REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Certyfikat rezydencji podatkowej spółki limited

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Firma w Anglii Limited
Kancelaria księgowa
Rezydencja podatkowa, spółka limited, CFR
Rezydencja podatkowa, spółka limited, CFR
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Chcąc skutecznie przeprowadzić optymalizację podatkową - czyli zgodny z prawem proces obniżenia zobowiązań podatkowych – dla transakcji transgranicznych, bardzo ważne będzie zaopatrzenie się w dokument zwany certyfikatem rezydencji podatkowej. Oto czym jest ten dokument oraz dlaczego jest tak istotny.

Czym jest certyfikat rezydencji podatkowej?

Certyfikat rezydencji podatkowej, określany także skrótem CFR (od nazwy angielskiej Certificate of fiscial residence) jest dokumentem określającym miejsce rezydencji podatkowej podmiotu zobligowanego do odprowadzenia właściwych podatków. Miejscem tym jest kraj wystawiający ów certyfikat – oznacza to, że właśnie w nim trzeba opłacić należne podatki.

REKLAMA

Certyfikat ma dwie wersje:

CFR 1 -  potwierdza on miejsce zamieszkania osoby fizycznej lub siedziby firmy właściwym dla celów podatkowych

CFR 2 -  jest zaświadczeniem o miejscu zamieszkania na terenie Polski podmiotu (osoby fizycznej) osiągającego przychody z tytułu oszczędności

Do czego potrzebny jest CFR?

Certyfikat pozwala (jak już wspomniano), na skuteczne przeprowadzanie procedury optymalizacji podatkowej w przypadku transakcji międzynarodowych. Uściślając, umożliwia on na właściwe obliczenie tzw. „podatku u źródła” (...podatku pobieranego w przypadku płatności transgranicznych, w których podmiot otrzymujący przychód (podatnik) ma inną rezydencję podatkową niż podmiot dokonujący wypłaty (rezydent w kraju położenia źródła przychodu...), zapobiegając sytuacji podwójnego opodatkowania, poprzez opodatkowanie dochodu tylko w jednym z państw, pomiędzy którymi przeprowadzane są transakcje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najważniejsze informacje dotyczące rezydencji podatkowej w UK

REKLAMA

Zasady uzyskania rezydencji podatkowej na terenie Wielkiej Brytanii określa Konwencja o zapobieganiu podwójnego opodatkowania zawarte między Polską a Wielką Brytanią właśnie. Zgodnie z jej postanowieniami, miejscem rezydencji podatkowej spółki (ponieważ o niej jest teraz mowa) jest kraj w którym została ona zarejestrowana, w którym znajduje się jej zarząd, bądź też „zachodzi inne kryterium o podobnym charakterze”.

Co jednak, jeżeli spółka ma siedziby w dwóch krajach (w Polsce i UK)? Wtedy przyjmuje się, że główna siedziba firmy, a zatem miejsce jej rezydencji podatkowej znajduje się tam, gdzie podejmowane są kluczowe decyzje dotyczące jej funkcjonowania. To ważna informacja pozwalająca na uniknięcie nieprzyjemnych pomyłek. Trzeba pamiętać, że jeśli nawet firma została zarejestrowana w UK, ale jej zarząd pozostaje na terenie Polski, niemożliwe będzie uzyskanie certyfikatu rezydencji podatkowej w Wielkiej Brytanii.

Jeżeli certyfikat rezydencji podatkowej w Zjednoczonym Królestwie chce otrzymać osoba fizyczna, konieczne jest aby przebywała na jego terenie co najmniej 183 dni w roku.

Jak otrzymać CFR w Wielkiej Brytanii?

Organem właściwym dla wydania CFR jest  HM Revenue & Customs, a sama procedura jest wyjątkowo prosta, ponieważ należy jedynie wypełnić odpowiedni formularz zamieszczony na stronach internetowych urzędu. Czas oczekiwania na certyfikat to 30 dni roboczych.

Data ważności CFR

Ubiegając się o otrzymanie CFR, należy pamiętać o tym, aby określić jego termin ważności (jest to dokument czasowy). Jeżeli termin ów nie jest określony, ważność CFR wygasa po 12 miesiącach. Konieczne jest więc uzyskanie nowego certyfikatu.

Informacje dodatkowe

Nie istnieje jedna, powszechna forma CFR; każdy kraj przyjmuje swój własny wzór. Wzór, który jednak zawiera takie informacje jak:

- datę wystawienia

- odniesienie do umowy przeciwdziałającej podwójnemu opodatkowaniu

- cel wydania CFR

- adres zamieszkania osoby fizycznej bądź siedziby firmy ubiegającej się o CFR

- nazwę instytucji uprawnionej do wydania certyfikatu

Certyfikat rezydencji podatkowej nie może zostać zastąpiony przez żaden inny dokument, dlatego posiadanie go jest niezbędne dla uniknięcia podwójnego opodatkowania w przypadku przeprowadzania transakcji międzynarodowych.

Możliwa jest także sytuacja, w której HMRC odmawia wydania CFR. Wtedy dobrze jest zasięgnąć pomocy wyspecjalizowanej firmy doradczej.

Firma w Anglii

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

REKLAMA