REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiążące polecenie spółki dominującej - nowy instrument zarządzania spółką zależną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Wiążące polecenie spółki dominującej dla spółki zależnej
Wiążące polecenie spółki dominującej dla spółki zależnej

REKLAMA

REKLAMA

13 października 2022 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu spółek handlowych. Nowelizacja wprowadziła nie tylko zmiany w organizacji pracy organów wykonawczych oraz kontrolujących spółek kapitałowych, ale przede wszystkim nowe w polskim porządku prawnym prawo holdingowe. Możliwość wydawania wiążących poleceń to jedno z podstawowych uprawnień spółek dominujących wobec spółek zależnych.

Wiążące polecenie spółki dominującej dla spółki zależnej. Uchwała zgromadzenia wspólników i obowiązek wpisu do KRS

Wydawanie wiążących poleceń spółce zależnej jest możliwe tylko i wyłącznie po spełnieniu dwóch przesłanek ustawowych.
Pierwszą z nich jest konieczność podjęcia uchwały przez zgromadzenie wspólników (lub walne zgromadzenia akcjonariuszy) spółki zależnej o uczestnictwie w grupie spółek ze wskazaniem spółki dominującej. Drugą z nich jest ujawnienie w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) uczestnictwa w grupie spółek
. Z obowiązku zgłoszenia do KRS zwolniona jest spółka dominująca posiadająca siedzibę poza granicami Polski.

REKLAMA

Wydawanie wiążących poleceń

Spółka dominująca może wydawać spółce zależnej uczestniczącej w grupie spółek wiążące polecenie dotyczące prowadzenia spraw spółki. Wydanie wiążącego polecenia musi być uzasadnione interesem grupy spółek. A contrario, polecenie nie powinno dotyczyć wykonania czynności, która leżałaby wyłącznie w interesie spółki dominującej lub innych, wybranych spółek.

Uprawnionymi do wydawania wiążących poleceń są: zarząd, prokurent, bądź pełnomocnicy w zakresie przysługującego im umocowania. Co ważne, wiążące polecenie jest wydawane w formie pisemnej lub elektronicznej pod rygorem nieważności. Do obowiązkowych elementów wiążącego polecenia należą co najmniej: oczekiwane zachowanie spółki zależnej w związku z wykonaniem polecenia, wykazanie interesu grupy spółek, który uzasadnia wykonanie polecenia, spodziewane korzyści lub szkody spółki zależnej, a także przewidywany sposób i termin naprawienia spółce zależnej szkody poniesionej w wyniku wykonania wiążącego polecenia.

Przyjęcie bądź odmowa przyjęcia wiążącego polecenia

Wydanie wiążącego polecenia to jednak nie wszystko. Wykonanie wiążącego polecenia przez spółkę zależną wymaga uprzedniej uchwały zarządu spółki zależnej. Następnie spółka zależna jest zobowiązana do poinformowania spółki dominującej o podjęciu uchwały o wykonaniu wiążącego polecenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istnieje jednak możliwość odmowy wykonania wiążącego polecenia. Spółka odmawia wykonania wiążącego polecenia spółki dominującej, gdy istnieje uzasadniona obawa, że jego wykonanie doprowadziłoby do niewypłacalności albo zagrożenia niewypłacalnością tej spółki. Spółka zależna, która nie jest spółką jednoosobową odmawia również wykonania wiążącego polecenia, które jest sprzeczne z interesem tej spółki i wyrządzi jej szkodę, która nie będzie naprawiona przez spółkę dominującą w okresie dwóch lat. Odmowa wykonania wiążącego polecenia wymaga uprzedniej uchwały zarządu spółki zależnej wraz z uzasadnieniem. Warto podkreślić, że odmowa wykonania wiążącego polecenia jest nie tylko prawem, ale w ustawowo przewidzianych przypadkach, obowiązkiem spółki zależnej.

Zwrócić należy również uwagę, że ustawodawca pozostawia pewne pole do modyfikacji ustawowej lub statutowej przesłanek odmowy wykonania wiążącego polecenia przez spółkę zależną. Istnieje zatem możliwość wprowadzenia do statutu lub umowy spółki zależnej postanowień, które przewidywać będą inne okoliczności uzasadniające i uprawniające spółkę zależną do odmowy wykonania takiego wiążącego polecenia wydanego przez spółkę dominującą.

Odpowiedzialność spółki dominującej za skutki wydania wiążącego polecenia

Uczestnictwo w grupie spółek wprowadza szereg mechanizmów umożliwiających spółce dominującej pełniejszą kontrolę nad spółką zależną, ale wiąże się to również z możliwą odpowiedzialnością spółki dominującej wobec spółki zależnej. Spółka dominująca odpowiada bowiem wobec spółki zależnej za szkodę, która została wyrządzona wykonaniem wiążącego polecenia i która nie została naprawiona w terminie wskazanym w wiążącym poleceniu. Powództwo o naprawienie szkody wyrządzonej przez spółkę dominującą wytacza spółka zależna w terminie roku od dnia upływu terminu wskazanego w wiążącym poleceniu. Po tym terminie z powództwem o naprawienie szkody może wystąpić każdy wspólnik albo akcjonariusz spółki zależnej. W wyniku takiej regulacji każdy ze wspólników mniejszościowych będzie również mógł wystąpić z powództwem o naprawienie szkody, jeżeli zarząd spółki zależnej zaniecha podjęcia odpowiednich kroków mających na celu dochodzenie należnego odszkodowania.

Nowe prawo holdingowe, które reguluje relacje prywatno-prawne między spółką dominującą, a jej spółkami zależnymi, wymaga odpowiedniego przygotowania ze strony wszystkich działających w ramach grupy spółek. Wydawanie wiążących poleceń może stanowić niewątpliwe ułatwienie w funkcjonowaniu holdingów, które przełoży się pozytywnie na efektywność zarządzania grupą spółek. Spółka dominująca zyskuje uprawnienia pozwalające jej na stałą i pełną kontrolę nad działalnością spółki zależnej, a wprowadzenie instrumentu wiążących poleceń wydawanych przez spółkę dominującą, może zapewnić jej, że spółka zależna wykona polecenie, co znajdzie potwierdzenie w podjęciu stosownej uchwały przez spółkę zależną.

Należy pamiętać, że wskazane powyżej możliwości wiążą się z wysokim poziomem sformalizowania w stosunku do celu, który można zrealizować również bez wcielania w życie opisanej powyżej procedury.

Maciej Oczkowski – adwokat w krakowskim oddziale Rödl & Partner
Oskar Lindner – prawnik w krakowskim oddziale Rödl & Partner

Prawo holdingowe w Polsce 2022 - Rödl & Partner

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA