REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundacja rodzinna wchodzi do Polski. Jakie są korzyści z jej założenia?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Fundacja rodzinna wchodzi do Polski. Jakie są korzyści z jej założenia?
Fundacja rodzinna wchodzi do Polski. Jakie są korzyści z jej założenia?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Fundacja rodzinna to nowa instytucja prawna w polskim porządku prawnym. Ustawa o fundacji rodzinnej wchodzi w życie 22 maja 2023 roku. Rozwiązanie to jest wzorowane na koncepcji zagranicznych fundacji rodzinnych, które funkcjonują w innych jurysdykcjach kontynentalnej Europy takich jak Austria, Holandia lub Księstwo Liechtenstein. Kto i jakie korzyści może odnieść z założenia i funkcjonowania tej fundacji?

Co to jest fundacja rodzinna? Kto może być fundatorem, beneficjentem?

Fundacja rodzinna jest osobą prawną, która posiada własny majątek. Fundatorem (założycielem) fundacji rodzinnej może być jedynie osoba fizyczna (polski lub zagraniczny rezydent) poprzez sporządzenie przed notariuszem aktu założycielskiego lub odpowiedni zapis w testamencie. 

Beneficjentami tej fundacji mogą natomiast być zarówno osoby spokrewnione, jak i niespokrewnione z fundatorem lub organizacje pożytku publicznego. 

Organem podejmującym czynności w imieniu fundacji rodzinnej jest jej zarząd (jedno lub wieloosobowy). Wybrane obszary zarządzania i kontroli fundacji leżą natomiast w kompetencji zgromadzenia beneficjentów. Rolę kontrolną sprawować może również rada nadzorcza, która jednak pozostaje fakultatywnym rozwiązaniem, jeśli liczba beneficjentów tej fundacji nie przekracza 25 osób.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Fundacja Rodzinna a inne instytucje i formy inwestowania

Fundacja rodzinna może inwestować w szeroki wachlarz aktywów. W szczególności, fundacja rodzinna może nabywać materialne i niematerialne składniki majątkowe (w tym nieruchomości), majątkowe oraz dłużne papiery wartościowe, instrumenty finansowe i instrumenty pochodne, jak i udzielać pożyczek spółkom zależnym i jej beneficjentom oraz udostępniać odpłatnie mienie oraz czerpać z niego pożytki i dochody, posiadać status wspólnika lub akcjonariusza zarówno w polskich jak i zagranicznych spółkach prawa handlowego oraz inwestować środki w fundusze inwestycyjne i spółdzielnie.
Efektywnie więc fundacja rodzinna posiadać będzie o wiele szersze możliwości inwestycyjne m.in. w porównaniu do funduszy inwestycyjnych lub alternatywnych spółek inwestycyjnych (ASI). 

Podatkowy parasol ochronny?

Model opodatkowania fundacji rodzinnej jest podobny do zasad opodatkowania inwestora lokującego środki w fundusze inwestycyjne. 

W przypadku inwestowania w ograniczeniu do obszarów dozwolonych przez ustawodawcę fundacja nie zapłaci podatku aż do momentu dystrybucji środków do beneficjentów. Innymi słowy, fundacja zapewnia parasol ochronny na zasadzie którego tak długo jak zyski są reinwestowane, to fundacja nie płaci podatku.

Ważne
Podatek dochodowy

Na moment dystrybucji do beneficjentów wypłata podlega preferencyjnemu opodatkowaniu zryczałtowanym 15% podatkiem dochodowym przy generalnym założeniu, że grono beneficjentów jest ograniczone do najbliższej rodziny fundatora.

Oddzielenie własności prawnej od własności ekonomicznej?

Skorzystanie z tej nowej instytucji prawnej pozwala na odseparowanie od majątku prywatnego ryzyk (np. biznesowych) związanych z osobą fundatora bez utraty władztwa (własności ekonomicznej) nad mieniem zgromadzonym w fundacji.

Jest to unikatowe rozwiązanie w naszym porządku prawnym. Do tej pory w celu ochrony majątku często praktyką rynkową było jego rozdysponowanie na rzecz najbliższej rodziny. W tym jednak przypadku zbywca tracił zarówno prawną, jak i ekonomiczną własność nad zgromadzonym mieniem. 

Podobnych konsekwencji nie będzie miało skorzystanie z instytucji fundacji Rodzinnej. Fundator będzie miał bowiem prawo do zaprojektowania postanowień statutu fundacji oraz ich dalszej zmiany w trakcie trwania fundacji. Ponadto, fundator będzie decydować o składzie zarówno zarządu (w którym może jednoosobowo zasiąść), jak i zgromadzenia beneficjentów, w którego skład może również wejść, w tym jednoosobowo.

REKLAMA

Dla kogo fundacja rodzinna?

Generalnie cele i funkcje fundacji rodzinnej można sprowadzić do gromadzenia i ochrony majątku, pomnażania go oraz dystrybucji środków oraz zaspokajanie potrzeb jej beneficjentów. 

Powyższe pojęcia są bardzo pojemne. Z tego względu, trudno określić zamknięty katalog adresatów tej instytucji.

W pierwszej kolejności przyjęło się że fundacja rodzinna będzie wehikułem umożliwiającym skuteczne zaplanowanie sukcesji rodzinnego biznesu oraz zapobiegać zjawisku podziału lub rozdrobienia firmy rodzinnej. 

Jednocześnie, funkcja ochronna majątku w postaci zasady generalnego braku odpowiedzialności fundacji za długi fundatora czyni tą instytucję interesującą dla kadry menedżerskiej, która chciałaby odseparować majątek prywatny od sfery zawodowej. 

Odpowiednio założyciele i fundatorzy projektów biznesowych (np. start-upów) mogą być zainteresowani aspektem gromadzenia i pomnażania majątku za pośrednictwem fundacji rodzinnej w przypadku wychodzenia z jednego projektu i chęci zaangażowania uzyskanych środków w inne przedsięwzięcie. 

Natomiast, indywidualni inwestorzy mogą upatrywać w konstrukcji fundacji rodzinnej – konkurencyjnej względem innych rozwiązań – platformy do inwestowania na rynku kapitałowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak założyć fundację rodzinną krok po kroku?

Założenie fundacji powinno być poprzedzone odpowiednimi rozmowami żeby wypracować i ustalić wewnętrzne zasady jej działania (gromadzenia i pomnażania majątku) i dystrybucji świadczeń na rzecz beneficjentów.

Kluczową kwestią będzie odpowiednie skonstruowanie i zaprojektowanie statutu. Modelowo fundacja ma bowiem działać w duchu i wg zamysłu fundatora. Ponadto, przyjęty model działania i polityki inwestycyjnej powinien zabezpieczać majątek, pozwalać go pomnażać i zaspokajać potrzeby beneficjentów wg wcześniej wypracowanych reguł. Ważną rolę w procesie tworzenia fundacji powinien niewątpliwie więc odegrać doradca aby pomóc zaprojektować i odzwierciedlić w statucie wizję fundatora.

Zwieńczeniem prac prawnych powinno być przygotowanie dokumentacji tworzącej ład wewnętrzny fundacji rodzinnej i kształtującej zasady funkcjonowania jej organów oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej w ustawie.

Ostatnim krokiem powinien być audyt aktywów z ich podziałem na te które powinny być alokowane w pierwszej kolejności do fundacji oraz ew. pozostałe które z różnych przyczyn powinny być przedmiotem wniesienia w późniejszym czasie albo w ogóle pozostawać poza strukturą własnościową opartą o fundację rodzinną.

Michał Kwaśniewski, adwokat, partner w QUIDEA

Podstawa prawna: Ustawa z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej - Dz.U. 2023 poz. 326.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA