REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiążące polecenie spółki dominującej - nowy instrument zarządzania spółką zależną

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Wiążące polecenie spółki dominującej dla spółki zależnej
Wiążące polecenie spółki dominującej dla spółki zależnej

REKLAMA

REKLAMA

13 października 2022 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu spółek handlowych. Nowelizacja wprowadziła nie tylko zmiany w organizacji pracy organów wykonawczych oraz kontrolujących spółek kapitałowych, ale przede wszystkim nowe w polskim porządku prawnym prawo holdingowe. Możliwość wydawania wiążących poleceń to jedno z podstawowych uprawnień spółek dominujących wobec spółek zależnych.

Wiążące polecenie spółki dominującej dla spółki zależnej. Uchwała zgromadzenia wspólników i obowiązek wpisu do KRS

Wydawanie wiążących poleceń spółce zależnej jest możliwe tylko i wyłącznie po spełnieniu dwóch przesłanek ustawowych.
Pierwszą z nich jest konieczność podjęcia uchwały przez zgromadzenie wspólników (lub walne zgromadzenia akcjonariuszy) spółki zależnej o uczestnictwie w grupie spółek ze wskazaniem spółki dominującej. Drugą z nich jest ujawnienie w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) uczestnictwa w grupie spółek
. Z obowiązku zgłoszenia do KRS zwolniona jest spółka dominująca posiadająca siedzibę poza granicami Polski.

REKLAMA

REKLAMA

Wydawanie wiążących poleceń

Spółka dominująca może wydawać spółce zależnej uczestniczącej w grupie spółek wiążące polecenie dotyczące prowadzenia spraw spółki. Wydanie wiążącego polecenia musi być uzasadnione interesem grupy spółek. A contrario, polecenie nie powinno dotyczyć wykonania czynności, która leżałaby wyłącznie w interesie spółki dominującej lub innych, wybranych spółek.

Uprawnionymi do wydawania wiążących poleceń są: zarząd, prokurent, bądź pełnomocnicy w zakresie przysługującego im umocowania. Co ważne, wiążące polecenie jest wydawane w formie pisemnej lub elektronicznej pod rygorem nieważności. Do obowiązkowych elementów wiążącego polecenia należą co najmniej: oczekiwane zachowanie spółki zależnej w związku z wykonaniem polecenia, wykazanie interesu grupy spółek, który uzasadnia wykonanie polecenia, spodziewane korzyści lub szkody spółki zależnej, a także przewidywany sposób i termin naprawienia spółce zależnej szkody poniesionej w wyniku wykonania wiążącego polecenia.

REKLAMA

Przyjęcie bądź odmowa przyjęcia wiążącego polecenia

Wydanie wiążącego polecenia to jednak nie wszystko. Wykonanie wiążącego polecenia przez spółkę zależną wymaga uprzedniej uchwały zarządu spółki zależnej. Następnie spółka zależna jest zobowiązana do poinformowania spółki dominującej o podjęciu uchwały o wykonaniu wiążącego polecenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istnieje jednak możliwość odmowy wykonania wiążącego polecenia. Spółka odmawia wykonania wiążącego polecenia spółki dominującej, gdy istnieje uzasadniona obawa, że jego wykonanie doprowadziłoby do niewypłacalności albo zagrożenia niewypłacalnością tej spółki. Spółka zależna, która nie jest spółką jednoosobową odmawia również wykonania wiążącego polecenia, które jest sprzeczne z interesem tej spółki i wyrządzi jej szkodę, która nie będzie naprawiona przez spółkę dominującą w okresie dwóch lat. Odmowa wykonania wiążącego polecenia wymaga uprzedniej uchwały zarządu spółki zależnej wraz z uzasadnieniem. Warto podkreślić, że odmowa wykonania wiążącego polecenia jest nie tylko prawem, ale w ustawowo przewidzianych przypadkach, obowiązkiem spółki zależnej.

Zwrócić należy również uwagę, że ustawodawca pozostawia pewne pole do modyfikacji ustawowej lub statutowej przesłanek odmowy wykonania wiążącego polecenia przez spółkę zależną. Istnieje zatem możliwość wprowadzenia do statutu lub umowy spółki zależnej postanowień, które przewidywać będą inne okoliczności uzasadniające i uprawniające spółkę zależną do odmowy wykonania takiego wiążącego polecenia wydanego przez spółkę dominującą.

Odpowiedzialność spółki dominującej za skutki wydania wiążącego polecenia

Uczestnictwo w grupie spółek wprowadza szereg mechanizmów umożliwiających spółce dominującej pełniejszą kontrolę nad spółką zależną, ale wiąże się to również z możliwą odpowiedzialnością spółki dominującej wobec spółki zależnej. Spółka dominująca odpowiada bowiem wobec spółki zależnej za szkodę, która została wyrządzona wykonaniem wiążącego polecenia i która nie została naprawiona w terminie wskazanym w wiążącym poleceniu. Powództwo o naprawienie szkody wyrządzonej przez spółkę dominującą wytacza spółka zależna w terminie roku od dnia upływu terminu wskazanego w wiążącym poleceniu. Po tym terminie z powództwem o naprawienie szkody może wystąpić każdy wspólnik albo akcjonariusz spółki zależnej. W wyniku takiej regulacji każdy ze wspólników mniejszościowych będzie również mógł wystąpić z powództwem o naprawienie szkody, jeżeli zarząd spółki zależnej zaniecha podjęcia odpowiednich kroków mających na celu dochodzenie należnego odszkodowania.

Nowe prawo holdingowe, które reguluje relacje prywatno-prawne między spółką dominującą, a jej spółkami zależnymi, wymaga odpowiedniego przygotowania ze strony wszystkich działających w ramach grupy spółek. Wydawanie wiążących poleceń może stanowić niewątpliwe ułatwienie w funkcjonowaniu holdingów, które przełoży się pozytywnie na efektywność zarządzania grupą spółek. Spółka dominująca zyskuje uprawnienia pozwalające jej na stałą i pełną kontrolę nad działalnością spółki zależnej, a wprowadzenie instrumentu wiążących poleceń wydawanych przez spółkę dominującą, może zapewnić jej, że spółka zależna wykona polecenie, co znajdzie potwierdzenie w podjęciu stosownej uchwały przez spółkę zależną.

Należy pamiętać, że wskazane powyżej możliwości wiążą się z wysokim poziomem sformalizowania w stosunku do celu, który można zrealizować również bez wcielania w życie opisanej powyżej procedury.

Maciej Oczkowski – adwokat w krakowskim oddziale Rödl & Partner
Oskar Lindner – prawnik w krakowskim oddziale Rödl & Partner

Prawo holdingowe w Polsce 2022 - Rödl & Partner

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA