REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusze europejskie na założenie firmy - dotacje i pożyczki

Subskrybuj nas na Youtube
Fundusze europejskie na założenie firmy - dotacje i pożyczki
Fundusze europejskie na założenie firmy - dotacje i pożyczki
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Fundusze europejskie na założenie firmy. Osoby, które planują założenie własnej działalności gospodarczej mogą skorzystać z dofinansowania na ten cel z funduszy europejskich. Zasadniczo są dwie możliwości. Osoby, które mają mniej niż 30 lat mogą skorzystać z dotacji w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój. Natomiast osoby, które ukończyły 30 lat mogą skorzystać z dotacji i pożyczek w Regionalnych Programach Operacyjnych w każdym województwie. Ponadto osoby niepracujące, które nie prowadziły wcześniej własnej firmy mogą skorzystać z pożyczek w programie Banku Gospodarstwa Krajowego „Pierwszy Biznes Wsparcie w Starcie”.

Wsparcie finansowe na założenie firmy dla osób poniżej 30 roku życia

Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) oferuje dla takich osób bezzwrotne dotacje na założenie firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Szukaj informacji w:

- Działaniu 1.1 jeśli jesteś zarejestrowany w urzędzie pracy jako osoba bezrobotna,

- Działaniu 1.2 jeśli nie jesteś zarejestrowany w urzędzie pracy jako osoba bezrobotna.

REKLAMA

Zapamiętaj te nazwy i numery, bo przydadzą Ci się np. podczas szukania formularza wniosku i innych dokumentów, które trzeba wypełnić, żeby otrzymać dotację. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najpierw jednak sprawdź czy spełniasz warunki, żeby dostać dotację.

Kto (mając mniej niż 30 lat) może starać się o dotację z PO WER?

1. Osoby spełniające jednocześnie trzy warunki: 

- nie pracują (posiadają status bezrobotnego lub biernego zawodowo),

- nie kształcą się (tj. nie kształcą się formalnie w trybie stacjonarnym),

- nie szkolą się ( tj. nie biorą udziału w zajęciach pozaszkolnych, które mają na celu uzyskanie, uzupełnienie lub doskonalenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub ogólnych, potrzebnych do wykonywania pracy). LUB

2. Osoby reprezentujące grupy: 

- imigranci (w tym osoby polskiego pochodzenia),

- osoby, które nie posiadają polskiego obywatelstwa, przybyłe lub zamierzające przybyć do Polski w celu osiedlenia się (zamieszkania na stałe) lub na pobyt czasowy i zamierzający wykonywać lub wykonujący pracę na terytorium Polski,
- reemigranci - obywatele polscy, którzy przebywali za granicą Polski przez nieprzerwany okres co najmniej 6 miesięcy, którzy zamierzają powrócić do Polski lub którzy przebywają na terenie Polski nie dłużej niż 6 miesięcy przed przystąpieniem do projektu i deklarują chęć podjęcia zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej na terytorium Polski. Do tej grupy zaliczani są również repatrianci,

- osoby odchodzące z rolnictwa i ich rodziny – osoby podlegające ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu na podstawie ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (KRUS) zamierzający podjąć zatrudnienie lub inną działalność pozarolniczą, objętą obowiązkiem ubezpieczenia społecznego na podstawie ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (ZUS),

- tzw. ubodzy pracujący - osoby, których zarobki nie przekraczają płacy minimalnej lub osoby zamieszkujące w gospodarstwie domowym, w którym dochody (z wyłączeniem transferów socjalnych), przypadające na jedną osobę, nie przekraczają kryteriów dochodowych ustalonych w oparciu o próg interwencji socjalnej w miesiącu poprzedzającym przystąpienie do projektu,

- osoby zatrudnione na umowach krótkoterminowych - osoby zatrudnione na umowę wskazującą na zawarcie stosunku pracy lub innej formy zatrudnienia, zawartej na czas określony, który upływa w okresie realizacji projektu lub trwa nie dłużej niż 6 miesięcy,

- pracujący w ramach umów cywilno-prawnych.

Instytucje, które przekazuję dotacje to np. urzędy pracy, organizacje pozarządowe, agencje zatrudnienia lub instytucje szkoleniowe. To bezpośrednio do tych instytucji trzeba udać się w celu otrzymania dotacji.

Na co można przeznaczyć dotację z PO WER?

1) na utworzenie przedsiębiorstwa (w maksymalnej wysokości 6-krotności przeciętnego wynagrodzenia w Polsce, więc obecnie wynosi ok. 27 tys. zł,

2) na doradztwo i szkolenia niezbędne do podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej,

3) wsparcie pomostowe (czyli środki na stałe, bieżące wydatki w pierwszym okresie działania firmy).

Uwaga! 
Przyznanie wsparcia będzie poprzedzone analizą Twojej sytuacji i Twoich indywidualnych potrzeb na rynku pracy.

Harmonogramy naboru wniosków w PO WER

Harmonogram naboru wniosków w Programie Wiedza Edukacja Rozwój - wersja obowiązująca od 5 sierpnia 2021 r.

Aby uzyskać więcej informacji skontaktuj się z Punktami Informacyjnymi Funduszy Europejskich w Twoim województwie.

Wsparcie finansowe na założenie firmy dla osób powyżej 30 roku życia

Osoby po 30-tce mogą uzyskać dotacje (bezzwrotne) oraz pożyczki (zwrotne) z Regionalnych Programów Operacyjne (w każdym województwie działa jeden taki Program).

Uwaga! 
Szczegółowe zasady otrzymania dofinansowania na założenie działalności gospodarczej będą się różnić w zależności od województwa. 

Aktualne harmonogramy naboru wniosków w poszczególnych Regionalnych Programach Operacyjnych.

Na dotacje mogą liczyć osoby niepracujące, które dodatkowo są osobami, które mają największe trudności na rynku pracy. Są to w szczególności osoby:

1) po 50 roku życia,

2) niepełnosprawne,

3) bez kwalifikacji zawodowych,

4) długotrwale bezrobotne,

5) kobiety.

Inne grupy osób, które mogą starć się o dotację:

- imigranci oraz reemigranci;
- osoby odchodzące z rolnictwa i ich rodziny;
- osoby ubogie pracujące;
- osoby zatrudnione na umowach krótkoterminowych lub pracujący w ramach umów cywilno-prawnych, których miesięczne zarobki nie przekraczają wysokości minimalnego wynagrodzenia;
- bezrobotni mężczyźni w wieku 30-49 lat, którzy nie należą do powyższych kategorii.

Udział tej grupy nie może przekroczyć 20% bezrobotnych objętych wsparciem.

Ważne!
Jeśli należysz do pozostałych osób (np. pracujesz), będziesz mógł uzyskać tylko preferencyjne pożyczki na założenie firmy. 

Kwoty, terminy i konkretne kryteria uzyskania dofinansowania różnią się w zależności od województwa. O fundusze na założenie firmy możesz się starać tylko w tym województwie, w którym mieszkasz i chcesz założyć i prowadzić swoją firmę.

Aby poznać precyzyjne zasady, skontaktuj się z Punktami Informacyjnymi Funduszy Europejskich w Twoim województwie.

Inne możliwości uzyskania dofinansowania na założenie firmy

Jeśli jesteś osobą niepracującą i nie miałeś wcześniej własnej firmy, to możesz zwrócić uwagę na jeszcze jedno źródło dofinansowania na założenie firmy. Są to pożyczki w programie Banku Gospodarstwa Krajowego „Pierwszy Biznes Wsparcie w Starcie. W programie przewidziane są dwa instrumenty: pożyczka na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz pożyczka na utworzenie miejsca pracy. 

Pożyczka z BGK na rozpoczęcie działalności gospodarczej może być przyznana:

1) niepracującym studentom ostatniego roku studiów wyższych,

2) absolwentom szkoły wyższej do 4 lat od ukończenia studiów,

3) zarejestrowanym osobom bezrobotnym.

Warunki udzielenia pożyczki z BGK na rozpoczęcie działalności gospodarczej, to:

1) kwota pożyczki: maksymalnie 20-krotność przeciętnego wynagrodzenia (aktualnie – ponad 90 tys. zł),

2) oprocentowanie: obecnie 0,44% w skali roku (wysokość oprocentowania to 1/4 stopy redyskonta weksli NBP),

3) okres spłaty: do 7 lat,

4) karencja w spłacie kapitału: do 1 roku,

5) zabezpieczenie spłaty: weksel własny pożyczkobiorcy oraz poręczenie osoby fizycznej. 

Pożyczka na utworzenie miejsca pracy może być przyznana:

1) firmom, które skorzystały z pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej,

2) osobom prowadzącym działalność gospodarczą,

3) niepublicznym przedszkolom i szkołom, żłobkom i klubom dziecięcym,

4) gospodarstwom rolnym i podmiotom prowadzącym dział specjalny produkcji rolnej (które w ciągu ostatnich 6 miesięcy zatrudniały już co najmniej 1 pracownika).

Warunki udzielenia pożyczki na utworzenie miejsca pracy, to:

1) kwota pożyczki: maksymalnie sześciokrotność przeciętnego wynagrodzenia (aktualnie – ok 27 tys. zł),

2) oprocentowanie: 0,44% w skali roku (wysokość oprocentowania to 1/4 stopy redyskonta weksli NBP),

3) okres spłaty: do 3 lat,

4) zabezpieczenie spłaty: weksel własny pożyczkobiorcy oraz poręczenie osoby fizycznej.

Więcej informacji oraz dane kontaktowe do pośredników finansowych, u których będziesz mógł złożyć wniosek o pożyczkę, znajdziesz na stronie internetowej Programu.

Źródło: www.funduszeeuropejskie.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA