zaproponować swoim kontrahentom wydłużone terminy płatności. Z drugiej zaś – nie musi aż tak długo czekać na pieniądze, ponieważ to bierze na siebie faktor. Oznacza to, że faktoring umożliwia przedsiębiorstwu skrócenie cyklu rotacji należności. To z kolei przekłada się na poprawię bieżącej płynności firmy. jest również środkiem, dzięki któremu spółka może ograniczyć ryzyko niewypłacalności partnerów biznesowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzaje faktoringu

Przede wszystkim wyróżniamy faktoring pełny i faktoring niepełny.

Faktoring pełny (inaczej: „właściwy” lub „bez regresu”) to sytuacja, w której faktor przyjmuje całe ryzyko związane z uzyskaniem płatności od dłużnika. Oznacza to, że w razie nieuregulowania przez płatnika faktury, faktor – sam i we własnym zakresie – dochodzi należności a faktorant nie jest w żaden sposób do sprawy mieszany. Jednakże w tym przypadku faktorant musi liczyć się ze ściślejszymi procedurami poprzedzającymi podpisanie umowy oraz wyższymi stawkami pobieranymi przez faktora za usługę.

Z kolei faktoringiem niepełnym (inaczej: „niewłaściwym” lub „z regresem”) mamy do czynienia gdy w razie kłopotów z uzyskaniem płatności od dłużnika, faktor zwraca się do faktoranta o zwrot przekazanej gotówki. Ciężar dochodzenia należności spada wówczas na faktoranta. Wiele firm decyduje się jednak na ten rodzaj faktoringu, ponieważ towarzyszą mu niższe opłaty za usługę oraz uproszczone i przyspieszone, w porównaniu do postępowania w zakresie faktoringu pełnego, procedury oraz mniejsze wymagania dotyczące zabezpieczenia transakcji.

Można również spotkać się z formą pośrednią (faktoring mieszany). W tym przypadku ryzyko jest rozłożone na obie strony. Limit odpowiedzialności faktora jest ustalany w umowie.

Faktoring jest często łączony z innymi usługami typu monitoring, windykacja. Powinien być traktowany przez przedsiębiorstwa jako narzędzie zarządzania płynnością. Być może warto rozważyć włączenie go na stałe do procedur w firmie. A już z całą pewnością należy zawczasu zapoznać się z zaletami różnych from faktoringu oferowanych na rynku. Dobrze jest też rozważyć ich potencjalne wady. I  w końcu – zestawiając plusy i minusy – zastanowić się nad tym, które rozwiązanie mogłoby być w razie potrzeby w danej sytuacji najkorzystniejsze dla spółki.

Remigiusz Brzeziński, prezes zarządu Kancelarii Prawnej Inkaso-WEC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

REKLAMA

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA