REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niedoubezpieczenie - dlaczego jest groźne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Colonnade Insurance S.A.
Ubezpieczenia majątkowe i osobowe
Niedoubezpieczenie - dlaczego jest groźne?
Niedoubezpieczenie - dlaczego jest groźne?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Gospodarki Europy Środkowej i Wschodniej próbują przetrwać burzę ekonomiczną związaną z gwałtownym wzrostem inflacji i eskalacją cen. Pojawiło się jednak nowe niepokojące zagrożenie - ryzyko niedoubezpieczenia. Z czym jest związane?

Niedoubezpieczenie - czym jest

Nasz region  doświadcza bezprecedensowego wzrostu cen energii, surowców przemysłowych, materiałów budowlanych i kosztów pracy, które dotyczą każdego sektora gospodarki. Dla ubezpieczeń stanowi to ogromne wyzwanie, gdyż precyzyjne oszacowanie sum ubezpieczenia staje się coraz trudniejsze. Konsekwencje niedoszacowania wartości ubezpieczonego mienia mogą być poważne, narażając ubezpieczonych na ryzyko finansowe i potencjalnie komplikując proces odszkodowawczy w przypadku zgłoszenia szkody.

Skutki niedoubezpieczenia są odczuwane na całym świecie, nie tylko w regionie Europy Środkowej i Wschodniej, powodując poważne konsekwencje dla klientów. Zjawisko to występuje, gdy określona w polisie suma ubezpieczenia znacznie odbiega od faktycznej wartości nieruchomości.

REKLAMA

Niekorzystne skutki niedoubezpieczenia. Co mogą zrobić klienci?

REKLAMA

Aby przeciwdziałać skutkom niedoubezpieczenia, klienci przede wszystkim powinni dołożyć należytej staranności przy deklarowaniu wartości swojego majątku w chwili zawarcia umowy ubezpieczenia, ponieważ w przypadku ubezpieczeń majątkowych to klienci ponoszą odpowiedzialność za określenie prawidłowej sumy. Niedopełnienie tego obowiązku może prowadzić do konieczności zastosowania zasady proporcji. Zgodnie z jej zapisami ubezpieczający otrzymują wypłaty odszkodowań pomniejszone w stopniu, który jest równy stosunkowi sumy ubezpieczenia do faktycznej wartości mienia. Na przykład jeśli ubezpieczony deklaruje sumę ubezpieczenia w wysokości 75% faktycznej wartości, otrzyma tylko 75% wartości odszkodowania. Ponadto ważne jest zrozumienie, że zasada proporcji dotyczy nie tylko szkód całkowitych, ale także częściowych.

Obecnie problemy niedoubezpieczenia pojawiają się częściej niż w przeszłości. Często dotyczą umów wieloletnich, w których sumy ubezpieczenia nie były aktualizowane przez  dwa, trzy lata. Gwałtowny wzrost inflacji w ciągu ostatniego roku pogłębia ten problem sprawiając, że nawet sumy ubezpieczenia zaktualizowane rok temu mogą być nieadekwatne. Aby uniknąć potencjalnych strat, ubezpieczający powinni uwzględnić wpływ inflacji i niezwłocznie zaktualizować sumę ubezpieczenia. 

REKLAMA

Gwałtowny wzrost inflacji od końca 2021 roku skłonił wielu klientów ubezpieczeniowych do rewizji swoich sum ubezpieczenia w 2022 roku. Dla przykładu Colonnade Insurance odnotowała, że aktualni klienci firmy podnieśli sumy ubezpieczenia o ponad 10% w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2023 r.  Trend wzrostowy jest zachęcający i godny pochwały, ale trwały charakter inflacji wymaga ciągłego zaangażowania w dostosowywanie ochrony ubezpieczeniowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia makroekonomicznego. 

Adrian Jurubiţă, Lider Działu Ubezpieczeń Majątkowych w Colonnade Insurance podkreśla znaczenie regularnej aktualizacji sum ubezpieczenia w celu dopasowania do aktualnych warunków rynkowych. Doradza: Inflacja rozprzestrzenia się po regionie, powodując utrudnienia w oszacowaniu kosztów odtworzenia, kosztów pracy. Aby zabezpieczyć się przed zagrożeniem niedoubezpieczenia, zachęcamy klientów do corocznej rewizji sum ubezpieczenia, aby dostosować je do stale zmieniającego się krajobrazu gospodarczego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niedoubezpieczenie stanowi również istotny problem w ubezpieczeniach kierowanych do klienta indywidualnego, takich jak ubezpieczenie domu. Ale w obszarze ubezpieczeń korporacyjnych konsekwencje mogą być szczególnie bolesne, ponieważ szkody w mieniu lub roszczenia osób trzecich mogą nie być odpowiednio pokryte przez ubezpieczenie. Współpraca pomiędzy ubezpieczycielami i klientami będzie miała kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa ubezpieczających i ograniczania ryzyka niedoubezpieczenia.

Doradzamy klientom, aby byli proaktywni i regularnie aktualizowali swoje sumy ubezpieczenia. Dzięki temu zarówno osoby prywatne, jak i firmy będą mogły lepiej radzić sobie w tych niepewnych czasach, zachowując większą odporność i bezpieczeństwo finansowe – podsumowuje Tomasz Skwara, Dyrektor Działu Ubezpieczeń Majątkowych Colonnade Insurance S.A. Oddział w Polsce.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

REKLAMA