REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusze z FENG zasilą polski rynek venture capital. Przygotowanie pod inwestycje zwiększy szansę na uzyskanie finansowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Fundusze z FENG zasilą polski rynek venture capital. Przygotowanie pod inwestycje zwiększy szansę na uzyskanie finansowania
Fundusze z FENG zasilą polski rynek venture capital. Przygotowanie pod inwestycje zwiększy szansę na uzyskanie finansowania
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z końcem lutego 2024 r. zakończony został pierwszy nabór do pięciu programów PFR Ventures, w ramach których do polskich funduszy venture capital ma popłynąć 2 mld zł z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). W kwietniu br startuje drugi nabór, a do końca 2024 roku PFR Ventures planuje przeprowadzić łącznie pięć rund selekcyjnych. W wyniku realizacji programów PFR Ventures przez polski rynek VC ma przepłynąć w ciągu kilku najbliższych lat ok. 3,1 mld złotych.

rozwiń >

Należy spodziewać się wielu zainteresowanych pozyskaniem kapitału na dalszy rozwój. Kryteriami, którymi będą kierować zarządzający funduszami VC przy wyborze celów inwestycyjnych, są przede wszystkim innowacyjność projektu oraz szanse na jego komercjalizację lub dalszą ekspansję. Jednak decyzja o inwestycji poprzedzona będzie w każdym przypadku badaniem due dilligence. Jego pozytywny wynik będzie warunkował przekazanie środków do start-up’u. 

Warto więc wcześniej przygotować się do audytu przeprowadzanego przez fundusz VC żeby zwiększyć swoje szanse na otrzymanie środków na rozwój projektu. Pierwsze wrażenie można zrobić jedynie raz. Im mniej obszarów ryzyka, które zostaną wypunktowane przez audytora, tym większe szanse, że proces pozyskania kapitału przebiegnie szybko i na dobrych warunkach dla założycieli.

REKLAMA

Autopromocja

Własność intelektualna

Ochrona prawna własności intelektualnej przybiera różne formy, ale jej głównym celem jest unormowanie zasad korzystania z wytworów ludzkiego umysłu. Tworzone przez start-up’y nowatorskie usługi, towary czy procesy stanowią przedmiot ochrony własności intelektualnej. Przedsiębiorcy mają coraz wyższą świadomość prawną dotyczącą konieczności ochrony prawnej własności intelektualnej. 

Mimo to, niemal każde badanie prawne due dilligence ujawnia ryzyka związane z jej ochroną. Najczęściej spotykanymi nieprawidłowościami są brak odpowiednich klauzul w umowach z członkami zespołu (UoP/B2B) oraz brak podstawy prawnej przeniesienia do spółki własności intelektualnej tworzonej przez samych założycieli. Równie często nowe spółki nie posiadają udokumentowanego dowodu pozyskania uprawnień do korzystania z własnej identyfikacji graficznej. Od okoliczności konkretnej sprawy zależy waga ryzyka oraz możliwość podjęcia działań naprawczych. 

Im dłużej spółka funkcjonuje, tym cięższe będzie podjęcie skutecznych działań usuwających skutki zaniedbań, choćby z uwagi na zmiany personalne dotykające każdy projekt. Tymczasem uporządkowanie i zabezpieczenie w pełnym zakresie kwestii dot. IPR na etapie ich powstania umożliwi komercjalizację projektu w przyszłości. Brak ryzyka w zakresie własności intelektualnej na pewno pozytywnie zaskoczy przedstawicieli funduszu VC i zachęci do dalszej współpracy.

Umowy pożyczek

Umowa pożyczki może przewidywać odległy termin spłaty, jednak jeśli została zawarta w sposób nieważny lub bezskuteczny, pożyczkodawca może żądać zwrotu przekazanych środków w każdym momencie. Może to zaważyć na płynności finansowej spółki, a nawet spowodować upadek projektu. Doświadczenie uczy, że umowy pożyczek są często zawierane w sposób nieskuteczny. Założyciele wpłacają do spółki środki pod presją czasu z uwagi na incydentalne niedobory gotówki w startującym projekcie. Takie wpłaty najczęściej nie są poprzedzone udzieleniem przez organy spółki wymaganych przepisami kodeksu spółek handlowych zgód. 

Jeśli umowy pożyczek są podpisywane – założyciele często nie zachowują szczególnych zasad reprezentacji spółki wobec członków zarządu. Jeśli kadra projektu się nie zmieniła, usunięcie takich nieprawidłowości nie powinno wiązać się z nadmiernym trudnościami. Jeśli jednak w międzyczasie pożyczkodawca zrezygnował z przedsięwzięcia, naprawienie tej sytuacji może być problematyczne. 

Podobne ryzyko generują umowy pożyczek zawierane z podmiotami z bliskiego kręgu założycieli. Gdy nadchodzi dzień spłaty takiego długu, powszechną praktyką jest przesunięcie terminu zwrotu środków. Prolongata nie jest jednak w żaden sposób dokumentowana. Wobec tego audytorzy są zmuszeni stwierdzić istnienie przeterminowanych pożyczek wśród opisywanych w raportach ryzyk.

Należy zakładać, że inwestor będzie wymagał od start-up’u uporządkowania kwestii zadłużenia poprzez podpisanie aneksów lub podjęcie stosownych uchwał korporacyjnych przed podpisaniem umowy inwestycyjnej. Warto uregulować te kwestie wcześniej. Wiąże się to z małym nakładem pracy, a może pokazać potencjalnemu inwestorowi kompetencje organizacyjne i dbałość o aspekty formalnoprawne prowadzonego biznesu. 

RODO

Bardzo rzadko można spotkać raport z badania due dilligence, w którym specjaliści z zakresu ochrony danych osobowych nie mają żadnych uwag co do wdrożenia i stosowania norm prawnych wynikających z RODO. Ryzyka te są identyfikowane tak często, że przestały być wskazywane jako istotne. Tymczasem kary za naruszenie przepisów RODO nie uległy zmniejszeniu. Ten aspekt działalności dotyczy każdego start-up’u, gdyż trudno sobie wyobrazić prowadzenie działalności bez przetwarzania danych osobowych. 

Jest to konieczne chociażby dla zatrudnienia pracowników lub zlecenia usług kontraktorom. Szczególnie istotne jest to dla projektów, w ramach których przetwarzane są dane klientów, a krytycznie, gdy projekt dotyczy przetwarzania danych wrażliwych. Czym szybciej wdrożone RODO tym łatwiejszy proces jego implementacji. Późniejsze działania naprawcze będą wiązać się ze zwiększonymi kosztami audytu RODO i czasem pracowników, którzy będą musieli ten proces wspierać.

Jednocześnie założyciele start-up’u pewnie i tak wezmą za zgodność z RODO odpowiedzialność gwarancyjną wobec inwestora w umowie inwestycyjnej. Z perspektywy założyciela warto zatem zadbać o należyte potraktowanie ochrony danych osobowych już dzisiaj.

Reklasyfikacja umów

Kolejne często identyfikowane ryzyko dotyczy reklasyfikacji przez organy skarbowe lub ZUS umów o świadczenia usług lub realizację dzieła na umowy o pracę. Nawet jeśli w rzeczywistości zarządzający start-up’em nie zamierza stosować bezpośredniego nadzoru nad czynnościami wykonywanymi przez członków zespołu, czy narzucać im miejsca i czasu pracy to postanowienia zabezpieczające te aspekty często zapisane są w samych umowach. Pokusa zabezpieczenia wszystkich aspektów współpracy jest zrozumiała, w szczególności z perspektywy prawnika. Jednak w tym konkretnym przypadku jest to bardzo ryzykowne. 

Może bowiem skutkować koniecznością zapłaty zaległych składek na ubezpieczenia społeczne czy wyższego podatku. Z uwagi na to, że kadra angażowana jest w spółce na podstawie umów tworzonych na bazie wzorów, najlepiej opracować je ze specjalistą. Raz dobrze ułożony wzór z lekkimi modyfikacjami może służyć przez lata i eliminować wskazane powyżej ryzyko. Wzór umowy warto uzupełnić o szablon raportu dot. zrealizowanych usług, aby uniknąć zarzutów dot. tzw. pustych faktur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ochrona środowiska

Wraz z rozwojem biznesu start-up powinien budować świadomość dotyczącą norm regulujących ochronę środowiska związanych z jego działalnością. W tym zakresie inaczej będzie wyglądać sytuacja spółki produkcyjnej wykorzystujących zasoby naturalne i firmy konsultingowej. Trzeba mieć jednak na uwadze, że pewne przepisy dotyczą wszystkich podmiotów. 
Tak jest np. w zakresie raportowania do Urzędu Marszałkowskiego ilości zużytego przez spółkę paliwa i uiszczania opłaty środowiskowej w związku z emisją spalin. Dlatego rekomendujemy każdej spółce ustalenie jakie normy środowiskowe dotyczą jej działalności. Taka analiza może rozpocząć się od zapoznania z ustawą Prawo ochrony środowiska, która wprowadza obowiązki związane z ponoszenia opłat za korzystanie ze środowiska. Praktyka pokazuje, często jest ona pomijana, w związku z czym audytorzy wskazują potencjalnym inwestorom na ryzyka związane z sankcjami za zaniedbania w tym zakresie.

ESG

Unia Europejska od lat kładzie co raz mocniejszy nacisk na zapewnienie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorców uwzględniającego czynniki związane z ochroną środowiska naturalnego, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym. Co prawda, obowiązek raportowania czynników ESG nie dotyczy co do zasady start-up’ów, jednak zadania związane z ESG nie ominą spółek, które będą chciały uzyskać finansowanie z funduszy VC tworzonych z udziałem środków z FENG. 

Fundusze VC tworzone w ramach programów PFR Ventures zobowiązane są bowiem uwzględnić czynniki ESG w ramach swoich polityk inwestycyjnych oraz zapewnić ich egzekwowanie przez spółki portfelowe. W związku z tym spółka, która będzie chciała korzystać ze środków z tych funduszy będzie zobowiązana stosować regulaminy i procedury ESG związane z ochroną środowiska oraz kwestiami społecznymi i pracowniczymi, przede wszystkim takimi jak poszanowanie praw człowieka, zasada równości kobiet i mężczyzn, zasada równości szans i niedyskryminacji, zapewnienie ochrony praw pracowniczych, przestrzeganie norm bezpieczeństwa i higieny pracy, uczciwych warunków pracy, różnorodności oraz możliwości szkoleń i rozwoju.

Nie można na tym etapie przesądzić w jaki sposób do tego zagadnienia podejdą fundusze VC, ale można się spodziewać, że w ramach badania due dilligence będą pytały o stosowane normy w zakresie ESG, a następnie w ramach procesu inwestycyjnego będą wymagać wdrożenie procedur i regulaminów zgodnych z ich polityką inwestycyjną. Warto, aby założyciele mieli powyższego świadomość, kiedy zostaną zapytani o stosowane procedury ESG i wyrazili gotowość do wdrożenia procedur. Wydaje się jednak, że wdrożenie procedur ESG przed rozpoczęciem ubiegania się o dofinansowanie nie będzie warunkiem koniecznym uzyskania go.

Indywidualne podejście

Powyżej wymieniliśmy jedynie kilka obszarów ryzyk, które często sygnalizowane są w raportach due dilligence oraz mogą dotyczyć większości podmiotów. Warto jednak przed zgłoszeniem projektu do inwestora zastanowić się co jest najważniejsze w perspektywie realizowanego przedsięwzięcia i czy te aspekty zostały prawidłowo zabezpieczone pod kątem prawnym. Aby proces inwestycyjny przebiegł bezproblemowo oraz nie dał inwestorowi powodów do obniżenia wyceny lub obciążenia projektodawców niewspółmiernymi gwarancjami, pomocne może być skorzystanie z pomocy profesjonalisty już na tym etapie.

Paweł Machowski, radca prawny, associate w KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

REKLAMA

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

REKLAMA

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

REKLAMA