Jakie ograniczenia będą dotyczyły spółek celowych
REKLAMA
REKLAMA
EKSPERT RADZI
MICHAŁ KURZYŃSKI
radca prawny w kancelarii Wierzbowski Eversheds
Przedsięwzięcia Euro 2012 mają być realizowane po stronie publicznej przez spółki celowe. Ustawa o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 przewiduje, że powierzenie przedsięwzięcia Euro 2012 będzie następować na podstawie umowy o powierzeniu przedsięwzięcia Euro 2012, uregulowanej w Rozdziale 3 ustawy. Z uwagi na fakt, że spółki celowe z zasady będą miały jednego wspólnika, należy pamiętać o ograniczeniach dotyczących jednoosobowych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością zawartych w art. 151, 156, 162 oraz 173 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych. W szczególności art. 173 par. 2 kodeksu spółek handlowych, który wprowadza wymóg formy pisemnej z podpisem notarialnie poświadczonym dla czynności prawnych przekraczających zakres zwykłego zarządu, będzie miał znaczenie dla omawianych umów, albowiem w większości przypadków spółki celowe będą zawierać umowy o powierzeniu przedsięwzięcia Euro 2012 ze swoim jedynym wspólnikiem. Należy przyjąć, że art. 173 par. 2 k.s.h. stanowi lex specialis w stosunku do art. 17 ust. 5 ustawy o Euro, który przewiduje jedynie formę pisemną.
U podstaw koncepcji spółki celowej oraz umowy o powierzenie przedsięwzięć Euro 2012 leżał zamiar, aby spółki celowe pełniły raczej rolę tzw. inwestora zastępczego, niż same poprzez swoje struktury były jednocześnie projektantami, doradcami oraz wykonawcami przedsięwzięć Euro 2012. Dlatego też umowa o powierzeniu przedsięwzięcia Euro 2012 powinna być projektowana tak, by uwzględniała właśnie tę rolę spółki.
W art. 18 ust. 1 ustawy zawarto katalog zagadnień, które powinny być uregulowane w umowie. Ustawa nie zawiera wskazania, jakie są konsekwencje niezawarcia w umowie któregoś z wymienionych zagadnień. Wydaje się, że takie uchybienie nie przesądza o nieważności umowy. Konsekwencją niezawarcia takiego zagadnienia może jednak być uznanie, iż taka wadliwa umowa nie jest umową o powierzeniu przedsięwzięcia Euro 2012 w rozumieniu ustawy. Może to mieć istotne znaczenie przy ubieganiu się o finansowanie przedsięwzięcia ze źródeł publicznych.
Z zagadnień wymienionych w art. 18 ust. 1 ustawy należy w szczególności wskazać na punkt 6. Umowy będą często zawierane w bardzo początkowym lub wręcz zerowym stanie przedsięwzięcia Euro 2012, dlatego określenie w umowie warunków, sposobów, a zwłaszcza terminów przekazywania publicznych środków finansowych wykonawcom dostaw, usług i robót budowlanych może się okazać bardzo trudne. Rekomendowanym rozwiązaniem wydaje się uregulowanie tych zagadnień w załączniku do umowy, który w momencie podpisywania umowy wprowadzałby bardzo ogólne zapisy, a następnie byłby uaktualniany przez strony umowy.
W celu zachowania jak największej kontroli nad zwieraniem umów przez spółki celowe z podmiotami trzecimi w art. 20 ustawy wprowadzono obowiązek uzyskania zgody rady nadzorczej, jeżeli wartość zobowiązania przekroczy 500 tys. złotych. Należy podkreślić, że zgodnie z art. 17 par. 1 k.s.h czynność prawna dokonana bez tej zgody będzie nieważna.
EGI
Autor wchodzi w skład grupy ekspertów doradzających Ministerstwu Sportu i Turystyki w organizacji UEFA Euro 2012, brał udział w pracach nad ustawą o Euro 2012
PODSTAWA PRAWNA
- Rozdział 3 ustawa z 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 (Dz.U. nr 173, poz. 1219).
- Art. 151, 156, 162 oraz 173 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037 ze zm.).
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat