REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W CSR powinny być zaangażowane wszystkie organy spółki

Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
W CSR powinny być zaangażowane wszystkie organy spółki
W CSR powinny być zaangażowane wszystkie organy spółki

REKLAMA

REKLAMA

CSR to filozofia prowadzenia biznesu. Dlatego powinny być w niego zaangażowane zarówno zarząd jak i rada nadzorcza spółki. O roli kluczowych organów w firmie we wdrażaniu idei społecznej odpowiedzialności biznesu rozmawiali 19 listopada 2015 r. uczestnicy konferencji, której jednym z partnerów była Krajowa Izba Biegłych Rewidentów.

Ponad 50 osób w tym wielu biegłych rewidentów wzięło udział w konferencji o „Praktykach odpowiedzialnego biznesu – rola zarządów i rad nadzorczych". W trakcie dwóch paneli dyskusyjnych i trzech prelekcji eksperci mówili o tym, jak przekonać kluczowe organy w spółce do włączenia się w politykę społecznej odpowiedzialności biznesu i dlaczego to takie ważne. Ewa Sowińska, zastępca prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów wspominała, że ważną rolę będą mieli tu do odegrania biegli rewidenci, jako partnerzy rady nadzorczej i zarządu. Temat jest szczególnie aktualny – w połowie przyszłego roku w życie wchodzą w życie postanowienia unijnej dyrektywy nakładające na największe firmy obowiązek raportowania niektórych danych niefinansowych. Raporty w nowym kształcie spółki będą musiały wykonać już w 2017 roku. Nowy obowiązek będzie dotyczył w Polsce blisko 300 spółek.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

CSR – Corporate Social Responsibility - Społeczna odpowiedzialność biznesu (przedsiębiorstw)

Rady nadzorcze muszą dostrzegać wartość CSR

O roli zarządów i rad nadzorczych w stymulacji odpowiedzialnego biznesu w spółkach mówili uczestnicy obu paneli dyskusyjnych. Zdaniem Ewy Sowińskiej, dla biegłych rewidentów rada nadzorcza jest zawsze pierwszym kontaktem w spółce. – Dlatego w momencie gdy kwestie niefinansowe stanowią już 84 proc. wartości spółek, nie wyobrażam sobie, żeby rada nie była aktywna na polu CSR – przyznała. CSR to filozofia prowadzenia biznesu, firmy muszą stosować pewne standardy, jeśli rada tego nie dostrzega i nie zadaje zarządowi pytań o sposób zarządzania przedsiębiorstwem, to znaczy, że coś w firmie działa źle – wtórowała jej Jacqueline Kacprzak, sekretarz Zespołu ds. Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw przy Ministrze Gospodarki. Ale do tego – przyznali zgodnie uczestnicy panelu – rada musi być dojrzała i jasno zdefiniować swoje cele. Ewa Sowińska przyznała, że to też duża rola biegłych rewidentów, aby edukować i promować wśród rad nadzorczych ideę społecznej odpowiedzialności biznesu. Rada powinna być na to gotowa, bo w przyszłości to inni interesariusze będą wymagać od organów spółki takiego sposobu prowadzenia biznesu – dodała.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

REKLAMA

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedzialny biznes wzmacnia wartość spółki

Ale w CSR powinien być zaangażowany także zarząd spółki. CSR to sposób zarządzania, cele biznesowe w firmie powinny być obudowane wartościami, w które wierzy zarząd spółki, bo to on utożsamia strategię oraz wizję i misję firmy – bezwzględnie powinien się włączyć w CSR – przekonywał Paweł Bujnowski, dyrektor biura Relacji Inwestorskich grupy Lotos. Spytany o to, jak przekonać zarząd do tej aktywności wyjaśnił, że korzyściami płynącymi z prowadzenia firmy w sposób odpowiedzialny – dla niego takimi korzyściami jest przede wszystkim bezpieczeństwo i minimalizowanie ryzyk wystąpienia kryzysów w firmie. CSR to też większa transparentność firmy, której dziś coraz częściej oczekują interesariusze. To też efekt pojawienia się nowej klasy świadomych inwestorów. Dlatego, jego zdaniem, raporty zintegrowane będą coraz bardziej zyskiwały na ważności.

KIBR wśród partnerów wydarzenia

Partnerami konferencji zainicjowanej przez firmę CSRinfo zostali Krajowa Izba Biegłych Rewidentów, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, Polski Instytut Dyrektorów, Instytut Audytorów Wewnętrznych, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych i Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. Patronat honorowy objęły Ministerstwo Gospodarki i Ministerstwo Skarbu Państwa. Partnerami strategicznymi zostali Grupa Lotos i GAZ-SYSTEM.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA