REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Rynek kapitałowy w Polsce 2016 – najważniejsze zmiany
Rynek kapitałowy w Polsce 2016 – najważniejsze zmiany
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w zarządach spółek, podatek bankowy, ustawa "frankowa", nowe regulacje MAR/MAD II, ustawa o listach zastawnych - to pięć najważniejszych zmian dla polskiego rynku kapitałowego w 2016 r. zdaniem dr. Piotra Bobera, Prezesa WFY Group.

Rynek kapitałowy w Polsce jest zarówno silnie powiązany z sytuacją makroekonomiczną na świecie, jak również bardzo wrażliwy na zmiany legislacyjne czy nadzorcze zachodzące w kraju. – Trzeba mieć też na uwadze to, że razem z sektorem bankowym tworzy zespół naczyń powiązanych, którego kondycja wpływa na sytuację każdego z nas, choć nie zawsze jesteśmy tego świadomi – mówi dr Piotr Bober, Prezes WFY Group i wskazuje 5 zmian, które mogą mieć największe znaczenie dla funkcjonowania rynku kapitałowego w 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany personalne w spółkach

Każda zmiana rządzącej opcji politycznej wiąże się z rotacjami na kluczowych stanowiskach zarówno w przedsiębiorstwach, jak i podmiotach związanych z rynkiem kapitałowym, w których udziały lub wpływ na podejmowane decyzje ma Skarb Państwa. Te, które rozpoczęły się w ubiegłym roku, objęły do tej pory zasoby kadrowe takich podmiotów jak GPW, PARP, PZU, PKN Orlen, Energa, Enea, PGNiG, Grupa PKP i UOKiK. W styczniu i lutym wygasają ponadto kadencje ośmiu członków Rady Polityki Pieniężnej, a w czerwcu kończy się kadencja Prezesa NBP.

Tego rodzaju zmiany budzą naturalny niepokój inwestorów, gdyż odwołanych zostało wielu cenionych menadżerów i „ludzi rynku”. Trudno dziś przewidzieć, w jaki sposób ich następcy będą sobie radzić z wyzwaniami czekającymi rynek kapitałowy w 2016 r. A tych jest sporo: indeksy giełdowe charakteryzują się silnymi spadkami głównie pod wpływem złych informacji makroekonomicznych, w szczególności z Chin. OFE stały się stroną podażową na giełdzie. Również rating Polski niespodziewanie został obniżony przez agencję Standard&Poor's, nałożono nowy podatek na banki, które mają silną ekspozycję na WIG20, inwestorzy uciekają od akcji, a co za tym idzie zmniejsza się liczba spółek debiutujących na rynku regulowanym i NewConnect – stwierdza dr Piotr Bober, Prezes WFY Group.

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

REKLAMA

Podatek bankowy

Ustawa o podatku od niektórych instytucji finansowych nakłada m.in. nowy podatek (zwany popularnie podatkiem bankowym) w wysokości 0,0366% podstawy opodatkowania miesięcznie, który będzie płacony od lutego 2016 r. Podstawą opodatkowania będzie nadwyżka sumy wartości aktywów podatnika ponad kwotę wskazaną w ustawie (m.in. 4 mld zł dla banków).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa co prawda zakazuje bankom podwyższenia cen usług w związku z nowym podatkiem, jednakże masowo zaczęły one podnosić oprocentowanie nowych kredytów. Należy więc założyć, iż niestety realny koszt tego podatku w całości bądź w znaczącym stopniu zostanie przeniesiony na klienta – mówi dr Piotr Bober z WFY Group. – Utrudniony dostęp do kredytów mieszkaniowych czy też kredytów dla przedsiębiorstw może przełożyć się na wzrost cen, a co za tym idzie ograniczenie konsumpcji i spowolnienie gospodarcze. To będzie z kolei wiązało się z pogorszeniem wyników finansowych banków, które należą do największych spółek notowanych na GPW – dodaje.

„Ustawa frankowa”

W 2016 r. może zostać uchwalona tak zwana „ustawa frankowa”, której celem jest pomoc osobom spłacającym kredyty denominowane we frankach. Forma tej pomocy budzi ogromne emocje i zainteresowanie zarówno wśród kredytobiorców, jak i instytucji finansowych, a propozycje brzmienia ustawy składane są przez różne siły polityczne. Ostatnio mogliśmy zapoznać się m.in. z prezydenckim projektem, który zakłada trzy sposoby restrukturyzacji tego rodzaju kredytów: dobrowolną, przymusową, a jako trzeci wariant – przeniesienie własności nieruchomości w zamian za zwolnienie z długu.

Szacuje się, że koszty ustawy frankowej mogą obciążyć polskie banki kwotą od 32 do ponad 40 mld zł, co doprowadziłoby do gwałtownego pogorszenia ich sytuacji finansowej – spadku zysku netto, a nawet niezachowania współczynników wypłacalności wymaganych przez Komisję Nadzoru Finansowego – komentuje dr Piotr Bober.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Nowe regulacje MAR/MAD II

3 lipca wchodzi w życie rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku (tzw. MAR – Market Abuse Regulation), a także dyrektywa w sprawie sankcji karnych za nadużycia na rynku (tzw. MAD II – Market Abuse Directive). To oznacza m.in. nowe regulacje dotyczące zakresu zobowiązań informacyjnych dla spółek GPW i NewConnect. Do tej pory te pierwsze miały większe obowiązki, natomiast MAR dotyczy także spółek z NewConnect.

Najistotniejszą zmianą jest wprowadzona przez to rozporządzenie definicja informacji poufnej, która staje się jedynym kryterium publikacji przez emitentów raportów bieżących. Dotychczas obowiązywał określony katalog przypadków wymagających raportowania, a teraz spółka będzie musiała sama zdecydować, jaką informację opublikuje – tłumaczy dr Piotr Bober. Zmianie ulega ponadto sposób opóźniania publikacji informacji – w miejsce obecnego systemu ex ante (najpierw spółka zawiadamia nadzorcę o chęci opóźnienia ujawnienia informacji poufnej) wprowadzona będzie notyfikacja do organu nadzoru po publikacji informacji poufnej ex post.

Wielokrotnie zwiększone zostaną też minimalne sankcje za naruszenie obowiązków informacyjnych, które będą miały jednakową wielkość dla spółek publicznych w całej UE. Ich wysokość wydaje się nieadekwatna w stosunku do kapitalizacji polskich spółek czy wielkości nadużyć – komentuje dr Piotr Bober. – Wszystkie te zmiany wymagają ponadto odpowiedniego przygotowania spółek publicznych, co będzie wyzwaniem zarówno dla ich zarządów, jak i Autoryzowanych Doradców oraz specjalistów od relacji inwestorskich i compliance – dodaje.


Ustawa o listach zastawnych

Z początkiem roku weszła w życie nowelizacja ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych. Jej celem jest zwiększenie skali finansowania działalności kredytowej poprzez emisję listów zastawnych, które są długoterminowymi dłużnymi papierami wartościowymi o wysokim poziomie bezpieczeństwa i niskim ryzyku inwestycyjnym.

Dotychczas kredyty hipoteczne były często finansowane z krótkoterminowych depozytów, co rodziło niebezpieczeństwo utraty płynności przez bank, którego klienci podjęli decyzję o wycofaniu nawet niewielkiej części oszczędności. Nowelizacja ustawy oznacza więc korzystną zmianę, która powinna wpłynąć na zwiększenie bezpieczeństwa funkcjonowania banków hipotecznych – mówi dr Piotr Bober z WFY Group.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA