REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwalczanie zatorów płatniczych - nowe przepisy od 2020 roku

Accace Polska
Kompleksowa obsługa prawna, doradztwo podatkowe, doradztwo transakcyjne, outsourcing księgowości, kadr i płac.
Zwalczanie zatorów płatniczych - nowe przepisy od 2020 roku
Zwalczanie zatorów płatniczych - nowe przepisy od 2020 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2020 r. obowiązuje nowa ustawa z 19 lipca 2019 roku w sprawie zmiany niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych (Dz.U. poz. 1649). Wprowadzone w niej przepisy zmieniły kilka obowiązujących aktów prawnych, w tym między innymi kodeks postępowania cywilnego, ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czy ustawę o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.

Czym są zatory płatnicze?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zatory płatnicze oznaczają opóźnienia w realizacji płatności faktur przyczyniające się do zaburzenia płynności finansowej uczestników obrotu, co w konsekwencji może prowadzić nawet do ich upadłości. Piętrzące się na polskim rynku problemy z opóźnianiem płatności nie uszły uwadze ustawodawcy. Dostrzeżono, iż problem dotyczy szczególnie transakcji, których jedną ze stron jest podmiot posiadający status dużego przedsiębiorcy, a drugą ten o zazwyczaj mniej znaczącej pozycji rynkowej, czyli mikro, mały i średni przedsiębiorca. Mikro, mali i średni przedsiębiorcy – czyli czyje interesy zabezpiecza ustawa.

Powyżsi przedsiębiorcy to wszyscy ci, którzy zatrudniają mniej niż 250 pracowników oraz pomimo mniejszej liczby zatrudnionych nie przekroczyli poniższych kryteriów finansowych:
1) roczny ich obrót nie przekracza 50 milionów euro,
2) ich całkowity bilans roczny nie przekracza 43 milionów euro.

Nowe przepisy od 1 stycznia 2020 r.

Z początkiem tego roku do polskiego systemu prawnego weszła nowa ustawa z dnia 19 lipca 2019 roku w sprawie zmiany niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych (Dz.U. poz. 1649). Wprowadzone w niej przepisy zmieniły kilka obowiązujących aktów prawnych, w tym między innymi kodeks postępowania cywilnego, ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czy ustawę o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.

REKLAMA

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: INFORLEX Biznes

Kluczowe zmiany

1. Pojęcie transakcji asymetrycznej. Nowe terminy płatności.

Transakcja asymetryczna to transakcja, w której wierzycielem jest mikro, mały lub średni przedsiębiorca (MŚP), a dłużnikiem – duży przedsiębiorca. Dłużnik będący dużym przedsiębiorcą ma obowiązek złożenia, drugiej stronie transakcji handlowej, oświadczenia o posiadaniu statusu dużego przedsiębiorcy. Oświadczenie składa się w formie, w jakiej jest zawierana transakcja handlowa, najpóźniej w momencie jej zawarcia. Sankcją za niezłożenie oświadczenia jest grzywna w wysokości do 5 tys. zł. Maksymalny termin płatności w przypadku transakcji asymetrycznych wynosi 30 dni. Ten sam termin obowiązuje również przy płatnościach dokonywanych przez podmioty publiczne. Nie dotyczy to podmiotów leczniczych. Omawiana ustawa nie wpłynęła jednak na transakcje symetryczne, których kontrahenci mogą ustalić termin dłuższy niż 60 dni, jeżeli nie powoduje to rażącej nieuczciwości względem wierzyciela.

2. Koszt opóźnienia

W przypadku transakcji handlowych (z wyjątkiem tych, dokonywanych przez podmioty lecznicze) odsetki za opóźnienie podwyższono o 2 punkty procentowe. Od 1 stycznia 2020 r. wysokość odsetek wynosi sumę stopy referencyjnej Narodowego Banku Polskiego i 10 punktów procentowych. Wysokość rekompensaty kosztów windykacji, która dotychczas wynosiła 40 euro uległa zmianie i została zróżnicowana w zależności od wysokości niezapłaconej w terminie wierzytelności, i wynosi obecnie:

a) 40 euro – gdy wartość należności nie przekracza 5 tys. zł;
b) 70 euro – gdy wartość należności jest wyższa niż 5 tys. zł, ale niższa niż 50 tys. zł;
c) 100 euro – gdy wartość należności jest równa lub wyższa sumie 50 tys. złotych.

Ponadto, od 1 stycznia 2020 roku powyższymi rekompensatami nie można handlować.

3. Odstąpienie lub wypowiedzenia umowy przy opóźnieniu powyżej 120 dni

Jeżeli w transakcji symetrycznej strony ustalą termin zapłaty przekraczający 4 miesiące, mimo że przepisy przewidują termin 60-dniowy, wówczas wierzycielowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy.

4. Postępowanie przed sądem

Wierzyciel ma prawo dochodzenia przed sądem tak zwanej rażącej nieuczciwości praktyk, co jest możliwe w terminie 3 lat od dnia zakończenia wykonywania umowy. Od teraz to na dłużniku spoczywa ciężar dowodu, że termin zapłaty dłuższy niż 60 dni liczonych od dnia doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, nie jest rażąco nieuczciwy wobec wierzyciela. Ponadto, wprowadzono nieważność zrzeczenia się roszczenia o ustalenie, że termin zapłaty jest wobec wierzyciela nieuczciwy.

5. Dodatkowe uprawnienia Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Postępowanie w sprawie nadmiernego opóźniania.
Postępowanie w sprawie nadmiernego opóźniania UOKiK wszczyna z urzędu lub w wyniku zawiadomienia.

Jeżeli w przeprowadzonym postępowaniu potwierdzono, że doszło do nadmiernego opóźniania przy spełnianiu świadczeń pieniężnych, prezes UOKiK nałoży na przedsiębiorcę karę. Nadmierne opóźnianie występuje, gdy w okresie kolejnych trzech miesięcy suma wartości świadczeń niezapłaconych lub zapłaconych już po terminie przez danego przedsiębiorcę wynosi co najmniej 2 mln zł.

Na wysokość jednostkowej kary wpływają:
a) wartość niespełnionego w terminie świadczenia,
b) liczba dni opóźnienia w jego zapłacie,
c) wysokość odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych ustalanych na dzień wydania decyzji.

Źródło: Accace

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA