REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie ograniczenia będą dotyczyły spółek celowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EGI
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak powinny być konstruowane umowy o przedsięwzięcia związane z Euro 2012 w związku z rolą, jaką mają pełnić spółki celowe? Jakie zagadnienia powinny być uregulowane w umowie związanej z przedsięwzięciem dotyczącym Euro 2012?

EKSPERT RADZI

MICHAŁ KURZYŃSKI

radca prawny w kancelarii Wierzbowski Eversheds

Przedsięwzięcia Euro 2012 mają być realizowane po stronie publicznej przez spółki celowe. Ustawa o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 przewiduje, że powierzenie przedsięwzięcia Euro 2012 będzie następować na podstawie umowy o powierzeniu przedsięwzięcia Euro 2012, uregulowanej w Rozdziale 3 ustawy. Z uwagi na fakt, że spółki celowe z zasady będą miały jednego wspólnika, należy pamiętać o ograniczeniach dotyczących jednoosobowych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością zawartych w art. 151, 156, 162 oraz 173 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych. W szczególności art. 173 par. 2 kodeksu spółek handlowych, który wprowadza wymóg formy pisemnej z podpisem notarialnie poświadczonym dla czynności prawnych przekraczających zakres zwykłego zarządu, będzie miał znaczenie dla omawianych umów, albowiem w większości przypadków spółki celowe będą zawierać umowy o powierzeniu przedsięwzięcia Euro 2012 ze swoim jedynym wspólnikiem. Należy przyjąć, że art. 173 par. 2 k.s.h. stanowi lex specialis w stosunku do art. 17 ust. 5 ustawy o Euro, który przewiduje jedynie formę pisemną.

U podstaw koncepcji spółki celowej oraz umowy o powierzenie przedsięwzięć Euro 2012 leżał zamiar, aby spółki celowe pełniły raczej rolę tzw. inwestora zastępczego, niż same poprzez swoje struktury były jednocześnie projektantami, doradcami oraz wykonawcami przedsięwzięć Euro 2012. Dlatego też umowa o powierzeniu przedsięwzięcia Euro 2012 powinna być projektowana tak, by uwzględniała właśnie tę rolę spółki.

W art. 18 ust. 1 ustawy zawarto katalog zagadnień, które powinny być uregulowane w umowie. Ustawa nie zawiera wskazania, jakie są konsekwencje niezawarcia w umowie któregoś z wymienionych zagadnień. Wydaje się, że takie uchybienie nie przesądza o nieważności umowy. Konsekwencją niezawarcia takiego zagadnienia może jednak być uznanie, iż taka wadliwa umowa nie jest umową o powierzeniu przedsięwzięcia Euro 2012 w rozumieniu ustawy. Może to mieć istotne znaczenie przy ubieganiu się o finansowanie przedsięwzięcia ze źródeł publicznych.

Z zagadnień wymienionych w art. 18 ust. 1 ustawy należy w szczególności wskazać na punkt 6. Umowy będą często zawierane w bardzo początkowym lub wręcz zerowym stanie przedsięwzięcia Euro 2012, dlatego określenie w umowie warunków, sposobów, a zwłaszcza terminów przekazywania publicznych środków finansowych wykonawcom dostaw, usług i robót budowlanych może się okazać bardzo trudne. Rekomendowanym rozwiązaniem wydaje się uregulowanie tych zagadnień w załączniku do umowy, który w momencie podpisywania umowy wprowadzałby bardzo ogólne zapisy, a następnie byłby uaktualniany przez strony umowy.

W celu zachowania jak największej kontroli nad zwieraniem umów przez spółki celowe z podmiotami trzecimi w art. 20 ustawy wprowadzono obowiązek uzyskania zgody rady nadzorczej, jeżeli wartość zobowiązania przekroczy 500 tys. złotych. Należy podkreślić, że zgodnie z art. 17 par. 1 k.s.h czynność prawna dokonana bez tej zgody będzie nieważna.

EGI

Autor wchodzi w skład grupy ekspertów doradzających Ministerstwu Sportu i Turystyki w organizacji UEFA Euro 2012, brał udział w pracach nad ustawą o Euro 2012

PODSTAWA PRAWNA

- Rozdział 3 ustawa z 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 (Dz.U. nr 173, poz. 1219).

- Art. 151, 156, 162 oraz 173 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA