REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W CSR powinny być zaangażowane wszystkie organy spółki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
W CSR powinny być zaangażowane wszystkie organy spółki
W CSR powinny być zaangażowane wszystkie organy spółki

REKLAMA

REKLAMA

CSR to filozofia prowadzenia biznesu. Dlatego powinny być w niego zaangażowane zarówno zarząd jak i rada nadzorcza spółki. O roli kluczowych organów w firmie we wdrażaniu idei społecznej odpowiedzialności biznesu rozmawiali 19 listopada 2015 r. uczestnicy konferencji, której jednym z partnerów była Krajowa Izba Biegłych Rewidentów.

Ponad 50 osób w tym wielu biegłych rewidentów wzięło udział w konferencji o „Praktykach odpowiedzialnego biznesu – rola zarządów i rad nadzorczych". W trakcie dwóch paneli dyskusyjnych i trzech prelekcji eksperci mówili o tym, jak przekonać kluczowe organy w spółce do włączenia się w politykę społecznej odpowiedzialności biznesu i dlaczego to takie ważne. Ewa Sowińska, zastępca prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów wspominała, że ważną rolę będą mieli tu do odegrania biegli rewidenci, jako partnerzy rady nadzorczej i zarządu. Temat jest szczególnie aktualny – w połowie przyszłego roku w życie wchodzą w życie postanowienia unijnej dyrektywy nakładające na największe firmy obowiązek raportowania niektórych danych niefinansowych. Raporty w nowym kształcie spółki będą musiały wykonać już w 2017 roku. Nowy obowiązek będzie dotyczył w Polsce blisko 300 spółek.

REKLAMA

Autopromocja

CSR – Corporate Social Responsibility - Społeczna odpowiedzialność biznesu (przedsiębiorstw)

Rady nadzorcze muszą dostrzegać wartość CSR

O roli zarządów i rad nadzorczych w stymulacji odpowiedzialnego biznesu w spółkach mówili uczestnicy obu paneli dyskusyjnych. Zdaniem Ewy Sowińskiej, dla biegłych rewidentów rada nadzorcza jest zawsze pierwszym kontaktem w spółce. – Dlatego w momencie gdy kwestie niefinansowe stanowią już 84 proc. wartości spółek, nie wyobrażam sobie, żeby rada nie była aktywna na polu CSR – przyznała. CSR to filozofia prowadzenia biznesu, firmy muszą stosować pewne standardy, jeśli rada tego nie dostrzega i nie zadaje zarządowi pytań o sposób zarządzania przedsiębiorstwem, to znaczy, że coś w firmie działa źle – wtórowała jej Jacqueline Kacprzak, sekretarz Zespołu ds. Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw przy Ministrze Gospodarki. Ale do tego – przyznali zgodnie uczestnicy panelu – rada musi być dojrzała i jasno zdefiniować swoje cele. Ewa Sowińska przyznała, że to też duża rola biegłych rewidentów, aby edukować i promować wśród rad nadzorczych ideę społecznej odpowiedzialności biznesu. Rada powinna być na to gotowa, bo w przyszłości to inni interesariusze będą wymagać od organów spółki takiego sposobu prowadzenia biznesu – dodała.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedzialny biznes wzmacnia wartość spółki

Ale w CSR powinien być zaangażowany także zarząd spółki. CSR to sposób zarządzania, cele biznesowe w firmie powinny być obudowane wartościami, w które wierzy zarząd spółki, bo to on utożsamia strategię oraz wizję i misję firmy – bezwzględnie powinien się włączyć w CSR – przekonywał Paweł Bujnowski, dyrektor biura Relacji Inwestorskich grupy Lotos. Spytany o to, jak przekonać zarząd do tej aktywności wyjaśnił, że korzyściami płynącymi z prowadzenia firmy w sposób odpowiedzialny – dla niego takimi korzyściami jest przede wszystkim bezpieczeństwo i minimalizowanie ryzyk wystąpienia kryzysów w firmie. CSR to też większa transparentność firmy, której dziś coraz częściej oczekują interesariusze. To też efekt pojawienia się nowej klasy świadomych inwestorów. Dlatego, jego zdaniem, raporty zintegrowane będą coraz bardziej zyskiwały na ważności.

KIBR wśród partnerów wydarzenia

Partnerami konferencji zainicjowanej przez firmę CSRinfo zostali Krajowa Izba Biegłych Rewidentów, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, Polski Instytut Dyrektorów, Instytut Audytorów Wewnętrznych, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych i Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. Patronat honorowy objęły Ministerstwo Gospodarki i Ministerstwo Skarbu Państwa. Partnerami strategicznymi zostali Grupa Lotos i GAZ-SYSTEM.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA