REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost otwartych postępowań restrukturyzacyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Grajda
Partner Zarządzający, Członek Zarządu MGW Corporate Consulting Group Sp. z o.o.
Restrukturyzacja przedsiębiorstw
Restrukturyzacja przedsiębiorstw
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Restrukturyzacja przedsiębiorstw. Gospodarka z nadziejami, ale firmy wciąż mają problemy. Rynek restrukturyzacyjny odnotował bezprecedensowy wskaźnik otwartych postępowań na poziomie 460 w kwartale.

Restrukturyzacja przedsiębiorstw - raport

Otwarcie większości branż nie gwarantuje natychmiastowego powrotu do stabilności gospodarczej – taka myśl przyświeca kolejnemu wydaniu autorskiego raportu MGW Corporate Consulting Group. Niestety, pomimo zniesienia znacznej części obostrzeń sanitarnych, polskie biznesy wciąż mierzą się z ogromnym wyzwaniem w postaci utrzymania płynności finansowej. Jej brak z kolei przełożył się na kolejny rekord liczby otwartych postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Autopromocja

Wzrost otwartych postępowań restrukturyzacyjnych

REKLAMA

Jak zaznacza Mariusz Grajda, Partner Zarządzający w MGW CCG oraz współautor raportu “Restrukturyzacja przedsiębiorstw w II kwartale 2021 roku. Analiza i interpretacja postępowań restrukturyzacyjnych.” sytuacja w II kwartale br. uwidacznia dwa podstawowe zjawiska, których skutkiem jest zarówno poprawa sytuacji epidemiologicznej, jak i wciąż niestabilna sytuacja branż najbardziej dotkniętych pandemią (m.in. hotelarstwa). Zdaniem analityków z MGW CCG, optymizm części przedsiębiorców wyrażony w rekordowym wskaźniku PMI rzędu 59,4 pkt w czerwcu br. może być potwierdzeniem pozytywnych trendów w najbliższej przyszłości. Z drugiej zaś strony, rynek restrukturyzacyjny odnotował bezprecedensowy wskaźnik otwartych postępowań na poziomie 460 w kwartale.

Co ciekawe, już we wcześniejszych opracowaniach analitycy z MGW CCG przewidywali rosnący odsetek otwieranych postępowań restrukturyzacyjnych. Już po III kwartale ub. r. zespół prognozował, iż w perspektywie półrocza nastąpi gwałtowny skok niewypłacalności krajowych przedsiębiorstw.

W poprzednim raporcie zespół MGW CCG przewidywał, iż w ciągu 3 miesięcy rynek odnotuje jeszcze większy skok liczby otwieranych postępowań. Dynamikę wzrostów analitycy obserwują od II kwartału ub. r., który w porównaniu z wynikami za II kwartał br. miał o 296,6 proc. mniej otwartych postępowań niż obecnie. Właśnie II kwartał br. jest już 4. z kolei, pod względem wzrostów otwieranych postępowań.

Struktura otwieranych postępowań restrukturyzacyjnych

REKLAMA

Z drugiej zaś strony analitycy z MGW CCG zaznaczają, iż dynamika przyrostów ulega systematycznemu zmniejszaniu. W II kwartale 2021 roku odnotowano wzrost liczby postępowań o 10,84 proc. w stosunku do I kwartału br., a dla porównania I kwartał odnotowywał wzrost w stosunku do IV kwartału 2020 roku o ponad 31 proc. Jak zaznaczają autorzy raportu, jeszcze innym czynnikiem wpływającym na wzrost postępowań mógł być kończący się pierwotny termin obowiązywania uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego. Ten z kolei miał obowiązywać do 30 czerwca br., jednak ustawodawca  uchwalił nowelizację, która wydłużyła okres dostępności instrumentu do końca listopada 2021 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Struktura otwieranych postępowań wykazuje pełną dominację uproszczonego postępowania o zatwierdzenie układu. W IV kwartale ub. r. UPR stanowiły 77 proc. ogółu, w I kwartale br. 86 proc., a w II kwartale br. już blisko 92 proc. W naszej ocenie taka struktura budzi pewien niepokój. Z jednej strony obserwujemy zwiększającą się dominację tego instrumentu, lecz z drugiej notujemy niską efektywność UPR. Dłużnicy wybierają postępowanie uproszczone m.in. ze względu na możliwość szybkiej realizacji, ale najczęściej sięgają po nie podmioty, po prostu chcące zabezpieczyć ryzyko egzekucji. Niestety, często jednak nie towarzyszy temu głębsza koncepcja planu restrukturyzacyjnego, a co za tym idzie, działanie to można odczytywać w niektórych przypadkach wyłącznie jako krótkoterminową chęć obrony przed działaniami wierzycieli – komentuje Mariusz Grajda z MGW CCG.

Jakie sektory odpowiadają za największą część otwartych postępowań? Według wyliczeń MGW CCG w II kwartale br. po raz kolejny rolnictwo notowało największy przyrost niewypłacalności rzędu 44 proc. Drugą co do wielkości branżą ze znaczną liczbą postępowań są tzw. „Pozostałe usługi”, a więc przedsiębiorstwa działające w ramach PKD od 64 do 96. Co ważne jednak, z uwagi na szeroki zakres działalności struktura grupy jest mocno rozdrobniona, choć w przypadku liczby otwieranych postępowań na pierwszy plan wysuwają się firmy wyspecjalizowane w zarządzaniu nieruchomościami pod wynajem (około 13 proc. w zbiorze). Z kolei za 7 proc. postępowań w grupie odpowiadają firmy z PKD 71.12, a więc prowadzące działalność profesjonalną, naukową i techniczną. Jak wynika z analiz MGW CCG, są to najczęściej podmioty oferujące usługi projektowania inżynierskiego, bądź doradztwo związane z maszynami.

Krajowi przedsiębiorcy wchodzą w kolejną fazę walki z kryzysem pandemicznym, choć bez racjonalnej analizy własnych możliwości i szans, istnieje ryzyko potencjalnego załamania niektórych branż. Jak zaznaczają autorzy raportu, starcie z niewypłacalnością nadal trwa, a już kolejne miesiące zarysują trendy, które będą towarzyszyć gospodarce w dalszej perspektywie.

Raport „Restrukturyzacja przedsiębiorstw w II kwartale 2021 roku. Analiza i interpretacja postępowań restrukturyzacyjnych.” jest dostępny bezpłatnie pod adresem:

https://restrukturyzacja.mgwccg.pl/media/MGW-Raport-IIQ2021.pdf

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA