REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak podwyższyć kapitał w spółce akcyjnej

Krzysztof Niepytalski
Tomasz Pietrzak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zwykłe podwyższenie kapitału zakładowego w spółce akcyjnej - jak je przeprowadzić?

Podwyższenie kapitału zakładowego w spółce akcyjnej jest przede wszystkim jedną z możliwości zdobycia dodatkowych środków finansowych, potrzebnych do prowadzenia działalności przez spółkę. Podstawowym sposobem zwiększenia kapitału jest tzw. zwykłe podwyższenie kapitału zakładowego, które wymaga zmiany statutu i następuje w drodze emisji nowych akcji lub podwyższenia wartości nominalnej akcji dotychczasowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Zgromadzenie i uchwała


Zwykłe podwyższenie kapitału zakładowego zawsze wymaga podjęcia przez walne zgromadzenie akcjonariuszy uchwały dotyczącej zmiany statutu spółki, oraz uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego. Warto przy tym zwrócić uwagę, że do podjęcia uchwały o zmianie statutu spółki wymagana jest kwalifikowana większość trzech czwartych głosów, o ile statut spółki akcyjnej nie przewiduje surowszego wymogu.


Najczęściej emisja akcji

REKLAMA


Podwyższenie kapitału zakładowego może nastąpić w drodze emisji nowych akcji lub podwyższenia wartości nominalnej akcji dotychczasowych. W praktyce najczęściej spotyka się emisje nowych akcji. Należy zwrócić uwagę, że jeżeli spółka emituje nowe akcje to wówczas konieczne jest ich objęcie przez podmioty, którym te akcje zostały zaoferowane. Przepisy prawne przewidują w tym zakresie trzy sposoby objęcia akcji, w zależności od tego, kto jest adresatem oferty (tzw. subskrypcja prywatna, zamknięta lub otwarta).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy na forum Prawo gospodarcze

Skutki podatkowe przekształcenia działalności gospodarczej w spółkę kapitałową

Subskrypcja prywatna polega na tym, że spółka składa konkretnemu adresatowi ofertę nabycia jej akcji. Przepisy przewidują przy tym wymóg formy pisemnej pod rygorem nieważności dla oświadczenia o przyjęciu oferty. Ponieważ jednak przepisy wymagają także dołączenia umowy objęcia akcji do zgłoszenia podwyższenia kapitału do sądu rejestrowego, w praktyce sporządza się jeden dokument umowy objęcia akcji (obejmujący oświadczenie o złożeniu oferty i jej przyjęciu). Subskrypcja prywatna jest wykorzystywana w sytuacji, gdy spółka jest zainteresowana przyznaniem statusu akcjonariusza określonemu, strategicznemu inwestorowi.

Emisja nowych akcji w drodze subskrypcji zamkniętej polega natomiast na złożeniu oferty nabycia akcji spółki akcyjnej tylko i wyłącznie tym akcjonariuszom, którym przysługuje tzw. prawo poboru. Przez prawo poboru należy rozumieć prawo pierwszeństwa dotychczasowych akcjonariuszy spółki do objęcia akcji w podwyższonym kapitale zakładowym spółki (proporcjonalnie do liczby posiadanych akcji).

Natomiast subskrypcja otwarta polega na tym, że spółka oferuje akcje w drodze ogłoszenia skierowanego do osób, którym prawo poboru nie przysługuje. Tak jak w przypadku subskrypcji prywatnej, ten sposób objęcia akcji pozwala na pozyskanie kapitału również od osób, które dotychczas nie były akcjonariuszami spółki. Inaczej niż przy subskrypcji prywatnej, subskrypcja otwarta jest jednak skierowana do nieokreślonego z góry kręgu osób. Należy przy tym zaznaczyć, że obecnie oferowanie akcji nieograniczonemu kręgowi adresatów jest uregulowane przede wszystkim przepisami o ofercie publicznej.

Warto wyjaśnić, że przeprowadzenie subskrypcji prywatnej oraz subskrypcji otwartej jest możliwe tylko po uprzednim podjęciu przez walne zgromadzenie akcjonariuszy uchwały w sprawie wyłączenia prawa poboru dotychczasowych akcjonariuszy spółki. Pozbawienie dotychczasowych akcjonariuszy prawa poboru (prawa pierwszeństwa objęcia akcji w podwyższonym kapitale zakładowym) jest przy tym możliwe wyłącznie w interesie spółki. Przed podjęciem takiej uchwały zarząd spółki jest również zobowiązany do przedstawienia walnemu zgromadzeniu pisemnej opinii uzasadniającej powody pozbawienia prawa poboru.


Zgłoszenie do sądu


Po objęciu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym spółki akcyjnej, konieczne jest także zgłoszenie podwyższenia kapitału do sądu rejestrowego. Rejestracja podwyższenia kapitału przez sąd rejestrowy jest ostatnim krokiem w procedurze zwykłego podwyższenia kapitału zakładowego w spółce akcyjnej. Warto przy tym pamiętać, że podwyższenie kapitału zakładowego następuje dopiero z chwilą wpisu do rejestru i dopiero wówczas powstają prawa z nowych akcji (w przypadku nowej emisji).

Podsumowując, zwykłe podwyższenie kapitału zakładowego jest jednym ze sposobów na znalezienie dla spółki akcyjnej dodatkowego źródła finansowania. Takie podwyższenie zawsze wymaga zmiany statutu i następuje najczęściej w drodze emisji nowych akcji spółki. Dotychczasowym akcjonariuszom służy tzw. prawo poboru (prawo pierwszeństwa objęcia nowych akcji), które może być wyłączone w interesie spółki. Nowe akcje mogą być zaoferowane oznaczonemu, konkretnemu adresatowi (subskrypcja prywatna), akcjonariuszom, którym służy prawo poboru (subskrypcja zamknięta) lub w drodze ogłoszenia, zewnętrznym inwestorom (subskrypcja otwarta).

Skomplikowany system podatkowy ciąży polskim przedsiębiorcom

Jakie warunki musi spełniać informacja handlowa

Krzysztof Niepytalski, aplikant radcowski
Tomasz Pietrzak, młodszy prawnik
M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

REKLAMA

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA