REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto ma dostęp do danych Twojej firmy w Biurze Informacji Kredytowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kredytmarket
Kredyty online dla małych firm
Kto ma dostęp do danych Twojej firmy w Biurze Informacji Kredytowej
Kto ma dostęp do danych Twojej firmy w Biurze Informacji Kredytowej
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Biurze Informacji Kredytowej (BIK) zgromadzone są dane dot. historii kredytowej 24 milionów klientów indywidualnych i ponad miliona firm i instytucji. Komu BIK może udostępniać te dane? Przedsiębiorcy powinni wiedzieć kto może podglądać ich firmę w BIK-u.

Co to jest BIK i jakie ma zadania?

Jak możemy wyczytać na stronie internetowej tej instytucji, BIK to „największy w kraju zbiór danych o klientach indywidualnych i przedsiębiorcach, także w obszarze pożyczek pozabankowych”. Największy oraz jedyny w swoim rodzaju: BIK został utworzony przez banki oraz Związek Banków Polskich, w oparciu o art. 105 ust. 4 ustawy Prawo Bankowe.

REKLAMA

Autopromocja

Zadaniem Biura jest gromadzenie informacji o kredytach zaciąganych w bankach, SKOKach i firmach pożyczkowych oraz udostępnianie ich, celem wsparcia analizy zdolności kredytowej osób i firm ubiegających się o kredyt lub pożyczkę.

Skąd biorą się te dane? Właśnie od wszystkich wymienionych wyżej podmiotów. BIK jest platformą wymiany informacji o kredytobiorcach.Banki i SKOKi zgłaszają do BIK wszystkie „zdarzenia finansowe” związane z kredytem, w szczególności jego zaciągnięcie, spłatę kolejnych rat lub… brak tych spłat. Firmy pożyczkowe nie mają tego obowiązku: nie każda pożyczka „ląduje” w BIK.

Kto ma i może mieć dostęp do danych zgromadzonych w BIK?

Dostęp do danych na Twój temat – lub na temat Twojej firmy – zgromadzonych w Biurze Informacji Kredytowych ma kilka grup firm i instytucji. Pierwszą z nich są te, które same udzielają kredytów (lub świadczą podobne usługi), a więc:

  • - banki (komercyjne i spółdzielcze),
  • - SKOKi,
  • - firmy pożyczkowe,
  • - firmy leasingowe i faktoringowe związane z bankami.

REKLAMA

Banki i SKOKi mogą bez pytania Cię o zdanie zwrócić się do BIK o informację na Twój temat wtedy gdy  będziesz chciał skorzystać z ich oferty. Inaczej jest w przypadku firm pożyczkowych: te mogą bez pytania Cię o zgodę „sięgnąć” po Twoją historię kredytową w innych firmach pożyczkowych, natomiast potrzebują zgody, żeby uzyskać dostęp do informacji dotyczących Twoich zobowiązań wobec banków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Także firmy leasingowe i faktoringowe związane z bankami zawsze potrzebują Twoje zgody, aby zapoznać się z Twoją historią zgromadzoną w BIK. Jeśli jej udzielisz, mogą sięgnąć po nią bezpośrednio do BIK.

Inaczej jest w przypadku drugiej grupy podmiotów, do których należą na przykład firmy leasingowe i faktoringowe, które nie są związane z żadnym bankiem. Te również mogą skorzystać z bogatych informacji na Twój temat w BIK, jednak tylko za pośrednictwem BIGów, czyli Biur Informacji Gospodarczej. A konkretnie jednego BIG: firmy BIG InfoMonitor, czyli spółki-córki… BIKu.

REKLAMA

Warto tu zwrócić uwagę, że BIK i BIGi to różne instytucje. BIK gromadzi dane o kredytach i pożyczkach udzielanych przez instytucje finansowe, natomiast BIGi – o zobowiązaniach wobec firm z dowolnych sektorów gospodarki. Chyba najbardziej znany aspekt działalności BIGów to prowadzenie rejestrów dłużników. Zawierają one informacje o tych osobach fizycznych i firmach, od których wierzyciele nie dostali zapłaty w terminie.

Wracając do podmiotów pobierających dane z BIK: niezależnie od tego, jaką działalność prowadziłaby firma, która za pośrednictwem BIGu chciałaby zasięgnąć na Twój temat informacji w BIK, to musisz wyrazić pisemną zgodę na taki dostęp. Niekoniecznie musi to być odrębny formularz, co jest kolejnym powodem, by uważnie czytać dokumenty, które podpisujesz. W Polsce stosunkowo niewiele firm wykorzystuje historię kredytową w analizie swoich klientów – robią to na pewno niektórzy operatorzy komórkowi i firmy ubezpieczeniowe. Na Zachodzie jednak jest to podstawa działania wielu firm, które oferują usługi opłacane cyklicznie (np. na zasadach abonamentu). Być może więc grono instytucji zainteresowanych dokładną historią kredytową swoich klientów będzie się powiększać.

W ograniczonym zakresie do danych na temat wiarygodności finansowej Twojej firmy może mieć… dowolna firma korzystająca z usług BIK. W tym przypadku jednak wgląd jest ograniczony do informacji o zaległych zobowiązaniach oraz ogólnego wskaźnika „wiarygodności kredytowej”. Jak to wygląda w praktyce, możesz sprawdzić Ty sam.

Z danych BIK może korzystać również szereg instytucji wskazanych w ustawie Prawo Bankowe jako instytucje upoważnione: policja, sądy, prokuratura, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Krajowa Administracja Skarbowa, komornicy sądowi itd.

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dlaczego warto zajrzeć do BIK-u?

Powody, dla których do BIK zaglądają banki czy firmy pożyczkowe, są dość oczywiste – dlaczego jednak mogą robić to także wspomniane instytucje? Wyjaśnienie przynosi ustawa Prawo Bankowe, która określa, w jakich okolicznościach mogą one sięgać do Twoich danych. I  zwykle są to okoliczności niezbyt przyjemne, na przykład:

  • postępowanie o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe,
  • postępowanie przygotowawcze w sprawach o przestępstwa,
  • zapobieganie przestępstwom i przestępstwom skarbowym, wykrywanie ich sprawców, uzyskanie dowodów ich popełnienia, wykrycie i identyfikacja korzyści pochodzących z przestępstw i przestępstw skarbowych,
  • kontrola celno-skarbowa lub kontrola podatkowa,
  • toczące się postępowanie podatkowe,
  • postępowanie spadkowe lub o podział majątku między małżonkami,
  • tocząca się sprawa o alimenty.

Można obejrzeć swoje dane w BIK

Wreszcie, wśród upoważnionych do dostępu do Twoich danych… jesteś Ty. Masz prawo do informacji o tym, jakie dane zgromadziło na Twój temat Biuro Informacji Kredytowej. Możliwość wglądu w swoje dane otrzymasz w ramach raportów udostępnianych odpłatnie przez BIK – jednorazowo lub na zasadzie abonamentu. Dzięki tej drugiej wersji, masz także możliwość dostępu do podstawowych informacji na temat wiarygodności finansowej swoich kontrahentów.

Masz także prawo do darmowej informacji na swój temat, jednak nie częściej, niż raz na miesiąc.

Dane z BIK można usunąć tylko wyjątkowo

Kiedy mówi się o BIK, trudno nie wspomnieć o kwestii „czyszczenia BIK”. Zainteresowane są nim przede wszystkim osoby, który w czasie spłaty kredytu powinęła się noga, ale niestety nie mamy dla nich zbyt dobrych informacji. Z drobnymi wyjątkami, nie da się „wyczyścić” BIKu. W dodatku, wyjątki te są niewielkim pocieszeniem dla osoby, która miała problemy ze spłatą kredytu lub pożyczki.

  • Bieżące kredyty i pożyczki – a więc te, które wciąż spłacasz – będą widoczne w BIK niezależnie od tego, czy tego chcesz, czy nie. Znikną z bazy dopiero po całkowitej spłacie, chyba że wcześniej zgodziłeś się na to, by w niej pozostały (na przykład po to, by tworzyć pozytywną historię kredytową). W tym przypadku „czyszczeniem” może być jedynie wycofanie tej wcześniejszej zgody.
  • Kredyty i pożyczki, z których spłatą miałeś problem pozostaną widoczne dla użytkowników bazy BIK przez 5 lat po ich spłacie – po czym „znikną” automatycznie. W tym przypadku „czyszczenie” polega na sprawdzeniu, czy tak rzeczywiście się stało.
  • Masz prawo poprawiać nieprawdziwe, błędne lub nieaktualne informacje – w tym przypadku „czyszczenie” oznacza po prostu korygowanie tych informacji.

Historia w BIK jest zatem kolejnym – silnym! – argumentem za tym, by swoje zobowiązania po prostu rzetelnie regulować. Negatywne wpisy w BIK mogą utrudnić Ci zaciągnięcie kredytu wtedy, kiedy będzie Ci on potrzebny. Tutaj przeczytasz o 10 powodach przez które nie dostajesz kredytu firmowego.

Tekst powstał przy wsparciu merytorycznym Biura Informacji Kredytowej (BIK)

Aleksander Widera
Zainspirowany przez przyjaciół rozpoczął projekt Kredytmarket, przekonał inwestorów i pozyskał do współpracy wspaniałych ludzi. Wcześniej przez 15 lat związany z rynkiem produktów inwestycyjnych (ipopema), bankowością (mBank) i usługami doradztwa gospodarczego (pwc).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA