REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie ograniczenia będą dotyczyły spółek celowych

EGI
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak powinny być konstruowane umowy o przedsięwzięcia związane z Euro 2012 w związku z rolą, jaką mają pełnić spółki celowe? Jakie zagadnienia powinny być uregulowane w umowie związanej z przedsięwzięciem dotyczącym Euro 2012?

EKSPERT RADZI

MICHAŁ KURZYŃSKI

radca prawny w kancelarii Wierzbowski Eversheds

Przedsięwzięcia Euro 2012 mają być realizowane po stronie publicznej przez spółki celowe. Ustawa o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 przewiduje, że powierzenie przedsięwzięcia Euro 2012 będzie następować na podstawie umowy o powierzeniu przedsięwzięcia Euro 2012, uregulowanej w Rozdziale 3 ustawy. Z uwagi na fakt, że spółki celowe z zasady będą miały jednego wspólnika, należy pamiętać o ograniczeniach dotyczących jednoosobowych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością zawartych w art. 151, 156, 162 oraz 173 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych. W szczególności art. 173 par. 2 kodeksu spółek handlowych, który wprowadza wymóg formy pisemnej z podpisem notarialnie poświadczonym dla czynności prawnych przekraczających zakres zwykłego zarządu, będzie miał znaczenie dla omawianych umów, albowiem w większości przypadków spółki celowe będą zawierać umowy o powierzeniu przedsięwzięcia Euro 2012 ze swoim jedynym wspólnikiem. Należy przyjąć, że art. 173 par. 2 k.s.h. stanowi lex specialis w stosunku do art. 17 ust. 5 ustawy o Euro, który przewiduje jedynie formę pisemną.

U podstaw koncepcji spółki celowej oraz umowy o powierzenie przedsięwzięć Euro 2012 leżał zamiar, aby spółki celowe pełniły raczej rolę tzw. inwestora zastępczego, niż same poprzez swoje struktury były jednocześnie projektantami, doradcami oraz wykonawcami przedsięwzięć Euro 2012. Dlatego też umowa o powierzeniu przedsięwzięcia Euro 2012 powinna być projektowana tak, by uwzględniała właśnie tę rolę spółki.

W art. 18 ust. 1 ustawy zawarto katalog zagadnień, które powinny być uregulowane w umowie. Ustawa nie zawiera wskazania, jakie są konsekwencje niezawarcia w umowie któregoś z wymienionych zagadnień. Wydaje się, że takie uchybienie nie przesądza o nieważności umowy. Konsekwencją niezawarcia takiego zagadnienia może jednak być uznanie, iż taka wadliwa umowa nie jest umową o powierzeniu przedsięwzięcia Euro 2012 w rozumieniu ustawy. Może to mieć istotne znaczenie przy ubieganiu się o finansowanie przedsięwzięcia ze źródeł publicznych.

Z zagadnień wymienionych w art. 18 ust. 1 ustawy należy w szczególności wskazać na punkt 6. Umowy będą często zawierane w bardzo początkowym lub wręcz zerowym stanie przedsięwzięcia Euro 2012, dlatego określenie w umowie warunków, sposobów, a zwłaszcza terminów przekazywania publicznych środków finansowych wykonawcom dostaw, usług i robót budowlanych może się okazać bardzo trudne. Rekomendowanym rozwiązaniem wydaje się uregulowanie tych zagadnień w załączniku do umowy, który w momencie podpisywania umowy wprowadzałby bardzo ogólne zapisy, a następnie byłby uaktualniany przez strony umowy.

W celu zachowania jak największej kontroli nad zwieraniem umów przez spółki celowe z podmiotami trzecimi w art. 20 ustawy wprowadzono obowiązek uzyskania zgody rady nadzorczej, jeżeli wartość zobowiązania przekroczy 500 tys. złotych. Należy podkreślić, że zgodnie z art. 17 par. 1 k.s.h czynność prawna dokonana bez tej zgody będzie nieważna.

EGI

Autor wchodzi w skład grupy ekspertów doradzających Ministerstwu Sportu i Turystyki w organizacji UEFA Euro 2012, brał udział w pracach nad ustawą o Euro 2012

PODSTAWA PRAWNA

- Rozdział 3 ustawa z 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 (Dz.U. nr 173, poz. 1219).

- Art. 151, 156, 162 oraz 173 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA