REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwalczanie zatorów płatniczych - nowe przepisy od 2020 roku

Accace Polska
Kompleksowa obsługa prawna, doradztwo podatkowe, doradztwo transakcyjne, outsourcing księgowości, kadr i płac.
Zwalczanie zatorów płatniczych - nowe przepisy od 2020 roku
Zwalczanie zatorów płatniczych - nowe przepisy od 2020 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2020 r. obowiązuje nowa ustawa z 19 lipca 2019 roku w sprawie zmiany niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych (Dz.U. poz. 1649). Wprowadzone w niej przepisy zmieniły kilka obowiązujących aktów prawnych, w tym między innymi kodeks postępowania cywilnego, ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czy ustawę o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.

Czym są zatory płatnicze?

REKLAMA

REKLAMA

Zatory płatnicze oznaczają opóźnienia w realizacji płatności faktur przyczyniające się do zaburzenia płynności finansowej uczestników obrotu, co w konsekwencji może prowadzić nawet do ich upadłości. Piętrzące się na polskim rynku problemy z opóźnianiem płatności nie uszły uwadze ustawodawcy. Dostrzeżono, iż problem dotyczy szczególnie transakcji, których jedną ze stron jest podmiot posiadający status dużego przedsiębiorcy, a drugą ten o zazwyczaj mniej znaczącej pozycji rynkowej, czyli mikro, mały i średni przedsiębiorca. Mikro, mali i średni przedsiębiorcy – czyli czyje interesy zabezpiecza ustawa.

Powyżsi przedsiębiorcy to wszyscy ci, którzy zatrudniają mniej niż 250 pracowników oraz pomimo mniejszej liczby zatrudnionych nie przekroczyli poniższych kryteriów finansowych:
1) roczny ich obrót nie przekracza 50 milionów euro,
2) ich całkowity bilans roczny nie przekracza 43 milionów euro.

Nowe przepisy od 1 stycznia 2020 r.

Z początkiem tego roku do polskiego systemu prawnego weszła nowa ustawa z dnia 19 lipca 2019 roku w sprawie zmiany niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych (Dz.U. poz. 1649). Wprowadzone w niej przepisy zmieniły kilka obowiązujących aktów prawnych, w tym między innymi kodeks postępowania cywilnego, ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czy ustawę o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.

REKLAMA

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: INFORLEX Biznes

Kluczowe zmiany

1. Pojęcie transakcji asymetrycznej. Nowe terminy płatności.

Transakcja asymetryczna to transakcja, w której wierzycielem jest mikro, mały lub średni przedsiębiorca (MŚP), a dłużnikiem – duży przedsiębiorca. Dłużnik będący dużym przedsiębiorcą ma obowiązek złożenia, drugiej stronie transakcji handlowej, oświadczenia o posiadaniu statusu dużego przedsiębiorcy. Oświadczenie składa się w formie, w jakiej jest zawierana transakcja handlowa, najpóźniej w momencie jej zawarcia. Sankcją za niezłożenie oświadczenia jest grzywna w wysokości do 5 tys. zł. Maksymalny termin płatności w przypadku transakcji asymetrycznych wynosi 30 dni. Ten sam termin obowiązuje również przy płatnościach dokonywanych przez podmioty publiczne. Nie dotyczy to podmiotów leczniczych. Omawiana ustawa nie wpłynęła jednak na transakcje symetryczne, których kontrahenci mogą ustalić termin dłuższy niż 60 dni, jeżeli nie powoduje to rażącej nieuczciwości względem wierzyciela.

2. Koszt opóźnienia

W przypadku transakcji handlowych (z wyjątkiem tych, dokonywanych przez podmioty lecznicze) odsetki za opóźnienie podwyższono o 2 punkty procentowe. Od 1 stycznia 2020 r. wysokość odsetek wynosi sumę stopy referencyjnej Narodowego Banku Polskiego i 10 punktów procentowych. Wysokość rekompensaty kosztów windykacji, która dotychczas wynosiła 40 euro uległa zmianie i została zróżnicowana w zależności od wysokości niezapłaconej w terminie wierzytelności, i wynosi obecnie:

a) 40 euro – gdy wartość należności nie przekracza 5 tys. zł;
b) 70 euro – gdy wartość należności jest wyższa niż 5 tys. zł, ale niższa niż 50 tys. zł;
c) 100 euro – gdy wartość należności jest równa lub wyższa sumie 50 tys. złotych.

Ponadto, od 1 stycznia 2020 roku powyższymi rekompensatami nie można handlować.

3. Odstąpienie lub wypowiedzenia umowy przy opóźnieniu powyżej 120 dni

Jeżeli w transakcji symetrycznej strony ustalą termin zapłaty przekraczający 4 miesiące, mimo że przepisy przewidują termin 60-dniowy, wówczas wierzycielowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy.

4. Postępowanie przed sądem

Wierzyciel ma prawo dochodzenia przed sądem tak zwanej rażącej nieuczciwości praktyk, co jest możliwe w terminie 3 lat od dnia zakończenia wykonywania umowy. Od teraz to na dłużniku spoczywa ciężar dowodu, że termin zapłaty dłuższy niż 60 dni liczonych od dnia doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, nie jest rażąco nieuczciwy wobec wierzyciela. Ponadto, wprowadzono nieważność zrzeczenia się roszczenia o ustalenie, że termin zapłaty jest wobec wierzyciela nieuczciwy.

5. Dodatkowe uprawnienia Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Postępowanie w sprawie nadmiernego opóźniania.
Postępowanie w sprawie nadmiernego opóźniania UOKiK wszczyna z urzędu lub w wyniku zawiadomienia.

Jeżeli w przeprowadzonym postępowaniu potwierdzono, że doszło do nadmiernego opóźniania przy spełnianiu świadczeń pieniężnych, prezes UOKiK nałoży na przedsiębiorcę karę. Nadmierne opóźnianie występuje, gdy w okresie kolejnych trzech miesięcy suma wartości świadczeń niezapłaconych lub zapłaconych już po terminie przez danego przedsiębiorcę wynosi co najmniej 2 mln zł.

Na wysokość jednostkowej kary wpływają:
a) wartość niespełnionego w terminie świadczenia,
b) liczba dni opóźnienia w jego zapłacie,
c) wysokość odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych ustalanych na dzień wydania decyzji.

Źródło: Accace

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Niezbędnik dla księgowych i przedsiębiorców (podatników VAT)

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

REKLAMA

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

REKLAMA

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

W 2026 r. w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA