REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak określić wysokość opłaty za wykonanie postanowienia o udzieleniu zabezpieczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Musioł
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sąd Najwyższy podjął uchwałę, zgodnie z którą podstawą ustalenia wysokości opłaty należnej komornikowi za wykonanie postanowienia o udzieleniu zabezpieczenia jest wartość roszczenia pieniężnego określonego we wniosku przez wierzyciela.

Uchwała została podjęta w związku z zagadnieniem prawnym przedstawionym SN przez sąd drugiej instancji w stanie faktycznym, w którym w związku z zakończeniem postępowania o wykonanie zabezpieczenia, komornik ustalił koszty tego postępowania na kwotę 5.797,80 zł. Kwota ta stanowiła 2% kwoty wynikającej z tytułu zabezpieczenia i odpowiadała wartości zgłoszonego przez wierzyciela roszczenia pieniężnego. W wyniku skargi dłużnika, sąd pierwszej instancji obniżył koszty postępowania do kwoty 326,- zł wskazując, że wysokość opłaty egzekucyjnej uzależniona jest od wartości roszczenia, które w rzeczywistości zostało zabezpieczone. Rozpoznając zażalenie komornika na postanowienie sądu pierwszej instancji, są drugiej instancji powziął wątpliwość: która wartość roszczenia pieniężnego jest podstawą ustalenia opłaty należnej komornikowi za wykonanie postanowienia o udzieleniu zabezpieczenia.

REKLAMA

Na wstępie SN wskazał, że art. 45 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r., Nr 231, poz. 1376) dotyczący opłaty za czynności egzekucyjne komorników związane z wykonaniem postanowień o udzieleniu zabezpieczenia roszczeń był w ostatnich latach wielokrotnie nowelizowany. Odwołując się natomiast do treści przepisu w jego obowiązującym brzmieniu SN zaznaczył, że przepis ten ma charakter fiskalny, przez co jego ewentualna interpretacja oraz wykładania powinna być ścisła i odnosić się do brzmienia całego przepisu.

Biorąc powyższe pod uwagę, w pierwszej kolejności SN zaznaczył, że wykonanie przez komornika postawienia o udzieleniu zabezpieczenia roszczenia pieniężnego uzależnione jest od uiszczenia przez wierzyciela opłaty, którą oblicza się w stosunku do wartości roszczenia wskazanego we wniosku. Co istotne, SN podkreślił, że w przepisie nie znajduje się regulacja, zgodnie z którą wysokość opłaty należnej komornikowi jest zależna od wyników podjętych przez niego czynności.

Skomplikowany system podatkowy ciąży polskim przedsiębiorcom

Jakie warunki musi spełniać informacja handlowa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy do odwiedzenia forum Prawo gospodarcze

Zdaniem SN, konstrukcja przepisu wskazuje, iż wykonanie postanowienia o udzielaniu zabezpieczenia należy rozumieć, jako podjęcie przez komornika wszystkich czynności, które są legalne i konieczne do wykonania postanowienia zgodnie z tytułem zabezpieczenia oraz wnioskiem wierzyciela. W ocenie SN, nie należy zatem zwrotu „wykonanie postanowienia” rozumieć, jedynie jako czynności komornika, które przyniosły spodziewany efekt.

 

Uzasadniając powyższe stwierdzenie SN odniósł się do charakteru postanowienia o udzieleniu zabezpieczenia stwierdzając, że ma ono charakter tymczasowy. W świetle prawa tytuł ten w określonych przypadkach może upaść lub ulec ograniczeniu. Jak wskazał SN, w takich sytuacjach ewentualne czynności egzekucyjne komornika, mające na celu wykonanie tytułu zabezpieczenia, zostałyby zniweczone. Ponadto, SN zaznaczył, że z przepisu nie wynika również, aby po wykonaniu przez komornika postanowienia o udzieleniu zabezpieczenia, możliwe było zweryfikowanie opłaty wniesionej przez wierzyciela i odniesienie jej wysokości do skuteczności czynności komornika.

Tym samym SN wskazał, że wysokość opłaty za wykonanie postanowienia nie może być uzależniona od wyniku postępowania przeprowadzonego przez komornika, a podstawą jej ustalenia jest wartość roszczenia zgłoszona pierwotnie we wniosku.

Podsumowując, SN w Uchwale jednoznacznie wskazał, że podstawą określenia wysokości opłaty za wykonanie postanowienia o udzieleniu zabezpieczenia jest wysokość roszczenia, którą wierzyciel wskazuje we wniosku do komornika. Z praktycznego punktu widzenia, jest to informacja szczególnie istotna dla wszystkich, którzy mają zamiar wystąpić do komornika o wykonanie takiego postanowienia. Mając na uwadze omawianą Uchwałę trzeba bowiem pamiętać, że komornik określi wysokość opłaty za swoje czynności w stosunku do wysokości roszczenia zgłoszonego przez wierzyciela. W konsekwencji oznacza to, że nawet jeśli komornik wykona postanowienie o udzieleniu zabezpieczenia tylko co do części zgłoszonego roszczenia, wysokość wniesionej opłaty za jego czynności nie będzie podlegać proporcjonalnemu obniżeniu.

Uchwała SN z dnia 28 listopada 2012 r. (sygn. akt. III CZP 66/12)

Skutki podatkowe przekształcenia działalności gospodarczej w spółkę kapitałową

Marta Musioł, młodszy prawnik
M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA