REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakończenie roku obrotowego w spółkach kapitałowych - obowiązki zarządu

Patrycja Dzięgielewska
Tomasz Pietrzak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są najważniejsze obowiązki zarządu związane z zakończeniem roku obrotowego w spółkach kapitałowych?

Zakończenie roku obrotowego w spółkach kapitałowych wiąże się z wieloma obowiązkami, które spoczywają przede wszystkim na zarządzie spółki. Z uwagi na to, że zakres tych obowiązków jest znaczny, poniżej przedstawione zostaną jedynie najważniejsze obowiązki zarządu związane ze zwołaniem zgromadzenia podsumowującego rok obrotowy, tzn. zwyczajnego zgromadzenia wspólników (w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością) lub zwyczajnego walnego zgromadzenia akcjonariuszy (w spółce akcyjnej).

REKLAMA

Autopromocja

W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę, że zwyczajne zgromadzenie wspólników lub zwyczajne walne zgromadzenie akcjonariuszy powinny zostać zwołane w terminie sześciu miesięcy po upływie każdego roku obrotowego. Jeżeli zatem rok obrotowy spółki kończy się wraz z zakończeniem roku kalendarzowego (co jest zasadą w przypadku większości spółek), to zwyczajne zgromadzenie wspólników lub zwyczajne walne zgromadzenie akcjonariuszy powinny odbyć się do końca czerwca roku następnego.

Zwołanie zgromadzenia podsumowującego roku obrotowy jest zasadniczo obowiązkiem zarządu spółki. W określonych sytuacjach, gdy zarząd nie wywiązuje się z tego obowiązku, zgromadzenie może zostać zwołane przez radę nadzorczą (w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością także przez komisję rewizyjną). Ponadto, uprawnienie do zwołania zgromadzenia podsumowującego rok obrotowy może zostać przyznane innym osobom na mocy postanowień umowy spółki z o.o. lub statutu spółki akcyjnej.

Skutki podatkowe przekształcenia działalności gospodarczej w spółkę kapitałową

Zapraszamy do odwiedzenia forum Prawo gospodarcze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ubezpieczenie OC członków zarządu spółek kapitałowych

Zarząd spółki powinien przede wszystkim poinformować wspólników lub akcjonariuszy o zgromadzeniu. Sposoby informowania wspólników i akcjonariuszy różnią się w zależności od rodzaju spółki, jednak w każdym przypadku wspólnicy (akcjonariusze) powinni otrzymać informację o terminie i miejscu zgromadzenia, a także o szczegółowym porządku obrad.

Na zarządzie spoczywa także obowiązek przygotowania odpowiednich dokumentów na zgromadzenie, przede wszystkim rocznego sprawozdania finansowego (które należy sporządzić w ciągu trzech miesięcy od zakończenia roku obrotowego) i sprawozdania zarządu z działalności, które mają zobrazować sytuację spółki. W praktyce, takie dokumenty są najczęściej przygotowywane przez księgowych lub zewnętrzne firmy. Należy jednak pamiętać, że to kierownik jednostki (w przypadku spółek zarząd) ponosi odpowiedzialność za ich przygotowanie oraz prawidłowość i kompletność. W przypadkach określonych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity: Dz. U. 2013 r. poz. 330), roczne sprawozdanie finansowe spółki należy poddać badaniu biegłego rewidenta.

 

Sprawozdanie finansowe i sprawozdanie zarządu z działalności spółki powinny także zostać udostępnione wspólnikom (akcjonariuszom) najpóźniej na 15 dni przed terminem zgromadzenia. Obowiązek udostępnienia ww. sprawozdań spoczywa na zarządzie spółek kapitałowych. Wskazany obowiązek zarządu ma na celu umożliwienie wspólnikom (akcjonariuszom) przeanalizowania tych dokumentów przed udziałem w zgromadzeniu. Jest to szczególnie istotne, ponieważ na podstawie analizy ww. sprawozdań wspólnicy (akcjonariusze) podejmują decyzję, czy udzielić absolutorium członkom zarządu z wykonywania przez nich obowiązków w spółce.

Przedmiotem obrad zwyczajnego zgromadzenia wspólników lub zwyczajnego walnego zgromadzenia akcjonariuszy jest w pierwszej kolejności rozpatrzenie i zatwierdzenie ww. dokumentów, tzn. sprawozdania finansowego spółki za ubiegły rok obrotowy oraz sprawozdania zarządu z działalności. W zależności od wyniku finansowego spółki, w trakcie tych zgromadzeń podejmowane są także uchwały o podziale zysku lub pokryciu straty. Ostatecznie, zgromadzenie wspólników lub walne zgromadzenie akcjonariuszy powinno udzielić członkom organów spółki (w tym członkom zarządu) absolutorium z wykonania przez nich swoich obowiązków.

Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i sprawozdania z działalności spółki przez zwyczajne zgromadzenie, zarząd jest odpowiedzialny za złożenie odpowiednich sprawozdań wraz z zatwierdzającymi je uchwałami do Krajowego Rejestru Sądowego w ciągu 15 dni od dnia ich zatwierdzenia. Obowiązkiem zarządu jest również m.in. złożenie ww. sprawozdań w odpowiednim urzędzie skarbowym w terminie 10 dni od dnia ich zatwierdzenia.

Podsumowując, zamknięcie roku obrotowego w spółkach kapitałowych jest poprzedzone zróżnicowanymi obowiązkami. Spoczywają one przede wszystkim na zarządzie spółki, który prowadzi sprawy spółki i reprezentuje ją na zewnątrz wobec innych podmiotów. Prawidłowa realizacja przedstawionych powyżej obowiązków ma istotne znaczenie dla spółki, dlatego zarząd spółki kapitałowej powinien zwrócić na nie szczególną uwagę.

Skomplikowany system podatkowy ciąży polskim przedsiębiorcom

Jakie warunki musi spełniać informacja handlowa

Patrycja Dzięgielewska, aplikant radcowski
Tomasz Pietrzak, młodszy prawnik
M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA