REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie ograniczenia będą dotyczyły spółek celowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EGI
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak powinny być konstruowane umowy o przedsięwzięcia związane z Euro 2012 w związku z rolą, jaką mają pełnić spółki celowe? Jakie zagadnienia powinny być uregulowane w umowie związanej z przedsięwzięciem dotyczącym Euro 2012?

EKSPERT RADZI

MICHAŁ KURZYŃSKI

radca prawny w kancelarii Wierzbowski Eversheds

Przedsięwzięcia Euro 2012 mają być realizowane po stronie publicznej przez spółki celowe. Ustawa o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 przewiduje, że powierzenie przedsięwzięcia Euro 2012 będzie następować na podstawie umowy o powierzeniu przedsięwzięcia Euro 2012, uregulowanej w Rozdziale 3 ustawy. Z uwagi na fakt, że spółki celowe z zasady będą miały jednego wspólnika, należy pamiętać o ograniczeniach dotyczących jednoosobowych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością zawartych w art. 151, 156, 162 oraz 173 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych. W szczególności art. 173 par. 2 kodeksu spółek handlowych, który wprowadza wymóg formy pisemnej z podpisem notarialnie poświadczonym dla czynności prawnych przekraczających zakres zwykłego zarządu, będzie miał znaczenie dla omawianych umów, albowiem w większości przypadków spółki celowe będą zawierać umowy o powierzeniu przedsięwzięcia Euro 2012 ze swoim jedynym wspólnikiem. Należy przyjąć, że art. 173 par. 2 k.s.h. stanowi lex specialis w stosunku do art. 17 ust. 5 ustawy o Euro, który przewiduje jedynie formę pisemną.

U podstaw koncepcji spółki celowej oraz umowy o powierzenie przedsięwzięć Euro 2012 leżał zamiar, aby spółki celowe pełniły raczej rolę tzw. inwestora zastępczego, niż same poprzez swoje struktury były jednocześnie projektantami, doradcami oraz wykonawcami przedsięwzięć Euro 2012. Dlatego też umowa o powierzeniu przedsięwzięcia Euro 2012 powinna być projektowana tak, by uwzględniała właśnie tę rolę spółki.

W art. 18 ust. 1 ustawy zawarto katalog zagadnień, które powinny być uregulowane w umowie. Ustawa nie zawiera wskazania, jakie są konsekwencje niezawarcia w umowie któregoś z wymienionych zagadnień. Wydaje się, że takie uchybienie nie przesądza o nieważności umowy. Konsekwencją niezawarcia takiego zagadnienia może jednak być uznanie, iż taka wadliwa umowa nie jest umową o powierzeniu przedsięwzięcia Euro 2012 w rozumieniu ustawy. Może to mieć istotne znaczenie przy ubieganiu się o finansowanie przedsięwzięcia ze źródeł publicznych.

Z zagadnień wymienionych w art. 18 ust. 1 ustawy należy w szczególności wskazać na punkt 6. Umowy będą często zawierane w bardzo początkowym lub wręcz zerowym stanie przedsięwzięcia Euro 2012, dlatego określenie w umowie warunków, sposobów, a zwłaszcza terminów przekazywania publicznych środków finansowych wykonawcom dostaw, usług i robót budowlanych może się okazać bardzo trudne. Rekomendowanym rozwiązaniem wydaje się uregulowanie tych zagadnień w załączniku do umowy, który w momencie podpisywania umowy wprowadzałby bardzo ogólne zapisy, a następnie byłby uaktualniany przez strony umowy.

W celu zachowania jak największej kontroli nad zwieraniem umów przez spółki celowe z podmiotami trzecimi w art. 20 ustawy wprowadzono obowiązek uzyskania zgody rady nadzorczej, jeżeli wartość zobowiązania przekroczy 500 tys. złotych. Należy podkreślić, że zgodnie z art. 17 par. 1 k.s.h czynność prawna dokonana bez tej zgody będzie nieważna.

EGI

Autor wchodzi w skład grupy ekspertów doradzających Ministerstwu Sportu i Turystyki w organizacji UEFA Euro 2012, brał udział w pracach nad ustawą o Euro 2012

PODSTAWA PRAWNA

- Rozdział 3 ustawa z 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 (Dz.U. nr 173, poz. 1219).

- Art. 151, 156, 162 oraz 173 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA