REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktoring - ważne narzędzie zarządzania płynnością finansową w firmie

Kancelaria Prawna - Inkaso WEC S.A.
Obsługa wierzytelności
Faktoring - ważne narzędzie zarządzania płynnością finansową w firmie
Faktoring - ważne narzędzie zarządzania płynnością finansową w firmie

REKLAMA

REKLAMA

Utrzymanie płynności finansowej to dla wielu mikro, małych i średnich przedsiębiorstw być albo nie być. Im mniejsze przedsiębiorstwo, tym mniejszymi – z reguły – rezerwami na czarną godzinę dysponuje. Dlatego też łatwiej zachwiać płynnością finansową takiej firmy. W skrajnych wypadkach już jedna opóźniona płatność może mieć dla wierzyciela bardzo poważne skutki w postaci niemożności dotrzymania przezeń terminów własnych zobowiązań. Co można zrobić, aby zminimalizować to ryzyko?

Zarządzanie płynnością finansową firmy

Przede wszystkim – niezależnie od wielkości firmy – należy zacząć aktywnie zarządzać płynnością finansową swojego przedsiębiorstwa. Oznacza to zdefiniowanie potencjalnych obszarów ryzyka w tym zakresie oraz przygotowanie się na najczarniejsze scenariusze. Podstawową rzeczą, z jakiej należy zdać sobie sprawę jest fakt, że o ile nigdy nie mamy kontroli nad wszystkimi zdarzeniami dotyczącymi nas czy naszego biznesu, to zawsze możemy być na nie przygotowani w choćby podstawowym zakresie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku płynności podstawowym ryzykiem jest spóźnianie się kontrahentów z regulowaniem należności. I – przynajmniej na początku – nie ma większego znaczenia, czy opóźnienie jest wynikiem zdarzenia losowego, splotu nieszczęśliwych okoliczności, niezawinionych kłopotów kontrahenta, czy jego złej woli. Przedsiębiorstwo potrzebuje gotówki, aby móc regulować swoje zobowiązania, zachować dobrą opinię wśród partnerów biznesowych, utrzymać korzystne warunki współpracy itp.

Dlatego, należy zapoznać się z możliwościami, jakie w razie potrzeby, dają narzędzia wspierające zarządzanie płynnością, np. faktoring.

Czym jest faktoring?

Faktoring to wykup przez faktora (czyli firmę świadczącą usługę faktoringu) nieprzeterminowanych wierzytelności od kontrahentów. Strona, od której wykupione zostały faktury nazywana jest faktorantem. Faktoringowi mogą również towarzyszyć usługi dodatkowe (np. inkaso należności, monitoring płatności, prowadzenie rozliczeń, pomoc w ściąganiu przeterminowanych należności).

REKLAMA

Po otrzymaniu od faktoranta faktury wystawionej kontrahentowi za towar lub usługę, faktor ustaloną część wierzytelności (w zależności od umowy, najczęściej jest to ok. 80% kwoty). Z kolei kontrahent dokonuje rozliczenia za tę fakturę już z firmą faktoringową a nie ze swoim dostawcą. Dzięki temu faktorant może z jednej strony zaproponować swoim kontrahentom wydłużone terminy płatności. Z drugiej zaś – nie musi aż tak długo czekać na pieniądze, ponieważ to bierze na siebie faktor. Oznacza to, że faktoring umożliwia przedsiębiorstwu skrócenie cyklu rotacji należności. To z kolei przekłada się na poprawię bieżącej płynności firmy. jest również środkiem, dzięki któremu spółka może ograniczyć ryzyko niewypłacalności partnerów biznesowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzaje faktoringu

Przede wszystkim wyróżniamy faktoring pełny i faktoring niepełny.

Faktoring pełny (inaczej: „właściwy” lub „bez regresu”) to sytuacja, w której faktor przyjmuje całe ryzyko związane z uzyskaniem płatności od dłużnika. Oznacza to, że w razie nieuregulowania przez płatnika faktury, faktor – sam i we własnym zakresie – dochodzi należności a faktorant nie jest w żaden sposób do sprawy mieszany. Jednakże w tym przypadku faktorant musi liczyć się ze ściślejszymi procedurami poprzedzającymi podpisanie umowy oraz wyższymi stawkami pobieranymi przez faktora za usługę.

Z kolei faktoringiem niepełnym (inaczej: „niewłaściwym” lub „z regresem”) mamy do czynienia gdy w razie kłopotów z uzyskaniem płatności od dłużnika, faktor zwraca się do faktoranta o zwrot przekazanej gotówki. Ciężar dochodzenia należności spada wówczas na faktoranta. Wiele firm decyduje się jednak na ten rodzaj faktoringu, ponieważ towarzyszą mu niższe opłaty za usługę oraz uproszczone i przyspieszone, w porównaniu do postępowania w zakresie faktoringu pełnego, procedury oraz mniejsze wymagania dotyczące zabezpieczenia transakcji.

Można również spotkać się z formą pośrednią (faktoring mieszany). W tym przypadku ryzyko jest rozłożone na obie strony. Limit odpowiedzialności faktora jest ustalany w umowie.

Faktoring jest często łączony z innymi usługami typu monitoring, windykacja. Powinien być traktowany przez przedsiębiorstwa jako narzędzie zarządzania płynnością. Być może warto rozważyć włączenie go na stałe do procedur w firmie. A już z całą pewnością należy zawczasu zapoznać się z zaletami różnych from faktoringu oferowanych na rynku. Dobrze jest też rozważyć ich potencjalne wady. I  w końcu – zestawiając plusy i minusy – zastanowić się nad tym, które rozwiązanie mogłoby być w razie potrzeby w danej sytuacji najkorzystniejsze dla spółki.

Remigiusz Brzeziński, prezes zarządu Kancelarii Prawnej Inkaso-WEC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA