REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktoring - ważne narzędzie zarządzania płynnością finansową w firmie

Kancelaria Prawna - Inkaso WEC S.A.
Obsługa wierzytelności
Faktoring - ważne narzędzie zarządzania płynnością finansową w firmie
Faktoring - ważne narzędzie zarządzania płynnością finansową w firmie

REKLAMA

REKLAMA

Utrzymanie płynności finansowej to dla wielu mikro, małych i średnich przedsiębiorstw być albo nie być. Im mniejsze przedsiębiorstwo, tym mniejszymi – z reguły – rezerwami na czarną godzinę dysponuje. Dlatego też łatwiej zachwiać płynnością finansową takiej firmy. W skrajnych wypadkach już jedna opóźniona płatność może mieć dla wierzyciela bardzo poważne skutki w postaci niemożności dotrzymania przezeń terminów własnych zobowiązań. Co można zrobić, aby zminimalizować to ryzyko?

Zarządzanie płynnością finansową firmy

Przede wszystkim – niezależnie od wielkości firmy – należy zacząć aktywnie zarządzać płynnością finansową swojego przedsiębiorstwa. Oznacza to zdefiniowanie potencjalnych obszarów ryzyka w tym zakresie oraz przygotowanie się na najczarniejsze scenariusze. Podstawową rzeczą, z jakiej należy zdać sobie sprawę jest fakt, że o ile nigdy nie mamy kontroli nad wszystkimi zdarzeniami dotyczącymi nas czy naszego biznesu, to zawsze możemy być na nie przygotowani w choćby podstawowym zakresie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku płynności podstawowym ryzykiem jest spóźnianie się kontrahentów z regulowaniem należności. I – przynajmniej na początku – nie ma większego znaczenia, czy opóźnienie jest wynikiem zdarzenia losowego, splotu nieszczęśliwych okoliczności, niezawinionych kłopotów kontrahenta, czy jego złej woli. Przedsiębiorstwo potrzebuje gotówki, aby móc regulować swoje zobowiązania, zachować dobrą opinię wśród partnerów biznesowych, utrzymać korzystne warunki współpracy itp.

Dlatego, należy zapoznać się z możliwościami, jakie w razie potrzeby, dają narzędzia wspierające zarządzanie płynnością, np. faktoring.

Czym jest faktoring?

Faktoring to wykup przez faktora (czyli firmę świadczącą usługę faktoringu) nieprzeterminowanych wierzytelności od kontrahentów. Strona, od której wykupione zostały faktury nazywana jest faktorantem. Faktoringowi mogą również towarzyszyć usługi dodatkowe (np. inkaso należności, monitoring płatności, prowadzenie rozliczeń, pomoc w ściąganiu przeterminowanych należności).

REKLAMA

Po otrzymaniu od faktoranta faktury wystawionej kontrahentowi za towar lub usługę, faktor ustaloną część wierzytelności (w zależności od umowy, najczęściej jest to ok. 80% kwoty). Z kolei kontrahent dokonuje rozliczenia za tę fakturę już z firmą faktoringową a nie ze swoim dostawcą. Dzięki temu faktorant może z jednej strony zaproponować swoim kontrahentom wydłużone terminy płatności. Z drugiej zaś – nie musi aż tak długo czekać na pieniądze, ponieważ to bierze na siebie faktor. Oznacza to, że faktoring umożliwia przedsiębiorstwu skrócenie cyklu rotacji należności. To z kolei przekłada się na poprawię bieżącej płynności firmy. jest również środkiem, dzięki któremu spółka może ograniczyć ryzyko niewypłacalności partnerów biznesowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzaje faktoringu

Przede wszystkim wyróżniamy faktoring pełny i faktoring niepełny.

Faktoring pełny (inaczej: „właściwy” lub „bez regresu”) to sytuacja, w której faktor przyjmuje całe ryzyko związane z uzyskaniem płatności od dłużnika. Oznacza to, że w razie nieuregulowania przez płatnika faktury, faktor – sam i we własnym zakresie – dochodzi należności a faktorant nie jest w żaden sposób do sprawy mieszany. Jednakże w tym przypadku faktorant musi liczyć się ze ściślejszymi procedurami poprzedzającymi podpisanie umowy oraz wyższymi stawkami pobieranymi przez faktora za usługę.

Z kolei faktoringiem niepełnym (inaczej: „niewłaściwym” lub „z regresem”) mamy do czynienia gdy w razie kłopotów z uzyskaniem płatności od dłużnika, faktor zwraca się do faktoranta o zwrot przekazanej gotówki. Ciężar dochodzenia należności spada wówczas na faktoranta. Wiele firm decyduje się jednak na ten rodzaj faktoringu, ponieważ towarzyszą mu niższe opłaty za usługę oraz uproszczone i przyspieszone, w porównaniu do postępowania w zakresie faktoringu pełnego, procedury oraz mniejsze wymagania dotyczące zabezpieczenia transakcji.

Można również spotkać się z formą pośrednią (faktoring mieszany). W tym przypadku ryzyko jest rozłożone na obie strony. Limit odpowiedzialności faktora jest ustalany w umowie.

Faktoring jest często łączony z innymi usługami typu monitoring, windykacja. Powinien być traktowany przez przedsiębiorstwa jako narzędzie zarządzania płynnością. Być może warto rozważyć włączenie go na stałe do procedur w firmie. A już z całą pewnością należy zawczasu zapoznać się z zaletami różnych from faktoringu oferowanych na rynku. Dobrze jest też rozważyć ich potencjalne wady. I  w końcu – zestawiając plusy i minusy – zastanowić się nad tym, które rozwiązanie mogłoby być w razie potrzeby w danej sytuacji najkorzystniejsze dla spółki.

Remigiusz Brzeziński, prezes zarządu Kancelarii Prawnej Inkaso-WEC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

REKLAMA

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA