REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktoring - ważne narzędzie zarządzania płynnością finansową w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Prawna - Inkaso WEC S.A.
Obsługa wierzytelności
Faktoring - ważne narzędzie zarządzania płynnością finansową w firmie
Faktoring - ważne narzędzie zarządzania płynnością finansową w firmie

REKLAMA

REKLAMA

Utrzymanie płynności finansowej to dla wielu mikro, małych i średnich przedsiębiorstw być albo nie być. Im mniejsze przedsiębiorstwo, tym mniejszymi – z reguły – rezerwami na czarną godzinę dysponuje. Dlatego też łatwiej zachwiać płynnością finansową takiej firmy. W skrajnych wypadkach już jedna opóźniona płatność może mieć dla wierzyciela bardzo poważne skutki w postaci niemożności dotrzymania przezeń terminów własnych zobowiązań. Co można zrobić, aby zminimalizować to ryzyko?

Zarządzanie płynnością finansową firmy

Przede wszystkim – niezależnie od wielkości firmy – należy zacząć aktywnie zarządzać płynnością finansową swojego przedsiębiorstwa. Oznacza to zdefiniowanie potencjalnych obszarów ryzyka w tym zakresie oraz przygotowanie się na najczarniejsze scenariusze. Podstawową rzeczą, z jakiej należy zdać sobie sprawę jest fakt, że o ile nigdy nie mamy kontroli nad wszystkimi zdarzeniami dotyczącymi nas czy naszego biznesu, to zawsze możemy być na nie przygotowani w choćby podstawowym zakresie.

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku płynności podstawowym ryzykiem jest spóźnianie się kontrahentów z regulowaniem należności. I – przynajmniej na początku – nie ma większego znaczenia, czy opóźnienie jest wynikiem zdarzenia losowego, splotu nieszczęśliwych okoliczności, niezawinionych kłopotów kontrahenta, czy jego złej woli. Przedsiębiorstwo potrzebuje gotówki, aby móc regulować swoje zobowiązania, zachować dobrą opinię wśród partnerów biznesowych, utrzymać korzystne warunki współpracy itp.

Dlatego, należy zapoznać się z możliwościami, jakie w razie potrzeby, dają narzędzia wspierające zarządzanie płynnością, np. faktoring.

Czym jest faktoring?

Faktoring to wykup przez faktora (czyli firmę świadczącą usługę faktoringu) nieprzeterminowanych wierzytelności od kontrahentów. Strona, od której wykupione zostały faktury nazywana jest faktorantem. Faktoringowi mogą również towarzyszyć usługi dodatkowe (np. inkaso należności, monitoring płatności, prowadzenie rozliczeń, pomoc w ściąganiu przeterminowanych należności).

Po otrzymaniu od faktoranta faktury wystawionej kontrahentowi za towar lub usługę, faktor ustaloną część wierzytelności (w zależności od umowy, najczęściej jest to ok. 80% kwoty). Z kolei kontrahent dokonuje rozliczenia za tę fakturę już z firmą faktoringową a nie ze swoim dostawcą. Dzięki temu faktorant może z jednej strony zaproponować swoim kontrahentom wydłużone terminy płatności. Z drugiej zaś – nie musi aż tak długo czekać na pieniądze, ponieważ to bierze na siebie faktor. Oznacza to, że faktoring umożliwia przedsiębiorstwu skrócenie cyklu rotacji należności. To z kolei przekłada się na poprawię bieżącej płynności firmy. jest również środkiem, dzięki któremu spółka może ograniczyć ryzyko niewypłacalności partnerów biznesowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzaje faktoringu

Przede wszystkim wyróżniamy faktoring pełny i faktoring niepełny.

REKLAMA

Faktoring pełny (inaczej: „właściwy” lub „bez regresu”) to sytuacja, w której faktor przyjmuje całe ryzyko związane z uzyskaniem płatności od dłużnika. Oznacza to, że w razie nieuregulowania przez płatnika faktury, faktor – sam i we własnym zakresie – dochodzi należności a faktorant nie jest w żaden sposób do sprawy mieszany. Jednakże w tym przypadku faktorant musi liczyć się ze ściślejszymi procedurami poprzedzającymi podpisanie umowy oraz wyższymi stawkami pobieranymi przez faktora za usługę.

Z kolei faktoringiem niepełnym (inaczej: „niewłaściwym” lub „z regresem”) mamy do czynienia gdy w razie kłopotów z uzyskaniem płatności od dłużnika, faktor zwraca się do faktoranta o zwrot przekazanej gotówki. Ciężar dochodzenia należności spada wówczas na faktoranta. Wiele firm decyduje się jednak na ten rodzaj faktoringu, ponieważ towarzyszą mu niższe opłaty za usługę oraz uproszczone i przyspieszone, w porównaniu do postępowania w zakresie faktoringu pełnego, procedury oraz mniejsze wymagania dotyczące zabezpieczenia transakcji.

Można również spotkać się z formą pośrednią (faktoring mieszany). W tym przypadku ryzyko jest rozłożone na obie strony. Limit odpowiedzialności faktora jest ustalany w umowie.

Faktoring jest często łączony z innymi usługami typu monitoring, windykacja. Powinien być traktowany przez przedsiębiorstwa jako narzędzie zarządzania płynnością. Być może warto rozważyć włączenie go na stałe do procedur w firmie. A już z całą pewnością należy zawczasu zapoznać się z zaletami różnych from faktoringu oferowanych na rynku. Dobrze jest też rozważyć ich potencjalne wady. I  w końcu – zestawiając plusy i minusy – zastanowić się nad tym, które rozwiązanie mogłoby być w razie potrzeby w danej sytuacji najkorzystniejsze dla spółki.

Remigiusz Brzeziński, prezes zarządu Kancelarii Prawnej Inkaso-WEC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA