REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W CSR powinny być zaangażowane wszystkie organy spółki

Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
W CSR powinny być zaangażowane wszystkie organy spółki
W CSR powinny być zaangażowane wszystkie organy spółki

REKLAMA

REKLAMA

CSR to filozofia prowadzenia biznesu. Dlatego powinny być w niego zaangażowane zarówno zarząd jak i rada nadzorcza spółki. O roli kluczowych organów w firmie we wdrażaniu idei społecznej odpowiedzialności biznesu rozmawiali 19 listopada 2015 r. uczestnicy konferencji, której jednym z partnerów była Krajowa Izba Biegłych Rewidentów.

Ponad 50 osób w tym wielu biegłych rewidentów wzięło udział w konferencji o „Praktykach odpowiedzialnego biznesu – rola zarządów i rad nadzorczych". W trakcie dwóch paneli dyskusyjnych i trzech prelekcji eksperci mówili o tym, jak przekonać kluczowe organy w spółce do włączenia się w politykę społecznej odpowiedzialności biznesu i dlaczego to takie ważne. Ewa Sowińska, zastępca prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów wspominała, że ważną rolę będą mieli tu do odegrania biegli rewidenci, jako partnerzy rady nadzorczej i zarządu. Temat jest szczególnie aktualny – w połowie przyszłego roku w życie wchodzą w życie postanowienia unijnej dyrektywy nakładające na największe firmy obowiązek raportowania niektórych danych niefinansowych. Raporty w nowym kształcie spółki będą musiały wykonać już w 2017 roku. Nowy obowiązek będzie dotyczył w Polsce blisko 300 spółek.

REKLAMA

Autopromocja

CSR – Corporate Social Responsibility - Społeczna odpowiedzialność biznesu (przedsiębiorstw)

Rady nadzorcze muszą dostrzegać wartość CSR

O roli zarządów i rad nadzorczych w stymulacji odpowiedzialnego biznesu w spółkach mówili uczestnicy obu paneli dyskusyjnych. Zdaniem Ewy Sowińskiej, dla biegłych rewidentów rada nadzorcza jest zawsze pierwszym kontaktem w spółce. – Dlatego w momencie gdy kwestie niefinansowe stanowią już 84 proc. wartości spółek, nie wyobrażam sobie, żeby rada nie była aktywna na polu CSR – przyznała. CSR to filozofia prowadzenia biznesu, firmy muszą stosować pewne standardy, jeśli rada tego nie dostrzega i nie zadaje zarządowi pytań o sposób zarządzania przedsiębiorstwem, to znaczy, że coś w firmie działa źle – wtórowała jej Jacqueline Kacprzak, sekretarz Zespołu ds. Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw przy Ministrze Gospodarki. Ale do tego – przyznali zgodnie uczestnicy panelu – rada musi być dojrzała i jasno zdefiniować swoje cele. Ewa Sowińska przyznała, że to też duża rola biegłych rewidentów, aby edukować i promować wśród rad nadzorczych ideę społecznej odpowiedzialności biznesu. Rada powinna być na to gotowa, bo w przyszłości to inni interesariusze będą wymagać od organów spółki takiego sposobu prowadzenia biznesu – dodała.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedzialny biznes wzmacnia wartość spółki

Ale w CSR powinien być zaangażowany także zarząd spółki. CSR to sposób zarządzania, cele biznesowe w firmie powinny być obudowane wartościami, w które wierzy zarząd spółki, bo to on utożsamia strategię oraz wizję i misję firmy – bezwzględnie powinien się włączyć w CSR – przekonywał Paweł Bujnowski, dyrektor biura Relacji Inwestorskich grupy Lotos. Spytany o to, jak przekonać zarząd do tej aktywności wyjaśnił, że korzyściami płynącymi z prowadzenia firmy w sposób odpowiedzialny – dla niego takimi korzyściami jest przede wszystkim bezpieczeństwo i minimalizowanie ryzyk wystąpienia kryzysów w firmie. CSR to też większa transparentność firmy, której dziś coraz częściej oczekują interesariusze. To też efekt pojawienia się nowej klasy świadomych inwestorów. Dlatego, jego zdaniem, raporty zintegrowane będą coraz bardziej zyskiwały na ważności.

KIBR wśród partnerów wydarzenia

Partnerami konferencji zainicjowanej przez firmę CSRinfo zostali Krajowa Izba Biegłych Rewidentów, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, Polski Instytut Dyrektorów, Instytut Audytorów Wewnętrznych, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych i Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. Patronat honorowy objęły Ministerstwo Gospodarki i Ministerstwo Skarbu Państwa. Partnerami strategicznymi zostali Grupa Lotos i GAZ-SYSTEM.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA