REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zarejestrować spółkę z o.o.

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracji spółki z o.o. można dokonać za pośrednictwem Internetu. Procedura rejestracji spółki z o.o. odywa się za pośrednictwem strony internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości i trwa zaledwie 24 godziny.

Od 1 stycznia 2012 roku Kodeks Spółek Handlowych umożliwia założenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w sposób odformalizowany - przez Internet, tzw. S24. Procedura ta jest prosta, wymaga posługiwania się dostępnymi w systemie teleinformatycznym wzorami, jest szybka - trwa zaledwie 24 godziny i nie jest związana z żadnymi dodatkowymi opłatami.

REKLAMA

Autopromocja


Rejestracja spółki z o.o. przez Internet


W tym celu należy:

1. Wejść na stronę Ministerstwa Sprawiedliwości (www.ms.gov.pl);

2. Kliknąć w zakładkę „rejestracja spółki z o.o. w 24h”.

3. Kliknięcie w tę zakładkę przekierowuje na stronę, która umożliwia założenie konta w systemie teleinformatycznym;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Założyć konto w systemie teleinformatycznym;

5. Wpisać dane, o które prosi system teleinformatyczny;

6. System generuje wszelkie dokumenty, tj. umowę spółki, listy wspólników, wnioski KRS;

7. Zaopatrzyć dokumenty w podpis elektroniczny;

8. Uiścić opłaty sądowe od wniosku o wpis do KRS.

Kiedy i w jaki sposób ustanowić pełnomocnika firmy?

Należy nadmienić, że 24 godzinny termin na rejestrację spółki jest wyłącznie terminem instrukcyjnym.


Etapy tworzenia spółki z o.o. przez Internet


Po zarejestrowaniu spółki z o.o. przez Internet zarząd tej spółki, w terminie 7 dni od wpisania spółki do rejestru musi złożyć do sądu rejestrowego złożone wobec sądu albo poświadczone notarialnie wzory podpisów członków zarządu.

W przypadku S24 nie ma zastosowania procedura „jednego okienka”. Oznacza to, że zarząd spółki z o.o. nie może za pośrednictwem sądu rejestrowego złożyć wniosków do Urzędu Skarbowego (NIP), Głównego Urzędu Statystycznego (REGON) oraz do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, lecz musi skierować każdy z tych wniosków bezpośrednio do każdej z ww. instytucji. Po otrzymaniu numerów NIP i REGON zarząd spółki z o.o. ma obowiązek zgłoszenia tych numerów do KRS.

Nowe obowiązki pracodawców w związku z wydłużeniem urlopów macierzyńskich od 17 czerwca 2013

W przypadku spółki z o.o. zakładanej „tradycyjnie” (tj. w formie aktu notarialnego), do wniosku o zarejestrowanie spółki składanego do KRS załącza się niezbędne dokumenty do US, GUS oraz ZUS i sąd rejestrowy sam przesyła te dokumenty do właściwych jednostek.

 


S24 - ważne informacje


Istotne jest, że ingerencja w treść wzorca umowy S24 jest niedopuszczalna. Natomiast wzorzec umowy spółki w kilku kwestiach przewiduje alternatywne rozwiązania np.: co do systemu udziałów, swobody ich zbywalności, zasad reprezentacji, powołania rady nadzorczej.

Zmiana umowy spółki z o.o. zawartej przy wykorzystaniu wzorca umowy jest możliwa dopiero po zarejestrowaniu spółki. Zmiana ta następuje już w „tradycyjnym” trybie, zgodnie z art. 255 KSH.

Do powstania S24 nie jest wymagane wniesienie wkładów na pokrycie kapitału zakładowego przed rejestracją spółki. Pokrycie kapitału zakładowego powinno nastąpić nie później, niż w terminie 7 dni od dnia wpisania spółki z o.o. do rejestru i musi mieć postać tylko i wyłącznie wkładów pieniężnych.

Natomiast podwyższenie kapitału zakładowego dokonywanego po wpisie S24 do rejestru, może być pokryte wkładami pieniężnymi lub niepieniężnymi.

REKLAMA

Podsumowując, spółka z o.o. zawiązana przez Internet jest taką samą spółką, jak spółka z o.o. zakładana na mocy aktu notarialnego. Różnica polega na sposobie rejestracji. Konsekwentnie, do S24, stosuje się w całości przepisy dotyczące spółki z o.o. zawiązywanej „tradycyjnie”, chyba, że w danym wypadku przepis szczególny stanowi inaczej.

Rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, będącej jedną z najpopularniejszych form prawnych prowadzenia biznesu, za pośrednictwem platformy internetowej została wprowadzona głównie z uwagi na odformalizowanie, a przez to przyspieszenie i ułatwienie założenia i podjęcia działalności gospodarczej. Jednak z praktycznego punktu widzenia należy zastanowić się, czy wprowadzając tę instytucję rzeczywiście osiągnięto zamierzony efekt.

Kiedy warto korzystać z faktoringu - skutki bilansowe

Termin rozpatrzenia wniosku złożonego poprzez system teleinformatyczny wynosi 24 godziny od momentu złożenia wniosku, o czym mówi art 20a ust. 2 Ustawy z dn. 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym. Niemniej jednak nie dotrzymanie tego terminu nie wywołuje żadnych negatywnych skutków w stosunku do osoby rozpatrującej wniosek, zatem nie ma żadnej gwarancji, że procedurę uda zakończyć się w tak szybkim czasie. Dla porównania - termin instrukcyjny dla rozpatrzenia wniosku o rejestrację podmiotu w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, w tradycyjnej formie wynosi 7 dni.

Przymiotem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jak sama nazwa wskazuje jest ograniczona odpowiedzialność wspólników za zobowiązania spółki (art. 151 par. 4 Kodeksu spółek handlowych: „Wspólnicy nie odpowiadają za zobowiązania spółki.”).

W związku z powyższym pod uwagę należy wziąć również kwestię związaną z koniecznością wniesienia kapitału zakładowego. Jedną z przesłanek ukonstytuowania się spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest wniesienie przez wspólników wkładu na pokrycie całego kapitału zakładowego (art. 163 pkt. 2 Kodeksu spółek handlowych). W przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji (formy przejściowej powstałej w wyniku zawiązania spółki jeszcze nie wpisanej do rejestru) za zobowiązania spółki, solidarnie z nią odpowiadają wspólnicy (art. 13 Kodeksu spółek handlowych). W przypadku spółek S24 (zakładając, że termin rejestracji wskazany w ustawie zostanie dotrzymany) brak jest formy pośredniej jaką jest spółka w organizacji, a dodatkowo art. 158 par 1ą konstytuuje wyjątek od zasady uprzedniego wniesienia przez wspólników, wkładów na pokrycie kapitału zakładowego, który zgodnie z tym przepisem, może być wniesiony po rejestracji spółki. Zadajmy sobie więc pytanie czy prowadzenie interesów z takim podmiotem sprzyja rozwojowi poczucia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego?

Kolejnym minusem jest brak możliwości modyfikacji elektronicznego wzorca umowy (wzorzec został określony przez Ministra Sprawiedliwości w rozporządzeniu z dnia 22 grudnia wydanym na podstawie art 157ą par 5 Kodeksu spółek handlowych). W spółce S24 wspólnicy muszą objąć udziały równe i niepodzielne (pokryte wyłącznie wkładem pieniężnym) bez możliwości ich uprzywilejowania, nie możliwe jest również spisanie listy czynności przekraczających zwykły zarząd, które wymagają zgody spółki (wzorzec wskazuje jedynie czynności dwukrotnie przewyższające wysokość kapitału zakładowego spółki). Jednym z największych mankamentów tego rozwiązania jest brak możliwości modyfikacji modelu reprezentacji spółki, gdyż mamy do wyboru wyłącznie dwie opcje (reprezentacja samodzielna lub standardowy model określony w przepisach Kodeksu spółek handlowych).

Podsumowując - wzorzec spółki wykorzystywany przy elektronicznej rejestracji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jest aż nadto uproszczony. Choć spółka ta jest w stanie funkcjonować w oparciu o taką umowę, to w praktyce i tak nie uda nam się uniknąć wizyty u notariusza. Każda zmiana umowy spółki odbyć się musi w tradycyjnej formie wskazanej w przepisach kodeksu, tj. w formie aktu notarialnego. Pamiętać należy, że korzystając ze wzorca nie jest możliwe ujęcie w umowie zapisów dotyczących tak fundamentalnych kwestii jak dokapitalizowanie spółki przez obecnych wspólników spółki czy wniesienia dopłat - Iwona Łagowska, Banking Advisor w Kancelarii Prawnej Skarbiec.

Opóźnienia w publikacji umów podatkowych

Zapraszamy na forum Księgowość

  

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

REKLAMA

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

REKLAMA

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

REKLAMA