REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zarejestrować spółkę z o.o.

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracji spółki z o.o. można dokonać za pośrednictwem Internetu. Procedura rejestracji spółki z o.o. odywa się za pośrednictwem strony internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości i trwa zaledwie 24 godziny.

Od 1 stycznia 2012 roku Kodeks Spółek Handlowych umożliwia założenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w sposób odformalizowany - przez Internet, tzw. S24. Procedura ta jest prosta, wymaga posługiwania się dostępnymi w systemie teleinformatycznym wzorami, jest szybka - trwa zaledwie 24 godziny i nie jest związana z żadnymi dodatkowymi opłatami.

REKLAMA

REKLAMA


Rejestracja spółki z o.o. przez Internet


W tym celu należy:

1. Wejść na stronę Ministerstwa Sprawiedliwości (www.ms.gov.pl);

2. Kliknąć w zakładkę „rejestracja spółki z o.o. w 24h”.

REKLAMA

3. Kliknięcie w tę zakładkę przekierowuje na stronę, która umożliwia założenie konta w systemie teleinformatycznym;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Założyć konto w systemie teleinformatycznym;

5. Wpisać dane, o które prosi system teleinformatyczny;

6. System generuje wszelkie dokumenty, tj. umowę spółki, listy wspólników, wnioski KRS;

7. Zaopatrzyć dokumenty w podpis elektroniczny;

8. Uiścić opłaty sądowe od wniosku o wpis do KRS.

Kiedy i w jaki sposób ustanowić pełnomocnika firmy?

Należy nadmienić, że 24 godzinny termin na rejestrację spółki jest wyłącznie terminem instrukcyjnym.


Etapy tworzenia spółki z o.o. przez Internet


Po zarejestrowaniu spółki z o.o. przez Internet zarząd tej spółki, w terminie 7 dni od wpisania spółki do rejestru musi złożyć do sądu rejestrowego złożone wobec sądu albo poświadczone notarialnie wzory podpisów członków zarządu.

W przypadku S24 nie ma zastosowania procedura „jednego okienka”. Oznacza to, że zarząd spółki z o.o. nie może za pośrednictwem sądu rejestrowego złożyć wniosków do Urzędu Skarbowego (NIP), Głównego Urzędu Statystycznego (REGON) oraz do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, lecz musi skierować każdy z tych wniosków bezpośrednio do każdej z ww. instytucji. Po otrzymaniu numerów NIP i REGON zarząd spółki z o.o. ma obowiązek zgłoszenia tych numerów do KRS.

Nowe obowiązki pracodawców w związku z wydłużeniem urlopów macierzyńskich od 17 czerwca 2013

W przypadku spółki z o.o. zakładanej „tradycyjnie” (tj. w formie aktu notarialnego), do wniosku o zarejestrowanie spółki składanego do KRS załącza się niezbędne dokumenty do US, GUS oraz ZUS i sąd rejestrowy sam przesyła te dokumenty do właściwych jednostek.

 


S24 - ważne informacje


Istotne jest, że ingerencja w treść wzorca umowy S24 jest niedopuszczalna. Natomiast wzorzec umowy spółki w kilku kwestiach przewiduje alternatywne rozwiązania np.: co do systemu udziałów, swobody ich zbywalności, zasad reprezentacji, powołania rady nadzorczej.

Zmiana umowy spółki z o.o. zawartej przy wykorzystaniu wzorca umowy jest możliwa dopiero po zarejestrowaniu spółki. Zmiana ta następuje już w „tradycyjnym” trybie, zgodnie z art. 255 KSH.

Do powstania S24 nie jest wymagane wniesienie wkładów na pokrycie kapitału zakładowego przed rejestracją spółki. Pokrycie kapitału zakładowego powinno nastąpić nie później, niż w terminie 7 dni od dnia wpisania spółki z o.o. do rejestru i musi mieć postać tylko i wyłącznie wkładów pieniężnych.

Natomiast podwyższenie kapitału zakładowego dokonywanego po wpisie S24 do rejestru, może być pokryte wkładami pieniężnymi lub niepieniężnymi.

Podsumowując, spółka z o.o. zawiązana przez Internet jest taką samą spółką, jak spółka z o.o. zakładana na mocy aktu notarialnego. Różnica polega na sposobie rejestracji. Konsekwentnie, do S24, stosuje się w całości przepisy dotyczące spółki z o.o. zawiązywanej „tradycyjnie”, chyba, że w danym wypadku przepis szczególny stanowi inaczej.

Rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, będącej jedną z najpopularniejszych form prawnych prowadzenia biznesu, za pośrednictwem platformy internetowej została wprowadzona głównie z uwagi na odformalizowanie, a przez to przyspieszenie i ułatwienie założenia i podjęcia działalności gospodarczej. Jednak z praktycznego punktu widzenia należy zastanowić się, czy wprowadzając tę instytucję rzeczywiście osiągnięto zamierzony efekt.

Kiedy warto korzystać z faktoringu - skutki bilansowe

Termin rozpatrzenia wniosku złożonego poprzez system teleinformatyczny wynosi 24 godziny od momentu złożenia wniosku, o czym mówi art 20a ust. 2 Ustawy z dn. 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym. Niemniej jednak nie dotrzymanie tego terminu nie wywołuje żadnych negatywnych skutków w stosunku do osoby rozpatrującej wniosek, zatem nie ma żadnej gwarancji, że procedurę uda zakończyć się w tak szybkim czasie. Dla porównania - termin instrukcyjny dla rozpatrzenia wniosku o rejestrację podmiotu w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, w tradycyjnej formie wynosi 7 dni.

Przymiotem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jak sama nazwa wskazuje jest ograniczona odpowiedzialność wspólników za zobowiązania spółki (art. 151 par. 4 Kodeksu spółek handlowych: „Wspólnicy nie odpowiadają za zobowiązania spółki.”).

W związku z powyższym pod uwagę należy wziąć również kwestię związaną z koniecznością wniesienia kapitału zakładowego. Jedną z przesłanek ukonstytuowania się spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest wniesienie przez wspólników wkładu na pokrycie całego kapitału zakładowego (art. 163 pkt. 2 Kodeksu spółek handlowych). W przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji (formy przejściowej powstałej w wyniku zawiązania spółki jeszcze nie wpisanej do rejestru) za zobowiązania spółki, solidarnie z nią odpowiadają wspólnicy (art. 13 Kodeksu spółek handlowych). W przypadku spółek S24 (zakładając, że termin rejestracji wskazany w ustawie zostanie dotrzymany) brak jest formy pośredniej jaką jest spółka w organizacji, a dodatkowo art. 158 par 1ą konstytuuje wyjątek od zasady uprzedniego wniesienia przez wspólników, wkładów na pokrycie kapitału zakładowego, który zgodnie z tym przepisem, może być wniesiony po rejestracji spółki. Zadajmy sobie więc pytanie czy prowadzenie interesów z takim podmiotem sprzyja rozwojowi poczucia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego?

Kolejnym minusem jest brak możliwości modyfikacji elektronicznego wzorca umowy (wzorzec został określony przez Ministra Sprawiedliwości w rozporządzeniu z dnia 22 grudnia wydanym na podstawie art 157ą par 5 Kodeksu spółek handlowych). W spółce S24 wspólnicy muszą objąć udziały równe i niepodzielne (pokryte wyłącznie wkładem pieniężnym) bez możliwości ich uprzywilejowania, nie możliwe jest również spisanie listy czynności przekraczających zwykły zarząd, które wymagają zgody spółki (wzorzec wskazuje jedynie czynności dwukrotnie przewyższające wysokość kapitału zakładowego spółki). Jednym z największych mankamentów tego rozwiązania jest brak możliwości modyfikacji modelu reprezentacji spółki, gdyż mamy do wyboru wyłącznie dwie opcje (reprezentacja samodzielna lub standardowy model określony w przepisach Kodeksu spółek handlowych).

Podsumowując - wzorzec spółki wykorzystywany przy elektronicznej rejestracji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jest aż nadto uproszczony. Choć spółka ta jest w stanie funkcjonować w oparciu o taką umowę, to w praktyce i tak nie uda nam się uniknąć wizyty u notariusza. Każda zmiana umowy spółki odbyć się musi w tradycyjnej formie wskazanej w przepisach kodeksu, tj. w formie aktu notarialnego. Pamiętać należy, że korzystając ze wzorca nie jest możliwe ujęcie w umowie zapisów dotyczących tak fundamentalnych kwestii jak dokapitalizowanie spółki przez obecnych wspólników spółki czy wniesienia dopłat - Iwona Łagowska, Banking Advisor w Kancelarii Prawnej Skarbiec.

Opóźnienia w publikacji umów podatkowych

Zapraszamy na forum Księgowość

  

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA