REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak podwyższyć kapitał w spółce akcyjnej

Krzysztof Niepytalski
Tomasz Pietrzak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zwykłe podwyższenie kapitału zakładowego w spółce akcyjnej - jak je przeprowadzić?

Podwyższenie kapitału zakładowego w spółce akcyjnej jest przede wszystkim jedną z możliwości zdobycia dodatkowych środków finansowych, potrzebnych do prowadzenia działalności przez spółkę. Podstawowym sposobem zwiększenia kapitału jest tzw. zwykłe podwyższenie kapitału zakładowego, które wymaga zmiany statutu i następuje w drodze emisji nowych akcji lub podwyższenia wartości nominalnej akcji dotychczasowych.

REKLAMA

Autopromocja


Zgromadzenie i uchwała


Zwykłe podwyższenie kapitału zakładowego zawsze wymaga podjęcia przez walne zgromadzenie akcjonariuszy uchwały dotyczącej zmiany statutu spółki, oraz uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego. Warto przy tym zwrócić uwagę, że do podjęcia uchwały o zmianie statutu spółki wymagana jest kwalifikowana większość trzech czwartych głosów, o ile statut spółki akcyjnej nie przewiduje surowszego wymogu.


Najczęściej emisja akcji


Podwyższenie kapitału zakładowego może nastąpić w drodze emisji nowych akcji lub podwyższenia wartości nominalnej akcji dotychczasowych. W praktyce najczęściej spotyka się emisje nowych akcji. Należy zwrócić uwagę, że jeżeli spółka emituje nowe akcje to wówczas konieczne jest ich objęcie przez podmioty, którym te akcje zostały zaoferowane. Przepisy prawne przewidują w tym zakresie trzy sposoby objęcia akcji, w zależności od tego, kto jest adresatem oferty (tzw. subskrypcja prywatna, zamknięta lub otwarta).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy na forum Prawo gospodarcze

Skutki podatkowe przekształcenia działalności gospodarczej w spółkę kapitałową

Subskrypcja prywatna polega na tym, że spółka składa konkretnemu adresatowi ofertę nabycia jej akcji. Przepisy przewidują przy tym wymóg formy pisemnej pod rygorem nieważności dla oświadczenia o przyjęciu oferty. Ponieważ jednak przepisy wymagają także dołączenia umowy objęcia akcji do zgłoszenia podwyższenia kapitału do sądu rejestrowego, w praktyce sporządza się jeden dokument umowy objęcia akcji (obejmujący oświadczenie o złożeniu oferty i jej przyjęciu). Subskrypcja prywatna jest wykorzystywana w sytuacji, gdy spółka jest zainteresowana przyznaniem statusu akcjonariusza określonemu, strategicznemu inwestorowi.

Emisja nowych akcji w drodze subskrypcji zamkniętej polega natomiast na złożeniu oferty nabycia akcji spółki akcyjnej tylko i wyłącznie tym akcjonariuszom, którym przysługuje tzw. prawo poboru. Przez prawo poboru należy rozumieć prawo pierwszeństwa dotychczasowych akcjonariuszy spółki do objęcia akcji w podwyższonym kapitale zakładowym spółki (proporcjonalnie do liczby posiadanych akcji).

REKLAMA

Natomiast subskrypcja otwarta polega na tym, że spółka oferuje akcje w drodze ogłoszenia skierowanego do osób, którym prawo poboru nie przysługuje. Tak jak w przypadku subskrypcji prywatnej, ten sposób objęcia akcji pozwala na pozyskanie kapitału również od osób, które dotychczas nie były akcjonariuszami spółki. Inaczej niż przy subskrypcji prywatnej, subskrypcja otwarta jest jednak skierowana do nieokreślonego z góry kręgu osób. Należy przy tym zaznaczyć, że obecnie oferowanie akcji nieograniczonemu kręgowi adresatów jest uregulowane przede wszystkim przepisami o ofercie publicznej.

Warto wyjaśnić, że przeprowadzenie subskrypcji prywatnej oraz subskrypcji otwartej jest możliwe tylko po uprzednim podjęciu przez walne zgromadzenie akcjonariuszy uchwały w sprawie wyłączenia prawa poboru dotychczasowych akcjonariuszy spółki. Pozbawienie dotychczasowych akcjonariuszy prawa poboru (prawa pierwszeństwa objęcia akcji w podwyższonym kapitale zakładowym) jest przy tym możliwe wyłącznie w interesie spółki. Przed podjęciem takiej uchwały zarząd spółki jest również zobowiązany do przedstawienia walnemu zgromadzeniu pisemnej opinii uzasadniającej powody pozbawienia prawa poboru.


Zgłoszenie do sądu


Po objęciu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym spółki akcyjnej, konieczne jest także zgłoszenie podwyższenia kapitału do sądu rejestrowego. Rejestracja podwyższenia kapitału przez sąd rejestrowy jest ostatnim krokiem w procedurze zwykłego podwyższenia kapitału zakładowego w spółce akcyjnej. Warto przy tym pamiętać, że podwyższenie kapitału zakładowego następuje dopiero z chwilą wpisu do rejestru i dopiero wówczas powstają prawa z nowych akcji (w przypadku nowej emisji).

Podsumowując, zwykłe podwyższenie kapitału zakładowego jest jednym ze sposobów na znalezienie dla spółki akcyjnej dodatkowego źródła finansowania. Takie podwyższenie zawsze wymaga zmiany statutu i następuje najczęściej w drodze emisji nowych akcji spółki. Dotychczasowym akcjonariuszom służy tzw. prawo poboru (prawo pierwszeństwa objęcia nowych akcji), które może być wyłączone w interesie spółki. Nowe akcje mogą być zaoferowane oznaczonemu, konkretnemu adresatowi (subskrypcja prywatna), akcjonariuszom, którym służy prawo poboru (subskrypcja zamknięta) lub w drodze ogłoszenia, zewnętrznym inwestorom (subskrypcja otwarta).

Skomplikowany system podatkowy ciąży polskim przedsiębiorcom

Jakie warunki musi spełniać informacja handlowa

Krzysztof Niepytalski, aplikant radcowski
Tomasz Pietrzak, młodszy prawnik
M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA